Tiistai 13.11.2018

Ylelle langettava Sanna Ukkolan tapauksesta – otti yhteyttä arvostelijansa työnantajaan

Jaa artikkeli:
Luotu: 
17.5.2018 14:16
Päivitetty: 
17.5.2018 14:35
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva

Julkisen sanan neuvosto on antanut Ylelle langettavan tapauksessa, josta syntyi mediakohu viime syksynä. Pressiklubia juontava toimittaja Sanna Ukkola oli ottanut yhteyttä häntä Twitterissä arvostelleen henkilön työnantajaan.

Kohu syntyi Suvi Auvisen kirjoitettua Image-blogissaan, että Ukkolasta twiittaamisesta voi saada potkut. Taustalla on Ukkolan esiintyminen Pressiklubissa intiaanipäähine päässään, mitä moni piti epäsopivana. Ukkolaa arvostellut twiittaaja julkaisi äänestyksen siitä, mitä Ukkolan pitäisi laittaa päähänsä seuraavassa Pressiklubissa. Twiitin takia Ukkola otti yhteyttä twiittaajan työnantajaan.

Ukkola selitti toimintaansa Ylen julkaisemassa kolumnissa, josta neuvostolle oli tehty kaksi kantelua.

–Neuvosto katsoi, että Yle oli rikkonut Journalistin ohjeiden kohtaa 4, jonka mukaan toimittaja ei saa käyttää asemaansa väärin. Neuvosto totesi, että Yle toimi väärin julkaistessaan toimittajansa kolumnin, jossa hän pyrki puhdistamaan mainettaan kritisoimalla yksipuolisesti ja liioittelevasti tunnistettavissa olevaa yleisön edustajaa, JSN toteaa päätöksessään.

–Neuvosto piti paheksuttavana myös sitä, että toimittaja oli työstään saamansa kritiikin vuoksi yhteydessä yleisön edustajan työnantajaan ja kehotti keskustelemaan asiasta työpaikalla. Toimittajan epäasiallinen yhteydenotto ei kuitenkaan ollut Ylen vastuulla, eikä sitä voinut tulkita Journalistin ohjeiden näkökulmasta.

Neuvosto korostaa samalla pitävänsä toimittajiin kohdistuvaa uhkailua ja häirintää vakavana ongelmana. Pelkän kärjekkään palautteen määritteleminen häiriköinniksi voi kuitenkin neuvoston mielestä vaikeuttaa mahdollisuuksia puuttua vakavaan häirintään.

Ukkola kertoi selityskolumnissaan selvitelleensä toimintatapoja vastaavissa tilanteissa.

– Selvittelin asiaa taannoin sekä Ylen turvallisuusosaston että poliisin kanssa. Sain poliisilta seuraavan neuvon: Usein auttaa, jos kolmas osapuoli on yhteydessä häirikköön. Tämä purkaa tilanteen noin 90 prosentissa tapauksista, hän kirjoitti lokakuussa.

Ukkolan mukaan ”selvästi tavanomaista sitkeämpi, pitkään viestejä eri puolille somea minusta kirjoitellut mies kirjoitti jälleen uuden viestin, joka ylitti mielestäni asiallisuuden rajat”.

– Kyseessä ei ollut poliisiasia eivätkä viestit olleet uhkaavia. Asialle olisi kuitenkin hyvä tehdä jotain. Miehen Facebook-profiilissa oli mainittu myös hänen työnantajansa, joten oli luontevaa ottaa yhteyttä heihin. Kirjoitin lyhyen sähköpostin, jossa yksilöin pari viestiä, Ukkola kirjoitti.

Toisesta samaan kolumniin kohdistuneesta kantelusta neuvosto antoi Ylelle vapauttavan ratkaisun, koska korjauksen jälkeen kolumniin ei jäänyt olennaisia asiavirheitä, eikä kritisoitua henkilöä ollut välttämätöntä kuulla samassa yhteydessä.

–Neuvosto teki ratkaisun sananvapauden näkökulmasta. Se painotti, että tiedotusvälineellä on oikeus valita käyttämänsä ilmaisut silloinkin, kun ne ovat kiistanalaisia. Samanaikainen kuuleminen ei ollut välttämätöntä, koska kyseessä oli kulttuurikritiikkiin rinnastuva mielipideteksti, jossa kommentoitiin aiemmin julkisuudessa käytyä keskustelua.

Lue lisää tapauksesta: Sanna Ukkola Twitter-kohusta: Tästä syystä otin yhteyttä työnantajaan

Henkilöt: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Elias Habana

Hyvä, että oikeus toteutui. On varsin ihmeellistä että soitellaan työnantajalle moisesta asiasta joka ei sille lainkaan kuulu. Ukkola kirjoittaa hyvin, mutta hänellä vaikuttaa olevan jonkinlaisia ongelmia eettisen käyttäytymisen puolella.