Maanantai 23.7.2018

Kansanedustaja: Sairaalassa käytössä poikkeusjärjestely – Kela-takseissa yhä ongelmia

Jaa artikkeli:
Luotu: 
11.7.2018 13:40
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Alma Talent
    Kuva
    Kelan kilpailuttamat palveluntarjoajat alkoivat välittää Kelan korvaamia taksimatkoja heinäkuun alussa, kun uusi liikennepalvelulaki astui voimaan.
|

Kansanedustaja, Kelan varavaltuutettu Ilmari Nurmisen (sd.) mukaan Kela-taksien ongelmien suurin syy on puhelinpalveluissa.

Pirkanmaalainen kansanedustaja kertoo Facebookissa selvittäneensä asiaa ja vaatineensa tilanteeseen pikaisia muutoksia. Hänen mukaansa Kelan kilpailuttamien taksien tilausvälityskeskusten palvelutilanne on vielä huono Pirkanmaalla. Muualla maassa ongelmat ovat helpottaneet.

– Ongelmia on tällä hetkellä pääasiassa puhelinpalvelussa. Tilauspuhelimiin vastaamisessa on ruuhkaa (vastausprosentti noin 30%) ja vastausviivettä etenkin omassa maakunnassani Pirkanmaalla (keskimäärin jopa puoli tuntia)! Nurminen kertoo.

Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen Kela-kyydeistä vastaavan Tampereen Aluetaksin toimitusjohtaja Helvi Liukkaala on Nurmisen mukaan kertonut, että puhelintilausruuhkat koskevat lähinnä sairaaloiden paluukyytejä, eivät menomatkoja.

– Tästä syystä TAYS:ssa [Tampereen yliopistollinen sairaala] on eilisestä alkaen yhtiön edustaja, joka tilausruuhkan aikana ohjaa asiakkaita suoraan taksiin ilman tilauspuhelua. Autoilija täyttää kaavakkeen yhtiölle, josta käy ilmi sähköisessä suorakorvausmenettelyssä tarvittavat tiedot. Asiakkaat maksavat normaaliin tapaan enint. 25 euron omavastuun, jolloin tämä menettely ei näy asiakkaille missään muussa kuin siinä, että aulassa asiakkaat ohjataan autoon. Välityskeskus on myös lisännyt henkilökuntaa eilisestä alkaen, Nurminen kertoo.

Kansanedustajan mukaan Kela on jättänyt välityskeskukselle reklamaation sopimuksen vastaisesta tilanteesta ja ilmoittanut ottavansa ”sopimuksen mukaiset sanktiot käyttöön, ellei tilanne parane nopeasti”.

– Kela on nyt velvoitettu seuraamaan tilannetta päivittäin ja yrittää auttaa välityskeskusta ratkaisemaan ongelmat, jotta asiakkaat pääsevät hoitoon ja kuntoutukseen, Nurminen kertoo.

Ilmari Nurmisen päivitys näkyy jutun alaosassa.

Kela kertoi tiistaina, että taksikyytien uuden kilpailutuksen ensimmäisen viikon ongelmat on ratkaistu ja palvelu toimii ”lähes ongelmitta” koko maassa lukuun ottamatta kahta yllä mainittua aluetta. Kelan mukaan se jätti tiistaina kirjallisen reklamaation yhdelle taksien tilausvälityskeskuksista saatuaan välityskeskuksilta selvitykset tilausajoista.

– Reklamaatio koskee puhelinpalvelujen ruuhkautumista 2:lla alueella. Palveluntarjoajien kanssa tehdyssä sopimuksessa Kela edellyttää, että asiakkaiden puheluihin on vastattava kuukauden tarkastelujaksolla keskimäärin 80 sekunnissa, Kela kertoo.

Kelan korvaama taksimatka on tarkoitettu terveydenhuollon matkoihin, kun hoitoa tarvitseva ei voi terveydentilan tai puutteellisten liikenneolosuhteiden takia käyttää julkisia kulkuneuvoja. Kelan kilpailuttamat palveluntarjoajat alkoivat välittää Kelan korvaamia taksimatkoja heinäkuun alussa, kun uusi liikennepalvelulaki astui voimaan.

Jaa artikkeli: