Maanantai 22.10.2018

Nyt puhuu Jani Toivola: Yli 1000 matkaa taksilla – ”Taksin avulla voin sanoa ein sijaan kyllä”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
17.9.2018 15:45
  • Kuva: Alma Talent / Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Vihreiden kansanedustaja Jani Toivola oli sairauslomalla joulukuusta 2016 kesäkuuhun 2017. Arkistokuva.
|

Vihreiden kansanedustaja Jani Toivola vastaa kohuun, joka on syntynyt hänen taksinkäytöstään. Iltalehti on kertonut tänään, että Toivola on käyttänyt eduskunnan taksikorttia tällä vaalikaudella jo 1039 kertaa 22 000 eurolla. Toivolan mukaan hänellä ei ole salattavaa.

Toivola huomauttaa, että hänen taksinkäyttöään on laskettu viimeisen 3,5 vuoden ajalta.

”Luku on tietenkin paljon, mutta mitään salattavaa ei ole. Minulla on oma selkeä näkemys siitä, miten tätä työtä teen ja miten se käytännössä mahdollistuu. Käyttämällä taksia pystyn olemaan läsnä mahdollisimman monessa paikassa ja tehokkaasti. Olen tehnyt sen valinnan ja seison sen takana. Pelkkä yksi luku sinällään kertoo vielä hyvin vähän siitä, miten suoriudun työstäni”, Toivola kirjoittaa Facebookissa.

Hänen mielestään taksimatkat ja muut listaukset tuntuvat ”kovin ohuelta tavalta arvioida kriittisesti” kansanedustajan työtä.

”Olisin valmis käymään median kautta kriittistäkin keskustelua siitä, mitä kansanedustajan työn tulisi olla ja mihin minun tulisi aikani ja voimavarani käyttää. Minua ja meitä saa ehdottomasti haastaa. Oikeastaan toivonkin sitä. Haastaminen tekee tehdyn työn näkyväksi ja antaa myös mahdollisuuden peilata omia valintoja.”

Toivola vetoaa siihen, että kansanedustajille tulee paljon kutsuja tulla puhumaan ja tutustumaan eri yhteisöihin. Hän sanoo halunneensa priorisoida ihmisten kohtaamista työssään ja kokee sen myös omaksi vahvuudekseen kansanedustajana.

”Saan kohtaamisista paljon sisältöä ja eväitä, mitä viedä takaisin eduskuntaan. Miltä elämä näyttää eri väestöryhmien, yhteisöjen ja yksilöiden näkökulmasta eri puolilla Suomea. Uskon, että kohtaamisella voi parhaassa tapauksessa olla voimauttava vaikutus myös itse yhteisölle. Valta ja päätökset eivät olekaan etäällä, vaan keskusteluyhteyden päässä.”

Toivola kertoo keskittyneensä paljon lasten ja nuorten asioihin sekä koulutuspolitiikkaan. Hän toteaa puhuneensa tällä kaudella yli 100 koulussa.

”Katson, että taksi on väline minulle tehdä tätä työtä. Taksin avulla pystyn useammin sanomaan ein sijaan kyllä. Tunnin tyhjä lovi keskipäivällä mahdollistaa vaikka kouluvierailun, jos menen sinne taksilla. Tämä on valinta, jonka olen halunnut tehdä. Se on tapa priorisoida ja painottaa tiettyjä asioita ja arvoja työssäni. Tiedot taksin käytöstä ovat julkisia ja olen tämän aina tiennyt taksia käyttäessäni.”

Kansanedustajat saavat käyttää taksia pääkaupunkiseudulla käytännössä rajattomasti, kunhan yksittäinen matka ei maksa yli 70 euroa. Koska Toivolan matkat ovat olleen lyhyitä ja Iltalehden mukaan vain yksi matka on ylittänyt 70 euron rajan, ei asiaan ole kiinnitetty huomiota eduskunnassa.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Räsänen

Joo, mutta vihreäkin on vain ihminen ja valitsee sen vuoksi mukavimman vaihtoehdon. Ymmärrän hyvin. On se tosi rasittavaa ajella polkupyörällä tai odotella bussia tai junaa. Joutuu vielä rahvaan kanssa tekemisiin. Taksilla on mukavaa ja turvallista eikä se tunnu omassa kukkarossa lainkaan.

Hannu Saloranta

Aina vaan pahenee ja Toivolan puolustus tuntuu vievän ojasta allikkoon.
Siis eikö sitä yksityisautonauton käyttöä lähes kaikki perustele juuri samoilla argumenteilla kuin Toivola, nyt puolustelee Taxin käyttöä. Eli ei voi kuljettaa tavaroita mukana, ei riitä aika joukkoliikenteen tai polkupyörän käyttämiseen, pitää olla monessa paikassa päivän aikana jne. jne… Jokainen varmaan haluaa myös olla tehokas omassa työssään ja hoitaa sen mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti, eikä halua viettää tarpeettoman pitkiä aikoja tehdyissä liikenneruuhkissa tai etsiä niitä poistettuja autojen parkkipaikkoja. Siitäkin huolimatta hänen puolueensa vastusta yksityisautoilua (siis Taxi on yksityisauto, joka vain tarjoaa maksua vastaan kyydin sitä tarvitsevalle) lähes uskonnonomaisella kiihkolla ja systemaattisesti käyttäen hyväksi kaikkia mahdollisia keinoja, mukaan lukien pyöräilyn ja joukkoliikenteen, jotka tähtäävät yksityisautoilun estämiseen. Niin miten on mahdollista, että heidän oman puolueen kansanedustajan oma arvio itsensä tärkeydestä, on niin tärkeä asia, että silloin autoilu on hyväksyttävää ja tarpeellista. Voidaanko tästä vetää johtopäätös, että tämän puolueen mielestä yhteiskunnalle veroeuroja tuottava, sekä yrittäjille ja työntekijöille leipää pöytään tuova työ, ei ole niin tärkeätä, koska silloin heidän mielestään pitää kulkea kävellen, polkupyörällä tai joukkoliikennettä käyttäen, koska yksityisautoilu on muille kuin heidän omalle kansanedustajalleen syntiä.

Juha Kuikka

Noin 1200 päivästä kokonaiskustannus vaikuttaa kohtuulliselta, koska hänellä ei ole omaa autoa. Parikymppiä päivässä. En ole Toivolan fani poliitisesti enkä muutoinkaan, mutta tämä taivastelu on täysin turhaa.

Mikko Räsänen

Taivastelu ei ole tässä se pääasia. Pääasia on se, että opettaja toimii vastoin oppejaan. Vihreät selittävät, että henkilöautot ovat syntiä ja kaikkien tulisi käyttää bussia, junaa tai polkupyörää. Samaan tapaan kuin Kiinassa Maon aikaan. Nyt sitten ekologian opettaja huristelee henkilöautolla firman piikkiin kaikki matkansa. Siinä on se pihvi, jos joku nyt ei tuota jo muutenkin ymmärtänyt.

Teppo Oikari

Hassua miten kaikista on tullut persuja kun tätäkin ketjua silmäilee...no paria poikkeusta ei tiedä varmaksi sanoa. Ongelma taitaakin olla sukupuoli ja värittyneisyys jälleen kerran minkä voi sitten verhoilla fiskaaliseen närästelyyn... ;)

Heikki Paananen

KE Toivola antaa mallia, kuinka työtehtävän hoitamista voi parantaa käyttämällä tarjolla olevia fasiliteetteja tehokkaasti hyväksi. Taksi on varmasti mahdollistanut edustamistehtävän kansanläheisemmän hoitamisen.

Tämä on huomionarvoinen asia niille, jotka joutuvat tai haluavat käyttää yksityisautoa työtehtävänsä hoitamiseen. Mahdolliset asiasta kiukkuuntuneet viherhörhöt voi jauhottaa viittaamalla KE Toivolan antamaan esimerkkiin.

Putää myös muistaa, että ko. taksikulu ei mene edustajan taskuun, vaan paikallisille taksiyrittäjille. Mikäli kuljetusyrittäjä on aina valikoitunut satunnaisesti ja laskutus on ollut rehtiä, ei tässä asiassa pitäisi olla valittamista.

Hannu Rautomäki

Kukapa ei ajelisi taksilla yhteiskunnan piikkiin, kun kansanmasentajille on sellainen oikeus suotu.
Toivola on ajellut keskimäärin parilla kympillä vuoden jokainen päivä, joten ei kovin suurelta vaikuta, mutta paljon on liikuttu.
Asmiskulukikkailu tämän päälle ei kyllä kansanmasentajan kruunua kirkasta.

Arvo Tammela

Ilmeisesti Toivola puolustaa tänään julki tullutta kotipaikkakikkailuaan samoin kuin taksimatkailuaan, Helsingissä vakituisesti asuvana voin sanoa paremmin kyllä kuin ein, sillä eihän Riihimäen varuskunta-alueella asuvana saisi lainkaan julkisuutta. Nyt tosin taisi tulla liikaakin julkisuutta, tosin erittäin kielteistä.

Jarkko Palmgren

Yllättävästi ennen näitä jupakoita ( maksimi poissaolot, asunto kusetus ja taksijuttu) tuo Touko Aalto jäi ns. " sairauslomalle" . Touko Aaltohan oli Jani Toivolan entinen eduskunta-avustaja. Liekö Toukolle mediasta "ns. ymmärtäväis-mieliset" toimittajat vinkanneet , että ensi viikolla tulee sitten " gaggaa tuulettimeen"...

Metkoja ovat nämä ajoitukset.- Eipä ole Touko kommentoimassa nyt Janin SUURTA arvojohtajuutta.

Mutta vielä ihmeellisempi, on jos edelleen valitaan eduskuntaan 2019... hmppph?

-Tai tavallaan uudelleen valinta olisi just ihan normaalia logikkaa , kuten vuosikymmeniä jatkunut kivihiilen musta , puhdasta ydinvoimaa vastustava energiapolitiikka..

Pentti Jäärä

Eiks joku jo laulanu muistaakseni jotenki, että:
"ajetaan me Taxilla, savutaan ja kaasutellaan,
Bulevardin tanhuvilla kysellään mihin hiilet päästetään?
Olen käynyt Riksulassa
Stadissa kans budjaamassa
mietiskelin aina missä syy on etten kerkee mihinkää
Taxi alla kortilla
Stadissa kivaa ajella
nastan ropinaa kuulostella spåralla kun jarrut soi"
Vai miten se menee?