Lauantai 18.8.2018

Tunnuslukulistat jäävät historiaan: Verkkopankkiin kirjautuminen muuttuu pian Suomessa

Jaa artikkeli:
Luotu: 
29.5.2018 10:50
  • Kuva: Nordea
    Kuva
    Arkistokuva.
|

Verkkopankkeihin kirjautuminen pitää uudistaa viimeistään syksyyn 2019 mennessä uuden EU-direktiivin mukaisesti, kertoo Tivi.

Eurooppalainen PSD2-pankkidirektiivi uudistaa verkkopankkiin kirjautumisen. Direktiivi velvoittaa luopumaan tunnuslukulistoista ja -korteista. Nordea on näin jo Suomessa tehnyt ja syksyyn 2019 mennessä kaikkien muidenkin pankkien pitää seurata perässä.

Listalta poimittavan tunnusluvun korvaa joko kännykkään asennettava sovellus tai erillinen, tunnuslukuja tuottava laite.

– Laite voi olla sormenpään kokoinen, sanoo Danske Bankin kehityspäällikkö Marko Huhdanpää Tiville.

Laite itsessään saattaa vaatia tunnusluvun, joka syötetään sitä avattaessa. Sen jälkeen laite antaa napin painalluksesta tunnusluvun, joka näppäillään verkkopankkiin. Laitteen ei tarvitse olla yhteydessä verkkoon, sillä verkkopankki tietää minkä tunnusluvun laite tuottaa kullakin hetkellä.

Mobiilisovelluksen tunnusluku puolestaan kytkeytyy suoraan verkko- tai mobiilipankkiin eikä sitä siis tarvitse syöttää erikseen.

Uusi järjestelmä muokkaa myös asiakkaalle näkyvää käyttöliittymää. Jokaisella pankilla on omat tunnistautumisprosessit. Joillakin pankeilla on kaksikin tunnuslukulistaa.

– Kirjautumisesta jää ainakin yksi vaihe pois, sanoo Huhdanpää.

Monelle vanhukselle ja teknologian kanssa taitamattomille uusi järjestelmä voi tuottaa vaikeuksia. Huhdanpää toteaa, että Danske pyrkii varautumaan erityisryhmien tarpeisiin.

Lue lisää: Neljän miljoonan suomalaisen käyttämä pankkitunnistus jää pian historiaan

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jarkko Kohtala

Tavallisen tallaajan perus pankkiasiat hoituvat helpoimmin ja nopeimmin puhelimella. Ei juuri enää tietokoneen verkkopankkia tarvitse. Mutta periaatteessa tätäkin uudistusta pitää vastustaa, niikuin muitakin sähköisiä palveluita.

Esko Riikonen

Minä en ymmärrä, mitä huonoa on paperilla olevilla listoilla. Minä maksan laskuni kotona ja lista on ihan kätevä. Luultavasti jollekin kehittyi bisnestä, esim älypuhelimien myyntiä, uudesta järjestelmästä. Miksi listat eivät voi olla muiden järjestelmien rinnalla, kuten nyt.

Miri Hölttä

Heikkonäköisille ja heikkomuistisille vanhoille ihmisille ei onnistu kännykän eikä tunnuslukulaitteen käyttö. Mitenhän heidän asiansa hoidetaan, jos ei ole lähistöllä luotettavia sukulaisia tai ystäviä. Heitäkin on ja lisääntyvä määrä.

Harri Tapani

Aika monella ikäihmisellä on vain ja ainoastaan aivan tavallinen perinteinen kännykkä (joillain pelkkä lankapuhelin), älypuhelimet joilla pankkiasioita voi hoitaa ovat osoittaututuneet monille aivan liian vaikeiksi ja epäloogisiksi täynnä päivityksiä ja muuta sellaista jota ei osata tai edes haluta ymmärtää. Tästä on jonkin verran kokemuksia ja tietoa kun on opastanut ihmisiä ko.laitteiden käyttöön, osa ei suostu vieläkään edes tietokonetta hommaamaan saati että opettelisivat sitä käyttämään...

Harri Tapani
Vastaus kommenttiin #19

"Jos ei edes halua yrittää, "

Voin sanoa että ovat monetkin yrittäneet, homma vaan on tuottanut liikaa vaikeuksia heille, osa on toki oppunut tuosta vaan, mutta se nyt vaan ei toimi kaiilla sillä tavalla. Osa on, myös kuten mainitsit pysytellyt irti koko it-alueesta ja siis myös älypuhelimista, jotkut jopa aivan tieten tahtoen ja siihen porukkaan kuuluu sellaistakin väkeä jotka eivät ole vielä edes eläkkeellä.

Kyllä nämäkin ihmiset pitäisi kuitenkin huomioida palvelujen tarjonnassa, osa palvelujista kun on käytännössä pakollisia käyttää, nyt yksityisillä palvelun tarjoajilla on ollut suhteettoman suuri valta lopetella käytettyja palveluita ja pakottaa asiakkaita samaan muottiin joka on monille liian vaikeaa ja vastenmielistäkin syystä tai toisesta.

Surullista tarinaa pankkien vallasta on kertonut näin kesän alussa erään pankin edessä olevat ikäihmisten jonot kaupunkin pääkadulla varsinkin kun pankki on muuttanut käytäntöjään ja aukiolojaan niin, että ei ole edes auki asiakkaille joka päivä ja rahaa ei saa kuin jostain 'tuntemattomassa' paikassa sijaitsevasta automaatista...joita ei muuten osa ihmisistä(asiakkaista) käytä vieläkään.

Kalervo Niementaus

Listan käyttö onnistuu suurennus- ja silmälaseja apuna käyttäen, kenties myös sukulaisen avustuksella(mikä ei liene pykälien mukaista?). Sitä vastoin haluaisin nähdä kun MR tulee opettamaan 85v äidilleni älykännykän käytön ja varsinkin mikä siitä on lopputuloksena.

Juha Moisio

Minä en käytä puhelinta laskujen maksamiseen..liian riskialtis laite siihen hommaan..luotan pc:n enemmän on kunnon suojaukset. Kännyssä on yllättävän paljon tietoturva aukkoja. Ja en kyllä osta mitään lukulaitettakaan se on selvä..olkoon sitten vaikka maksamatta.

Sonja Ravi

Tässä on vaan se ongelma et jokainen pankki vaatii oman tunnuslukulaitteen. Esim minä, mulla oma 2eri pankkia. En tod aijo puhelimella makselee laskuja eli tarvitsen molemmilta pankeilta oman laitteen. taas sit vaan tulee enemmän töitä. Nää EU:n jutut alkaa menee liiallisuuksiin. Näperrellään pientä ja samalla pahemmat ongelmat paisuu.

Timo-Pekka Mustakallio

Nykymenolla EU ei enää näe syksyä 2019, joten miksi ihmeessä hyvä järjestelmä pitäisi vaihtaa huonompaan, jossa on enemmän tietoturvareikiä kuin Emmental-juustossa? En voisi kuvitellakaan käyttäväni kännykkäsovellusta, sillä arjessa laite on alttiina aivan liian monille vaaroille... ja koska se on yhä aito Nokia (miksi ihmeessä vaihtaisin hyvästä uusiin ja tärkeiltä osin huonompiin?!), ei sovellustakaan varmaan edes olisi.

Harri Tapani

Olisko kyseessä onnistunut lobbaus, sehän se on taustalla millä EU:ssa lait tehdään ja on tehty jo alusta asti, lobbarit lobbaa ja virkmiehet laatii mitä komissiolle ja virkamiehille on lobattu, sitten parlamentaarikot saavat eteensä valmiit paketit joita saavat yrittää hiukka muuttaa.

Juha-pekka Naukkarinen

Minulla on sekä sovellus että tunnuslukukortti Nordeasta,sovellus ei läheskään aina toimi,vaan ilmoittaa "tilapäinen häiriö,yritä hetken kuluttua uudestaan" kortin tunnusluvuilla pääsen heti hoitamaan laskuni,tämä ilmenee useimmiten ulkomailla ollessani,jos kortin käyttö lopetetaan ja en pääse sovelluksella maksamaan laskujani ajoissa,niin ottaako Nordea vastuulleen laskujeni maksun? Mikä on Nordean "hetken kuluttua" ajallisesti? Näihin kysymyksiin en ole saanut Nordeasta minkäänlaista vastausta kahden vuoden aikana,pystyn todistamaan tarvittaessa mainitsemani toiminnot!

Harri Tapani

Siella oli asiaa, myös niissä muutamissa kommenteissa. Sivumennen, ihmisten rahaliikennettä seurataan nykyisin jo melko tarkkaan melko pientenkin summien ollessa kyseessä...yksityisyyttä ei juuri ole kuin käteisen käytössä jonkin verran.