Maanantai 19.11.2018

KL: Ensimmäinen taksiraivo havaittu – hämmennystä Helsinki-Vantaalla

Jaa artikkeli:
Luotu: 
3.7.2018 08:47
  • Kuva: Sarita Piipponen / Alma Talent arkisto
    Kuva
    Helsinki-Vantaalla on nykyisin neljä eri taksitolppaa eri yhtiöitä varten.
|

Taksialan mullistus kiristää pinnaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla, raportoi Kauppalehti.

Lentokentällä on nyt neljä taksitolppaa: ­Lähitaksi, Vantaan Taksi,Taksi Helsinki ja viimeisenä muut. Kolmen ensimmäisen kaistan päässä ovat hintatietotaulut. Ne kertovat muun muassa, mikä on kunkin taksin lähtöhinta ja millä kiinteällä hinnalla taksi ajaa lentoasemalta Helsingin keskustaan.

Maanantaina aamupäivällä taksitolpilla oli jonossa 18 autoa. Juuri reissusta palanneet Simo Klemettilä ja Petri Lonka päättivät valita Lähitaksin kaistan. Miehet kysyvät kuljettajalta, millä hinnalla tämä ajaisi noin kolmen kilometrin matkan.

Kuski kertoi hinnaksi 15 euroa. Kun miehet päättivät kokeilla kepillä jäätä ja ehdottivat hinnaksi kymmentä euroa, kuski suuttui ja toisti hinnan olevan 15 euroa. Kun miehet sanoivat suostuvansa maksamaan 15 euron hinnan, taksikuski oli jo niin ärtynyt, ettei enää ottanut miehiä kyytiin vaan käski heitä painumaan muualle.

– Onko tämä nyt sitä asiakaspalvelua? Lonka mietti vaihtaessaan taksipalvelun tarjoajaa.

Taksilain muutos on kiristänyt pinnaa laajemminkin niin asiakkaiden kuin taksiautoilijoiden keskuudessa. Asiakkaat ovat olleet hämmentyneitä muun muassa siitä, kuinka monta applikaatiota pitää puhelimeensa asentaa, että varmasti saa halutessaan taksin.

Hämmennystä on aiheuttanut myös hinta. Matkan hinnan kertovia taksamittareita kun ei takseissa enää tarvitse olla.

– Moni asiakas on kysynyt, voiko hintoja sopia etukäteen. Asiakkaille ainakin tämä alku on ollut aika epäselvää, sanoo Fixu Taxia ajava Riho Rätsep.

Lue laajempi reportaasi Kauppalehdestä.

LUE MYÖS: Mitä taksiuudistuksesta pitää tietää? Tarkista nämä 3 asiaa autoon astuessasi

Taksialan vapauttaminen – Viranomaiselle heti 682 taksihakemusta yhtenä sunnuntaina

Jaa artikkeli:

Kommentit

Kalevi Mäkinen

Luotettava? Koulukyytejä humalassa ajavia kuskeja. Järjettömän kalliita matkahintoja paikasta A paikkaan B ja en tiedä yhtään ammattia missä työnvaativuus olisi suurempi, jokainen osaa ajaa autoa ja avata oven. Nyt sentään saa kuljetuksen kohtuuhintaan.

Harri Tapani

Jo se, että joutuu kyselemään hintoja ja neuvottelemaan niistä aiheuttaa kyllä ärtymystä varsinkin jos hommaa tehdään kiireisissä jonoissa...vaikuttaa jonkilaiselta kehitysmaatouhulta, ei sivistysmaiden puuhalta.

No, hyvä taksisysteemi pilattiin, eli pitää äänestellä tässäkin "jaloilla", eli jääköön taksit käyttämättä ja neuvotelkoon hinnoista rauhassa muiden kanssa. Vanhusten ja sairaiden pakostakin käyttämä kelataksi ja sen ongelmat on sitten asia erikseen.

Tuossa kun joku kehuu markkinatalouteen kuluvaa kilpailua, niin siihenkin
näkökulmaa:

"Ruotsissa taksien vapautus nosti hinnat pilviin"

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/201806252201034048_oa.shtml

Lopulta nämä taksitkin ovat tässä maassa muutaman suuren ulkomaisen yrityksen pyörittämiä ja sitten se on kallista ja rahakin valuu maasta ulos, se on tämän markkinataloudeksi luullun mutta tosiasiassa globaalin kapitalismin itsestään selvä seuraus, ne ovat asioita joita ei pidä sekottaa keskenään.

Harri Tapani

Kela-kyydeistä, ongelmia on, autoje ei tule jne. kyse saattaa kuitenkin olla kyydeistä tärkeisiin hoitoihin, syöpähoitoihin, dialyyseihin ja vastaaviin.

"Taksin odotusta, auto jäi tulematta, tilaamaan ei pääse – Kela-kyytiläiset pinteessä

Kelan korvaamiin taksimatkoihin (siirryt toiseen palveluun) oikeutetut ihmiset ja heidän läheisensä kertovat saapumatta jääneistä kyydeistä sekä tuntikausien odottelusta. Välillä tilauskeskukseen ei ole päässyt läpi ollenkaan."

https://yle.fi/uutiset/3-10286353

Henri Järvi

Radiossa kuulema kehoitetaan tinkimään nyt takseissa. Eikö vapaan elinkeinon päivittäistavarakaupassa päde sama juttu. Tinkikää siis kassalla kun kassa kertoo summan ja katsokaa mitä tapahtuu. Mitä kassa tykkää ja vastaa ja mitä perässä oleva jono sanoo kun aloitat tinkaamisen.

Timo-Pekka Mustakallio

Lonka ei kenties tiennyt, että kentältä on jopa ilmaisia bussikyytejä lähistön hotelleihin tai P-alueille, jotka olisivat kenties vieneet kohtuullisen lähelle haluttua osoitetta, tai ainakin tavallisia maksullisia linja-autoyhteyksiä: ne olisivat olleet paljon järkevämpiä valintoja hinnan puolesta, ja usein odotusaikakin olisi ollut varsin lyhyt. Helsinki-Vantaan systeemit toimivat yleisesti ottaen vallan hyvin: siksihän se sijoittuukin kansainvälisessä vertailussa kärkisijojen tuntumaan.

Hintoja pystyi sopimaan jo ennen taksiuudistusta (etenkin pitkillä ajomatkoilla se oli ja on yhä järkevää). Samoin asiakkaalla oli oikeus valita taksinsa, tai taksi saattoi kieltäytyä ajotarjouksesta. Kuljetussopimuksen synty vaati siis jo aikaisemmin yhteisymmärrykseen päätymistä. Lonka on ymmärtänyt taksialan vapautumisen väärin, ja ehkä hänellä ei ollut oikeaa neuvotteluasennetta kuvaillussa tilanteessa.

Kunnollinen uutisointi olisi vältellyt sananvalintoja kuten "raivo" tai "suuttuminen" (tai ne olisivat paremmin sopineet Lonkaan), ja tasapuolisuuden nimissä myös kuljettajan kuvaus tilanteesta olisi ollut paikallaan. Toimittaja osoittaa heikkoa ammattitaitoa.

Lasse Jaatinen

Sitä kannattaisi joskus kokeilla ajaa taksia lentokentällä, ennen kuskin käytöksen moittimista.
Maallikot (eli ei pks taksikuskit) eivät tiedä miten pitkä jonotus takseilla on, ennen tuota itse taksijonoa terminaalilla.
Kuski todennäköisesti odotti ensin keräilyalueella parikymmentä minuuttia ja sitten vielä tuossa terminaalin jonossa muutaman minuutin ja sitten tulee kaksi älypäätä ehdottamassa 10e kyytiä.