Lauantai 17.11.2018

Juha Sipilä: Autoilija voisi maksaa hyvitystä tankatessaan – ”Suomesta ilmastotaistelun suurvalta”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
31.8.2018 14:27
  • Kuva: Alma Talent / Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Pääministeri Juha Sipilän (kesk) mukaan myös Suomella on todellinen sauma nousta ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun suurvallaksi. Arkistokuva.
|

Pääministeri Juha Sipilä (kesk) asemoi Suomea kokoaan suuremmaksi ilmastotoimijaksi. Hän ehdottaa, että autoilijat voisivat hyvittää päästöjään lisämaksulla tankatessaan.

Sipilä nosti asian esiin puheessaan Turun Eurooppa-foorumissa tänään.

”Myös Suomella on todellinen sauma nousta ilmastokysymyksissä kokoaan suuremmaksi toimijaksi. Ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun suurvallaksi”, Sipilän sanoi puheessaan.

Hän viittasi suomalaiseen teknologiaan, jolla voidaan kaapata hiilidioksidia ilmasta tai hajottaa vettä hapeksi ja vedyksi. Pääministerin mukaan Suomessa osataan myös tehdä hiilidioksidista ja vedystä mitä erilaisimpia tuotteita – hiilivetyjä.

”Teknologian kehityksen mahdollistaa osaltaan merkittävästi halventunut aurinko- ja tuulienergia. Ajatelkaa, mitkä mahdollisuudet tämä tuo Afrikkaan. Ilma puhdistuu, saadaan vaikkapa metanolia tai muovin raaka-ainetta ja sivutuotteena puhdasta vettä.”

Sipilän mielestä ilmastomuutos voidaan pysäyttää kolmella keinolla: edellä mainitut hiilenkaappausteknologiat on otettava rohkeasti käyttöön, kulutusta on hillittävä ja hiilinieluja on kasvatettava.

”Hiilinielun kasvattaminen on tuotava myös kuluttajan arkisten päätösten tasolle. Kun maksat tankkauksen autoosi, samalla pitäisi pystyä osallistumaan vapaaehtoisesti tai tuotteen hinnassa myös metsän istuttamiseen.”

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Veikko Hintsanen

Hei

Sipilä asemoi kyllä Suomen ihan vika paikkaan.

Meillä on kokonaan valtion taholta laiminlyöty raskaan liikenteen rakenneuudistus mitä tulee EU:ssa sovittuun maantie liikennevolyymien siirtoon vesille.

Näitä tonneja on vuosittain noin 30% vienti ja tuontimääristämme. Tarkoittaa noin 30 miljoonaan tonnin vuotuisen volyymin uudelleen arviointia : viedäänkö ja tuodaanko nämä volyymit sisämaalta rannikolle ja rannikolta sisämaahan maanteillä vai vesiväylillä, jotka ovat käyttämättöminä, koska niille ei ole tehty yli sataan vuoteen mitään, paitsi Saimaalle jonka vaikutus on noin 1-2% kokonaisviennistämme.

Em lisäksi vielä arvioimatta noin 80 miljoonan tonnin metsäteollisuuden vuotuiset metsä raaka aine kuljetukset kuinka paljon niistä voitaisiin päästöjä vähentää kun kuorma auto matkat vaikka puolitettaisiin vesiväylien käyttöönotolla.

lähemmin ja tarkempia yksityiskohtia sivustolla : www.sisävesi.fi

Pertti Ikonen

Sipilähän voisi järjestää töitä työttömille pakottamalla työttömyysturvan menetyksen uhalla työtöntä menemään bensapumpun ääreen kerjäämään rahaa bensatankin täyttäjiltä vihreällä K-kirjamella varustetulla rahankeräyslippaalla.

Anja Koppinen-Niemi

On Sipilällä otsaa ehdottaa, että maksatetaan toisilla, ja tuotto menee metsänomistajille. Ja vielä ilmastoon vetoamalla. Kuinka isolla efortilla krskusta ajoi EUssa Suomelle isompaa metsänkaatokiintiötä. Nyt pitäisi autoilijoiden tukea uutta istutusta. Metsistä ei mene kiinteistöveroa, metsälahjavähennys on ihan tuore juttu.

Veikko Hintsanen

Väärin : ei tuotto mene metsänomistajille, vaan metsäraaka aineen hankintakartellin haltijoille siksi että metsäteollisuuden kartellihankintaa ei voida rikkoa: " Vuonna 2007 KTM(nykyisin TEM)

tutkimuksessa no 16/2007 sivulla 24 toteaa että :

”Biojalostamo on, tietyissä olosuhteissa,
uhka metsäteollisuuden raaka-ainehuollolle. Se
on uhka, mikäli sitä hallitaan metsäklusterin
arvoketjun ulkopuolelta ja mikäli Suomessa
murretaan metsäklusterin logistiikkaketju. ”

Sitä ei ole murrettu koska mm
LVM strategiaa no 1 vuodelta 2007 vuodelle 2030 sivu 31 jossa edellytettiin että

”rautatie ja vesiliikenteen kilpailukykyä parannetaan niiden kuljetusosuuden
lisäämiseksi.”
ja kuitenkin hallitukset ja eduskunnat toimivat vastoin vuoden 2007 julistettua suunnittelua niin että vesiliikenne jätettiin kaiken analyysin ja suunnittelun ulkopuolelle ja siksi meillä on yhä metsäteollisuuden kartellihankinta hyvissä voimassa :

http://ktm.elinar.fi/ktm_jur/ktmjur.nsf/All/8bacee3120d30840c22572ca0021ca
bd/$file/jul16elo_2007.pdf

Tuomas Sikander

Sipilästä on tullut varsinainen vaalivaltti tuleviin kansanäänestyksiin ja ehdottomasti karismaattinen vetäjä Lapin matkailuelinkeinolle, kukapa ei heti haluaisi lähteä retkelle sinne missä verhot heiluu ja tukijussit sikiää .
._.

Anne Soittila

Ja Sipilä vielä enemmän lentokonettaan tankatessa. Sijoitettaisiin vaan ne autoilijoilta nyt kerättävät rahat ensin tiestöön ja muuhun järkevään sekä alennettaisiin autoveroa. Sillä ne päästöt alenevat. Suomessa tarvitaan autoja, jotta ihmiset pääsevät liikkumaan. Kaikki eivät mahdu kaupunkiin, kun haja-asutusalueelta yritetään häätää ihmiset pois. Mutta Antti Rinne olisi vielä pahempi pääministeri, sdp vaan antaisi avokätisesti rahaa sinne ja tänne, mutta ei ottaisi sitä mistään. Ei sekään pitkän päälle ole mahdollista.

Matti Kuosmanen

Suomen merkitystä ilmaston lämpiämisen suhteen liioitellaan. Totuus on, että Suomen 0,1:n prosentin mitätön osuus on jo niin pieni, että merkityäviä pienennyksiä saadaan vain ydinvoimaa lisäämällä ja sähkövoimaan siirtymällä liikenteessä ja lämmityksessä.

veli leppäjuuri

Suomalaisia viedään kuin kuoriämpäriä. Nyt pääministeri ehdottaa vielä lisää keinoja jolla kurjistetaan kansaa, tällä kertaa Sipilä yrittää esittää suomalaiset maailman ilmastonmuutoksen torjujina, jossa uskotellaan, että ongelma ei ole globaali.
Sipilälle ei riitä, että elämis asumiskustannukset ovat Suomessa ennestään jo maailmanennätys tasoa.
Kiinteistöveron nousu ja sitä tukeva vesihuollon kallistuminen kuluttajille, on hallituksen kunigas ajatus purkaa velanoton tarvetta, jotta eliitin ei tarvitsisi luopua omista etuisuuksistaan.

Jukka Kauppinen

Kyllä saisi ministerit miettiä missä jamassa ollaan. Ensinnäkin olemme tehneet eu ympäristön suojelua enempi kuin moni muu maa. Toiseksi verotatte meitä jo ihan riittävästi puhumattakaan että lisää pitää pakolaisia ottaa. Jos jaatte vastuuta muillekkin maille, että olisivat samalla viivalla. Niin veloista olisi tuona aikana päästy.

Seppo Simonen

Tutkaile hieman ketkä Suomen metsät omistaa, kaupunkilaisilla city vihervasemmistolla on suuri osuus metsistä
Suomen yksityisten omistamat metsät on valtion toimesta sosialisoitu hiilinieluiksi jotka on miinustamassa kokonaissaldoa päästölaskennasta.

Heikki Keskinen

Sipilä lienee tärähtäneen lopullisesti. Autoilijat maksavat jo ylivoimaisesti eniten veroja maailmassa, on ostaessa ympäristövero, on polttoaine ero, on vuotuinen käyttömaksu ero. Ei autoilijoille voi sälyttää enää lisämaksuja. Herätkää ihmiset jo siitä, että Kepu itse on suurin este pitää Suomi asuttuna. Ei ei mitään järkeä

Irina Gagarin

Diesel-autoilijoita voitaisiin palkita verohelpotuksella, jos tankka biodieseliä eikä tavallista - biodiesel vähentää hiilijalanjälkeä.
Tai eihän tämä käy, koska verottajalta jää tuotto saamatta ja ympäristö oikeasti voittaa.

Miika Savo

Autoilu on jo aika kallista Suomessa, bensan hinnat tapissaan jo koko ajan nousua ennustettavissa. Ei tähän valtio voi vaikuttaa kuin verojen kautta. En lähtisi tähän enää puuttumaan. Öljymaat meidän kustannukset määrittää polttoaineen hinnoissa plus jakelukartellin omat tuotot. Lähtisin mieluummin miettimään verotusta ihan muuta kautta.

Downshiftaajat, sijoitusbisnes, startup yritykset ja valtion tuotamattomat yhtiöt. Niihin painoarvoa valtion kulukeskusteluissa.

Seppo Simonen

Tuossa oli toimittaja Tommi Lempisen gallupkysely IS-ssa ja 6 % haluaa maksaa vapaehtoisesti ja 8 % ehkä sen sijaan 86 % ei voisi edes kuvitella maksavansa.
Joten kun pakollisen autoveron määrä perustuu päästöihin niin sieltä voidaan korvamerkitä €-ja kyseiseen ilmasto caseen.

Kim Pihl

Olen pettynyt! Demokratia ja konsensus ovat Suomessa päättyneet! Äänestä porvarillinen eduskunta niin saat vasemmistolaisen hallituksen joka häpeämättä harrastaa vasemmistopolitiikkaa! Miksi olen pettynyt? Maksan hyvitystä kun ostan auton, kun ajan sillä ja kun tankkaan sitä! Mitä minun vielä pitäisi hyvittää? Nähtävästi sitä että Juha Sipilä puhuu puuta-heinää siitä että Suomen pitäisi olla päästörajoitusten kärkimaa! Tämä on taas yksi hörhöily jota Suomen pitäisi välttää koska siihen ei ole varaa eikä se sisälly kansan tahtoon tai mielipiteisiin eikä hallitusohjelmaan tai vaaliohjelmiin ja -lupauksiin! Emme saastuta tälläkään hetkellä maailmanlaajuisesti eikiä tällaiset maksalisää-toimenpiteet muuta sitäkään. Keskitytään oman maan ja sen kansan hyvinvointiin johon sisältyy turvallisuus, kuten yllättäen perustuslaissa sanotaan, viimeistään rivien välissä! Suomi irti myös Pariisin ilmastointisopimuksesta ja Ottawan miinasopimuksesta! Vasemmistolaisessa politiikassa sekoitetaan raikkaasti käsitteitä ja tosiasioita. Retorisesti kysyn: Jos aseet häiritsevät vasemmistolaisia niin miksi käydä taistoon nimenomaan miinoja vastaan eikä tykistöä tai ohjusaseita vastaan?? Miinoja ei paljon heitellä ja niiden sijoittelu merkitään jotta purkaminen voidaan myöhemmin suorittaa! Viimeinen retorinen kysymys: Miksi Maalaisliittolainen Juha Sipilä tuulettaa vasemmalle ilman näkyvää syytä? Hyötyykö maanviljellys epäsuorasti ja subjektiivisesti tästä hyvittämisestä, viimeistään viivan alla? Laitetaan traktorilöpö verolle nyt ensiksi, se vasta saastuttaakin!

Jukka Matti

”Myös Suomella on todellinen sauma nousta ilmastokysymyksissä kokoaan suuremmaksi toimijaksi. Ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun suurvallaksi”, Sanoi Sipilä

Aika erikoosta, kun samalla nostetaan Turpeen verotusta 60%, joka ajaa fossiilisten polttoaineiden kulutuksen kasvuun, eli päästöjä lisää. Samalla saadaan taas lahjoittaa veronmaksajien rahaa "ane-kauppaan" päästöoikeuksista, ja mailma pelastuu.