Keskiviikko 15.8.2018

Nyt tuli alkoholitilasto: Raju luku lonkerosta – oluen myynnissä yllätys

Jaa artikkeli:
Luotu: 
24.5.2018 13:31
Päivitetty: 
24.5.2018 19:02
  • Kuva: Alma Media arkisto / John Palmén
    Kuva
    Isoin huomio alkuvuoden tilastoista on se, että lonkeron myynti on rajussa kasvussa.
|

Kohutun alkoholilain uudistuksen jälkeen on saatu ensimmäinen alkoholitilasto alkuvuodelta. Valviran tilaston mukaan alkoholin myynti Suomessa laski litroissa tammi–maaliskuussa, mutta nousi hiukan sataprosenttisena alkoholina mitattuna.

Eduskunta hyväksyi pitkän väännön jälkeen uudistuksen, joka salli 5,5-prosenttisten alkoholijuomien myynnin ruokakaupoissa. Vahvemmat juomat ilmestyivät kauppojen hyllyille, kun uudistus tuli voimaan tammikuun alussa. Kriitikkojen mukaan uudistus johtaa ongelmiin, kun moni vaihtaa juomansa vahvempaan, mistä moni asiantuntija varoitti ennen uudistuksen hyväksymistä.

Valvira on julkaissut tammi–maaliskuun alkoholitilastonsa tänään. Sen mukaan alkoholia myytiin Suomessa 0,9 prosenttia vähemmän kuin alkuvuodesta 2017. Sataprosenttiseksi alkoholiksi muutettuna myynti kuitenkin kasvoi 0,7 prosenttia viime vuoden alkuvuoteen nähden. Asiasta ensimmäisenä kertoneen Lännen Median mukaan myyty alkoholijuoma on siis ollut väkevämpää. Näin Lännen Medialle arvioi THL:n erikoistutkija Thomas Karlsson.

Erityisesti lonkeron myynti on kasvanut rajusti. Karlssonin mukaan tämä johtuu saatavuuden lisääntymisestä. Aiemmin perinteistä lonkeroa myytiin vain Alkoissa, joissa myynti on tilastojen mukaan nyt vähentynyt 40,9 prosenttia litroissa viime vuoden tammi–maaliskuuhun verrattuna.

Vähittäiskaupassa taas myytiin lonkeroa litroissa 79,1 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Sataprosenttisena alkoholina mitaten vastaava kasvuluku on peräti 95 prosenttia. Yhteensä lonkeroa myytiin tammi–maaliskuussa litroissa 48 prosenttia ja alkoholiprosentteina 54,8 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

Lue myös: THL: Uusista alkoholitilastoista ei voi päätellä vielä mitään – Kauppa ennustaa hintamuutosta kesään

Oluen myynti kuitenkin yllättäen laski sekä litroissa että alkoholiprosentteina. Ennen alkoholilain uudistusta varoiteltiin nimenomaan siitä, että suomalaiset vaihtavat keskioluensa vahvempaan. Olutta myytiin litroissa 5 prosenttia vähemmän tammi–maaliskuussa verrattuna edellisvuoteen.

Siideriä myytiin alkuvuonna litroina yli 11 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Mietojen viinien myynti kasvoi hieman, väkeviä alkoholijuomia myytiin saman verran kuin viime vuonna alkuvuodesta.

Lue myös:

Koko alkoholilaki huomenna voimaan: Poliisi pelkää hälytysryöppyä – ”Erittäin paljon haasteita”

Kokoomuslaiset äimänä alkoholiesityksestä: ”On käsittämätöntä, että EU:n vapauksia ei haluta sallia”

Nyt saa tehdä kotikiljua ja tilata triplaviskin – nämä 9 rajoitusta höllenivät tänään

Yrittäjä pettyi alkoholibyrokratiaan – näin vastaa Avi: ”Joskus ymmärrämme väärin”

Viraston ylijohtaja kypsyi alkoholilain tulkintaan – läksyttää viranomaisia olutsotkusta

Panimon toimitusjohtaja tyrmää kauhukuvan: ”Oluen volyymi ei missään nimessä kallistu 5,5:een”

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Arja Nikali

Vahvamman lonkeron myynti on kasvanut varmasti siksikin, että ainakin itse useimmiten ruokakauppana käyttämäni Prisma on alkoholilain muuttumisen jälkeen vähentänyt miedompien lonkeroiden valikoimaa, kun samanaikaisesti myyntiin on tullut vahvempia lonkeroita.