Maanantai 22.10.2018

Aluetutkija kääntyi Sipilän suunnitelmaa vastaan: ”Kuolonhyppy – Kanveesiin jää liian monta kansalaista”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
8.5.2018 09:41
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Alma Talent
    Kuva
    Aluetieteen emeritusprofessori Hannu Katajamäki sanoo, että Juha Sipilän (kesk.) hallituksen ”koplaus” pitää purkaa.
|

Aluetieteen emeritusprofessori Hannu Katajamäki on kääntynyt viime metreillä Juha Sipilän (kesk.) hallituksen maakuntauudistusta vastaan. Aluehallinnon puolustajana tunnettu Katajamäki perustelee suunnanmuutosta blogissaan.

Hän kertoo puolustaneensa koko uransa 1970-luvulta lähtien demokraattista aluehallintoa ja kritisoineensa Suomen aluehallinnon sekavuutta. Katajamäki sanoo olleensa viime päiviin saakka vakuuttunut, että sote- ja maakuntauudistus kannattaa hyväksyä eduskunnassa. Listattuaan perustavanlaatuisia ongelmia hän kuitenkin alkoi pitää uudistusta liian sekavana.

– On toteutumassa hallinnollinen salto mortale, kuolonhyppy ilman turvaverkkoa. Kanveesiin uhkaa jäädä liian monta yksin jätettyä epäselvyydessä ja voimattomuudessa sinnittelevää kansalaista, hän kirjoittaa blogissaan.

Katajamäen mielestä hallituksen lähtökohtia jäytävät keskustan maakuntamallin ja kokoomuksen valinnanvapausmallin ”koplaus”. Hallituksen sopimuksessa keskusta sai 18 maakunnan mallin ja kokoomus valinnanvapauden, joka avaa soten markkinat. Katajamäki luettelee pitkän listan ongelmia.

– Osassa maata liian heiveröiset maakunnat ja luontaista toiminnallisuutta rikkovat maakuntarajat, erityisratkaisun puuttuminen pääkaupunkiseudulta, tietojärjestelmien integroinnin sekava valmistelu, verotusoikeuden puuttuminen maakunnilta, jonka seurauksena maakunnat ovat täysin keskushallinnon ohjauksessa, eikä niillä ole itsenäistä päätösvaltaa, Katajamäki listaa.

Katajamäen mukaan rahoitusyhtälö on epäselvä ja maakuntien päättäjät uhkaavat joutua mahdottomaan tilanteeseen. Tavoite kolmen miljardin euron menojen hillinnästä aiheuttaa hänen mukaansa ainakin osassa maakuntia kestämättömän tilanteen, sillä valtion sanelema säästäminen pakottaa keskittämään palvelut maakuntien pääkeskuksiin, jolloin palvelut karkaavat lopullisesti maaseudulta. Lisäksi työvoimapalvelujen siirtäminen maakunnille sirpaloi Katajamäen mielestä palvelut.

– Rohkenen epäillä maakuntien osaamista koordinoida työvoimapalvelujen kokonaisuutta. Hätäpäissä tehdään olan takaa sopimuksia taivaita hipovia lupauksia antavien alan yritysten kanssa. Tosiasiassa työvoimapalvelut yksityistetään. Pelkään, että työmarkkinoilla ajaudutaan kaaokseen, mikäli hallituksen huonosti harkittu suunnitelma toteutuu vuonna 2020. Ihmettelen työvoimahallinnon ylimpien virkamiesten kritiikitöntä suhtautumista aktiivisen työvoimapolitiikan alasajoon.

Myös vanhus- ja kotipalvelut tulisi Katajamäen mielestä säilyttää kunnilla, joilla on parhaat edellytykset hoitaa turvalliset lähipalvelut.

– En ole myöskään vakuuttunut ylimmän poliittisen ja virkamiesjohdon osaamisesta; loppumattomasti pulppuava fraasipuhe synnyttää vakavan epäilyksen, että kokonaisuus ei ole hallinnassa.

Katajamäen mielestä esityksen takaisinveto olisi poliittinen sankariteko. Hänen mukaansa työ ei ole mennyt hukkaan ja nyt tarvitaan parlamentaarinen valmistelu, jossa huomioidaan 9 asiaa, muun muassa puretaan maakuntamallin ja valinnanvapausmallin koplaus. Niukkaenemmistöisen hallituksenkin riveistä on kritisoitu esitystä, jonka läpimeno kesän äänestyksessä on epävarmaa.

–Puutteellisen ja monin osin toimimattoman uudistuksen runttaaminen väkisin läpi eduskunnassa muutaman äänen marginaalilla välittämättä seurauksista kansalaisten ja aluekehityksen kannalta olisi arvostelukyvytöntä arvovallan politiikkaa. Äänestysasetelman ongelmallisuutta korostaa sinisen tulevaisuuden virhemarginaaleja pienempi kannatus ja olematonta vähäisempi poliittinen uskottavuus, Katajamäki sanoo viitaten sinisten surkeaan gallup-kannatukseen.

Lue myös: Kokoomuslainen kunnanjohtaja huolestui uusista sote-tiedoista: ”Kustannukset lienevät rajut”

Jaa artikkeli:

Kommentit

Jari-Jukka Annala

Ei voi, koska varteenotettavia kannanottoja ei löydy. Kaikki, jotka sote-ratkaisuista ja demokratiasta jotain ymmärtävät, ovat hallituksen mallia vastaan. Ainoastaan puoluepoliittisesti sitoutuneet kommentit ylistävät maakuntamallia ja sotea.

Risto Vehniä

”Pelkään, että työmarkkinoilla ajaudutaan kaaokseen, mikäli hallituksen huonosti harkittu suunnitelma toteutuu vuonna 2020. Ihmettelen työvoimahallinnon ylimpien virkamiesten kritiikitöntä suhtautumista aktiivisen työvoimapolitiikan alasajoon.”
Virkamiehet tietävät, että huonommin ei voi mennä.

Harri Mäki-Petäjä

Sote- ja maakuntauudistus myös syö keskustan kannatusta. Maakuntavaaleissa maakunnan suurin kaupunki saa hallintoon eniten edustajia, muutamassa maakunnassa enemmistön, pienemmät kunnat eivät saa yhtään edustajaa. Keskusvaltaisuuden periaate tässä hyvin toteutuu. On aihetta epäillä, että säästötoimet ja palvelujen alasajot kohdistetaan syrjäseutujen sote-keskuksiin, vanhustenhoitoon ja henkilöstökuluihin. Tekeviä käsiä on hoito- ja hoivatyössä liian vähän. En ole havainnut, että keskustan ministerit olisivat sinne luvanneet lisää resursseja, mutta lomarahaa kyllä leikattiin.

Vanhusten vaivaisuudesta puhumiseen liittyy poliittista haluttomuutta. Vanhushoivaa käsittelevästä kirjasta osui silmään seuraava kohta: ”Monet niistä ratkaisuista, jotka vanhushoivan politiikassa ovat nykyään arkipäivää, olisivat muissa yhteyksissä välittömästi tuomittavia. Päivähoitopalveluja suunniteltaessa tiettävästi kukaan ei ole ehdottanut, ettei lasta tarvitse päästää vessaan, kun tarpeet voi tehdä vaippaankin. Miltä muulta ryhmältä kuin vanhuksilta voitaisiin evätä mahdollisuus päivittäiseen ulkoiluun? Vangeillakin on oikeus - ja mahdollisuus - päivittäiseen ulkoiluun. Jos näistä oikeuksista voidaan huolehtia muiden ihmisryhmien kohdalla, miksi ei myös vanhusten?”

Valtiovalta antaa maakunnalle rahat sote-palvelujen järjestämiseen. Tavoitteena on kustannusten nousun hillintä. Valta keskittyy maakuntakeskukseen. Syrjäseutujen palvelujen alasajot, maksujen korotukset ja kustannussäästöt verhotaan hoivan laatua parantavaksi muutokseksi. Vanhushoivan ongelmat häivytetään politiikkakielen rivien väliin. Vaalipuheissa keskusta puhuu lähipalveluista ja ihmisyysaatteesta, mutta politiikka menee toiseen suuntaan. Sen vuoksi kannatus on alhaalla.

Juha Hämäläinen

Eiköhän jokainen sotemalliin tutustunut pidä sitä järjettömän monimutkaisena ilman syytä monimutkaisuuteen. Vyyhti on täynnä toimijoita ja rahastajia, koordinointia ei ole kunnolla missään ja maksajia liian vähän. Onneton himmeli. Tappakaa se. Vähentäkää kuntien määrä tasoon 30 ja niille yksi keskushallinto eli valtio. Muuta ei tarvita 5,5 miljoonan kansan asioiden hoitoon.

Kalevi Salonen

Olen muussa samaa mieltä, mutta kuntia ja lähidemokratiaa ei pidä lakkauttaa. Jo nyt Kataisen usuttamana on menty aivan liian pitkälle. Terveydenhuollon keskushallinto kannattaa toteuttaa valtakunnallisena ja ilman politiikkaa, joka on kaiken tehottomuuden alku.

Heikki Rosti

Esson baarissa on taas huippuosaajia,onneksi hellekesa siirtaa nama superosaajat vilvoittavien vetten partaille ja Esso saa keskittya ydinosaamiseensa.Profeetan sana nain kesan alkuun.Kipparimme paaministerimme puhaltaa pelin poikki ja uudet vaalit,joisda raskaan tyon tehnyt kipparinme saavutaa murskavoiton ja Helsingin kaupunhinjohtaja saa potkut.Palaan aiheeseen syyskuun2018 lopulla.Tama info sentähden,etta koyha kansa aina sanonut,kun kukaan ei kertonut.Nyt kertoi.