Perjantai 20.7.2018

Nyt se on tutkittu: Yksi tienkäyttäjäryhmä on Suomessa kaikkia muita kohteliaampi

Jaa artikkeli:
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Kuvituskuva.
|

Kävelijät ovat Suomen teiden kulkijoista kohteliaimmat, paljastaa kyselytutkimus.

Suomalaiset edellyttävät, että liikenteessä ollaan kohteliaita, ilmenee Liikenneturvan kyselystä. Valtaosa suomalaisista kokee, että toista kohtaan tulee liikenteessä olla erittäin kohtelias. Selvästi tätä harvempi mieltää toisten käyttäytyvän kohteliaasti. Kävelijöitä pidetään liikkujaryhmistä kohteliaimpana.

Liikenneturva kysyi suomalaisilta, kuinka kohtelias tulee olla liikenteessä autolla, jalan tai polkupyörällä kulkiessa. Liikenteessä edellytetty kohteliaisuus oli suurta – asteikolla 1–10 suomalaiset edellyttäisivät liikenteessä kasi plussan arvoista käyttäytymistä. Liikenteeseen verrattuna kohteliaampaa käyttäytymistä edellytettiin työhaastattelussa, puhutellessa vanhempia ihmisiä tai perheenjäseniä sekä työpaikalla ja kaupassa.

Vaikka valtaosa kokee, että liikenteessä liikkuessa tulee toisia kohtaan olla erittäin kohtelias, selvästi tätä harvempi kuitenkin kokee toisten käyttäytyvän liikenteessä kohteliaasti. Muille liikkujille suomalaiset antaisivat kohteliaisuusarvosanaksi seiska miinuksen, paitsi kävelijöille. Heidän arvosanansa oli puolikkaan parempi.

–Liikenteessä liikkuminen on jatkuvaa vuorovaikutusta toisten tienkäyttäjien kanssa. Määritelmällisesti kohteliaisuus on toimintaa, joka perustuu siihen, miten vuorovaikutuksen toinen osapuoli odottaa itseään kohdeltavan. Liikenteessä tämä on yksinkertaisesti toisen huomioonottamista: toimimista sääntöjen mukaan, viestimistä omista aikeista esimerkiksi käännyttäessä ja pysähtymistä suojatien eteen. Ihan jokapäiväisiä perusjuttuja, korostaa Liikenneturvan suunnittelija Jyrki Kaistinen.

Ihmisen havainto-reaktiojärjestelmä toimii hyvin kävelynopeuksilla. Nopeuksien ja liikennemäärän noustessa tehtävä kuitenkin vaikeutuu. Tällöin kohteliaisuuden ja sääntöjen noudattamisen avulla pystymme kaikki paremmin ennakoimaan ja tulkitsemaan, mitä liikkuessa seuraavaksi ympärillä tapahtuu.

–Säännöt siis tukevat hyvin voimakkaasti mahdollisuuksiamme tulkita ympäristön tapahtumia oikein ja kohteliaisuus auttaa kompensoimaan mahdollisia virheitä ja ehkäisemään niitä jo ennakolta, Kaistinen pohtii.

–Meillä ihmisillä on taipumusta lokeroida muita tiettyjen stereotypioiden ja liikenteessä kulkumuotojen mukaan. Joskus nämä luokittelut vaikuttavat kuitenkin myös omaan käytökseen, ja usein väärään suuntaan. Monesti kun lähdemme liikenteeseen, olemme menossa töihin, kotiin, hakemaan lapsia päiväkodista, kouluun, harrastuksiin ja sen sellaisiin. Kaikki ovat samoja ihmisiä, liikkeellä vain eri kulkumuodolla eri päivinä, Kaistinen selittää ja kannustaa näkemään ihmisen liikenteessä – tämän kulkupelistä riippumatta.

–Liikennekulttuurimme muuttuu paremmaksi tilanne kerrallaan ja ikävät stereotypiat hälvenevät käytännössä tien päällä. Kohteliaalla ja muut huomioonottavalla käyttäytymisellä lisätään kaikkien – sekä omaa että muiden – turvallisuutta.

Lähde: Talouselämä

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kaarlo Kimpunen

Lienee aika pakon sanelemaa "kohteliaisuutta" tämä jalankulkijoiden kohteliaisuus.
Kun vastassa on noin 1,5 tonnia liikkuvaa peltiä ja terästä (autoilija), kannattaa jo itsesuojelun vuoksi luopua kaikista jalankulkijan oikeuksistaan.
Eli Suomessa käydään lähiliikennettä ns. viidakon (vahvemman) ehdoilla, säännöistä piittaamatta.