Perjantai 19.10.2018

Kansanedustaja vaatii: Bensan hintaa alennettava Suomessa – ”Soinin lupaus pidettävä”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
28.5.2018 09:57
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Kansanedustaja Ville Tavio (ps.) vaatii bensan hinnan alentamista Suomessa.
|

Oppositioedustaja vaatii hallitusta pitämään lupauksensa bensan hinnan alentamisesta. Perussuomalaisten Ville Tavion mielestä suomalaiset maksavat liikaa bensasta verojen takia.

Tavio vaatii bensan hinnan alentamista hallitukselle jättämässään kirjallisessa kysymyksessä. Tavion mielestä polttoaineverotusta pitää pienentää kuluttajahintojen alentamiseksi, koska raakaöljyn markkinahinta on kasvanut.

Hän viittaa hallituksen vuoden 2016 päätökseen bensaveron korottamisesta. Päätökseen kirjattiin tuolloin niin sanottu Soini-pykälä. Ulkoministeri Timo Soini, perussuomalaisten tuolloinen puheenjohtaja, ilmoitti kehysriihen yhteydessä, että jos öljyn maailmanmarkkinahinta nousee 80 dollariin tynnyriltä, verotusasiaa harkitaan uudelleen.

Tavio vaatii hallitusta nyt pitämään lupauksensa, sillä raakaöljyn tynnyrihinta on toukokuussa käynyt yli 80:ssa dollarissa.

– Tässä kuussa Yhdysvalloissa bensa maksaa noin 0,70 euroa litra ja Suomessa noin 1,60 euroa litra, eli hinta on Suomessa yli kaksinkertainen, Tavio sanoo.

Hän huomauttaa, että bensiinin kuluttajahinnasta suurin osa on veroja ja osa hinnasta ”veroa veron päälle, koska arvonlisävero maksetaan polttoaineverollisesta hinnasta”. Tavio kysyy, mitä hallitus aikoo tehdä huolehtiakseen siitä, että nestemäisten polttoaineiden valmisteverossa otetaan huomioon raakaöljyn hinnan nouseminen.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Markus Kilpijoki

Vuosia jo ihmetellyt miten meillä on niin huonoja raakaöljyn ostajia, että aina kun maailman markkinahinnat nousee, on varastot tyhjät ja hinnat nousee samalla. Mutta kun maailmalla hinta laskee, on kalliilla hankittua varastoa yli tarpeiden ja hinta ei laske sitten millään ;)

Mikko Toivonen

Kuten olen aikaisemmin maininnut, olen energia alalta eläkkeellä. Siksi olen myös harrastuksesta seurannut Euroopan ja Globaalia Bensiinin, dieselin ja raakaöljyn hintojen kehitystä kussakuin valuuttakurssitilanteessa.

Meillä ei onneksi ole maailman kalleimmat polttoaineiden hinnat, mutta hyvin lähellä niitä.

Polttoaineilla, asumisella ja elintarvikkeilla on ihmisen kannalta suurimmat vaikutukset elintasoon ja kilpailukykyyn.

Bensiinin osalta meidän pitäisi olla lähempänä Euroopan keskiarvoa koska korkeammalle hinnalle ie ole ensimmäistäkään rationaalia perustetta.

Silloin nykyistä bensiinin hintatasoa pitäisi pysyvästi pudottaa noin 15 c/l. Silloin olisimme kohtuullisessa eurooppalaisessa tasossa. Dieselin hintaa ei paljoakaan tarvitse tiputtaa eurooppalaiseen tasoon päästäkseen sillä diesel on meillä ns. tuettu polttoaine johtuen vähemmästä verotuksesta. Todellisuudessa ja kansainvälisesti vertailtuna dieselin pitäisi olla bensan hinnoissa eikä erikseen käyttövoimaverotettua.

Veroja on meillä liikaa bensassa ja niitä pitäisi alentaa. Myös bensan päätoimittajan Nesteen ns. tuotantokustannukset pitäisi läpivalaista kun maailmalla monessa maalla myydeen bensaa voitollisesti halvemmalla hinnalla kuin Neste "laskee" tuotantokustannuksekseen. Kyseessä uskon siis olevan ei vain kustannus vaan osin kus....

Ari Ohvo

Jos bensaveroa lasketaan tulee jotakin autoiluveroa nostaa, jotta tieverkko saadaan pysymään kunnossa. Bensavero on hyvä ratkaisu siinä mielessä että mitä enemmän tieverkkoa käytät eli ostat bensiiniä niin sitä enemmän maksat veroa. Toinen asia on tietenkin sähköautot...

Henri Hirn

mutta verojahan autoilijoilta peritään miljardeja per vuosi ja tiestönkunnostukseen laitetaan murto osa, melko surkeassa kunnossa meinaan nuo tiet nykyään. joten mihin se raha menee? jokainen sen sisimmässään tietää, minne miljardit valuu

Sami Rinta-Mänty

Jos Suomessa autoilusta kerätyt verotulot laitettaisiin täysimittaisena ajoväylien kunnossapitoo näyttäisivät Suomen tiet aivan joltain muuta kuin nyt. Nykyisten kuoppaisten, kuluneiden ja paikan päälle paikattujen väylien sijaan meillä olisi hienot tiet. Nyt nämä verotulot menevät aivan muiden menojen kattamiseen ja kun rahasta on puutetta säästetään teiden kunnossapidosta ensimmäisenä.

Harri Tapani

"Jos bensaveroa lasketaan tulee jotakin autoiluveroa nostaa, jotta tieverkko saadaan pysymään kunnossa. "

Siitä "bensaverosta"/liikeneveroista mene noin 1/3, siis vain vajaa kolmasosa teiden kunnossapitoon yms. nykyisin, se muu raha menee muihin juttuihin ja muille momenteille, eli liikenneveroja siinä mielessä voisi alentaa tuollaiset 2/3 osaa ja tiestön kunnossapito ei muuksi muuttuisi.

Harri Tapani

Ei siellä Yhdysvalloissa joka tiellä tietulleja ole, siellä on jopa kaistoja sellaisille kuin kimppakyydeille yms. Kuten tuolla edellä kommenteissa kerrotaan, että Suomessa autoilusta ja siitä "hupiajelustakin" rahastetaan ja maksetaan veroja jopa niin paljon, että siitä riittää aivan muihinkin asioihin kuin tienhoitoon ja liikenteeseen. Kallis likenne taas nostaa monien muiden asioiden hintoja.