Sunnuntai 18.11.2018

Uusi alkoholilaki iski Alkon liikevaihtoon – lonkeron myynti romahti: Tulos parani silti

Jaa artikkeli:
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
|

Suomen valtion alkoholiyrityksen Alkon tulos koheni alkuvuonna, vaikka yhtiön myyntimäärät olivat laskusuunnassa.

Alko teki tammi–kesäkuussa 20,1 miljoonan euron liikevoiton, kun viime vuonna vastaavaan aikaan voittoa kertyi 18,5 miljoonaa euroa. Alkon liikevaihto pysyi kutakuinkin ennallaan ja oli 539,2 miljoonaa euroa.

Alkon litramääräinen myynti väheni alkuvuonna reilut seitsemän prosenttia. Alko myi 40,4 miljoonaa litraa juomia.

Kaikista eniten putosi long drink -juomien myynti. Niiden myyntivolyymi laski peräti 46 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajankohdasta.

Vahvoja lonkeroita ja oluita on saanut ostaa ruokakaupoista tämän vuoden alusta lähtien. Myös oluen myynti on Alkossa 29 prosentin laskussa.

Kasvavia tuoteryhmiä ovat roseeviinit, alkoholittomat juomat ja kuohuviinit. Roseeviinien myyntivolyymit kasvoivat tammi–kesäkuussa 25 prosenttia, alkoholittomien juomien seitsemän prosenttia ja kuohuviinien prosentin.

Valkoviinien myynti oli hiuksenhienossa nousussa, punaviinin suosio laski viisi prosenttia.

–Alkoholilain muutos vaikutti laskevasti liikevaihtoon, mutta positiivisena jatkunut keskihinnan kehitys korvasi osan volyymilaskun vaikutuksesta. Lisäksi alkoholijuomaveron korotus kasvatti alkoholijuomaverollista liikevaihtoa, Alkon tuloksessa todetaan.

Kesäkuun lopussa Alkolla oli 356 myymälää, verkkokauppa ja 66 noutopistettä.

–Alko on ollut asiakaspalvelussa suomalaisten kaupan alan yritysten ykkönen jo vuodesta 2012, yhtiön toimitusjohtaja Leena Laitinen toteaa tulostiedotteessa.

Yritykset: 
Jaa artikkeli: