Torstai 17.1.2019

Tuleeko lentovero Suomeen? Orpo väläyttää TE:lle – sdp ja keskusta epäilevät

Jaa artikkeli:
Luotu: 
24.8.2018 15:25
  • Kuva: Alma Talent / Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Kokoomus on julkaissut ympäristölinjauksia, joita vihreät on hämmästellyt. Nyt puheenjohtaja Petteri Orpo väläytti lentoveroa. Arkistokuva.
|

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) väläyttää vihreää valoa lentoverolle Talouselämän haastattelussa. Orpon mielestä lentoveroa pitää harkita vakavasti.

Vihreät ehdotti Suomeen uutta lentoveroa esitellessään eduskuntavaalitavoitteitaan keskiviikkona eduskuntaryhmän kesäkokouksessa. Vihreät perustelee esitystään sillä, että lentopolttoaineesta ei nykyisin makseta veroa.

Ruotsi otti huhtikuussa käyttöön oman lentoveron, jonka hinta matkustajalle vaihtelee noin 6 eurosta noin 40 euroon riippuen matkan pituudesta. Kotimaan matkat ja lennot EU:n sisällä Ruotsi verottaa kevyiten ja pitkät kaukolennot kovimmin. Vihreiden varapuheenjohtaja ja ilmastotyöryhmän vetäjä Veli Liikanen on aiemmin arvioinut, että Ruotsin malli sopisi Suomeenkin.

Orpo pohti Suomen verotusta Talouselämälle ja sanoi, että seuraavaksi täytyy alentaa keskituloisten ansioverotusta, sillä pienituloisten verotus on jo kevyttä tasoa Pohjoismaiden vertailussa. Hän huomautti, että kova progressio alkaa jo 3000 euron kuukausituloista.

”Kireimmin pitää verottaa ympäristön pilaamista, esimerkiksi fossiilisia polttoaineita”, Orpo sanoi Talouselämälle.

Tuleeko lentovero?

”Sitä pitää harkita vakavasti. Parasta olisi löytää EU-tasolla yhteinen ratkaisu”, Orpo vastasi Talouselämälle.

Puolueiden eduskuntaryhmät ovat olleet kuluvalla viikolla koolla kesäkokouksissaan. Niiden perusteella ympäristö ja ilmaston muutos näyttää nousevan vaaliteemaksi. Sekä sosialidemokraatit että kokoomus esittelivät ilmastotavoitteitaan ja keskustan puheenjohtaja, pääministeri Juha Sipilä totesi puheessaan, että Suomesta on tehtävä ilmastotaistelun suurvalta.

Uusi Suomi kysyi SDP:ltä ja keskustalta, mitä mieltä ne ovat lentoverosta. Sdp suhtautuu veroon varauksella.

”Sdp esittää kestävän kehityksen arvonlisäveroa, jossa yksittäisten pisteverojen (lentovero, muovivero, sokerivero) sijaan kaiken toiminnan ympäristövaikutus huomioitaisiin verotuksessa. Lentoveron vaikutukset on tutkittava huolellisesti”, vastaa puolueen eduskuntaryhmän valtiovarainvastaava Timo Harakka tekstiviestissä.

Pitäisikö siis demareidenkin mielestä lentoveroa harkita vakavasti?

”Tutkitaan sentään ensin huolella vaikutukset”, Harakka vastaa tarkentavaan kysymykseen.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen on vastauksessaan vielä kriittisempi ja käytännössä torppaa veron tässä vaiheessa.

”Hyvät lentoyhteydet ovat erittäin tärkeä asia sekä Suomen sisällä ja Suomesta maailmalle. Lentäminen on varsin arvokasta muutoinkin, eikä siihen enää isoa lisähintaa kaivata. On myös tärkeää, että edelleen vahvistamme Helsingin asemaa kansainvälisen lentoliikenteen keskeisenä hubina, solmukohtana. Uusi vero voisi toimia tätä vastaan”, Kaikkonen viestittää Uudelle Suomelle.

”Emme näe lentoveroa tässä kohtaa perustelluksi, mutta Ruotsin kokemuksia on hyvä seurata. Lentoliikenteen ilmastovaikutuksiakaan ei pidä vähätellä.”

Sdp, kokoomus, keskusta ja vihreät ovat pysytelleen neljän suosituimman puolueen joukossa puoluekannatusmittauksissa. Eduskuntavaalit on määrä käydä ensi huhtikuussa.

Vihreistä on hämmästelty muiden puolueiden ilmastopuheita ja esimerkiksi kansanedustaja Emma Kari haukkui kokoomuksen ympäristölinjaukset ”yhdeksi vuoden epärehellisimmistä papereista”.

”Nyt kun myös keskusta ja kokoomus ovat muuttuneet ympäristöpuolueiksi, kuulisin mielelläni: Millä aikataululla puolueet ovat valmiita karsimaan ilmastolle haitallisia tukia? Sipilän hallitus ei ole niihin koskenut vaan päinvastoin lisännyt niitä”, Kari twiittasi.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Pertti Ikonen

No pitihän tuo arvata. Heti kun kansalaiset ovat saaneet lentää halvalla, niin eliittipoliitikot tietenkin ryhtyvät asiaa ihmettelemään, että voiko olla mahdollista, että varattomat lentävät ihan samoilla lentovuoroilla kuin hekin. Ja sama asia jos kaupassa myydään halpaa elintarviketta, ei se pitkään ole hyllyssä tuottamassa liian vaatimatonta arvonlisäveron määrää.

Nita Hillner

1. Kannatan pientä lentoveroa. Etelä-maiden pitäisi myös ottaa pientä metsäveroa kaikilta turisteilta, ja niillä rahoilla istuttaa uutta metsää.

2. Autoilun ongelmana on renkaista irtoava muovi joka päätyy mereen. Renkaita pitää suunnitella niin ettei niistä irtoa sitä muovia. EU vaati kuulemma joitakin vuosia sitten että renkaiden melutasoa on saatava alas, nyt renkaat niin pehmeät että muovia irtoo entistä enemmän. Pehmeät renkaat eivät ole edes kestäviä, joten näitä joutuu vaihtamaan useammin ja luonto kärsii mutta valmistaja kiittää.

3. Teknisten laitteiden ja vaatteiden kestävyys paremmaksi. Täysin vastuutonta ettei EU vaikuta tavaroiden kestävyyteen lainsäädännön kautta

4. Etelä-Virossa merivedessä ei ole sinilevää. Kävin Haapsalussa kesällä ja huomasin että vesitöjen vieressä kasvoi metsää, pellot eivät lähellä vesistöjä. Voidaanko Suomessakin istuttaa metsääkaistale vesitöjen viereen, jolloin peltojen valumat eivät pääsisi vesistöihin? Mäntyä, pajua?

Esa Väyrynen

Mistä hindustaniasta ostat renkaasi, jos niistä irtoaa muovia ajaessa? Se muovi, jota mahdollisesti renkaissa käytetään, on lähinnä vahvikekuituja ja saat ajaa renkaasi todella loppuun, että se rupeaa siitä irtoamaan. Todennäköisemmin olet ajanut autosi ulos tieltä huomattavasti aiemmin, kun saat autosi renkaat siihen kuntoon.
Typeristä kommenteista pitäisi lätkäistä miljardin haittavero sinulle.

veli leppäjuuri

Tosi upeeta, näyttää siltä että Suomi pääsee maailman kartalle nykyaikaisin keinoin. Ennen me sanoimme Hannes Kolehmaisen juosseen Suomen maailman kartalle, nyt tai hyvin pian voimme sanoa Suomi on verotettu maailman kartalle, ja vielä ensimmäiseksi. Tällä vauhdilla rikomme maailman ennätyksen, ja kokonais veroasteemme ylittää ensimmäisenä maailmassa 50% rajapyykin. Hienoa Suomen päättäjät.

Kai Häppölä

Valtiovarainministerikö aina valtiovarainministeri? Poliittinen näkökulma näyttää tässäkin ihan siltä, että nyt tarvitaan EU:ta mukaan yhtenäiseen linjanvetoon. Enhän minä sitä ehdottanut! Sanoin vaan, että harkitaan! Eikö vain ministeri Orpo!

Vihdoinko löytyy politiikkojen käyttöön vero, jota kaikki rakastavat???!!!! Veronmaksajien liikkuminen omilla kulkuneuvoilla on jo moninkertaisen verotuksen piirissä. On autovero, on alvi ja polttoainevero, on käyttövoimavero, mutta eihän se ahneelle riitä. Nyt on syytä pistää muutkin liikennemuodot palvelemaan loppumatonta veronälkää. Siis aloitetaan lentoverosta, ensin pieni vero, kokeeksi vähän suurempi ja katsotaan kuinka pitkälle voidaan mennä! Optimihan on saavutettu kun veron tuotto alkaa laskea!
Mitä sitten oikeasti tapahtuu ympäristölle ja päästöille? Kuvitelkaa kukin omista näkökulmistanne. Milloin lentäminen vähenee ? Silloin kun tuloillanne toteatte, että siihen ei ole varaa! Ensin tulee vastaan useimmilla oma talous. Entä ne, jotka liikkuvat liiketoiminnan tehtävissä. Missä tehtävissä yritykset ensin vähentävät liikkumista jne? Entä tieteen, taiteen tai muun kulttuurin matkustaminen, missä on kipuraja? Entä politiikot - tuleeko raja koskaan vastaan? Ainahan kekseliäs vallanpitäjä löytää lisää verotuksen lähteitä, vai löytääkö?
Entä mitä tapahtuu ympäristölle? Alkuun ei mitään! Sen jälkenkään ei heti mitään! Matkustajien määrällä ei ole heti vaikutusta päästöjen suhteen. Vasta sitten kun lentoja perutaan ja ilmailuyhtöt kaatuvat alkaa tapahtua. Päästöt vähenevät! Onko sillä vaikutusta ja millaisia vaikutuksia? On, mutta suunta ja laajuus koskettaa paljon muutakin kuin päästöjä - työllisyyttä ja sitä kautta verovaikutuksia monista muistakin suunnista! Yhteiskunnalliset järjestelmät ylläpitävät elintasoa, sisäistä rauhaa, mutta voivat ne järkkyäkin. Milloin liika on liikaa? Onko edessä Zimbabwen ja Venezuelan todellisuus ! Kansalaiset kenties sen ymmärtävät, mutta poliittiselle eliitille valta on pyhä. Vastuuta voi olla vaikea löytää, sen paremmin hallituksen kuin oppositionkaan riveistä!

Onko muita keinoja, kuin tappaa monenlainen kansantulon ja vaurauden toteutuminen vaikuttamalla liikumiseen veroilla!

Miksi käytämme olemattomia panoksia sen edistämiseksi, että löytäisimme ratkaisuja, jotka sallisivat liikkumisen ja voisimme tehdä sen ympäristöä tervehdyttäen kasvattaen yhteistä vaurautta?

Samy Arling

Ei sitten tule turkulaisen pieneen mieleenkään, että ainoa oikea tapa saada Suomen talous oikeaan suuntaan on kulujen karsiminen.Missä ne 60% ylisuuren virkamieskunnan ja byrokratian purkamistalkoot,unohtamatta EU:n sysättävien valtavien rahamäärien viennin lopettaminen sekä täysin turha lentely kokoustamaan päättämättömiin kokouksiin viipyvät ? "Moderointi"-talkoilla on kokoomus tyhmistyttänyt kansaa jo kylliksi, matkailun hankaloittaminen verotuksen keinoin olisi seuraava ansiokas askel kansan tyhmistyttämisen tiellä...tyhmää kansaa on helppo hallita ! Kokoomus on "vastuullinen moderoija" joka on ottannut haltuunsa kiinteistöveron tuplaamisella yksityisten kiinteistöt ja toimii Eurostoliiton vahvana asiamiehenä, toimii kaikin mahdollisin tavoin suomalaisten vahingoksi.Onko järjestäytynyt rikollisuus Suomessa kiellettyä ?

Heikki Pekkanen

Nyt kerrankin sanon Orposta valtiovelan ja tämän lentoveron kanssa että naulan kantaan. Suomalainen on ajettu verotuksella pakkomatkailemaan lentäen ja todella halvalla. Minusta lentomatkustajien pitäisi itse maksaa matkansa, eikä meidän ahkerien työläisten eläkevakuutuskertyminä, eläkeyhtiöiden tukien kautta finnairille. 200 miljoonaa € sai finnairi vasta eläkeyhtiöiltä vaihtovelkakirjalainaa. 50 kilsan päässä seutulan kentästä koneet lentävät laskeutuessaan matalalla ja jumalaton melu. Ajatelkaas siinä lentokentän luona kun nousuratojen vieressä kasvatetaan viljaa, marjoja, kasviksia niin mitä siitä nousevasta koneesta alas pöllähtää. Tää on tätä vihervassareiden, SDP höttöä, lentoliikenne saa tehdä mitä vaan. Kotimaan asiat on kurjistettu, kyllä kansalle vaikka luotollinen loma maistuu, raataapa sitten kahta kauheemmin töissä. Lentovero ja äkkiä!