Torstai 15.11.2018

KL: Uusi suoratoistopalvelu avaa Suomessa – jenkkijätin uutuus kasvaa vauhdilla Ruotsissa

Jaa artikkeli:
Luotu: 
20.8.2018 13:57
  • Kuva: All Over Press / EPA
    Kuva
    Uusi suoratoistopalvelu Dplay ei koe olevansa Netflixin suora kilpailija vaan "täydentävä" palvelu.

Yhdysvaltalainen mediayhtiö Discovery tuo oman suoratoistopalvelunsa Dplayn Suomeen 17. syyskuuta. Dplay toimii jo Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa, Kauppalehti kertoo.

Discovery Networks Finlandin toimitusjohtaja Leah Hooper kertoo, että palvelu on kasvanut varsinkin Ruotsissa ja Norjassa kovaa vauhtia. Naapurimaista on opittu paljon, ja nyt on oikea aika ottaa opit käyttöön Suomen markkinoilla.

Australiasta kotoisin oleva Hooper aloitti Suomen Discoveryn toimitusjohtajana toukokuussa. Suomi on hänen mukaansa erilainen markkina kuin muut Pohjoismaat.

– Ihmisten siirtyminen lineaarisen television katsomisesta itsenäisiin suoratoistopalveluihin on ollut Suomessa hitaampaa, ja television katsojaluvut ovat täällä suurempia. Trendit ovat kuitenkin samoja, television katsojaluvut pienenevät ja suoratoistopalvelut kasvavat.

Hooper ei kuitenkaan usko, että perinteinen televisio ei olisi katoamassa mihinkään.

– Ei suinkaan, se on upea väline tavoittamaan ihmisiä ja tuomaan heitä yhteen. Ihmiset kerääntyvät katsomaan yhdessä olympialaisia tai jääkiekkofinaalia. Mutta itsekseen iltaisin he haluavat enemmän valikoimaa ja personoituja kokemuksia.

Myös internetin suoratoistopalveluiden rooli on muuttunut.

– Aluksi kyse oli cach up -palveluista, joiden kautta ihmiset pystyivät katsomaan ohjelmia, jotka olivat jääneet näkemättä televisiosta. Nykyään kysyntä on kehittynyt suuntautumaan tilauspalveluihin, joista ihmiset voivat ahmia ohjelmia kaikessa rauhassa. Ilmiö näkyy kaikkialla maailmassa, mutta se on kiihtynyt erityisesti pohjoismaissa.

Hooper kertoo, että Discoveryllä tekemisen tapa muuttuu digitaalisuus edellä -ajatteluun niin, että ohjelmat urheilulähetyksiä ja niiden kaltaista sisältöä lukuun ottamatta julkaistaan ensimmäiseksi Dplayssä. Aloitusvaiheessa Dplayn genrevalikoimaan kuuluvat reality, komedia, dokumentit, lifestyle ja moottorit.

Hooper näkee Dplayn täydentävänä palveluna ennemmin kuin varsinaisena kilpailijana jo olemassa oleville palveluille.

– Olemme kohdennettu palvelu superfaneille. Emme yritäkään tarjota kaikkea kaikille, kuten Netflix. Meillä on erilainen lähestymistapa, keskitymme niche-aiheisiin ja haluamme mennä hyvin syvälle tiettyihin genreihin, Hooper sanoo.

Discovery nojaa sekä paikalliseen että kansainväliseen ohjelmatuotantoon.

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit