Lauantai 17.11.2018

Sote-asiantuntija ennakoi Juha Sipilän suunnitelmia: ”Mahtaako tämä vielä perustuslakivaliokuntaa tyydyttää?”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
17.6.2018 16:56
  • Kuva: Alma Media arkisto / Jenni Gästgivar
    Kuva
    Juha Sipilän hallitus antaa alkavalla viikolla vastineensa perustuslakivaliokunnan sote-lakipakettiin esittämiin muutosvaatimuksiin.
|

Yksi perustuslakivaliokunnan sote-lausuntoaan varten kuulemista asiantuntijoista, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hallintoylilääkäri ja Helsingin yliopiston terveysoikeuden professori Lasse Lehtonen ennakoi, että Juha Sipilän (kesk.) hallitus lieventää ehdotustaan sosiaali- ja terveydenhuollon menokehyksen osalta.

Hallitus antaa alkavalla viikolla vastineensa perustuslakivaliokunnan lakipakettiin esittämiin muutosvaatimuksiin. Lehtonen uskoo hallituksen nostavan sote-menojen vuosikasvun noin 1,5 prosentin tasolle.

–Mahtaako tämä vielä perustuslakivaliokuntaa tyydyttää, koska tuolla summalla vasta katettaisiin väestön vanhenemisen aiheuttama kustannuskasvu. Kehysbudjetin rahoitusleikkaukset ja soten tuomat uudet kuluerät ovat hyvin ongelmallinen yhdistelmä paljon palveluja tarvitsevien kannalta, hän kommentoi Puheenvuoron blogissaan.

Soten vaiheistuksen osalta Lehtonen odottaa hallituksen ehdottavan vain puolen vuoden aikataulupidennystä.

–En usko, että tämä riittää perustuslakivaliokunnalle ottaen huomioon tietojärjestelmäkehitykseen ja palvelujärjestelmän rakennemuutokseen liittyvän epävarmuuden. Perustuslakivaliokunnan edellyttämä merkittävästi pidempi vaiheistus tarkoittaneekin, että valinnanvapaus ehdotetussa muodossaan voisi toteutua vuonna 2023 eli seuraavan vaalikauden lopulla, hän toteaa.

Lehtosen mukaan yksi ongelma on myös se, että sote-esitystä on hänen mielestään käytännössä mahdotonta saada vastaamaan EU:n perussopimusten vaatimuksia kilpailuneutraliteetin osalta ehdotetussa muodossa. 

–Hallitushan esitti ensin kilpailuneutraliteetin turvaamiseksi perusterveydenhuollon toimintojen yhtiöittämistä. Soten kilpailuneutraliteettiongelmat on huolellisesti perusteltu Sipilän hallituksen alkuperäisessä esityksessä. Nyt yhtiöittämisvelvoite on poistettu esityksestä, mutta julkisen liikelaitoksen ja yksityisten yhtiöiden olisi edelleen tarkoitus kilpailla markkinoilla asiakkaista. 

Lehtonen muistuttaa, että liikelaitoksen konkurssisuoja on EU-oikeudessa katsottu rajattomaksi valtiontakaukseksi. 

–Kun EU:n perussopimukset edellyttävät notifikaatiota komissiolle sellaisesta lainsäädännöstä, joka voi sisältää valtiontukea, on notifikaatiota mahdotonta välttää rikkomatta EU:n perussopimusten vaatimuksia, hän sanoo.

Lehtosen mukaan asiakassuunnitelman velvoittavuutta ja potilaan oikeusturvaa koskevat ongelmat on helppo ratkaista yksinkertaisesti poistamalla asiakassuunnitelman oikeudellinen sitovuus. 

–Samalla kuitenkin poistuu se vähäinenkin sote-integraatio, jota hallituksen sote-esityksessä on saatu säilymään. Kun toimiva integraatio on myös keskeinen hoidon kustannustehokkuuden varmentaja, häviävät velvoittavuuden poistamisella loputkin sote-uudistuksen säästöpotentiaalista. Kustannusten kasvun lisäksi integraation heikkeneminen nykytilanteeseen nähden tulee lisäämään potilaiden pomputtelua luukulta toiselle, hän varoittaa.

Sote-uudistuksen monituottajamallin tietosuojaongelmat ovat Lehtosen arvion mukaan niin vaikeita, ettei niitä pystytä hallituksen vastineessa eikä lakien valiokuntakäsittelyssä eduskunnassa ratkaisemaan. 

–Jos esitykset runnotaan eduskunnassa läpi, on tuloksena valituksia sekä ihmisoikeustuomioistuimeen että Euroopan unionin tuomioistuimeen. Ne voivat viedä pohjan koko ehdotetulta sote-rakenteelta, hän sanoo.

Lehtosen mukaan eduskunnan perustuslakivaliokunta on aikatauluttanut asiantuntijakuulemiset elo-syyskuulle. 

–Jos perustuslakivaliokunta saa oman lausuntonsa sosiaali- ja terveysvaliokunnan sote-mietinnöstä tehdyksi lokakuun puoliväliin mennessä, on sote-lakipaketti mahdollista saada suuren salin äänestyksiin marraskuussa 2018. Jos lait hyväksytään, voivat ne tulla voimaan joulukuussa 2018. Kun maakuntavaaleille tarvitaan vähintään 6 kuukautta aikaa lakien voimaantulosta, voivat vaalit olla joko eurovaalien yhteydessä toukokuussa taikka erillisenä vaalina kesäkuussa 2019, hän ennustaa.

Lue lisää: 

Soten muutosjohtajat ihmettelevät: ”Miksi taas kerran roikuttaa löysässä hirressä - Pahalta näyttää”

Juha Sipilältä vaaditaan ilmoitusta eduskunnalle: ”Tässä tilanteessa hallitus voi edistää avoimuutta”

Valtiosihteeriltä uutta tietoa epävirallisista sote-puheista komissiossa: ”On toivottu, ettei Suomi tekisi notifikaatiota”

Soten vaiettu haittapuoli: Kuntien kannattaa nyt kurjistaa terveyskeskuksia

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
 Lasse Lehtonen
Lasse Lehtonen
Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kalevi Salonen

Aika paradoksaalinen tilanne, että hallituksen suunnitelman torjunnassa joudutaan turvautumaan perustuslakiin.

Pitäisi olla itsestään selvää, ettei esitystä, joka ei täytä ainuttakaan terveydenhuoltouudistukselle asetettua tavoitetta ja johtaa entistä suurempiin kustannuksiin, pidä hyväksyä. Se, että se täyttäisi Kokoomuksen yksityistämistavoitteen ja Kepun maakuntauudistuksen, ei riitä, sillä niillä ei ole mitään tekemistä terveydenhuollollisten tavoitteiden kanssa.

Kaiken kukkuraksi hallituksen menettelytavat, systemaattinen harhaanjohtaminen ja tosiasioiden väistely, ovat olleet törkeydessään ainutlaatuisia. Pitäisi olla jokin mekanismi, jolla selvät asiat saataisiin karsittua pois keskustelusta. Nyt samoja tyhjiä väitteitä toistetaan alusta loppuun saakka. Tässä mielessä demokratia ei toimi. Jatkuvan inttämisen mahdollisuus ei ole oikeata demokratiaa.

Seppo Simonen

Jaa taasen Lasse Lehtonen on herennyt sote-asiantuntijaksi. Ei meillä ole ollut näistä Lasse Lehtosen sote lausunnoista pulaa mutta onko mikään muuttunut no ei.
Onneksi hallitus osoittaa sitkeyttä mennessään asia kerrallaan eteenpän sote casessa, heikolla hallituksella olisi tullut äitiä ikävä kun Karl Marxilaiset puolustaa julkisen monopolin taantunutta nyky sotea jarruttamalla uudistusta kaikin keinoin.

Harri Tapani

"puolustaa julkisen monopolin taantunutta..."

Tässä taustainfoa jo vuosien takaa:

”Yksityistämisinnon takana olevat toimijat ovat niitä, jotka yksityistämisestä hyötyvät.

Erilaisten julkisten palvelujen yksityistäminen tarjoaa YRITYSTEN voitontavoittelu-näkökulmasta huikeita etuja [...] Monialayritysten katseet ovat nyt kohdistuneet Euroopan kehittyneen julkisen terveyden- ja sosiaalihuoltojärjestelmän vuoksi paljon vaikeammin valloitettaviin markkinoihin. Kyse on suurista rahasummista.

Jos kansallisvaltiot ja julkinen sektori vastaavat jatkossakin terveys- ja sosiaalialan palvelujen tuottamisesta Euroopassa, suuret amerikkalaisyritykset menettävät hyvin paljon rahaa.

Tästä syystä USA haluaa ulottaa monenkeskisen investointi-sopimuksen (MAI) sekä palvelujen kansainvälistä kauppaa säätelevän sopimuksen (GATS) koskemaan myös sosiaali- ja terveyssektoreita..."

http://vesahack.puheenvuoro.uusisuomi.fi/37460-ovenavaus-yksityiselle-pa...

Eli kuka mitäkin puolustaa...äänestäjäthän siitä sitten koittaa päättää. Nykyinen hallitus on sinisten takia hieman outo tapaus kenties jopa demokratian vinkkelistä katsottunakin.

"Valtiolla pitää olla omia yhtiöitä estämässä yksilöille ja yhteiskunnalle kalliiksi tulevia kartelleja ja monopoleja. Avainalat tulee järjestää valtion ja kuntien itsensä toimesta. Esimerkiksi raideliikenne sekä sähkö- ja vesi kuuluvat kaikille, eikä niitä saa jättää markkinoiden armoille. Yrityslogiikka ei sovellu julkiseen palvelutuotantoon..."

http://saramo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2010/05/10/vasemmistolla-on-rahoi...

Julkisten palveluidenhan ei ole ollutkaan tarkoitus tuottaa voittoja, ei varsinkaan sijoittajille...asia jonka viime hallutukset ovat EU ja globalisaationaivismissaan unohtaneet. Edellisellä kerralla kun globalisaationaivismi valtasi maan päättäjät ja tietyiltä tahoilta tyrkytettiin joka puolelle Washingtonin konsensusta, Suomi pilkkoi ja pisti lihoiksi tuottavat "kruununjalokivensä" aika pitkälle ja halvalla menettäen melko lailla tuloja (miljardikaupalla) samalla.

"Lasse Lehtonen on herennyt sote-asiantuntijaksi."

Hän kun on sellainen, jopa ihan EU:n mittakaavassa, hallituksella ei taida vastavan tasoisia asiantuntijoita edes löytyä.

Harri Tapani

L. Lehtosen Uuden Suomen profiilista lainaten:

"Toimin...hallintoylilääkärinä ja Helsingin yliopiston terveysoikeuden professorina. Osallistun terveydenhuollon kehittämiseen mm. Sosiaali- ja terveysministeriön asettamassa sote-uudistuksen valmistelun ja toimeenpanon tuen asiantuntijaryhmässä sekä Euroopan unionin komission eurooppalaisen terveydenhuollon kehittämisen asiantuntijaryhmässä (EXPH)"

Eli on siinä alalta asiantuntemusta kohtuudella.

Niina Repo

Ensin kyykytettiin hoitajat. Sitten kyykytettiin työttömät ja nyt kyykytetään kansa. Kansa ei saakaan valinnanvapautta terveydenhuollossa ja nopeampia palveluita yksityistämisen myötä. Köyhä kansa ei saa enää edes perusterveydenhuoltoa koska se on ajasajettu. Köyhä kansa velvoitetaan kuitenkin maksamaan veronsa. Suomessa terveydenhuolto köyhimmillekin on varmistettu verovaroin. Nyt köyhät saa maksaa veronsa mutta kuluja ei enää tasoiteta köyhän eduksi vaan verot nyhtäistään rikkaimpien eduksi. Taas vanha SMP eli Suomen Maaseudun Puolue näytti kyntensä muuttamalla nimensä KEPU: ksi eli keskustapuolueeksi. Se riistää kansan äänet olemalla muka keskusta eli ei olla kommunistejä eikä porvareita vaan ollaan "keskellä". Historiaa pitää opiskella ja muistaa että KEPU on maaseutujen puolue jossa aikanaan vallitsi talonpojatkulttuuri eli "isännät", "emännät", piiat ja rengit. Katsokaa vanhoja suomileffoja ja viisastukaa! KEPU ajaa samaa isäntä-renkikulttuuriaan ja tyhmä lansa rengistyy jälleen. Rengiksi ja piioiksi ajetaan Suomen kansa, kyykytetään ja poistetaan edut mutta edelleen riistetään. Nyt jopa tapetaan köyhä kansa viemällä terveydenhuoltopalvelut. Mutta köyhä kansa kiittää ja kumartaa jättämällä äänestämättä ja maksamalla veronsa kiltisti. Senhän jo historia kertoo, johan marssittiin jopa raskaana olevien kanssa aasilla navettaan yöpymään jotta päästiin verollepantaviksi.

Seppo Simonen

Onko Lasse Salosen näkökulma uuteen soteen vain yksipuolista mantraa. Kun toimii hallintoylilääkärinä julkisen terveyden hoidon puolella ja kirjoittaa mielipiteenä uudessa sotessa tapahuvan että hän uskoo ja uskoo sitä ja sitä.

Ja kun joku taasen uskoo jotain muuta uudesta sotesta niin sekös sieppaa, no tätä tämä uskonasia on ei auta muuta kuin uskoa että Olvi on positiivinen Suomalainen.

Kalevi Salonen

Tässä on nyt verbaalinen ongelma. Uskoa jotain tai olla uskovainen ovat aivan eri asioita. Ensin mainittu perustuu asioiden tuntemiseen ja siitä johdettuihin todennäköisyyksiin kun taas jälkimmäinen on perusteeton kaiken lähtökohta ja aksiooma. Näiden välille ei ole löydettävissä kompromissia kuten sote-keskustelu osoittaa.

Anne Kristiina

Nyt ollaan ongelman ytimessä koskien soteuudistuksen suhdetta kansalaiseen; faktatietoa uudistuksen vaikutuksista on mahdotonta saada. Lasse Lehtonen on yksi harvoista, joka tietoa jakaa ja vaikea hänen argumenttejaan on kyseenalaistaa, kun mitään fakta(!)vasta-argumentaatiota ei ole saatavissa. Tilanne on ihan absurdi. Kansalaisten pitäisi hyväksyä uudistus, jonka vaikutuksista kukaan A) ei tiedä? tai B) ei halua jakaa tietoa kansalaisille.

Ottamatta edes kantaa uudistuksen sisältöön, on prosessi ollut kestämätön. Perustuslakivaliokunta antaa suuntaviivoja, miten uudistuksessa tulisi edetä, jotta se täyttäisi perustuslain vaatimukset. Näitä suuntaviivoja hallitus ei edes halua ymmärtää. Lausuntoa luetaan kuin piru raamattua ja yritetään löytää porsaanreidät ja aukkokohdat. Viimeisimpänä nyt kiistely siitä, tulisiko hallituksen antaa vastine vai täydentävä esitys. Tässäkin kohtaa on valittu aidan matalin kohta. Missä on meidän kansalaisten oikeudet? Eikö näin suuressa uudistuksessa meillä kansalaisilla ole mitään oikeuksia. Saada tietää jo ennen eduskunnan lomataukoa, missä mennään ja käydä keskustelua, jotta olisimme valistuneita, kun taas seuraava vaihe uudistuksen valmistelussa alkaa. Hallituksen toiminta alkaa lähennellä diktatuurin periaatteita.

Kalevi Salonen

Totta puhut. Varsinainen sote-uudistus on jäänyt kokonaan Kokoomuksen ja Kepun terveydenhuoltoon kuulumattomien poliittisten tavoitteiden varjoon. Nykyisellään esityksessä ei ole muuta hyvää kuin rahoituksen siirtäminen valtiolle.

Voi olla, että joku vastustaa hallituksen sote-uudistusta mielikuvilla mutta valtaosin on kuitenkin liikuttu asiapohjalla - Lehtonen esimerkkinä. Sen sijaan hallituksen esitykselle, jonka pitäisi virallisena esityksenä olla kokonaan faktapohjainen, moinen on vastuutonta ja maanpetoksellista lähellä olevaa.

Pentti Westerholm

Lasse Lehtosta on myös kuulutu asiantuntijana Sote uudistuksessa.Ilmeisesti ei saanut esityksilleen riittävää kannatusta.Demokratia on siitä hankala ,että enemmistöpäätökset jäävät voimaan.Kyllä Soteuudistuksesta aivan hyvä tulee.Rahoja ei ole vielä jaettu mihinkään kertoi valtion kasoori Petteri Orpo.

Seppo Simonen

Kuuneltuani tarkoin ministeriemme Mattilan, Häkkäsen, Saarikon ja Vehviläisen tilannekatsauksen tulin hyvälle mielelle miten hyvissä käsissä uusi sote ja maakuntamalli on.
Oman aksiooman mukaan kuten ministeri Häkkänen totesi valtiovarainministeriön virkamiehet on tehneet loistavaa asiantuntija työtä soten eteen jota tuolla edellä viittaillaan jopa vastuuttomaksi maanpetokselliseksi toiminnaksi, olisiko syytä laittaa jäitä hattuun.