Maanantai 22.10.2018

Autoilijoiden erittäin vaarallinen käytös yleistyy Suomessa – Riskiryhmälle varoitus kännykän näpläämisestä

Jaa artikkeli:
Luotu: 
7.6.2018 10:28
Päivitetty: 
7.6.2018 10:31
  • Kuva: All Over Press / EPA
    Kuva
    Kännykkään puhumistakin vaarallisempaa on autoilijoiden yleistynyt tapa selailla ajaessa pikaviestisovelluksia tai sosiaalista mediaa.
|

Kännykkää käytetään autoillessa yhä useammin ja aikaisempaa vaarallisemmin, kertoo vakuutusyhtiö LähiTapiola kyselytutkimukseensa perustuen.

Kännykän riskikäyttö autoillessa korostuu erityisesti nuorilla kuljettajilla, tutkimuksesta selviää. Sen mukaan autoilijoista 46 prosenttia kertoo käyttäneensä viimeisen vuoden aikana autoa ajaessaan puhelinta ilman hands free -laitetta.

Kännykän käytöstä autoillessa on puhuttu huolestuneeseen sävyyn jo vuosien ajan. Kasvava ilmiö on puhelimen käyttäminen ajon aikana muuhunkin kuin puhumiseen.

– Kännyköitä käytetään yhä enemmän viestittelyyn, sosiaalisen median ja verkon selaamiseen perinteisen puhumisen sijaan. Tämä näkyy myös autoilussa ja on tällä hetkellä nopeimmin kasvava riskitekijä liikenteessä. Haluamme kiinnittää nyt tähän nousevaan ilmiöön suomalaisten huomiota, kertoo LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen tiedotteessa.

Suurin osa vastanneista kertoo puhuneensa kännykällä ja joka kolmas käyttäneensä puhelinta viestittelyyn joko tekstiviesteillä tai WhatsAppin kaltaisilla pikaviestisovelluksilla. Nuorista 15–24 -vuotiaista ajon aikana kännykkää käyttäneistä kuljettajista kaksi kolmasosaa kertoo käyttäneensä kännykkää viestittelyyn ajon aikana.

– Nykytutkimuksen valossa matkapuhelimen käyttö muuhun kuin puhumiseen autossa ajon aikana on kaikkein riskialtteinta. Katseen siirtyminen pois liikenteestä moninkertaistaa onnettomuusriskin, koska kuljettaja ei tällöin ehdi reagoida yllättäviin tilanteisiin liikenteessä, Liikenneturvan suunnittelija Petri Jääskeläinen sanoo.

LähiTapiolan haastekampanja herättelee suomalaisia kiinnittämään huomiota kännykän käyttöön ajaessa. Kampanja muistuttaa erityisesti nuoria olemaan käyttämättä viestisovelluksia tai sosiaalista mediaa ollessaan kuskina.

Lähde: Talouselämä

Jaa artikkeli: