Lauantai 26.5.2018

Radikaalit teknologiat mullistavat Suomenkin: 200 ammattia yleistyy ennusteessa – ”Omistukset voivat menettää arvoaan”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
18.4.2018 13:49
Päivitetty: 
18.4.2018 14:15
  • Kuva: All Over Press /EPA
    Kuva
    Robotit hoitavat tulevaisuudessa yhä enemmän ihmisten töitä.
|

Autot kulkevat ilman kuljettajaa, robottikopterit hoitavat yhä enemmän ihmisten ennen tekemiä vaarallisia töitä, ruoka syntyy ilman suuria viljelysaloja ja akkuihin pystytään varastoimaan energiaa yhä tehokkaammin ja halvemmalla. Muun muassa tällaisten radikaalien teknologioiden  arvioidaan muuttavan suomalaista yhteiskuntaa tulevaisuudessa.

Tulevaisuusvaliokunta julkisti keskiviikkona raporttinsa Suomen sata uutta mahdollisuutta 2018–2037, joka käsittelee radikaaleja yhteiskuntaa muuttavia teknologioita. Radikaali muutos tarkoittaa muutosta perustassa, jolla tyydytetään perustarpeita, kuten syömistä ja liikkumista.

Raportti esittelee muun muassa 200 ammattia, joiden enteillään yleistyvän teknologian kehittymisen myötä. Tällaisiin kuuluu esimerkiksi kuljettajattoman liikenteen kehitykseen liittyvä liikennetiedon analyytikko, joka tuottaa tietoa ja suunnittelee roboteille uusia ajo-ohjeita. Logistiikkapuolelle raportti ennustaa lisää töitä muun muassa tavaranlähettäjille ja tavarankulun valvojille.

Jo nykyisin osin näkyvä yksilöllisyyttä ja lähikasvatusta korostava ravintotrendi tuo raportin mukaan töitä esimerkiksi biotuotetehdassuunnittelijoille, kaupunkiviljelijöille, ravinneoptimoijilla ja elintarvikevakuutusasiamiehille.

Alustatalouden raportti arvioi puolestaan synnyttävän töitä muun muassa tekoälyavustajan valmentajille, identiteettimanagereille, peukutusmanagereille ja ammattikehujille.

Vaikka raportti tuo esiin useita teknologian kehityksen myötä syntyviä ammatteja, tulevaisuusvaliokunnan varapuheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd.)  muistutti raportin julkistustilaisuudessa, että muutoksessa on aina myös häviäjiä.

– Ammattien katoamisesta puhutaan paljon, mutta myös omistukset voivat menettää arvoaan. Siksi monet nykytilasta hyötyvät vastustavat muutosta, hän sanoi.

Lisäksi on muistettava, että teknologisilla murroksilla on vaikutuksia myös ympäristöön. Mäkisalo-Ropponen huomautti, ettei ole varmaa, että energiaa säästävien teknologioiden ottaminen käyttöön tarkoittaisi pienempää uusiutumattoman energian käyttöä maailmassa.

Toinen raportin kirjoittajista, tulevaisuudentutkija Risto Linturi puolestaan totesi, että radikaalien teknologioiden uhkien ja mahdollisuuksien toteutuminen riippuu pitkälti poliittisista päätöksistä. Raportti nostaakin esiin radikaalien teknologioiden aiheuttaman yhteiskunnan muutoksen ennakoinnin olevan yhä tärkeämpää, kun kehitys nopeutuu hurjaa vauhtia.

Tulevaisuusvaliokunnan Mäkisalo-Ropposen mukaan onkin tärkeää, että tulevaisuutta ennakoivan raportin eväillä Suomen tutkimus- ja koulutusjärjestelmän pitäisi luoda osaamista sellaisten teknologioiden varalle, jotka yleistyvät 20–30 vuoden kuluttua. Hän muistutti, että esimerkiksi Nokian taustalla oli suomalainen tietotekniikan osaaminen, jonka syntymiseen vaikuttivat investoinnit tietotekniikkaaan ja tietoliikenteeseen.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Harri Tapani

Noinhan on povattu käyvän jo pitemmän aikaa. Ongelmaksi muodostunee lopulta tulonjako. Kaikista ei tule bittinikkareita yms. ja heidän työnsä käy vähiin, jo aiemmin Der Spegel lehden toimittajat ovatkuvanneet tulevaisuutta ja nimitäneet sitä tulevaisuudessa 20:80 yhteiskunnaksi, jossa silla 20 prosentilla on töitä ja se 80 prosenttia elää millä sattuu pienten tukien lisäksi. toimittajen kirajan mukaan tuota 80 prosentin pienituloisia ja köyhiä on tarkoitus "olouttaa" mm. tittytainment viihteellä rauhallisiksi ja hiljaisiksi.

Verotulot tässäovat melko ratkaisevassa asemassa, robottiverot yms.

Erkki Malinen

Tämä on oikein heinähattujen hörhöilyä, nyt on pulaa oikeista tömiehistä metsäkoneenkuljettajista, rekkakuskeista sun muista käsilläosaajista. Näitä ei minkään sortin ropotti koskaan pysty tekemään, nyt pitää panostaa ammattikouluihin niin että sieltä tulis ammattiosaajia. Nyt sielä käydään loisimassa kun usko viedään perinteisestä työnteosta että se loppuu. Kuka helevetti näille heinähatuille maksaa tälläisestä hörhöilystä.

Juha Vesamäki

"Tämä on oikein heinähattujen hörhöilyä, nyt on pulaa oikeista tömiehistä metsäkoneenkuljettajista, rekkakuskeista sun muista käsilläosaajista."

Tulevaisuuden ennustaminen on yksi vaikeimmista lajeista. Eli jos joku olisi minulle tullut sanomaan 1960 luvulla, että metsurin homman hoitaa viidenkymmenen vuoden päästä kone. Tosin tätä konetta vielä käyttää se yksi mies mutta puu saadaan kaadettua, karsittua ja pätkittyä alle minuutin, eikä vuorokauden aika ole mikään rajoite. Olisin oikopäätä tilannut valkotakkiset viemään tämän sanojan hourulaan.

ps. Itse olin silloin 60-luvulla tosin vielä sen hevosenpään mittainen, siis sen hepan joka keräsi isän kaatamia puita metsästä.

Harri Tapani

"metsäkoneenkuljettajista"

Niin se kehitys kehittyy, aikoinaan oli pulaa metsureista, nyt kone tekee hetkessä usean metsurin työt ja ala sekä koneet kehttyvät edellen vauhdilla, jotkut eivät ilmeisesti edes kykene hoksaamaan asiaa, että maailma muuttuu ja työt sen mukana, työt myös vähenevät automaation vuoksi rajusti, pankkialalta lähti kymmeniä tuhansia työpaikkoja ja kehitys kehittyy edelleen, kauppoja automatisoidaan jo maailmalla, rekatkin alkavat kohta kulkea ilman kuskeja jne...

Erkki Malinen

Tämä on oikein heinähattujen hörhöilyä, nyt on pulaa oikeista tömiehistä metsäkoneenkuljettajista, rekkakuskeista sun muista käsilläosaajista. Näitä ei minkään sortin ropotti koskaan pysty tekemään, nyt pitää panostaa ammattikouluihin niin että sieltä tulis ammattiosaajia. Nyt sielä käydään loisimassa kun usko viedään perinteisestä työnteosta että se loppuu. Kuka helevetti näille heinähatuille maksaa tälläisestä hörhöilystä.

Veikko Hintsanen

"Toinen raportin kirjoittajista, tulevaisuudentutkija Risto Linturi puolestaan totesi, että radikaalien teknologioiden uhkien ja mahdollisuuksien toteutuminen riippuu pitkälti poliittisista päätöksistä."

Selkein esimerkki Linturin mainitsemasta uhkien ja mahdollisuuksien toteuttamisista on Suomen liikennepolitiikka.

Kotimaisessa mallissa erotaan niin kansainvälisestä kuin eritoten EU:ssa sovitusta( https://ec.europa.eu/transport/modes_en ) viiden liikennemuodon mallista niin että meillä on jätetty kokonaan sisävesiliikenne pois liikenteen kehittämisvalikoimasta ja sen sijaan on otettu viestintä. (LVM hallinto ,strategia ja julkaisut vv 2010-2017)

Em on johtanut siihen, että meillä on maantie ja erityisesti raideliikenne ylläpito kustannukset ja uusien infrojen rakentamis ideat ja karanneet jo mielikuvitusmaailman tasoon(maaliikenne infra suunnitelmat noin 50 miljardin kokonaisluokkaa) ja vievät noin 95% maan liikenne infran budjeteista . jossa edelleen panostetaan pelkästään ns "Suomi on saari" liikenne malliin ja sen teknisen tason nostamiseen.

Ja samalla maamme noin 12500 sisävesiliikenne km väylää on yhdistämättä mereen ja tuottamatta halpaa, tehokasta ja kestävän kehityksen mukaista mahdollisuutta siirtää maantie liikennettä vesiliikenteeksi.

Edelleen meillä ei panosteta sisävesiliikenteen kehittämisiin, koska valtiovalta on jättänyt sen liikennemuodon osalta Jäärvi Suolmen alueen kokonais sisävesi liikenneverkko mahdollisuuden ja sen mukaisen väyläinfran korjausvelat kokonaan arvioimatta . Kanavat ovat pääosin 1800-1900 alun tasoa/rahtilaivakokoa muualla paitsi Saimaalla.

Linturin ryhmä on huomioinut ja tehnyt raporttiin kiitettävät sisävesiliikenne laivakehittämis huomiot osana merenkulkua ja vesiliikennettä .

Toivottavasti valtiovallan edustajat Arkadian mäellä lukevat raportin myös sivulta 263 alkaen radikaalin vesiliikenteen tulevaisuuden mahdollisuudet , ne joista tarkempi kuvaus löytyy myös tänään avatuilta sivustolta www.sisavesi.fi

Veikko Hintsanen

Yleistysharhoihin en osaa ottaa kantaa mutta konkreettiseen, jo vuosikymmenen ajan harjoitettuun liikenneinfran rakentamiseen voin ottaa.

Meidän liikenneinframme rakentamista vesi ja maaliikenteiden osalta voi hyvin verrata paketti autolle tehtyyn kapeaan asfalttitiehen soramontulle, sellaiseen johon rekka autolla ei voi ajaa.

Sama ja suurempi suhde on yli 60% Suomen raskaan liikenteen volyymeissa ,niitä ajetaan rekoilla Helsinkiin ja muihin rannikkosatamiin ,kun on säästetty Järvi Suomen sisävesialueen infra rakentamisessa. On rakennettu raiteita ja maanteitä yksinomaan kun olisi tullut rakentaa myös kotimaan sisävesiväyliä joilla on meriyhteys.

Kustannus erot ja laskutavat joilla asiaa voi tarkastaa

Muu maailma / Intiasta esimerkki = http://www.sisavesi.fi/?page_id=220

Eurooppa -Suomi esimerkki laskelma suoravesiliikenne liikenne Joensuu Wittenberg vs nykymalli = www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.2-Kotka-logistics-2.11.201... ja muut välit voit laskea sivuston https://www.ecotransit.org/calculation.en.html avulla

Suomessa tapahtuva ympärivuotinen sisävesiliikenne vs kuorma autot = http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/12.1-IWW-aluksille-Ympäristö-tuloksia-uusilla-menetelmillä-Vesiliikenneseminaari_Soukka-1.pdf

Lisää löytyy kun plaraat sivustoa www.sisavesi.fi