Lauantai 23.6.2018

Homopuheet olivat liikaa: Pori Jazzin toimitusjohtaja sai lähteä välittömästi

Jaa artikkeli:
Luotu: 
6.6.2018 20:31
Päivitetty: 
6.6.2018 20:40
  • Kuva: Veera Korhonen
    Kuva
    Aki Ruotsala (kd.) ei ryhdykään johtamaan Pori Jazzia.

Pori Jazz on keskiviikkona purkanut vastavalitun toimitusjohtajansa Aki Ruotsalan nimityksen ennen kuin hän edes ehti aloittaa tehtävässään.

Festivaalin hallitus tiedotti keskiviikkona vauhdilla ryöpsähtäneen kohun jälkeen, että uuden toimitusjohtajan nimitys on peruttu, eikä hän aloita tehtävässä kesän jälkeen.

- Festivaali tiedottaa tulevan toimitusjohtajan rekrytoinnista tuonnempana, ja tämän vuoden tapahtumaa rakentavat nykyinen operatiivinen johto sekä henkilökunta, Pori Jazz tiedotti Facebook-sivullaan.

Syynä käänteeseen olivat Aki Ruotsalan (kd.) homoseksuaalisuuteen liittyvät puheet ja kannanotot sekä hänen yhteytensä taannoiseen eheytyskampanjaan. Kohu ehti jo aloittaa Pori Jazziin kohdistuneen boikottikampanjan.

Lue lisää kohusta:

Pori Jazzin toimitusjohtaja rinnastaa homot huumeidenkäyttäjiin – uskoo homoudesta ”parantumiseen”

Protesti alkoi heti: ”Pori Jazz jää väliin”

Ruotsala toteaa tiedotteessaan päätöksen jälkeen, että tärkeintä on Pori Jazzin menestys.

- Tänään 6.6.2018 Pori Jazz 66 ry:n hallitus on kokouksessaan purkanut yksipuolisesti toimitusjohtajasopimukseni. Myrskyn silmässä olen saanut sekä kritiikkiä että positiivista, tukevaa palautetta. Lausun kiitokset molemmista, Ruotsala kirjoittaa Facebookissa.

- Olen aina suhtautunut kaikkiin ihmisiin tasapuolisesti ja kohdellut jokaista yhdenvertaisesti, riippumatta heidän taustastaan. Minulle jokainen ihminen on yhtä tärkeä ja yhtä arvokas. Ajatus siitä, että sanani olisivat satuttaneet ketään, on sietämätön. Olen ihmisen, lähimmäisen puolella, hän jatkaa.

Hän toteaa, että sosiaalisen median aikakaudella asiat tapahtuvat nopeasti.

- Tämä ei ole vika, vaan ominaisuus. Kuin jonkinlainen sinnikäs ja kohteeseensa osuva tuuli olisi puhaltanut, ja yhtäkkiä kaikki on toisin. Yksityishenkilönä tämä tuntuu rajulta, mutta tosiasiat on kohdattava leuka pystyssä, Ruotsala kommentoi.

 

Oliko toimitusjohtajan irtisanominen oikea ratkaisu Pori Jazzilta?

CAPTCHA
Haluamme varmistaa, että olet ihminen. Näin estämme palvelumme väärinkäytön robottien avulla.
Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
 Laura Huhtasaari
Laura Huhtasaari
Henkilöt: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jaakko Aalto

Täsmälleen näin. En ole Ruotsalan kanssa samaa mieltä, mutta hänellä on oikeus mielipiteensä esittämiseen. On suoraan sanottuna kauhistuttavaa kuinka nopeasti maamme on muuttunut totalitaariseksi mielipidevainojen maaksi.

Ilkka Tikkanen

Aivan, ei mitään . Rehellinen mielipide häneltä, mutta nyt kai tajuatte kuinka homous ja kaikii pervot rynnivät etusivuille ja jopa valtion johtoon. Siitä esimerkki ex. Presidentti Halonen. Normaalit ihmiset,perheitä perustavat, on ajettu sivuraiteille. Ei hyvältä näytä.8*

Harri Lindström

Osallistumalla Pori Jazziin profiloidut naiviksi marxilaiseksi vasemmistolaiseksi !

Nyt on menty jo liian pitkälle naivien suvaitsevaisten suvaitsemattomuudessa. Vain vasemmistoagendan mukainen yltiösuvaitseminen on hyväksyttävää, muita mielipiteitä ei suvaita ollenkaan. Sananvapaus ja eriävät mielipiteet halutaan kieltää ja sanktioida. Nyt Suvaitsevaisuuden nimissä ei suvaittu taaskaan erilaista katsantokantaa. Pori Jazz haluaa profiloitua yltiösuvaitsevien äänenkannattajana.

Ehdotan, että me normaalijärjellä varustetut tavalliset suvaitsevat ihmiset, ilmaisemme vihdoin myös oman mielipiteemme. Nyt saa marxilais-vasemmistolainen naivi utopia ja mielensäpahoittaminen riittää. Ehdotan, että annetaan yltiösuvaitsevaisten marxsilaisten pitää hauskaa Pori Jazzissa. Jättäkäämme väliin nämä juhlat suvaitsevaisuuden nimissä. Suvaitsevaisessa yhteiskunnassa seinät on leveällä ja katto korkealla. Paradoksaalista kyllä sekin, että minä en suvaitse omahyväisten naivien ihmisten suvaitsemattomuutta, olen kyllä yrittänyt. Ei vaan enää jaksa tätä hölmöilyä.

Jaakko Aalto

Tämä muuten on harvinaisen selvä työsyrjintätapaus. Työnantaja esitti potkujen perusteeksi Ruotsalaisen mielipiteet ja kannanotot. Lakiteksti on jokseenkin yksikäsitteinen: "Ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Syrjintä on kielletty riippumatta siitä, perustuuko se henkilöä itseään vai jotakuta toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen".

Pertti Pohjola

Mielipiteen ilmaisemisen rajoittaminen näyttää yleistyneen monissa eri yhteyksissä. Tämä Ruotsalan tapaus ei ole lainkaan ainutkertainen. Hänet valittiin tehtävään, mutta kun aktiiviset "väärän tiedon" vartijat huomasivat hänen esittäneen omia mielipiteitään, painostettiin valinta peruttavaksi. En ole hänen kanssaan samaa mieltä, mutta hänellä pitää olla oikeus mielipiteisiin. Ruotsalan tapaus on yksityistapaus mutta se on valitettava esimerkki liian yleisestä mielipiteen ilmaisun rajoittamisesta.

Kimmo Koskinen

Oikeus ei toteutunut mutta sateenkaariväki ainakin on mielissään. Herra toimitusjohtajakaan tuskin jää puille paljaille, kun tämän tapainen järjestely ei varmasti tapahtunut ilman jonkinlasta rahallista transaktioita. Tämähän on siis hyvä juttu, win-win me netotaan tällä!

Atso Eerikäinen

Kaapista ulostulleet (2 %) määrää, mitä Suomessa saa sanoa, ja jos on sanonut jotain 10 vuotta sitten, vielä pahempi. Ei ole kaukana aika, jolloin siru ihon alla luokittelee, kuka mahtuu muottiin, kuka ei. Katso Raamattu, Ilmestyskirja. Valitaan seuraava eduskunta siten, että ehdokkaaksi pääsee, jos alistuu mielipidevankilaan. Ei siinä enää puolueita tarvita. Muutama sormileikki vain.

Topi Rantakivi

Kysymyksen asettelu on jo heti väärin toimitukselta. Siinä ei irtisanottu ketään, kun ei ole edes työ ehtinyt alkaa ja purettiin, kun Ruotsala toi esille, mikä ei vastaa yhtiön etujen mukaista.

Olisi Ruotsala pitänyt omana mielipiteineen mutta tuomalla esiin toimitusjohtajan ominaisuudessa ei ollut hyväksyttävää.

Miettikää nyt, että onko se hyväksyttävää, jos joku muu toimitusjohtaja puhuu rasistisia puheita ja ihannoi natsi-saksaa? Ei ja ne ihannoinnit ja fanitukset rasismista voi hän pitää omina mielipiteinään mutta nuo asiat ei pidä tuoda Pori Jazzin tj:n ominaisuudessa.

Ruotsala miettiköön itse ja minä olen edelleen sitä mieltä, että politiikassa lainsäädännössä ja päätöksissä on ehdottomasti kiellettävä uskonnollisia lonkeroita seitteineen ja pidettävä erossa. Mitä KD tai siniset siellä politiikassa tekee, kun tuovat aina jotain asiaan kuulumatonta uskonnonpaasatustaan?

Kaarle Akkanen

Kiitos meidän kaikkien "rakastaman" YLE:n poliittisten toimittajien. Löytyi jälleen yksi vaikuttajapersoona, jonka mielipide on "vaarallisen" väärä ja vaatii toimenpiteitä. "Kriittinen" sopulilauma seurasi perässä tuttuun tyyliin ja tavoite suunnitellusti saavutettiin. Kuka ja mikä on seuraava valtamedian syytettyjen penkillä?

Riku Sutinen

Eihän tämä ole mikään sananvapauskysymys.

Uusi toimitusjohtaja esitti kannanottoja, jotka eivät olleet työnantajan, asiakkaiden tai ja yhteistyökumppaneiden näkemysten mukaisia.

Onhan tuo homouden pitäminen samankaltaisena henkilön huonona elämäntapavalintana kuin huumeidenkäyttö "hieman" kaukana nykypäivästä.

toni poutiainen

Eli suomennettuna: On vain yksi mahdollinen mielipide, jolla pystyt etenemään uralla ja säilyttämään työpaikkasi. Jos kantasi poikkeaa tästä, kaivetaan toimittajien säeistyksellä seitsemän vuoden takainen hyväksyntä blogikirjoitukselle ja nostetään äläkkä sekä hysteria suvaitsemattomuudesta. Suhteellisen suvaitsematonta käytöstä mielestäni, mutta nykymaailma on tällainen.

Parempi tietysti olisi olla hiljaa ja hyväksyä, mutta meillä näyttää oleva onneksin vielä miehiä kenellä on munat ja selkärankaa seistä sanottujen sanojensa takana - ainakin osittain. Satakunnan kansan haastattelussa moni olisi sortunut paineen alla ja perunut sanansa, mutta oikea mies ei myy mielipiteitään kuin takinkääntäjä talvituulessa.

Riku Sutinen

Eli suomennettuna, tämä maa on täynnä yhteisöjä ja yrityksiä, joilla jokaisella on erilaisia arvoja ja brandeja, joiden mukaan ne työskentelevät.

Nythän ei ole kyse mistään vanhoista asioista, tuore haastattelu, jossa ilmoitetaan mielipiteenä, ettei homoutta ole olemassa, on vain homoilua.

Samalla rinnastetaan homous elämäntapavalinnaksi, kuten huumeiden käyttö. Molemmista on mahdollisuus myös päästä hänen mukaansa eroon.

Lääketieteellisesti ja muutenkin tieteellisesti on osoitettu, että homous ei ole henkilön oma valinta ja että nämä eheytykset ovat käyvän hoidon vastaisia ja haitallisia.

Nämä hänen näkemyksensä eivät vastaa työnantajan näkemyksiä.

Homouden kieltäminen pyrkimys "eheyttää" ja muuttaa ihminen sellaiseen muottiin, jonka voi itse hyväksyä, kuulostaa aivan muulta kuin suvaitsevaisuudelta.

Riku Sutinen

1. Työsuhdetta ei irtisanottu, sopimus purettiin. Työsopimuslain mukaisesti työsuhde ei edes ollut alkanut.

2. Homouden vertaaminen huumeidenkäyttöön tai mielipiteet siitä, ettei homoja ole olemassa, on vain homoilua, eivät muodosta henkilökohtaista vakaumusta.

Hänet valittiin tähän toimeen henkilökohtaisesta vakaumuksestaan huolimatta, joten väitteesi siitä, että se olisi ollut syynä sopimuksen purkuun, ei voi pitää paikkaansa.

Tellervo Vallius

Porin jazzin hallitus osoitti selkärangattomuutensa. Ei ole ymmärretty luettua testiä ja tehty omalaatuisia tulkintoja. Totuutta ei kestetä. Kenen talutusnuorassa ovat? Hallitus syyllistyi syrjintään ja sanan- sekä uskonnonvapauden rikkomiseen.

Jarmo Peltola

Melko raskasta lukea näitä "sananvapaus" kommentteja. Se sananvapaus kun sisältää myös vastuun puheistaan.

Tähän onkin hyvä lainata Vesa Heikkisen twiittiä: "Eheyttämispuheen voi nähdä alistavana ja halventavana vihapuheen muotona. Eheyttäjät tunkeutuvat väkivaltaisesti ihmisen intiimin yksityisyyden alueelle mestaroimaan. Sanovat ihmiselle, että olet vääränlainen ja kaipaat korjaamista."

Vaikka ei se kaikille taida kuitenkaan mennä himaan..

Sari Weckroth

"Eheyttämispuheen voi nähdä alistavana ja halventavana vihapuheen muotona. Eheyttäjät tunkeutuvat väkivaltaisesti ihmisen intiimin yksityisyyden alueelle mestaroimaan. Sanovat ihmiselle, että olet vääränlainen ja kaipaat korjaamista."
------

-Mutta Ruotsala ei ottanut kantaa eheytyshoitoihin, vaan puhui ainoastaan niiden puolesta, jotka olivat kokeneet muutosta seksuaalisuudessaan, jotta näillä olisi oikeus mielipiteeseen.

Ei esim. "Älä alistu" -kampanjan "Annille" kukaan ollut tuollaista tullut sanomaan.

Riku Sutinen

Eheytyshoidot ovat terveydenhuollossa kiellettyjä, koska ne eivät perustu mitenkään lääketieteelliseen hoitoon tai käypä hoito suosituksiin.

Itseasiassa terveydenhuollon ammattihenkilöstö syyllistyy virkavirheeseen, jos olisi osallisena näissä "eheytyshoidoissa". Valitettavasti maallikot tekevät tuhojaan ilman kummempaa kontrollia.

Tähänhän liittyy myös nämä kommentit siitä, ettei homoja ole olemassa, on vain homoilua.

Pikanttina lisänä vielä ko. käytöksen rinnastaminen itsetehtyihin huonoihin elämäntapavalintoihin, kuten huumeiden käyttöön.

Sari Weckroth
Vastaus kommenttiin #32

"Tähänhän liittyy myös nämä kommentit siitä, ettei homoja ole olemassa, on vain homoilua."
----

-Käyttikö Ruotsala sanaa "homoilu"? Siinä on mielestäni jonkinmoinen sävyero vrt. "Homous/homoseksuaalisuus".

Mitä jos hän on oikeassa? Että ei ole olemassa homoja vaan homoutta. Eikä ole olemassa heteroja vaan vain heteroutta. Jos seksuaalinen suuntautuminen voi muuttua elämän aikana useaankin kertaan, eikö se tarkoita juuri tuota?

Tai sitä, ettei haluta erotella ja lokeroida ketään mihinkään. Kuten Jorma Uotinen sanoi Iltalehden liitteessä 2012. "Vastustan ihmisten listaamista esim. homoihin ja heteroihin. "

Huumeiden käyttö oli kyllä aika huononpuoleinen lipsahdus. Totta. Mutta totta on myös se, että monet niistä, jotka kokevat seksuaalisuutensa muuttuneen homosta heteroksi, ovat kertoneet homouden olleen itselleen kuin huumetta. Näin esim. Mario Bergner, joka kirjoitti oman kokemuksensa pohjalta kirjan "Rakkauden uusi suunta".

Markus Lintinen

Kyllä tämä loukkaa uskonnonvapautta, mielipidevapautta ja sananvapautta. Eiköhän Ruotsala valittu ammatillisten meriittien mukaan, voidaanko hänet erottaa mielipiteiden mukaan, jotka oli varmaan jo selvillä/selvitettävissä työhönottotilanteessa. Onko Suomessa tulossa maa, jossa yksi äänekäs vähemmistö sanelee mitä muut saa ajatella ja sanoa, maa jossa on vain yksi totuus tästä asiasta. Topi Rantakivi: Olen lukenut että Ruotsala oli jo valittu tuohon toimeen eli sopimus oli kaiketi jo tehty.

Riku Sutinen

Ruotsala valittiin näkyvästä vakaumuksellisesta toiminnastaan ja taustastaan huolimatta, joten väitteet siitä, että vakaumuksen takia häntä ei tehtävään haluta, ei voi pitää paikkaansa.

Mielipidevapausko on vain ensimmäisellä, oman kantansa esittvällä? Ruotsala on esittänyt, ettei homoja ole olemassa, on vain homoilua. Kaiken lisäksi hän rinnastaa homoilun muihin huonoihin elämänvalintoihin, kuten huumeidenkäyttöön.

Lisäksi molemmista on mahdollisuus parantua. Nämä väitteet eivät perustu tieteelliseen tai lääketieteeseen, tutkittuun tietoon.

Väittämät ovat vastoin työnantajan, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden näkemyksiä.

Pasi Anttila

Oletko varma että työnantaja tiesi tästä "vakaumuksesta".

"Nämä väitteet eivät perustu tieteelliseen tai lääketieteeseen, tutkittuun tietoon".
Kuinka monta kertaa tutkittu tieto onkin muuttunut? Kuinka monta kertaa tutkittu tieto onkin osoittautunut virheelliseksi. Onko mahdollista että tulevaisuudessa tutkittu tieto kumoaa väitteenne?

Riku Sutinen
Vastaus kommenttiin #36

Miksi kkirjoitat vakaumuksen sitaateissa? Työnantaja tiesi vakaumuksesta. Pori Jazzin hallituksen puheenjohtaja Hannu Jaakkola on julkisuuteen avannut asiaa:"Poliittinen tausta ja toiminta oli tiedossa ja meille oli jäänyt hänestä mielikuva suhteellisen liberaalina kristillisdemokraattina. Emmekä voi poliittisen vakaumuksen takia hakijaa syrjiä. Ei kristillisdemokratia ihmisestä huonoa tee."

Lääketietiede ja tiede lähtevät siitä, että homous ei ole käytöshäiriö, joka on muutettavissa terapialla. Tämä ei ole mitenkään kiistanalainen tosiasia. Voidaanko naisista seksuaalisesti kiinnostunut mies saada terapian avulla kiinnostumaan miehistä? Absurdia ja vaarallista "puuhastelua".

Riku Sutinen
Vastaus kommenttiin #37

Hmm... linkin jakaminen ilman varsinaista kommenttia tai sisältöä on enemmän spämmäämista kuin keskustelua. Mihin tässä pitäsii kiinnittää huomiota ja miten se vahvistaa tai kumoaa aiemmin keskustelussa esitettyä?

Arto Lehikoinen

UusiSuomi, päätoimittaja päättää kirjoitelmansa toteamukseen:"Ruotsala olisi vienyt koko Pori Jazzin syvälle suohon."
-linkki artikkeliin: https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/250695-nakokulma-pori-jazz-paljasti-ett...

Uuden Suomen sivulla on äänestyskone, oliko irtisanominen oikea ratkaisu; kyllä vai ei.
Nyt torstaina 7.6. klo 15:34 äänestystulos on että 78% sanoo että irtisanominen oli väärä ratkaisu.

Mielenkiintoista että lehden lukijoista kolme neljäsosaa on päätoimittajan kanssa eri mieltä.

Tässä ammattimarkkinoijan näkökulma Porin Jazzin tapaukseen:
http://www.pollitasta.fi/2018/06/jahtaako-porin-jazz-vaaraa-kamelia/