Sunnuntai 23.9.2018

Karua tekstiä kotihoidosta – Liitto kanteli Eksotesta: ”Sairaalasta kotiutuu jalattomia ja harhaisia asiakkaita”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
20.6.2018 08:11
  • Kuva: Outi Järvinen / Alma Talent
    Kuva
    Eksote on ollut usein esillä sote-uudistuksen yhteydessä. Kuvituskuva.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on tehnyt Itä-Suomen aluehallintaviranomaiselle valvontapyynnön ja oikeusasiamiehelle kantelun Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten kotihoidosta.

Liiton mukaan Eksoten kotihoidon tilanne ei täytä lakien ja laatusuositusten asettamia vaatimuksia ja useat kotihoidon työntekijät ovat olleet tilanteesta huolissaan jo pitkään.

SuPer kertoo edustajiensa tavanneen Eksoten työnantajaedustajia, mutta tilanteeseen ei ole tullut parannusta. SuPer pyysi kotihoidon työntekijöitä kirjaamaan ongelmatilanteita ylös kahden viikon ajalta toukokuussa.

Listauksesta käy ilmi useita epäkohtia. Hoito- ja palvelusuunnitelma-aikoja alitetaan ja käyntivälit ovat liian pitkiä tai lyhyitä. Aamulääkkeet saatetaan antaa liian myöhään ja iltalääkkeet liian aikaisin.

–Illalla ekat iltalääkkeet 17 aikaan, tukisidokset myös samoihin aikoihin pois, vaikka asiakas ei vielä aikoihin käy nukkumaan, eräs työntekijä kertoo SuPerin keräämissä vastauksissa.

Toisen vastaajan mukaan iltalääkkeitä on alettu jakaa jo kello 16.30 alkaen. Työntekijöiden mukaan myös erittäin huonokuntoisia asiakkaita saatetaan lähettää sairaalasta kotiin.

–Sairaalasta kotiutuu jalattomia ja harhaisia asiakkaita, jotka lähtevät välillä jo samana päivänä takaisin, eräässä vastauksessa sanottiin.

–Yksi asiakas kävi 6 kertaa kotona ja päivystyksessä/vanhainkodissa ennen kuin sai paikan. Yhden asiakkaan piti melkein polttaa kotinsa ja vaarantaa muun talon turvallisuus, ennen kuin sai paikan, kertoo toinen vastaaja.

Lisäksi työntekijät kokevat työkuorman jakautuvan epätasaisesti ja henkilöstöpulan vaikeuttavan työntekoa. Tauot pidetään työaikaan nähden liian myöhään tai ne jäävät kokonaan pitämättä.

SuPer vaatii työnantajaa korjaamaan epäkohdat. Liitto ilmoittaa myös seuraavansa, ettei asian selvittäminen aiheuta työntekijöille epäasiallisia seuraamuksia.

Eksoten hoiva- ja palveluasumisen palvelupäällikkö Miia Inna sanoo Demokraatille yllättyneensä kanteesta. Hän kertoo ymmärtäneensä toukokuussa SuPerin edustajien tapaamisessa, että keväällä talvella asiat olisivat menneet parempaan suuntaan. Hänen mukaansa toimintaa on jo kehitetty.

– Se, että henkilökunta tuo esille asioita, on tärkeää. Olemme aloittaneet tiimimallin, jossa pyritään siihen, että yhdellä asiakkaalla ei kävisi monia eri hoitajia vaan se on hallittavissa. Mallista on tullut positiivista palautetta henkilökunnalta, Inna sanoo Demokraatille.

Lähde pääosin: Talouselämä

Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Airi Pulkkinen

Maahanmuuttajia tukevia virkamiehiä ja avustusrahoja kyllä löytyy. On se kummallista, ettei omien vanhuksiemme asioita ajavaa virkamiestä, vanhusasiainvaltuutettua saada millään tähän maahan. Viran perustaminen on ollut suunnitteluasteella vuodesta 2009 lähtien, jolloin Suomen Senioriliike keräsi nimiä adressiin. Vanhusten yhteiskunnallinen kaltoinkohtelu on tosiasia, sivistys-hyvinvointivaltiossa. Suomi on auttamassa eri maita vaikka ei pysty huolehtimaan tämän maan rakentajista, omista vanhuksistaan.