Torstai 18.10.2018

THL: Uusista alkoholitilastoista ei voi päätellä vielä mitään – Kauppa ennustaa hintamuutosta kesään

Jaa artikkeli:
Luotu: 
24.5.2018 19:56
  • Kuva: Outi Järvinen / Alma Talent arkisto
    Kuva
    Ruokakauppoihin tulleen A-oluen hintakilpailu ei ole vielä päässyt vauhtiin, mutta sen ennakoidaan yltyvän kesällä.
|

Valviran tänään julkaisemista alkuvuoden alkoholitilastoista ei voi päätellä oikeastaan mitään uuden alkoholilain vaikutuksista, toteaa THL:n tutkimusprofessori Pia Mäkelä Uudelle Suomelle.

Uusi alkoholilaki astui osittain voimaan vuoden alussa, osittain vasta maaliskuussa. Valvira julkaisi tänään ensimmäiset uudistuksen jälkeisestä ajasta kertovat tilastot tammi-maaliskuun alkoholimyynnistä.

Tilastoista selviää, että alkoholia myytiin tammi-maaliskuussa litramääräisesti 0,9 prosenttia vähemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna. Sataprosenttiseksi alkoholiksi muutettuna myynti sen sijaan kasvoi 0,7 prosenttia, joten suomalaisten juomat näyttävät hieman väkevöityneen, kuten ennakoitiin uudistuksen vaikuttavan.

Lue tarkemmin: Nyt tuli alkoholitilasto: Raju luku lonkerosta – oluen myynnissä yllätys

Tilasto on jälleen aiheuttanut pilkallisia kyselyjä siitä, mihin jäi THL:n ennuste alkoholin kokonaiskulutuksen kuuden prosentin kasvusta. Tämä oli tutkimuslaitoksen ennuste lain valmisteluvaiheessa, joskin päätös alkoholiverotuksen korottamisesta lakimuutoksen yhteydessä laski ennusteen kokonaiskulutuksen kasvusta neljään prosenttiin.

– On ihan liian aikaista vetää mitään johtopäätöksiä. Veroja korotettiin vuoden vaihteessa, joten [kaupoissa] on voinut tapahtua joulukuussa varastointia, mikä taas voi pienentää alkuvuoden myyntiä tilastoissa, THL:n Pia Mäkelä kommentoi Uudelle Suomelle.

– Myöskään anniskelukulutus, jos se muuttuu, ei näy näissä tammi-maaliskuun tilastoissa vielä lainkaan.

Mäkelä toppuutteli intoa arvioida uudistuksen vaikutuksia huhtikuussa blogissaan. Hän huomautti tuolloin, että kauppojen ennakkoarviot ruokakauppoihin siirtyvien juomien hintojen 40 prosentin laskusta eivät ole toteutuneet, vaan A-olut on ollut selvästi ennakoitua kalliimpaa. Hintakilpailua ei ole syntynyt.

– Nyt pitkin kevättä kaupasta on sanottu haastatteluissa, että kesällä todennäköisesti hinta asettuu ja muuttuu, Mäkelä sanoo.

Alkuvuoden tilastossa nousee esiin yksi merkittävä muutos: lonkeron myynti kasvaa.Vähittäiskauppaan saapunut perinteinen lonkero on kiihdyttänyt myyntiä niin, että lonkeroa myytiin alkuvuodesta litramääräisesti kaikkiaan 48 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

Mäkelä huomautti huhtikuussa blogissaan, että tähän vaikuttaa markkinointi: lonkero lienee uudistuksen puhutuin ja kampanjoiduin yksittäinen muutos ja juoma.

– Näkyvimmin markkinoitu tuoteryhmä eli perinteiset long drink -juomat on sattumoisin juuri sama, jonka myynti kaupoissa on eniten lisääntynyt. Vielä emme tiedä, laajeneeko vastaava myynninedistäminen muihin tuoteryhmiin myöhemmin, Mäkelä toteaa.

Suomalaisten lonkeroinnostus saattaa osaltaan selittää tilastoista ilmennyttä oluen myynnin pientä laskua alkuvuodesta.

Laki hiipii kulutukseen vähitellen, Mäkelä korostaa. Hallitus on esittänyt vaikutusten arviointia vasta kolmen vuoden kuluttua lain voimaantulosta, joten vakuuttavia johtopäätöksiä lain (haitta)vaikutuksista joudutaan vielä odottamaan.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Juha Kuikka

Oluen ja lonkeron juontiin vaikuttaa merkittävästi kesän keskilämpö. Jos tästä tulee kuuma kesä, niin kulutus kohoaa suuresti. Niin kuin se olisi tehnyt joka tapauksessa, ilmankin lakiuudistusta. Nyt sellaisessa tapauksessa voidaan kasvu laittaa tuon uudistuksen piikkiin. Viileinä kesinä puolestaan menekki on vaisumpaa.

Timo-Pekka Mustakallio

Voidaan ainakin päätellä, että THL:n poliittisen agendansa tueksi, "tutkimukseksi" väärin julistamat kauhukuvat olivat silkkaa puutaheinää, eli "asiantuntija"- "tutkimus"- ja "tutkija"-sanojen arvoromahdus senkun jatkuu.

Todellisuudessa valtaosalla ihmisistä on samat työnsä ja tekemisensä edelleenkin, mitkä rajoittavat alkoholin käyttöä sen paremmasta saatavuudesta riippumatta. Kulutus nousee lähinnä satunnaistekijöiden, kuten nyt toukokuun poikkeuksellisen pitkän lämpöaallon takia mikä mahdollisesti näkyy tulevissa tilastoissa, kun kansalaiset sallivat itselleen yhden tai pari janojuomaa. Tällainen kulutus sopii kuitenkin eurooppalaiseen hyvään kaupunkikulttuuriin, on vähähaittaista, ja luo lisää palvelualan työpaikkoja.

Julkistaloutta saneeratessa ja säästöjä etsittäessä THL kuuluu ensimmäisten perusteellisesti perattavien ja rankasti karsittavien hallintoturhakkeiden joukkoon.