Lauantai 21.4.2018

Kortti hyllylle ja kuskille potkut? – Sipilä avaa TE:ssä ajatteluaan irtisanomisten helpottamisesta

Jaa artikkeli:
Luotu: 
13.4.2018 09:21
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva
    Pääministeri Juha Sipilä, kesk.
|

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) katsoo, että yksilöllisen irtisanomisen kriteerien höllentämisellä tarkoitus on madaltaa irtisanomiskynnystä etenkin pienille yrityksille. Talouselämän haastattelussa Sipilä kertoo esimerkin avulla, mitä hallitus aikeellaan tavoittelee.

–Kyllä sillä on paljon isompi merkitys kolmen hengen kuin tuhannen ihmisen yrityksessä, jossa autonkuljettajalle voi löytyä toinen tehtävä, jos hän on vaikkapa kolmen sakon jälkeen menettänyt korttinsa neljäksi kuukaudeksi, Sipilä kertoo.

Uudessa mallissa työantaja voisi Sipilän mukaan saada luvan irtisanoa työntekijä ainakin siksi aikaa, kun hänen ajokorttinsa on hyllyllä.

Hallitus kertoi kehysriihessä käynnistävänsä lakiuudistuksen, jossa tavoitellaan yksilöllisen irtisanomisen kriteerien höllentämistä yt-lain ulkopuolisissa pienissä, alle 20 henkeä työllistävissä yrityksissä ja vastaavasti harkitaan, ovatko kollektiivisen irtisanomisen kriteerit liian löysät.

Lisäksi nuorten työllistämistä halutaan helpottaa niin, että alle 30-vuotiaita voisi palkata määräaikaisiin työsuhteisiin ilman erillisiä perusteita määräaikaisuudelle. Näin voisi kuitenkin toimia vain niiden nuorten kohdalla, jotka ovat olleet työttömänä vähintään kolme kuukautta.

Etenkin ay-liike ja vasemmisto-oppositio ovat arvostelleet hallituksen aikeita siitä, että ne lisäävät työsuhteiden epävarmuutta. Määräaikaisten työsuhteiden lisääntyminen ja irtisanomissuojan heikentäminen voivat lykätä nuorten parien lasten hankintaa entisestään. Syntyvyys on Suomessa laskenut viime vuosina hyvin jyrkästi. Kehityksestä keskusteltiin Sipilän mukaan kehysriihen aluksi.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Erkki Malinen

Tämä oli Sipilältä hyvä esimerkki. Aikataulut on niin tiukat että monessa firmassa kuskit joutuu ajamaan ylinopeutta että pystyy aikataulun mukaan työnsä tekemään. Ja jos et pysy aikataulussa sapiskaa tulee siitäkin. Suo sielä vetelä täälä.

tom brunila

Ja potkut tulee jos ei pysy aikataulussa vaan ajaa rajoitusten mukaan tai sitten kun pysyy aikatauluissa mutta on menettänyt kortin ylinopeuksien takia!
Suorastaan nerokas suunnitelma Sipilältä! Teki työntekijä miten tahansa niin potkut tulee!

Harri Salonen

Tärkeintä on väärinkäytösten estäminen.

Tuon jälkeen yritykset voi uhkailla työntekijöitä "jos et tee ilmaista työtä 2h joka työpäivän jälkeen pistän sinut pihalle!". Lisäksi määräaikaisuuksia voi putkittaa paremmin kuin ennen . PItää vaan riistää niitä nuoria.

Pahimmassa tapauksessa työnantajalla on huono päivä ja hän käy irtisanomassa pari henkilöä, kun tuntuu siltä. Ja raskaana olevat naiset, missä olette nyt, kun pitäisi puhua?

Pertti Kostiainen

raskaana olevat naiset, missä olette nyt, kun pitäisi puhua

Niin nyt olisi aika heidän ilmaista mielipiteensä kuuluvasti. Sen on myöhäistä kun asiat ovat lyöty lukkoon. Jos ei pidä omaapuoltaan niin varmaan potkitaan päähän, on sellaiset mestarit nyt lavalla.

Harri Kovala

Tuskinpa, mutta mikro- ja pienyrityksissä yrittäjän ansiotaso riippuu yritysten työntekijöiden ansiotasosta ja työsuhdeturvasta. Sillä, että on yrittäjä ei saa suurempaa korvausta tekemästään työstä, etenkään palvelusektorilla.

Kaarle Akkanen

Oikea toimi. Nyt ehkä pienyrittäjä uskaltaa palkata sen ensimmäisen tai uuden työntekijän? Asettukaa itse pienyrittäjän housuihin, niin varmasti ymmärrätte sen, mistä lopulta on kysymys? Työllisyystilanteen parantamisesta!

Erkki Malinen

Missä kuplassa nämä ihmiset oikein elää jotka puhuu että pienyrittäjän on vaikea päästä työntekijästä eroon. Olen itse tehnyt kahdeksan vuotta pienyrittähälle hommia, sillä on 4-5 vakituista mutta meitä on parhaimmillaan 30 mutta vain sen aikaa kun keikka kestää. Ei hänen tarvii maksaa kun siitä ajasta mistä firmallekin maksetaan. Missä tässä se vaikeus on? Ainoa vaikeus yrittäjälle on löytää pätevää porukkaa keikalle.

Veijo Paasonen

Itse ihmettelin samaa. Nolla- ja osa-aikasopimukset ovat nykyisyyttä. Selvittäisivät paljon esim Keskolla ja S-marketeilla on tätä joustavaa työvoimaa.

Kyllä työntekijöistä päästään eroon nykyiselläkin lailla.Pitää osata asettaa sanat oikein ja lakia on noudatettu.

Ensio Jauhiainen

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Suna Kymäläinen tyrmistyi Arvopaperi-lehdessä julkaistusta tiedosta, jonka mukaan pääministeri Juha Sipilän lähipiiri eli lapset ovat Fortel Investin kautta pörssiin listautuvan Ahola Transportin kolmanneksi suurin omistaja.
– Suomessa saa omistaa yhtiöitä vapaasti. Eihän siinä mitään. Mutta samaan aikaan kun julkisuudessa kyseenalaista huomiota saanut, nimenomaan suomalaisten työehtojen polkemisesta esiin tulleen yhtiön omistajista löytyy yhteys suoraan valtioneuvostoon, ollaan ainakin eettisesti heikoilla jäillä. Nyt alkaa näyttämään jo tosi pahalta, sanoo Kymäläinen tiedotteessaan.
Viime kesäkuussa ministerineuvostossa sovittiin kansallisten kabotaasirajoituksen poistamisesta ja lakimuutokset ovat parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Kymäläinen ja muut SDP:n kansanedustajat ovat kritisoineet kaavailuja.
– Pahin pelko on, että suomalainen kumipyöräliikenne ulosliputetaan halvempien työvoimakustannusten ja kaluston ylläpidon maihin. Tämänkaltaisesta toiminnasta on jo varoittavia esimerkkejä, kuten Ahola Transport, josta on jo aiemmin julkisuudessa esitetty tieto, että he ovat palkanneet 500 euron kuukausipalkalla kuskin Virosta, Kymäläinen kertaa.
Tyylikkäältä tämä ei ainakaan näytä.
Ahola Transport on siis Kymäläisen mukaan toiminut juuri sen mallin mukaisesti, jota ehkäisemään muun muassa kabotaasirajoitukset on säädetty. Kymäläinen muistuttaa, että myös EU:n työtuomioistuimen kanta on, että jokaisessa maassa maksetaan kyseisen maan työehtojen mukaista palkkaa.
– Tyylikkäältä tämä ei ainakaan näytä. Eihän Suomi nouse koskaan lamasta, jos on pienintäkään vihjausta valtioneuvoston jäsenten osalta palkkakeinottelun hyväksymisestä, Kymäläinen moittii.
– Kuljetusalan toimijoiden huolta kabotaasirajoitusten muutoksen mukanaan tuomista haitoista ja muun muassa valvonnan ontumisesta ei ole otettu huomioon. Ei ihme jos moni kysyy tämän tiedon jäljiltä, että miksiköhän, Kymäläinen lataa.
Kymäläinen pohtii, onko pörssin laillisuusvalvonnalla ollut tieto tämänlaatuisesta mahdollisesta sisäpiirikytköksestä ennen listautumisesitteen hyväksymistä.

Pauli Pakkala

Sipilän Esimerkki kertoo todellakin kuinka kansalaisen toimeentulolla ei taida olla suurtakaan merkitystä eliitille. Pääministerin mielestä on ihan ok jos ihminen menettää työpaikkansa ylinopeuksien vuoksi. Infotakseni nyt teitä kaikkia, kortin voi menettää kuka vaan, päivittäin autoa ajava henkilö. Rikesakon (siis "rike", joka ei ole laissakaan kummoinen rikkomus) saa jo 8km:n nopeuden ylityksestä. Näitä on helppo kerätä kehäteillä ja 30/40 km:n rajoitus alueilla. Neljä kahteen vuoteen ei vaadi kuin ajamista työkseen. Työpaikan menetys näistä rikkeistä ei ole vain kova, vaan kohtuuton rangaistus. Taloudellinen tappio kotitaloudelle menetetyistä ansioista on tuhansia euroja. Hassua on että kun sakot on maksettu, sanotaan n. 1000€, ja kaveri lomautettu, hänpä ei maksa verojakaan. Tappio on siis kotitaloudelle tuhansia, valtio saa sakkorahat, mutta kunta menettää verotuloja 2000 - 4000€. Kuka voitti? Korttien hyllytys lisää työttömyyttä ja ankeutta, vaikeuttaa läheisien hoitoa ja lapsiperheissä hankaloittaa tavallista elämää. Hyllytys on tarpeetonta ja typerää. Luulisi kuntien tutkivan paljonko korttien hyllytys vähentää tuloja. Joku voisi muutenkin tutkia kuinka iso prosentti kansalaisista on näiden "vakavien rikoksien" vuoksi ilman ajolupaa. Ja mitä se maksaa todellisuudessa yhteiskunnalle. Tässä olisi talkoille paikka.

Juha Koponen

..todella huono ja asiantuntematon vertaus oli ttaa tuo kuskin asia esille. Kuljettajia irtisanotaan koko ajan asiattomasti ja asiastakin. Kuskeilta huijataan minuuttipelillä palkallista työaikaa ja jos ryhdyt joka minuuttia ajamaan palkkaasi, saat potkut.Sairastaminen aiheuttaa potkut. Kilpailutuksen myötä kaikkeen edellämainittuun sekaantunut saa potkut. Kuski on Suomen työmarkkinoiden alapäässä, jossa oikeuksia rikotaan ja tyäehtosopimuksia rikotaan....

Pasi Anttila

Mites käy ihmisen joka sairastuu, pitkäaikaisesti sanotaan nyt vaikka puoleks vuottta. Antaako tämä uusi laki nyt mahdollisuuden hänen irtisanomiseen? Ei ehkä sairauden perusteella mutta voihan sen verhota johonkin muuhun.