Keskiviikko 18.7.2018

Kokoomuskonkari älähti terveysjättien vallasta Ylellä: ”Vahvistavat asemaansa joka päivä ja tekevät keskenään sopimuksia”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
20.6.2018 12:38
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Kansanedustaja Pertti Salolainen on huolestunut yksityisten terveysjättien valta-asemasta sote-uudistuksessa. Hän kuitenkin toteaa, että pyrkii noudattamaan hallituksen linjaa eduskunnan äänestäessä uudistuksesta.
|

Kokoomuksen konkaripoliitikko Pertti Salolainen on huolissaan sote-uudistukseen liittyvästä riskistä. Hän nosti äskettäin Politiikkaradiossa esiin huolen terveysjättien vallasta.

Pitkän kansanedustajanuransa tähän kauteen päättävä Salolainen vastasi radiossa kysymyksiin sotesta. Hän totesi, että tilanne on sekava ja ”aikataulut tökkivät”, eikä kukaan tiedä, tuleeko sotesta valmis tällä vaalikaudella.

Salolainen näyttää olevan huolissaan kokoomuksen ajamasta valinnanvapausmallista, joka on avaamassa markkinat yksityisille terveysyrityksille. Hän pohti radiossa, saavatko yksityiset terveysjätit liian suuren aseman ja vallan sote-uudistuksessa. Salolainen on puhunut samasta uhasta aiemminkin, eikä huoli näytä laantuneen. Lue lisää: Kokoomuskonkari varoittaa terveysjättien vallasta: ”Valtava asemiin hakeutuminen” jo käynnissä

Salolainen ei halunnut tänään kommentoida asiaa Uudelle Suomelle tarkemmin, mutta huomautti Politiikkaradiossa, että monet terveysjätit ovat yhdistyneet ja vakuutuslaitokset investoivat suuriin terveyskeskuksiin. Salolaisen mukaan ”näyttää siltä, että suuret yksityiset terveysjätit vahvistavat asemaansa joka päivä ja tekevät keskenään sopimuksia”.

–Tapahtuu keskittymistä. Tulee yhä suurempia yksityisiä terveysyksiköitä, jotka sitten muodostavat oligopoleja ja duopoleja. Kysymys kuuluu, tuleeko tästä sitten hyvä, kun tiedetään myöskin se, että ne tällä hetkellä haalivat itselleen paremmilla palkoilla ja työehdoilla parhaita lääkäreitä, kirurgeja ja erikoissairaanhoitoalan ihmisiä. Tämä on tosi hankala sauma, jossa ollaan, Salolainen sanoi perjantain Politiikkaradiossa.

Tarkoittaako tämä sitä, että kokoomus lähti jo alkujaan liikkeelle vääränlaisella valinnanvapausmallilla?

–Sanoisin näin, että ongelmana on se, jos yksityiset terveysjätit saavat liian suuren aseman ja vallan. Kun ne valtaavat ensin tilaa itselleen, sen jälkeen voi nähdä, alkavatko myöskin hinnat nousta. Onko tämä kontrolli riittävän hyvä?

–Mitä tässä loppujen lopuksi tapahtuu loppupeleissä? Minä en tiedä.

Ohjelmassa toisena keskustelijana paikalla ollut demarikonkari Erkki Tuomioja huomautti heti, että Salolainen on itse avainasemassa. Kokoomuslaisista kansanedustajista Elina Lepomäki aikoo äänestää uudistusta vastaan ja Harry Harkimo puolestaan jätti kokoomusryhmän.

–Seuraatko sinä kepuvetoista uudistuslinjaa vai uskotko Jan Vapaavuoren ja Helsingin kokoomuksen hyvin selkeään näkemykseen, että tätä ei tule viedä näin läpi? Tuomioja kysyi Salolaiselta.

Salolainen vastasi, että ”meillä on hallituksen politiikka, jota pyritään tässä noudattamaan”.

–Siitä pyritään saamaan mahdollisimman hyvä. En usko, että nämä sosialidemokraattienkaan tarjoamat mallit ovat mitenkään taivaita aukovia, Salolainen jatkoi.

Tuomioja huomautti, että nyt ei päätetäkään demarien mallista, vaan siitä, lähdetäänkö seuraavalla vaalikaudella tekemään puhtaalta pöydältä ”järkevää uudistusta” valmistelussa, johon otetaan kaikki tasapuolisesti mukaan toisin kuin nyt.

–Kunnon parlamentaarikkona sanon näin, että katsotaan, mikä on lopputulos, kun valiokunnat saavat työnsä päätökseen ja päätetään sitten vasta, Salolainen vastasi.

Sote- ja maakuntauudistus on parhaillaan sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelyssä, jonka jälkeen perustuslakivaliokunta antaa siitä uuden lausunnon. Eduskunta äänestää lakipaketista sote-valiokunnan mietinnön pohjalta näillä näkymin syksyllä.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Juha Lapveteläinen

Erikoissairaanhoidon tulisi olla valtion sairaalan alaisuudessa, näin kaikista päätöksistä vastaisivat valtioneuvosto ja eduskunnassa istuvat kansanedustajat. Tämä päätös vaatisi jokaiseen maakuntaan valtion sairaalan, myös hammashoitopalveluiden tulisi kuulua valtion sairaalan alaisuuteen. Jokaisessa kunnassa maakunnan alueella tulisi olla lähi- ja perhelääkärimalli, jolta saa tarvittaessa myös lähetteen valtion sairaalaan. Jos maakunnassa asuva kunnan asukas eli asiakas kuuluu yksityisen sairausvakuutuksen piiriin, hänen ei tarvitse käyttää edellistä palvelua. Lähi- ja perhelääkärimallin tulisi olla jokaisessa kunnassa oleva julkinen palvelu, josta kuntalaiset maksaisivat yhteisesti kunnallisveroa. Asian tietysti päättää jokainen kunnanvaltuusto itsenäisesti perustuslaillista itsemääräämisoikeutta käyttäen, ja niin kunnissa kuin maakunnissa olevat Suomen kansalaiset valitsevat nämä päätöksentekijät äänestämällä. Mikään muu taho tai valtiollinen elin ei voi tätä päätöstä perustuslain mukaisesti kumota, kuntalaiset äänestävät maakunnan hallinnon sekä kunnanvaltuutetut kunnallisvaalien yhteydessä. Kunnallista itsemääräämisoikeutta voisi näin ollen kutsua paikallishallinnoksi, eräänlaiseksi vastavoimaksi eduskunnan poliittiselle määräysvallalle, joka keskittyy tänä päivänä lähinnä Etelä- Suomen talouden kasvattamiseen Keski- Uudenmaan alueella. Itsehallinnollisissa maakunnissa entiset terveyskeskukset tulisi remontoida ja muuttaa vanhusten palvelutaloiksi sekä kodeiksi, niissä tarvittaisiin myös terveys, hoiva, kuntoutus- kuin muita apteekki- kioski- sekä ruokailupalveluja, poliittisesti valtiontalouden kannalta olisi tietysti järkevää saada valtionosuudet niin pieniksi kuin mahdollista, tulevaisuudessa. Valtioneuvosto- ja eduskunta voivat tietysti olla asiasta eri mieltä? Maakuntien tulisi vastata vanhustenhoidon yleisistä kustannuksista yhteistyössä valtion kanssa pohjoismaisen hyvinvointivaltion tapaan, kuten tähänkin asti. Nykymallissa mielenkiintoiseksi asian tekee se, että itsekkyys vie yleensä jokaisessa loppupelissä voiton oikeudenmukaisuudesta. Hyvin toimeentulevat kunnat eivät yksinkertaisesti halua vastata huonosti toimeentulevien julkisten palveluiden varassa elävien kuntien kustannuksista unohtaen yhden tosiasian, oman maakunnan perustaminen ja kehittäminen luo vaurautta niin sijoittajille, yrittäjille kuin koko maakunnan alueelle, jos hyvin toimeentuleva kunta omaa itsehallinnollisessa maakunnassa näkemystä käsitellä asioita kansalaisen, ja itsehallinnollisen maakunnan edun mukaisesti. Oikeuslaitosjärjestelmä Suomessa on vakava ongelma, joka tulevaisuudessa tulee ehdottomasti korjata. Jokaisella Suomen kansalaisella, tulotasoon katsomatta, tulee olla yhtälaiset ja samanlaiset oikeudet toisiinsa nähden oikeudessa. Tämän jälkeen isänmaa tarkoittaa oikeusvaltiota kansalaisen näkökulmasta katsottuna, se piti perustaa perustuslain 1919 mukaisesti 5 pykälään vedoten jo melkein sata vuotta sitten. Sote- malli on poliittista vallankäyttöä yli 300 pienessä kunnassa ympäri Suomea kuin osavaltiot Yhdysvalloissa, kansalaisen etu vaatii vapautta valita itsehallinnolliset maakunnat Suomessa.

Seppo Tossavainen

Terveysalan kilpailutilanne on muuttunut niin, että soten aloittaessa koko soten toteutuksessa on valtava ongelma. Markkinat ovat liikaa keskittyneet.

Salolainen näennäisesti kritisoi, mutta ei vastusta hanketta: "...jos yksityiset terveysjätit saavat vallan."

Järkevä päättäjä tässä tilanteessa toteaisi, että tilanne on valitettavasti parin viime vuoden aikana radikaalisti muuttunut ja alalla ei ole enää tervettä kilpailua. Siksi lakiin pitää saada määräys toteuttaa sote julkisena palveluna. Vasta, jos alalle saadaan terve kilpailutilanne, maakunta saa kilpailuttaa sote-palvelut.

Seppo Simonen

Itseasiassa meillä on Karl Marxilainen julkinen monopoli terveyden huollossa. Kaikki on yhden toimijan terveyskeskuksen vallassa. Tämä vasta on vaarallisen turvatonta potilaalle olla yhden toimijan pompoteltavana ja mahdollisesti kuolla hoitojonoihin sekä odottaa lääkäriin pääsy viikko sotalla.

Tähän kaikkeen on tulossa parannus sillä jatkossa on useampi toimija joista asiakas saa valita mieluisen sotekeskuksen aina 6 kk kerrallaan lisäksi tulee käyttöön palveluseteteli mahdollisiin erikois hoitoihin.

Nyt on 295 erilaisin voimavaroin hoitamassa potilasta ja hoidon taso vaihtelee
Tästä sekamelskasta on päästävä isompien harteiden alle eli maakunta mallin konttrolliin.

Mark Andersson

"Kysymys kuuluu, tuleeko tästä sitten hyvä, kun tiedetään myöskin se, että ne tällä hetkellä haalivat itselleen paremmilla palkoilla ja työehdoilla parhaita lääkäreitä, kirurgeja ja erikoissairaanhoitoalan ihmisiä. Tämä on tosi hankala sauma, jossa ollaan, Salolainen sanoi ..."

Ei tämä mitenkään hankala sauma ole: on aivan selvä ettei tästä tule hyvä – juuri Salolaisen itsensä esittämistä syistä.

Oikea kysymys kuuluukin: onko hallitusohjelma niin kiveen hakattu, että sen vuoksi lähetää vissi helvetti ast?

Pentti Westerholm

Yksityinen valtaa koko ajan lisää terveydenhuollosta.Niinpä, uudistuksen tarkoitus oli myös luoda lakeja ja asetuksia terveydenhuollon seurantaan.Nyt niitä ei ole ja markkinat ovat täysin avoinna.Mikäli Sote jää uudistamatta tilanne on pahin terveydenhoidon historiassa.Ilmaisksi ei saa enään mitään.Hattu kourassa ei pääse edes Buranajonoon.

Markku Koivisto

Kokonaisrahoitus tulee verovaroista ja jako on valtiovallan käsissä. Kustannusten nousulle on rajoitus. Niissä puitteissa tässä kilpaillaan. Jos yksityinen voittoa tekee, se tapahtuu paremmalla palvelulla ja enintään julkisen puolen kustannuksin. Ei siihen mitään avointa piikkiä yksityispuolelle synny.

Tapio Mäkeläinen

Suuri enemmistö kokoomuslaisista on Salolaisen kanssa samaa mieltä. Meitä ärsyttää rankasti Räty, Männistö & co törkeä käytös ja oman edun tavoittelu siirtymisillä yksityisten palvelukseen luottamustoimien käynnissä ollessa. Sossujen tasapäistämispolitiikan ja verotusinnon takia Kokoomusta kai sit on äänestettävä kuitenkin. Itse käytin menestyksellisesti taas julkista tosi rajun hammastulehduksen hoitoon Espoossa maanantaina. Soitin klo 07.15 ja pääsin hyvään hoitoon klo 9.00. Valitettavasti poisto mutta ok ja kotona 11.30.
En rasita mahd lukijaa kavereideni kokemuksista jenkkilän systeemistä siinäkin tapauksessa että kaikki mahd kortit ja muut on ok. Tulin sieltä just ja luojan kiitos hamppi ei tulehtunut siellä.
Raskaasti verotettuna käytän julkista saadakseni palvelua, josta olen jo osani maksanut.

Arto Lähteelä

Suomessa oli aikaisemmin konsesus hyvinvointivaltion rakenteesta.
Kansalaisia suojeltiin kaupallisuudelta ihmisten perustärkeisiin asioihin.
Nyt tilanne on muuttunut.
Sen seurauksena tulevaisuudessa saattaa tulla levottomuuksia.
Ammattiyhdistys liike ehkä radikalisoituu.
Sillä on merkitystä turvallisuuden tunteen heikkenemiseen Suomessa.
Turvallisuuspoiliittinen riski kasvaa.

Risto Salonen

Nythän ay-liikkeellähän on Kojamon ansiosta rahaa. Terveystaloon ja Pihlajalinnaan voi kätevästi sijoittaa liikenevät rahat. Samalla voi vaikuttaa yhtiöiden linjauksiin ja rahastuksiin. Tai sitten voi sijoittaa Tradekan kautta Med Groupiin. E-liikehän on aina ollut ay-liikettä lähellä puolin ja toisin on tuettu toisiaan.