Perjantai 19.10.2018

Eduskunta: Ben Zyskowiczin toive ei toteudu – tärkeä sote-lausunto siirtyy ensi viikkoon

24.5.2018 15:28
Päivitetty:
24.5.2018 15:35
    Arkistokuva eduskunnasta.

Eduskunnan perustuslakivaliokunnan lausunto soten valinnanvapaudesta ei ehdi valmistua tällä viikolla.

Hallituspuolueista oli toivottu uudistuksen etenemisen kannalta keskeisen lausunnon ehtivän jo tälle viikolle. Eduskunnan mukaan näin ei käy, vaan lausunto valmistuu ”jossain vaiheessa ensi viikolla”.

Perustuslakivaliokunnan lausuntoa odottaa soten keskeisin eduskuntakäsittelijä eli sosiaali- ja terveysvaliokunta. Edellisellä kerralla sote-uudituksen teko kaatui juuri perustuslakivaliokunnan esiin nostamiin perustuslaillisiin ongelmakohtiin.

Perutuslakivaliokunnan kokoomuslainen jäsen Ben Zyskowicz arvioi aiemmin torstaina Iltalehdelle, että valiokunnan lausunto voisi hyvinkin valmistua tällä viikolla ”ja pahimmassakin tapauksessa ensi viikon alussa”.

Hallitus on hoputtanut sote- ja maakuntauudistuksen valiokuntakäsittelyä, koska se on aiemmin ilmoittanut uudistukseen kytkeyvien maakuntavaalien järjestämisestä jo lokakuussa. Tätä varten uudistus pitäisi saada eduskunnassa läpi jo kesäkuussa tai aivan viimeistään heinäkuussa. Asiantuntijat ovat kuitenkin ihmetelleet hallituksen kiirettä, koska hallituskautta on vielä jäljellä lähes vuosi. Tällä viikolla pääministeri Juha Sipilä ja valtiovarainministeri Petteri Orpo ovatkin todenneet, ettei maakuntavaalien ajankohta ole kohtalonkysymys.

Lue lisää: Professori hämmästelee hallituksen sote-kiirettä: ”Olisi järkevää siirtää puolella vuodella”

Henkilöt: