Tiistai 25.6.2019

Hallitukselta vahva sote-kannanotto: ”On vastuutonta esittää jatkamista nykyisellä mallilla”

11.5.2018 12:29
    Hallitukselta tuli kannanotto uusimpien sote-käänteiden jälkeen. Viimeisin kysymysmerkki on aikataulu ja se, ehtivätkö sote-lait ajoissa läpi eduskunnassa. Kuvassa hallituksen puheenjohtajatrio.

Hallitus julkisti perjantaina kannanoton, jossa muistutetaan, että maakunta- ja sote-uudistuksella pyritään takaamaan yhdenvertaiset palvelut ja vähentämään eriarvoistumista koko maassa.

Uudistusta perustellaan kannanotossa muun muassa Suomen väestön ikääntymisellä ja sen myötä hyvinvointiyhteiskunnan rahoittamiseen liittyvillä haasteilla.

– Julkisten palvelujen kustannusten kasvua on hillittävä. On vastuutonta esittää julkisuudessa kantoja, että sote-palveluissa pitäisi jatkaa nykyisellä kuntapohjaisella järjestämisen mallilla, joka ei ole pystynyt näitä haasteita ratkaisemaan, kannanotossa sanotaan.

Hallitus pyrkii vähentämään kestävyysvajetta kymmenellä miljardilla eurolla, ja toteutuksessa yksi osa on sote-menojen kasvun hillitseminen. Ilman sote-uudistusta tulot eivät kannanoton mukaan riitä tulevaisuudessa lakisääteisiin palveluihin.

– Kustannusten hillinnässä ei ole kyse palvelujen kurjistamisesta, vaan parhaimpien ja tehokkaimpien toimintatapojen käyttöönotosta koko maassa.

Lue myös: Taas löytyi vakava uhka soten miljardisäästöille – Päivi Nerg: 700 miljoonan euron palkkariski ratkotaan sopimusneuvotteluissa

Kannanotto huomauttaa myös sote-palvelujen saatavuuden ja valikoimien vaihtelevan merkittävästi alueittain. Ratkaisuksi tähän ongelmaan tarjotaan maakuntia, jotka ovat jo pitkällä sote-palveluiden uudistamisessa.

– Uudistus mahdollistaa kuntien ja kaupunkien keskittymisen tehtäviin, joihin kaupungit yleensä keskittyvät muissa maissa.

Kannanotossa perustellaan maakuntien valtiolta tulevaa rahoitusta valtion nykyistä suuremmalla vastuulla ja valtion mahdollisuudella rajoittaa kustannusten nousua.

– Rahoitusta ei kuitenkaan rajoitettaisi perusoikeuksien toteutumisen kustannuksella.

Myös valinnanvapauden laajeneminen uudistuksen myötä nostettiin kannanotossa esille. Valinnanvapauden sanotaan kasvattavan yksityisten sosiaalipalvelujen osuutta arviolta 500 miljoonalla eurolla eli nykyisestä 32 prosentista 39 prosenttiin ja yksityisten terveyspalvelujen osuutta 800 miljoonalla eurolla eli kuudesta prosentista 13 prosenttiin.

– Hallituksen esittämässä valinnanvapausmallissa maakuntien asukkaat voisivat nykyistä laajemmin itse valita sosiaali- tai terveyspalvelun tarjoajan. Näin asukkaat pääsisivät nopeammin sosiaali- ja terveyskeskukseen ja muihin palveluihin ja jonot vähenisivät.

Lue myös: Kansalaisten ”sote-pisteytys” yllätti tietosuojavaltuutetun – vaatii THL:ltä selvitystä

Kannanotto toteaa uudistuksen myös mahdollistavan asiakkaille nykyistä parempia digitaalisia palveluita, joiden luvataan sujuvoittavan arkea.

– Asiakkaan tietojen pitää kulkea eri asiantuntijoiden ja toimipisteiden välillä oikea-aikaisesti ja tietoturvallisesti. Näin tietojärjestelmistä rakennetaan toimivia ja käyttäjäystävällisiä.

Teijo Myllylä

Vain hölmö väittää, että koko maassa on tasa-arvoiset olosuhteet. Lapissa etäisyydet jo sen tekee. Pitäisi keksiä parempia selityksiä, hyväveli järjestelyille. Maantieteelle ei voi mitään. Toiseksi rahalla ei ole omaatuntoa. Se ei syrjäaeuduille hakeudu, miksi siis vaahdota valinnanvapaudesta.

Seppo Simonen

Valtiovarainministeriön kansliapäälikkö Valtiotieteentohtori Martti Hetemäen mukaan tämä uusi sote ja maakuntamalli on välttämätön uudistus joka on toteutettava väestörakenteessa ajanmyötä tapahtuvan muutoksen vuoksi. Pitemmällä aikavälillä tämä tuo säästöä veronmaksajalle.

Kalevi Salonen

Hetemäen perustelut hallituksen sote-uudistukselle ovat täyttä roskaa, sillä ne soveltuvat paljon paremmin nykyjärjestelmän valtiorahoitteisen evoluutiomallin perusteluiksi.

Väittäessään uudistuksensa vastustajia vastuuttomiksi hallitus tekee itsestään naurunalaisen. Todellisuudessa se on itse se kaikkein vastuuttomin. 1) Se on tekevinään terveydenhuoltouudistusta, mutta ajaakin sen varjolla aivan muita tavoitteita: yksityistämistä ja maakuntahallintoa. 2) Hallitus vetoaa edelleen säästöihin, vaikka todellisuudessa lisäkustannukset tulevat olemaan valtavia.

Hallituksen sotesta tulee noin 10 mrd €/v kalliimpi kuin esimerkiksi esittämäni pelkistetty terveydenhuoltomalli (http://ahkalevisalonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/251468-kansantaloudellis...). Ruotsissa valinnanvapaus nosti kustannuksia noin neljänneksellä eli Suomeen suhteutettuna 5 mrd €/v. Tämän summan osatekijöitä ovat palkkojen harmonisoinnin (0,7 mrd €) lisäksi muun muassa työ-terveyshuollon ja terveysvakuutusten kapitaatiokorvausten kanssa päällekkäiset kustannukset (1,1 mrd), päivystyksen lisäkulut (3 mrd) sekä maakuntahallinnon kustannukset (0,5 mrd). Eli osatekijöistä laskien päästään ainakin Ruotsin summaan. Pelkistetyssä terveydenhuoltojärjestelmässä saavutettaisiin lisäksi ainakin 3 mrd €/v säästöt lääkkeiden jakeluketjun oikaisulla, laskutusbyrokratian poistolla ja tietotekniikan sovellusalustan yksinkertaistumisella.

Kun kustannusero hallituksen malliin nähden on täysin murskaava, miten hallituksella on otsaa väittää aivan muuta? On myös tarpeetonta jatkuvasti toistaa vaihtoehdoksi kuntarahoitteista mallia. Nykyinen malli olisi hyvin helppo muuttaa valtion rahoittamaksi.

Seppo Simonen

Valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Martti Hetemäkeen sekä myös Päivi Nergiin on luottaminen he sentään sanovat asiat virkavastuulla toisin kuin jokunen blogisti tai kommentoija jotka voivat soveltaa sopivasti sanomisiaan.

Muuten nyt näyttää olevan aika kun solmitaan tuleviin maakuntavaaleihin vaaliliittoja Kokoomus ja RKP sen tekivä jo tulevassa Pohjanmaan maakunnassa.

Vastaus kommenttiin #10

Pelkkä luottamus hallitukseen ja sen asian ajajiin ei riitä. Pitää olla faktoja. Kokosin muiden esittämät faktat hallituksen mallin aiheuttamista lisäkustannuksista, jotka menevät yksiin Ruotsissa saatujen kokemusten kanssa. Eivät ne kumoudu sillä, että Hetemäki ja Nerg sanovat säästöjä tulevan. Tarvittaisiin perusteluja, mutta niitä hallitus kieltäytyy antamasta vedoten sen mahdottomuuteen. Kuitenkin hallitus samaan aikaan "tietää" säästöjä tulevan, mutta ei ole vielä keksinyt miten ne tulevat. He tietävät puhuvansa palturia, mutta kun on poliittinen ohjaus. Sinun kannattaa myös huomioida, että olkoonkin blogisti, kriitikko voi olla poliitikkoja rehellisempi. Virkavastuu ei ole tae rehellisyydestä.

Vastaus kommenttiin #19

Itseasiassa täytyy kiittää Kalevia syventymisestä uuteen sote/maakuntamalliin ja esität myös vaihtoehtoista mallia.
Tässä ei ole kysymys pelkästään sote/maakunta casesta vaan meidän kokonais yhteiskuntamallista, tarkoitan onko sosiaalidemokraattinen hyvinvointi yhteiskunta tulonsiirroilla tullut tiensä päähän esim. tällä monopolisella terveydenhoito järjestelmällä ilman vaihtoehtoisuutta.

Vastaus kommenttiin #22

Kannattaa ottaa huomioon, että esittämässäni pelkistetyssä terveydenhuoltomallissa -sen lisäksi, että se on taloudellisesti ylivertainen - myös valinnanvapaus on ylivoimaisesti hallituksen mallia suurempi. Julkisella puolella jokainen voisi valita minkä tahansa palveluyksikön milloin tahansa. Samaten yksityisellä puolella voisi valita yksikön vaikka joka kerta erikseen. Siis hallituksen valinnanvapaus kaksi kertaa vuodessa on kaikkea muuta kuin valinnanvapautta.

Kun kaikki perusasiat ovat ehdottamassani mallissa täysin ylivertaisia, miksi pitää runtata läpi mahdottoman monimutkaista mallia muiden poliittisten tavoitteiden varjolla. Ehdottamassani mallissa yksityisellä terveydenhuollolla on tasavertainen asema. Koska terveydenhuollon hallinto voidaan toteuttaa erillään paljon suoraviivaisemmin ilman muita siihen sotkettuja toimintoja, maakuntahallinnon tarpeesta pitäisi päättää erikseen.

Juhani Rossi

Kyllä pitää kansanedustajien katsoa peiliin jos ei uskalla itselleen myöntää että kyseessä on vain Kokoomuksen ja keskustan lehmänkaupoista. Kokoomukselle yksityistetty terveydenhuolto ja keskustalle virkamiestäytteinen maakuntahimmeli. On hyvä muistaa miten kävi sähkön siirtohintojen kanssa kun siirtoverkko myytiin yksityisille sijoittajille. Keskusta on tähän valmis kunhan saa maakuntahimmelinsä. 3 miljardin lisäkulut Sotessa ei tule riittämään vaikka sitä yritetään kääntää säästäisi.

Mikael Nygård

Hyvät hallituksen jäsenet. On myös vastuutonta tehdä näin mittavia hyppyjä tuntemattomaan, etenkin kun hyppyjen takaisinveto olisi tosi hankala ellei mahdoton tehdä.

Lisäksi vastuutonta on runtata uudistusta hallituspohjalla jonka todellista kannatusta ei ole vaaleissa mitattu vaan suhmuroinnilla ja peräkammarisopimuksilla keinotekoisesti tehty sellaiseksi, että sillä on muutaman hassun kansanedustajan enemmistö nykyisessä hallituksessa, mutta galluplukujen mukaan vain alle 40% kannatus jos tänään valittaisiin uusi eduskunta.

Ollakseni rakentava ehdotan siksi että annetaan hallituksen jatkaa valmistelua mutta siirretään päätöksenteko tulevalle hallitukselle. Tällöin saataisiin työrauhaa valmistelulle ja demokraattisempi päätöksenteko.

#sote #maakuntauudistus #hallitus

Per-ole Stenman

Toivon sitten että tasaarvo toteutuisi kuin Sipilä Tai Orpo sairastuu vakavasti heidät eivät saadan hoitaa helsingissä vaan heidät pitää kuskata 300km huonalla tielle ambulanssilla pohjoiseen niin silloin olisi se samaa mitä te olette suunitellut muille tapahtuvan kuin te olette lakkamassa päivistyksiä ja sairaaloiden alasajo ja Rehula pitäsi kuskata Rovaniemelle saakka niin hullua tämä nyky politiikka on Suomessa.

Veijo Murtomäki

On vastuutonta ajaa sote-mallia, jota yksikään asiantuntija kannata, eivätkä etenkään tavalliset terveys- ja sosiaalipalveluiden työntekijät, joista iso osa joutuisi etsimään uutta työnantajaa huonommalla palkalla ja huononnetuilla työehdoilla. Hyppy pimeään, jossa maailman kustannustehokkaimpiin lukeutuva järjestelmä romutetaan ja alistetaan hillittömälle yksityisen sektorin saalistukselle. Meillä on tuholaishallitus iskulauseella "Suomi epäkuntoon"!

Kuisma Jussi

Anja Koppinen-Niemi

Nergin ja Hetemäen virkavastuu? Epäilen heidän vapauttaan kritisoida pääministerin ja valtiovarainministerin määräämäiä reunaehtoja. Nerg on soten projektijohtaja. Hänelle on siis asetettu tavoitteeksi viedä projekti läpi annetuin määrityksin. Hän ei kykene kysenalaistamaan raameja, vaikka virkavastuulla onkin.

Jukka Heikkinen

”Eduskunnan käsittelyssä olevan lakiesityksen mukaan jokainen puolue saisi asettaa ehdokkaita puolitoista kertaa niin paljon, kuin maakuntavaltuustoon valitaan jäseniä. Periaate on sama kuin kuntavaaleissa.”

Onko tuota lakiesitystä saatettu voimaan? Jos on, Uudellamaalla kukin puolue saisi laittaa 148 ehdokasta ja yhden puolikkaan maksimissaan.

Kuinka paljon saa loppujen lopuksi olla ehdokkaita kussakin maakunnassa? Millä periaatteella puolueet valitsevat omat ehdokkaansa? Missään tapauksessa ei pitäisi olla hyväksyttävää, että sama henkilö, joka on jo joko eduskunnassa tai kunnanvaltuustossa, voisi
samalla olla ehdokkaana näissä vaaleissa.

Kuvittelevatko nykyiset päättäjät näissä luottamustehtävissään, että he ovat ylivertaisia ja heidän on välttämätöntä olla joka paikan höylä.

Onhan tuo tulos jo nähty, mihinkään ei ennätetä kunnolla perehtyä saati valmistella, kun joka paikassa täytyy höylätä.

Riitta Mård

Eivät minusta ihmiset, jotka kannattavat vaiheittaista sote-kehittämistä ole millään tavalla vastuuttomia. He haluavat turvata jatkuvuuden ja sen, että ei tuhota asioita, jotka ovat nyt hyvin. Sote on niin iso muutos kerralla tehtäväksi, että väistämättä menee useampiakin lapsia pesuveden mukana. Ja niitä virheitä sitten korjataan vuosien ja vuosikymmenien ajan. Ihan yhtä kauan, kuin soten asteittainen kehittäminenkin veisi.