Maanantai 19.11.2018

Amazon pistää palautuksia suoraan romutukseen – Verkkokauppa.com ja Hobby Hall toimivat fiksummin

Jaa artikkeli:
Luotu: 
27.6.2018 11:57
Päivitetty: 
27.6.2018 12:24
  • Kuva: EPA/All over press
    Kuva
|

Tiistaina uutisoitiin, että yhdysvaltalainen verkkokauppajätti Amazon romuttaa asiakkaiden palauttamia tuotteita kymmenien tuhansien eurojen arvosta päivittäin. Suomalainen Verkkokauppa.com toimii toisin, kertoo Tekniikka&Talous, samoin Ylen mukaan Hobby Hall.

Ylen uutisoimat tiedot perustavat saksalaislehdistön selvityksiin. Samantyylisiä käytäntöjä on paljastunut myös vaatebisneksestä. Viime syksynä tanskalainen tutkivan journalismin ohjelma Operation X kertoi vaatejätti H&M:n polttavan vuosittain tonneittain myymättä jääneitä vaatteita. Yhtiö on kiistänyt tuhoavansa käyttökelpoisia vaatteita.

Ohjelman mukaan tanskalainen Bestseller poltattaa eniten, vuosittain jopa 49 tonnia vaatteita. Vero Moda ja Jack&Jones -merkkejä myyvä yhtiö on myöntänyt polttavansa myymättä jääneitä vaatteita.

Entä kuinka menetellään suomalaisessa nettikaupassa? Tekniikka&Talous kysyi asiaa Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Panu Porkalta.

Mitä Verkkokauppa.com tekee asiakkaiden palauttamille tuotteille?

– Palautettujen tuotteiden kunto tarkistetaan ja mikäli tuote on edelleen käyttökelpoinen, se nollataan ja myydään Outlet-osastolta käytettynä tuotteena alennettuun hintaan, Porkka sanoo.

– Tämä koskee myös kokeiltuja ja käytettyjä tuotteita, ja jopa kuljetusvaurioisia mutta toimivia tuotteita pyrimme täältä myymään alennettuun hintaa eteenpäin. SER-kierrätykseen menee ainoastaan ne tuotteet, jotka eivät ole järkevästi korjattavissa tai tuotteisiin ei ole mahdollista saada varaosia.

Kirjainlyhenne SER merkitsee sähkö- ja elektroniikkaromua.

– Näin ollen ylivoimaisesti suurin osa tuotteista pystytään myymään eteenpäin.

Kysymyksiin siitä, miksi Amazon toimii kuten tänään on uutisoitu, ja mitä mieltä Verkkokauppa.comissa ollaan käytännöstä, Panu Porkka "ei halua eikä osaa ottaa kantaa".

Myös Yle on selvittänyt tilannetta Suomessa. Hobby Hallista kerrotaan Ylelle, että yhtiöllä palautuksia ei joudu roskiin lainkaan.

– Asiakaspalautukset palautuvat meillä myyntiin myymälän Outlet-osastolle eli emme laita tuotteita roskiin, Hobby Hall kertoo.

Myös Gigantti kertoo pyrkivänsä saamaan palautustuotteet outlet-myyntiin. Tarkkoja prosenttilukuja roskiin päätyvistä tuotteita mikään yhtiö ei Ylen mukaan kerro.

Päivitys 28.6. klo 10.23: Lisätty toiseen kappaleeseen tieto, että H&M kiistää väitteet käyttökelpoisten vaatteiden polttamisesta.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaa artikkeli:

Kommentit