Sunnuntai 18.11.2018

Sisäministeri Mykkänen: Maihinnousukeskus voisi syntyä nopeasti EU:hun – Pohjois-Afrikan keskuksiin pitkä matka

Jaa artikkeli:
Luotu: 
29.6.2018 14:57
Päivitetty: 
29.6.2018 15:04
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Alma Talent
    Kuva
    Sisäministeri Kai Mykkäsen (kok.) mukaan Eurooppa on siirtymässä hallitsemattomasta turvapaikanhausta hallitumpaan järjestelmään.
|

Sisäministeri Kai Mykkäsen (kok.) mukaan EU-johtajien sopu turvapaikkapolitiikasta on suuri myönteinen yllätys, mutta kaukana valmiista ratkaisuista. Esimerkiksi siihen, että Pohjois-Afrikkaan todella perustettaisiin turvapaikanhakijoiden maihinnousukeskuksia, on ministerin mukaan pitkä matka.

EU-maat sopivat huippukokouksessaan niin sanottujen maihinnousukeskusten perustamisen edistämisestä pikaisella selvitystyöllä sekä turvapaikanhakijoiden liikkumisen estämisestä EU-maiden välillä. Lue lisää: EU pääsi sopuun: Turvapaikanhakijoille maihinnousukeskuksia Pohjois-Afrikkaan ja Eurooppaan

Mykkänen kertoo olleensa yhteisten ratkaisujen suhteen toivoton vielä sisäministerineuvoston jälkeen kolmisen viikkoa sitten. Nyt käsillä on kuitenkin aito yritys estää hallitsematonta maahanmuuttoa tapauksissa, joissa tulijoilla ei ole mahdollisuutta saada turvapaikkaa Euroopasta, ministeri sanoo.

– Tässä on nyt mahdollisuus, kun Italia, [Itä-Euroopan] Visegrad-maat ja koko muu unioni ovat yhdessä pystyneet sopimaan siitä, että pyritään perustamaan maihinnousukeskukset – ja niin, että niitä perustetaan myös unionin puolelle. Pidän sitä hyvänä, koska ne pystytään toivottavasti perustamaan aika nopeastikin, Mykkänen kommentoi huippukokouksen tuloksia Uudelle Suomelle.

Sen sijaan keskusten perustaminen Pohjois-Afrikan puolelle on Mykkäsen mukaan ”monen mutkan takana”, pitäisihän EU:n saada ensin joku pohjoisafrikkalainen valtio suostumaan ajatukseen.

Miten todennäköisenä pidätte sitä, että Pohjois-Afrikkaan todella perustetaan maihinnousukeskuksia?

– Olen optimisti, että tämä johtaa siihen, että pakolaisleireiltä Pohjois-Afrikasta tullaan ottamaan suurempi osa Eurooppaan tulevista kuin nyt. Se, tapahtuuko se lopulta erillisten maihinnousukeskusten kautta vai käytännössä pakolaisleireiltä, se jää nähtäväksi, Mykkänen toteaa.

Mykkäsen mukaan EU-maita yhdistää nyt pyrkimys siihen, että rajojen ylityksin tapahtuva ”hallitsematon turvapaikanhaku” korvautuisi hallitummalla menettelyllä. Mykkänen itse painottaisi kiintiöpakolaisjärjestelmän käyttöä, mutta EU pyrkii tavoitteeseen maihinnousukeskusten kautta. Käytännössä ideana olisi se, että Välimereltä pelastettavia siirtolaisia ei päästettäisi hajalleen eri EU-maihin, vaan heidät kuljetettaisiin yhteisiin maihinnousukeskuksiin. Ne, jotka eivät turvapaikkaa saa, olisi tarkoitus käännyttää suoraan keskuksista.

– Ei tule olemaan helppoa näissä keskuksissa nopeasti erotella turvapaikan saavia ja muita, mutta sekin pystytään tekemään hallitummin. Pitkä prosessi on kyseessä näissä keskuksissakin, mutta tällaista kaaoksen tuntua, mikä Italiassa ja Etelä-Saksassakin on ollut, ei ehkä tule.

Eurooppa-neuvoston päätelmien mukaan vaihtoehtona on myös perustaa maihinnousukeskuksia EU-alueelle, jos tähän löytyy vapaaehtoisia jäsenvaltioita. Mikä tällöin muuttuu nykytilanteesta, ministeri Mykkänen?

– Muutos on se, että samalla saadaan Dublin-periaate toimimaan ja vahvistettua, mutta Italia ei koe jäävänsä yksin. Suomen ja Pohjois-Euroopan kannalta on olennaista, että ihmiset pääosin pysyvät ensimmäisessä maassa [johon Euroopassa tulevat], ja hakemus käsitellään siellä, Mykkänen sanoo.

Italia tai muut ulkorajavaltiot eivät jää yksin, koska EU yhdessä rahoittaisi maihinnousukeskuksia. Lisäksi EU:n sisäisetkin keskukset tulisivat huippukokouksen päätösasiakirjasta päätellen olemaan huomattavasti suljetumpia kuin nykyinen vastaanottokeskusjärjestelmä. Keskuksista turvapaikan saajat jaettaisiin jäsenmaihin tarkemmin määrittelemättömän, vapaaehtoisuuteen pohjaavan järjestelmän mukaisesti.

Herkkä kysymys on Mykkäsen mukaan se, miten solidaarisuutta jäsenmaista löytyy. Itäinen Visegrad-ryhmä on kieltäytynyt täysin EU:n niin sanotusta taakanjaon järjestelmästä. Yksi mahdollisuus tilanteen aukaisuun on mediatietojen mukaan se, että haluttomat maat kantavat vastuutaan maksamalla itsensä siirtolaisvapaiksi. Lue myös: EU:n ratkaisu: Itä-Eurooppa maksaa välttääkseen siirtolaiset?

Mykkäsen mukaan uuden Dublin-asetuksen luonnoksessa todetaan, että turvapaikanhakijoiden automaattinen eli pakollinen uudelleensijoittaminen jäsenmaihin on viimesijainen keino toteuttaa taakanjakoa. Tätä toivotumpia keinoja ovat esimerkiksi asiantuntijatuen tarjoaminen ja taloudellinen korvaus, ministeri kertoo. Toisaalta jäsenmaat saavat vastaanottamistaan ihmisistä kannusteena korvausta. Tämä esitys ei aikanaan Visegrad-maille kelvannut.

– Luulen, että yhteisymmärrys pyrkimyksestä perustaa näitä keskuksia myös EU:n ulkopuolelle on se liima, jolla tähän [sopuun] päästiin, Mykkänen sanoo.

Mykkänen uskoo, että Välimeren merireitin käyttäminen vähentyisi merkittävästi, kun mereltä pelastettavat eivät enää pääsisi EU-maihin vaan heidät siirrettäisiin maihinnousukeskuksiin. Tässä keskeistä olisi kuitenkin juuri Pohjois-Afrikan keskusten aikaansaaminen. Jos keskuksia on vain Euroopassa, ”siirtymiskiinnostus jatkuu”, Mykkänen sanoo.

Merkel sai tärkeän lauseen

Eurooppa-neuvoston vaatimus turvapaikanhakijoiden liikkumisen estämisestä EU-maiden välillä oli Mykkäsen mukaan ”erityisesti [Angela] Merkelille tärkeä lause”. Saksan liittokansleri on tapellut hallituskumppaniensa kanssa turvapaikanhakijoiden päästämisestä rajan yli. Lue tarkemmin: Eurooppa-neuvosto: EU-maiden pysäytettävä turvapaikanhakijoiden siirtyminen maasta toiseen

– Heillä nimenomaan tämä Dublin-periaatteen vahvistaminen, mihin he pyrkivät myös kahdenvälisillä sopimuksilla, on tärkeä.

Neuvoston mukaan jäsenmaiden tulee estää liikkuminen EU-maasta toiseen ”kaikin lainsäädännöllisin ja hallinnollisin keinoin”. Mykkäsen mukaan tämä ei välttämättä tarkoita pysyvän sisärajavalvonnan pystyttämistä EU:ssa. Hänen mukaansa käytännön toimista merkittävimpiä ovat Saksan puuhaamat kahdenväliset sopimukset, joissa sitoudutaan palauttamaan toiseen maahan siirtyneet hakijat lähtömaahan puolin ja toisin.

EU:n sisäministerien valmistelema uusi Dublin-asetus toisi entistä voimakkaamman juridisen velvoitteen noudattaa Dublin-asetusta eli käsitellä hakemukset ensimmäisessä maassa, johon turvapaikanhakija saapuu. Hakijoiden kirjaamista Eurodac-tunnistusjärjestelmään on myös tarkoitus tiukentaa.

– Lisäksi, mitä pidän hyvin tärkeänä, turvapaikanhakija menettäisi vastaanottopalveluiden tasossa, jos hän ilmestyy toiseen jäsenmaahan.

Mykkänen myöntää, että järjestelmässä olisi tämänkin jälkeen puutteita esimerkiksi tilanteissa, joissa uuteen maahan siirtyvä turvapaikanhakija ei kirjautuisi järjestelmään uudessa maassa. Hänen mukaansa tehostettu rekisteröinti kuitenkin toimisi valtaosaan tulijoista.

Mykkäsen mukaan ratkaisun täytyy olla sellainen, joka mahdollistaa vapaan liikkuvuuden ”Schengen-unelman säilymisen”.

– Muuten rajaton Eurooppa jää yhden sukupolven mittaiseksi unelmaksi, jos sisärajatarkastuksia aletaan rakentaa.

Avustusjärjestöjen pelastustoiminta Välimerellä on saanut yltyvää kritiikkiä, kun viimeisimpänä Ranskan presidentti Emmanuel Macron on syyttänyt pelastusaluksia ihmissalakuljettajien toiminnan mahdollistamisesta. Mykkänen huomauttaa, että Eurooppa-neuvoston päätelmissä viitataan aiheeseen. Kokouksen johtopäätösten mukaan alusten operointi on saatava aisoihin sillä tavalla, että Libyan rannikkovartioston työtä ei estetä. Libya pyrkii Euroopan tukemana estämään alusten lähtemistä kohti Eurooppaa.

Mykkäsen mukaan Suomi piti huippukokouksissa esillä ajatusta kiintiöpakolaisjärjestelmän käytön laajentamisesta EU:ssa siten, että pakolaisia uudelleensijoitettaisiin suoraan kolmansista maista. Hän uskoo ymmärryksen asiasta lisääntyvän jäsenmaissa, mutta toistaiseksi pakolaiskiintiöt eivät nouse EU:n suunnitelmissa esiin.

Lue myös: Sisäministeri: Turvapaikkajärjestelmä tullut tiensä päähän – hallitsematon rajanylitys korvattava kiintiöpakolaisilla

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Vesa Invenius

"Eurooppa-neuvosto: EU-maiden pysäytettävä turvapaikanhakijoiden siirtyminen maasta toiseen". Tämä tarkoittanee, että Suomeen ei tule enää yhtään turvapaikanhakijaa, muuten kuin lentämällä tai Venäjältä. Eli rajatarkastukset ja käännytykset Ruotsin rajalle. Joku voisi jopa sanoa, että rajat kiinni. Kun EU käskee, niin Suomi tottelee.

Harri Tapani

" Kun EU käskee, niin Suomi tottelee."

Niin ylensä, kaikissa ikävissä asioissa, mutta kun EU:sta joskus harvoin/pari kertaa sen historian aikana tulee jotain asiallista juttua, niin johan suomiministerit ja varmaan osa kansanedustajistakin haraa vastaan :P

Markku Savikivi

Libya olisi ollut luultavasti hyvä yhteistyökumppani leirien perustamisessa, mutta kun menivät pilaamaan suhteet sinne päin pommittamalla tienoon maan tasalle. Elisabeth Rehniä ja Matti Vanhasta jäi vielä kaivelemaan, kun eivät saaneet Suomea ryhtymään siihen sotaan.

Markku Savikivi

Väyrynen oli kolme vuotta sitten sitä mieltä, että jos siirtolaistaakkaa aletaan jakaa, se tulee johtamaan Välimeren EU-maiden leväperäisyyteen laittoman siirtolaisuuden torjunnassa.
Mutta Väyrynen oli toiveikas Libyan ja Tunisian suhteen leirin perustamisessa:

http://paavovayrynen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/196855-avoin-kirje-timo-so...

"Pohjois-Afrikkaan – lähinnä Libyaan ja Tunisiaan – tulee perustaa YK:n pakolaisjärjestön UNHCR:n ylläpitämiä vastaanottokeskuksia ja pakolaisleirejä, joille Eurooppaan pyrkivät ohjataan. Nämä maat ottavat jo nyt kiinni alueellensa tulleita ja Eurooppaan pyrkiviä. Heidät sijoitetaan kurjiin pidätyskeskuksiin ja vankiloihin odottamaan palauttamista kotimaahansa. Yhteistyössä Pohjois-Afrikan maiden kanssa niihin tulee perustaa pakolaisleirejä joille jo kiinniotetut ja muutkin Eurooppaan pyrkivät voidaan sijoittaa."

"Viisi kertaa rajan yli, aina poliisin kyydissä takaisin – Euroopan maahanmuuttopolitiikan ongelmat kiteytyvät Ventimigliassa", ks. alla:

https://yle.fi/uutiset/3-10277674?utm_source=newsletter&utm_medium=email

Pominta em. linkistä: - -"Pohjimmiltaan vapaan liikkumisen Schengen-alue on vuodelta 1999. Silloin ei ollut siirtolaisuuspulmaa. Schengeniä ei ajateltu ulkorajojen kontrollia varten, Guibal sanoo."- -
---
Schengen-alueen toimintaperiaatteet tulee päivittää tähän päivään välittömästi. Ks. Schengen-sopimuksien ja -alueen historiaa alla:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/09/14/schengen-sopimuksen-tavoitteena...

Jarmo Makkonen

"Mykkänen itse painottaisi kiintiöpakolaisjärjestelmän käyttöä"

Mykkäselle pääasia on että Suomen teollisuus saa maailman kalleinta halpaa työvoimaa. EU:lle on tärkeää pitkittää maahanmuuttoa Afrikasta, demokraattiset yhteiskunnat on saatava hajoamaan tavalla tai toisella jotta Uusi Uljas Maailmanjärjestys syntyisi. Mitään järkeä ei tästä kansainvaelluksesta löydy tekemälläkään.

Harri Tapani

"pääasia on että Suomen teollisuus saa maailman kalleinta halpaa työvoimaa. "

Heh, pointsit tuosta havainnosta, joskin Suomen teollisuus aika pitkälle on jo halpamaissa...Palvelualoille sen sijaan tarvittaan väkeä...

"Mitään järkeä ei tästä kansainvaelluksesta löydy tekemälläkään."

On ja ei, kun on paljon EU:sta paikan saaneita siirtolaisia tai mitä nimitystä heistä nyt sitten käytetäänkin, he EU:ssa eivät halua kuten eivät EU:n johtajatkaan tietysti EU:n varsinkaan hajoavan pieniin omapäisiin kuppikuntiin/maihin jotka itse laativat kaikelaisia maahanmuuttolakeja ja sen sellaisia, vaan tulijat tukevat ja kannattavat EU:ta joten onhan heistä EU:llekin hyötyä, he vahvistavat EU:ta sen purkajia vastaan.

Markku Savikivi

Jos paljastuisi, että Mykkänen olisi vapaamuurari, niin hänet pitäisi luonnollisesti erottaa välittömästi.
Toista kymmentä vuotta sitten käytiin eduskunnassa keskustelua vapaamuurariudesta, jossa joskus oikeusministerinäkin toiminut Johannes Koskinen sanoi, että jos tuomari on vannonut sekä vapaamuurarivalan ja tuomarivalan, niin toinen vala niistä on liikaa.
Ministerihän joutuu vannomaan sekä tuomarivalan että virkavalan.
Vapaamuurariministerin tekemä tuomarivala voitaisiin kenties hyväksyä, jos valan vannoja pitäisi sormet ristissä selän takana. Tästä pitäisi saada kahden jäävittömän todistajan allekirjoituksin vahvistettu todistajalausunto.

Niilo Mäkelä

Asiaa hoidetaan laastarilla kun pitäisi puuttua itse asiaan. Tulijoita ei ole järkevää kerätä mihinkään ylläpitolaitoksiin.
Ongelma pitää hoitaa lähtömaassa sillä mikään kansainvaellus ei ole ratkaisu ei edes autettuna.
Väestönkasvuun pitää puuttua.

Harri Tapani

Sekin, mutta asia ei ole niin ongelmaton muutenkaan, se on ennakoitu ja kuvattu jo vuosia sitten.

"Mihin tungetaan maataloudesta vapautuva “liikatyövoima”?

...väestöstä n. viisi miljardia asuu eriasteisissa kehitysmaissa. Niissä pääasiallisin tuotantoala on yhä maatalous. Näissä maissa pääosa kansasta saa elantonsa kuokkimalla muutaman aarin peltotilkkua tai paimentamalla muutaman kymmenen pään lammaslaumaa.

Kun näiden maiden tuotantoa aletaan “kehittää” länsimaiselle tehokkuustasolle, sieltä vapautuu satoja miljoonia ihmisiä tarpeettomien armeijaan..."

http://ariojapelto.blogspot.com/2010/08/mihin-tungetaan-maataloudesta-va...

Ko.maissa taas ei ole varsinaista sosiaaliturvaa, joten muuttoliike on selviö ja sen aiheuttajana on ollut mukana myös itse EU maataloustukineen jne.

Esko Riikonen

Mykkänen yllättyi, mutta todellisuudessa ei ole vielä selvää, mitä sovittiin. Sovittiin jotain, että Merkel voitiin pelastaa. Tai sanottiin, että sovittiin keskuksista.

Ei tästä ole ratkaisuksi. Nyt alkavat sitten "ihmisoikeusprofessorit" vääntämään, ettei tämmöista voi sopia. Ja toisekseen, mitä sovittiin sisärajojen rajavalvonnasta. Jos ei sovittu mitään, niin kaikki puheet ovat löysiä.

Jaakko Karki

Torstai-Perjantaiyön kokouksessa ei päätetty mitään konkreettista, avustettiin vain Merkeliä hjänen itse aiheuttamassaan kriisissä, juuri niinkuin Sipilä jo mennessään lehdistöihmisile tiedotti.
Kokouksen ulkopuolella Sipilä and kumppanit sopivat Merkelin kanssa että Suomi ottaa takaisin Saksasta kaikki sinne kiirehtineet hylätyn päätöksen Suomessa saaneet, useimpia tuhansia.
On se jo merkillistä on että tämä Euroopan EU elitistiporukka in niin pahasti sokaistunut omasta hurskaasta ylemmyydentunteestaan-arvomaailmastaan, että he eivät näe että tämä sekoileva pakolais- ja sen ympärillä pyörivä muu maahantulo politiikka jakaa Euroopan kansojen mielipiteet pahasti kahtia ja ruokkii kaiken - jopa hyvän ja toivottavan työperäisen ja asiallisen siirtolaisuuden, sekä aidon turvapaikka maahanmuuton vastustajia.

Jaakko Karki

Näihin pakolais-, maahanmuutto- ja kansainvaellusasioihin on yksinkertainen ja tehokas ratkaisu jopa EU tasolla.
EU säätää lain tai direktiivin joka säätää että pakolaisstatuksen EU alueella voi saada ainoastaan anomalla se joko minkä tahansa YKn pakolaisleirin osastolta tai omassa maassaan sijaitsevien ulkomaan lähetystöjen kautta.
Näiden YKn keskusten käyttäminen ja rahoittaminen on paljon halvempi vaihtoehto, ei tarvitse perustaa mitään uusia leirejä ja tämä menettely lopettaisi kokonaan ihmissalakuljetuksen ja siihen liittyvän mafian miljardibusineksen ja tuhansien ihmisten kuoleman matkan varrella Välimeressä ja ihmissalakuljettajien käsissä. Lisäksi tämä eliminoisi tämän laittomasti EUn aluella pyörivän laittomien satojen tuhansien armeijan, ja poistaisi opportunistisen elintasoturismin mahdollisuuden ja siihen liittyvät suunnattomat hallinnolliset, oikeudelliset ja sosiaaliset kulut.
Laillisten maahanmuuttajien, kuten työperäisten maahanmuuttajien, perheiden yhdistämiseen liittyvien maahanmuuttajien, aitojen siirtolaisten jne tulee anoa maahantuloa olemassaolevia laillisia kanavia käyttäen, niinkuin tähänkin asti.