Lauantai 15.12.2018

Nämä asiat muuttuvat taksiliikenteessä tänään: ”Vaikuttaa jokaisen taksipalveluita käyttävän asemaan”

Jaa artikkeli:
  • Kuva: Lasse Lehtinen / Uusi Suomi
    Kuva
|

Suomen taksiala muuttuu tänään sunnuntaina 1.7., kun uusi liikennepalvelulaki astuu voimaan. Taksikilpailun avaaminen on osa liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin Liikennekaari-uudistusta, joka on tuonut myös muita uudistuksia liikennepalveluihin.

Kesäkuussa 2016 esitelty taksimuutos herätti suurta vastustusta hallituspuolue perussuomalaisissa, mutta saman vuoden lokakuussa hallitus pääsi sopuun lain sisällöstä, ja samalla taksilakien voimaanastumiselle asetettiin kahden vuoden siirtymäaika.

Nyt siirtymäaika on tulossa umpeen, ja tiedossa on useita muutoksia.

Hintakilpailu alkaa

Asiakkaalle näkyvin muutos koskee taksiyrityksien välisen hintakilpailun lisääntymistä. Taksit saavat tulevaisuudessa hinnoitella matkan vapaasti, eikä niiltä vaadita pakollista taksamittaria. Asiakkaan vastuu siis lisääntyy.

–Uudistus vaikuttaa jokaisen taksipalveluita käyttävän kuluttajan asemaan. Muutos edellyttää taksimatkustajilta uudenlaisia valmiuksia vertailla hintoja ja palveluja, kuluttaja-asiamies Antti Neimala sanoi kesäkuun alussa.

Vaikka mittari poistuukin, täytyy taksiyrittäjän ilmoittaa matkan kiinteä hinta etukäteen. Luvanhaltijan nimen, yhteystietojen, lupatunnuksen ja yritystunnuksen pitää olla ajoneuvossa asiakkaan nähtävillä. Säännöistä huolimatta varsinkin alussa voi tapahtua ylilyöntejä.

–Alalle tulee varmasti onnenonkijoita, jotka hinnoittelevat yli ja pyrkivät kertavoittoon, mutta vakavasti otettavat yhtiöt tulevat toimimaan järjellä, Taksiliiton toimitusjohtaja Kai Andersson sanoi Kauppalehdelle.

Jatkossa taksimatkan hinta voi vaihdella esimerkiksi kellonajan, taksiyrityksen, tilaustavan ja haluttujen lisäpalveluiden mukaan.

Lupien sääntelyä höllätään

Myös taksilupien määrä- ja paikkakohtainen sääntely loppuu, mikä on huolestuttanut syrjäseuduilla asuvia. 

Tulevaisuudessa Trafi myöntää hakemuksesta taksiliikenneluvan hyvämaineiselle henkilölle tai organisaatiolle, jolla ei ole tilillään vakavia rötöksiä tai verosotkuja, ja joka ei ole tehnyt konkurssia kuljetusalalla viimeisen kahden vuoden aikana.

Taksiliiton Andersson arvelee Taloussanomissa, että taksin saaminen yöllä hankaloituu varsinkin syrjäseuduilla. Taksiyhtiö Kovasen perustanut Heikki Kovanen totesi puolestaan viime vuonna Kauppalehdelle, että syrjäseudut ovat luultavasti voittajia sääntelyn höllentyessä.

–Uskon että syrjäseudut voittavat eniten, kun yrittäjät voivat lisätyönä kuljettaa ihmisiä. Näin saadaan kuljetuspalveluja sinne missä niitä ei nyt ole. Kun mennään nykyään riittävän syrjään, ei taksipalveluja käytännössä ole, Kovanen sanoi pari kuukautta ennen perheyrityksen myymistä ruotsalaiselle Cabonlinelle.

Yritykseltä vaadittavan taksiluvan lisäksi kuljettajilta on löydyttävä myös tulevaisuudessa taksinkuljettajan ajolupa, jonka saa suorittamalla hyväksytysti Trafin taksinkuljettajan kokeen. Taksinkuljettajan koe tulee suorittaa suomeksi tai ruotsiksi ja taksiyrittäjä vastaa siitä, että yrityksen kuljettajilla on riittävä kielitaito. Kuljettajilta ei kuitenkaan enää vaadita tiukkaa paikallistuntemusta.

–Kokeessa voi vapaasti valita minkä kunnan paikallistuntemusosion tekee. Kunnan valinta ei sido millään tavalla henkilöä ajolupansa osalta, vaan ajolupa on voimassa koko Suomessa”, Trafin asiantuntija Pasi Parviainen tarkensi toukokuussa.

Taksiliikenne on tulevaisuudessa monenkirjavaa, sillä asiakkaiden kuljettamiseen kelpaavat kaikenlaiset ajoneuvot henkilöautosta kuorma-autoon ja mopoautosta mönkijään.

Lue laajempi juttu Kauppalehdestä.

Lue myös: Tutkijat taksimarkkinoiden vapautumisesta: ”Siksi Uber ja muut uudet palvelut ovat saaneet aikaan suuren myllerryksen”

Jaa artikkeli:

Kommentit