Sunnuntai 22.7.2018

”Suosituimmilla latausasemilla on jo ruuhkaa” – T&T: Suomi varautuu sähköautobuumiin

Jaa artikkeli:
Luotu: 
16.4.2018 08:29
  • Kuva: All Over Press / EPA
    Kuva
    Aihekuvitus.
|

Käytetyimmät sähköautojen julkiset latauspisteet ovat jo ruuhkautumassa Suomessa, kertovat sähköautoilijat Tekniikka&Talous-lehdelle.

Tämä saattaa olla ensimmäisiä merkkejä siitä, että suomalaiset ovat innostumassa sähköautoista. Iso kysymys on, kuinka kiihtyvällä tai sittenkin hitaalla tahdilla suomalaiset ryhtyvät sähköauto- ostoksille lähikuukausina ja lähivuosina. Vuoden 2017 lopulla liikenteessä oli runsas 7 000 ladattavaa hybridiä ja täyssähköautoa. Se ei ole paljon Suomen 2,7 miljoonasta henkilöautosta.

Tämän vuoden alkupuolella ladattavien hybridiautojen suosio kasvoi kuitenkin lähes kolminkertaiseksi ja tänä vuonna Suomessa käyttöönotetuista autoista neljä prosenttia on sähköautoja.

Savon Voiman sähkönmyyntiyhtiön, Lumme Energian myyntipäällikkö Sauli Kuparinen suunnittelen parhaillaan, minne sähköautojen latauspisteitä kannattaa Mikkelin seudulla sijoittaa. Hän arvioi, että lähivuosina kymmenen prosenttia autoista voi olla ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja.

– Se vaatii jokaisella parkkipaikalla järjestelyitä jo lähitulevaisuudessa, hän sanoo.

– Itse arvioin, että muutoksen prosentuaalinen vauhti tulee olemaan hurja, hän ennakoi sähköautojen myyntiä.

Kuparisen mukaan hankalasti ennakoitavaan tilanteeseen vastataan muun muassa niin, että toimipisteeseen avataan aluksi vain muutamia latauspisteitä, mutta siten, että pisteiden määrää voidaan helposti kasvattaa kymmeniin.

Lue laajempi juttu Tekniikka&Taloudesta.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Topi Rantakivi

En jaksa alkaa kaivaa yhtä hyvin tutkittua sähköautoilusta käsittelevää juttua. Siinä oli joitakin pointteja. Akut esim. eivät riittäisi autoille kuin 500 miljoonaa ja akut tuppaavat kulumaan loppuun vaikka autoa kuinka seisottaisi pihalla. Eikä akkujen materiaaleihin tarvittavia raaka-aineita riitä ja jos haluttaisiin saada maksimaalisen sähköautoiluun koko maailmaan, sitä pitäisi odottaa n. 90 vuotta.

Ari Tähti

Ruuhkasta tulikin mieleeni, suomessa on "ongelmana" mökkikulttuuri. Yritän visioida, miten nykyisellä akkukapasiteetillä juhannuksen menoliikenne sujuisi, jos vaikka 50% eAuto-osuudella puolet ruuhkassa matelijoista jäisi latailemaan akkujaan mikkeliin. Ei riitä ABC:n takapiha, tarvittaisiin suuria latauspuistoja ja niiden viereen voimalaitoksia takaamaan hetkittäinen suuri tehontarve. Tai jotain uutta ja innovatiivistä, joku menetelmä miten väkeä jaetaan eri latauspisteille niiden ruuhkan mukaan.

Akkujen pitäisi riittää koko mökkimatka, sitten alan uskoa eAutoiluun.

Risto Jääskeläinen

Vähänkin isompi latausasema on varsin haasteellinen rakennuskohde: siihen pitää vetää sähköt yhtä paksulla kaapelilla kuin isoon tehtaaseen ja pistokkeita tarvitaan ehkä kymmenkertainen määrä huoltoaseman bensapumppuhin verrattuna samalla asiakasvirralla. Lomakaudella jonot asemalle käyvät pitkiksi.