Lauantai 18.8.2018

Spiegel: Suomen hävittäjäehdokas pahoissa vaikeuksissa – Saksan ilmavoimilla vain pari käyttökuntoista konetta

Jaa artikkeli:
Luotu: 
2.5.2018 12:36
Päivitetty: 
2.5.2018 12:52
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva
    Eurooppalainen yhteishanke Eurofighter Typhoon on yksi viidestä kandidaatista korvaamaan Suomen nykyisiä Hornet-hävittäjiä.
|

Suomen hävittäjäkisassa mukana oleva Eurofighter Typhoon -hävittäjä on hyvin negatiivisen huomion kohteena Saksassa. Koneen ongelmista kertoo Spiegel-lehti.

Lehden mukaan Saksan ilmavoimien 128:sta Eurofighter-koneesta vain muutama on tosiasiassa käytettävissä tällä hetkellä. Lehden tiedot ovat vielä synkempiä kuin tänä vuonna julkisuuteen vuotaneessa puolustusministeriön raportissa, jonka mukaan Eurofightereista vain 39 on käytettävissä harjoituksissa tai mahdollisissa tositoimissa.

Ongelma, jonka kanssa saksalaisteknikot painivat, koskee Eurofighterin sensoreita, joiden toiminta on keskeistä koneen suojajärjestelmille. Jos suojaus ei toimi, ei operatiivisia lentoja voida tehdä. Myös korjaukseen vaadittavasta varaosasta on pulaa.

Spiegelin mukaan käyttövalmiita koneita olisi vain neljä, kun otetaan huomioon Saksan ilmavoimien heikko ohjustilanne ja se, ettei ohjuksia saada hankittua lisää pikaisesti. Lehti huomauttaa, että tositilanteessa Saksa ei esimerkiksi kykenisi täyttämään Nato-velvoitteitaan.

Saksan ilmavoimat vakuuttaa Spiegelille, että Eurofighterien saatavuus on parempi kuin 2017. Lukuja ilmavoimat ei kuitenkaan julkaise.

Saksalaistiedoista uutisoi Suomessa ensin STT. Englanniksi asiasta kertoo brittitabloid Express. 

Eurofighterin valmistajat kehuvat konetta suorituskyvyltään parhaaksi koneeksi hävittäjämarkkinoilla tällä hetkellä. Lue lisää tästä jutusta.

LUE LISÄÄ HX-HANKKEESTA:

Suomen hävittäjähankinta: Kahden koneen mallille tyrmäys – F-35:n kustannuksista ”vaikea tehdä johtopäätöksiä”

Saab paljasti hävittäjiensä Suomi-hinnan – lupaus aivan eri luokkaa kuin Eurooppaa valloittavalla F-35:llä

Suomen valtavaa hävittäjäpyyntöä odotetaan ympäri Euroopan – ”En keksi suurempaa kisaa koko planeetalla”

Hävittäjäkisa käynnissä Euroopassa – Tutkija: Naapureiden F-35-päätökset vaikuttanevat Suomeen

Kenraali avaa Suomen salaisinta hanketta – ”Saksalaiset kävivät”

Jaa artikkeli:

Kommentit

Hannu Mononen

Saksan pasifistinen puolustuspolitiikka on ajanut sen maanpuolustuksen karmeaan (tai näkökulmasta riippuen, naurettavaan) tilaan.

"The post-Second World War German armed forces have long been considered a joke among Nato allies.

Years of defence cuts combined with a national disdain for martial affairs because of it's drastic experiences in two world wars have led to the parlous state of its army, navy and airforce.

A 2014 report by external auditors KPMG, engineering firm P3 and law firm Taylor Wessing, detailed 140 problems and risks for the military.

Nato chiefs laugh at Germany as being the "Disarmed Services" of the Alliance.

One parliamentary critic allegedly said of his nation's armed forces: "We're practising disarmament through wear and tear."

Germany has significantly increased its defence budgets in recent years, but at a predicted 1.3 percent of GDP predicted for the forces this year, it still falls far short of the two percent called for by Nato."

Kun ei ole rahaa niin ei ole rahaa, vaikka olisi kuinka rikkaan talon poika.

Vika ei niinkään näytä olevan Eurofighter Typhoonissa (jota operoivat muut Nato-ilmavoimat eivät ole joutuneet sen kanssa samanlaiseen julkisuuteen) kuin saksalaisessa politiikassa. Yhtä tiivistettä sensorin jäähdytysjärjestelmään ei kuulemma saa nyt Saksaan mistään, ja ohjuksetkin on jätetty hankkimatta.

Nuukailevat saksalaisjoukot niittivät mainetta jossakin Naton harjoituksessa simuloimalla konekivääreitä luudanvarsilla. – Ei totisesti päästä syyttämään Nyky-Saksaa ainakaan militarismista.

Timo-Pekka Mustakallio

"Spiegelin mukaan käyttövalmiita koneita olisi vain neljä, kun otetaan huomioon Saksan ilmavoimien heikko ohjustilanne ja se, ettei ohjuksia saada hankittua lisää pikaisesti. Lehti huomauttaa, että tositilanteessa Saksa ei esimerkiksi kykenisi täyttämään Nato-velvoitteitaan." (US)

Miksi ihmeessä ainutkaan järkevä Suomen kansalainen kannattaisi maamme jäsenyyttä sotaliitto-NATO:ssa? Libyan laittomissa pommituksissa 2011 muutamalta sotarikokseen osallistuneelta eurooppalaiselta sotaliiton jäsenmaalta loppuivat pommit, ja niitä piti kiireesti mennä lainaamaan jenkeiltä - joilla niitä onneksi oli muutama. Viime kesäkuussa sotaliitto havahtui, ettei sillä ole kuljetuskalustoa eikä kauttakulkuoikeuksia keskinäisen avun antamiseksi - jos maiden kansalaiset edes tukisivat sotilaallisen avun antamista, mikä on nyvin kyseenalaista. Sotaliiton taustalla oleva, rapistuva ja ylivelkainen USA ei lisäksi ole enää aikoihin onnistunut sotatantereilla. Menestymättömyys on "red flag", varoituslippu: se kertoo väsähtäneestä, harhamaailmoissa elävästä organisaatiosta, jonka aika on tullut ja mennyt jo ajat sitten. Sotaliitto on, toistona, myös toiminut rikollisesti, eikä Suomen pidä mennä kaveeraamaan rikollisten kanssa.

Jos aseita edes olisi, ne eivät enää ole ajan tasalla. Tuorein sotarikos, ohjusisku Syyriaan "kaasuiskun" verukkeella - jota ei ollutkaan - oli sotilaallinen katastrofi: 105 laukaistusta aseesta 71 torjuttiin, mukaan lukien kaikki (100% torjunta) jotka sotarikollinen liittouma oli kohdistanut Syyrian ilmavoimien lentokenttiä vastaan. Torjuntaan ei edes tarvinnut käyttää kaikkein edistyksellisimpiä aseita, sillä Syyrialla on toistaiseksi vain edellisten sukupolvien kalustoa. Tapahtumista voi päätellä, että varastonsa asetehtaiden myymällä epäkurantilla tavaralla täyttänyt sotaliitto-NATO uhkaisi saada turpaansa jopa jo "2 centin diktaattoreilta", jos asian kärjistäisi huumorin sanoin.

HX-hankkeessa on mukana jutun 1980-luvun alussa aluilleen saatetun EFA:n lisäksi mm. 1970-luvun JSF-projektiin pohjautuva, jo konseptitasolla klassisesti viallinen F-35: koneen piti osata kaikkea, mutta se ei täytä ainuttakaan tehtäväänsä kunnolla. Sotilasilmailun historiasta löytyy monia vastaavia konsepteja, jotka osoittautuivat kelvottomiksi. F-35 on lisäksi täysin raakile (bugeja löytyy nopemmin kuin kukaan osaa korjata niitä), aivan liian kallis, ja se jäisi tositilanteessa jopa wanhojen 1950-luvun hävittäjäkoneiden saaliiksi ("can`t turn, can`t climb, can`t run"). Mutta eihän tässä kaikki: näiden pitäisi Ilmavoimien suunnitelmien mukaan palvella aina vuoteen 2060 asti... jolloin ne olisivat konsepteina 80 vuotta vanhoja?!? Tämähän tarkoittaisi verrannollisesti, että Ilmavoimien pitäisi nykyään yhä ajaa Bristol Blenheim-pommittajilla ja Me109-hävittäjillä: nämä kumpikin 1930-luvun puolivälin koneita? Vanhakantaiset sotaherramme näyttävät siis "taistelevan edellisiä sotia", kuten sanonta kuuluu - hetkellä, jolloin sotilasilmailu on autonomisesti toimivien lentolaitteiden vallankumouksen kynnyksellä?!

HX-valinta on "no-brainer".

Ostettakoon puolueettomalta Ruotsilta poliittisesti hyvin siedettyjä Gripeneitä, joissa yhdistyy monia perinteisiä onnistujan piirteitä: kone on kevyt, vikkelä ja nopea, ja se on halpa paitsi ostaa myös ylläpitää. Vastaavalla konseptilla tehtiin mm. 1950-luvun F-5/F-20, eräs Jenkkilän eniten myydyistä ja viedyistä sotilaskoneista, mikä sattumoisin on F-18 Hornetin kantaisä. Gripen lähes nollaa HX-hankkeen poliittisen riskin, on luonteva Pohjoismaiden yhteistyötä ajatellen, ja modulaarisen elektroniikkansa vuoksi sen teknologiariski on paremmin hallinnassa kuin kilpailijoillaan, joiden "sensorit eivät toimi, eikä varaosia ole".

Ai niin, vielähän mukana on kourallisena valmistettu Rafale-kummajainen. Marcel Dassaultin kuolemattomin sanoin "kone mikä näyttää kauniilta, on myös kaunis lentää", ja liikehtiihän Suomen taivailla vielä muutama kaunis Fouga Magister... mutta ranskalaisia autoja harrastaneet kavahtanevat kauhusta, kun aletaan puhua Ranskan sähkölaitteista ja elektroniikasta. Huoltovarmuus... hmm, olikohan huoltoa, varmuudesta puhumattakaan?

Tapio Mäkeläinen

Olen Orren kanssa ihan samaa mieltä. Lohdutukseksi voi todeta että itänaapurissa tilanne on ihan vastaavaa.
Luin talvella sekä Siivet että Aviation lehteä, joissa kerrottiiin F35 ongelmista mutta myös venäläisten suurista ongelmista uusimpien koneidensa kanssa. Aivan priima kunnossa oli vain muutama SU kone.
Taitaa tekniikka olla tapissa joka puolella.
En arvuuttele mutta toi Eurofighter se uusi mylly nyt ainakaan ei voi olla.
Gripen ehkä ja siinähän on jenkkilän moottori ja Nato speksin aseet. Onhan meillä ollut Saabeja. Mullakin oli vm 69 ysiysi. Sain faijalta ja loppuun se ajettiin.

tom brunila

Maasta ammuttavalla ilmatorjunhtaohjuksella ei käydä pommittamassa vihollisen joukkoja! Maasta ammuttava ilmatorjuntaohjus on myös käytännössä liikkumaton maali jonka tuhoaminen ei ole kovinkaan hankalaa! Maasta ammuttava ilmatorjuntaohjus ei ole koskaan estänyt tai pysäyttänyt vihollista missään!

Harri Kota-aho

Tehdään leasing sopimus toimittajan kanssa, ja maksetaan,vain koneiden käytöstä lentotuntien mukaan. Ei omisteta mitään käytetään tarpeen mukaan ihan sama mikä kone merkiltään kunhan pysyy ilmassa. Tai sitten ostetaan ufoja,jos saatavilla.

tom brunila

Uusi Suomi voisi toki mainita, että Britannian ilmavoimat samoin kuin Espanjan ja Italian ilmavoimilla koneet toimivat hyvin! Kyseessä ei ole tyyppivika van rahan "säästämisestä" aiheutunut koneiden ja niiden järjestelmien huollon ja ylläpidon laiminlyönti! Ja suurin syy on Angela Merkel joka Itä-Saksassa kasvaneena ei ole kovinkaan kiinnostunut Saksan puolustuvalmiuden ylläpitämisestä!