Keskiviikko 12.12.2018

Juhana Vartiainen ällistyi: ”Ei valtiovalta ole neuvotteluosapuoli – lait eivät ole neuvottelukysymys”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
5.10.2018 17:46
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Juhana Vartiaisen mukaan hänelle on ollut veret seisauttavaa havaita, että todella monet suomalaiset kyseenalaistavat hallituksen lainsäädäntövallan.
|

Hallituspuolue kokoomuksen kansanedustaja Juhana Vartiainen pitää ällistyttävänä keskustelua, joka Suomessa on herännyt valtiovallan ja työmarkkinajärjestöjen suhteesta.

Irtisanomissuojaa heikentävä hallituksen lakiesitys on kimmastuttanut ay-liikkeen niin, että keskusjärjestö SAK:n piirissä puhutaan jo yleislakon mahdollisuudesta. Vartiaisen mielestä maltillinen lakiesitys itsessään ei oikeuta reaktiota.

Hänen tulkintansa mukaan käynnissä on hegemoniataistelu siitä, ”saako” enemmistöhallitus Suomessa viedä läpi työmarkkinauudistuksia, joita perinteiset keskusjärjestöosapuolet eivät ole siunanneet. Vartiaisen mielestä koko kysymyksenasettelu on mieletön.

”Minusta on ällistyttävää, miten laajasti Suomessa kyseenalaistetaan hallituksen ja valtiovallan oikeus toimia työmarkkinoiden lainsäätäjänä. Lainsäätövalta on ilmaistu suoraan perustuslaissa, jonka toisen pykälän 1. virke kuuluu: ’Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta’”, Vartiainen kirjoittaa blogissaan perjantaina.

Ekonomistitaustainen kansanedustaja toteaa, että monilla suomalaisilla näyttää olevan käsitys, että valtiosääntö ei koske työmarkkinoita.

”Sen sijaan näyttävät monet ajattelevan, että työmarkkinoiden normit ovat jonkinlainen neuvottelukysymys valtiovallan ja järjestöjen välillä. SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne jopa kutsuu valtion lainsäädäntötyötä ’saneluksi’.”

Ruotsissa työtä tehneen virkamiehen ja demokratian kannattajan näkökulmasta tämä on ällistyttävä ja käsittämätön ajattelutapa, Vartiainen kirjoittaa.

”Ei valtiovalta ole eikä sen tule olla lainsäädännössä ’neuvotteluosapuoli’, ei työmarkkinoilla eikä pääsääntöisesti missään muuallakaan. Valtion tulee olla ylin vallankäyttäjä, joka säätää viisaat lait, jotka edistävät yleistä etua. Sitä varten pitää tietenkin kuulla kaikkia osapuolia, mutta hyvä lainsäädäntö on kuulemista ja optimointia — eikä neuvottelua.”

”Eivät lait ole neuvottelukysymys eivätkä hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen erilaiset kannat ole ’riita’. Ei valtiovallan tule riidellä vaan säätää lakeja, eikä valtiovallan tule antautua ulkoparlamentaarisen painostuksen edessä.”

Vartiaisen mukaan hänelle on ollut ”veret seisauttavaa havaita, että todella monet suomalaiset ajattelevat toisin”.

Lue myös:

Nyt puhutaan jo yleislakosta – ”Olemme valmiita”

SAK-yleisö räjähti nauruun Suomen Yrittäjien arviolle

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kari Aaltonen

Vartiaisenkin kuuluisi olla kansanedustaja joka on laatimassa lakeja jotka ovat kansan ja maan etujen mukaisia, mutta kun on kuunnellut Vartiaisen juttuja niin aika päättömiä ovat, kukaan normaali ihminen ei usko että tälläinen heilurihallitus pystyy tekemään järkeviä päätöksiä, mitkä ovat veronmaksajien edunmukaisia, viimeinen esimerkki on autovero muutos, joka olisi pitänyt valmistella enen kuin se astu voimaan, kun Suomen hallitus säätää ja sählää niin ei yritykset, eikä palkansaajat pysty suunnittelemaan tulevaisuuttta kun ei tiedä mikä laki muuttuu huomenna ja mikä ylihuomenna. P:S Mitä Pohjolan Venezuelaa Sipilän hallitus haluaa rakentaa.

Jaakko Aalto

Täysin päätöntä melskaamista. Venezuela -reseptejä kauppaa nimenomaan oppositio. Toki tämän hallitukset toimista löytyy moitittavaa, mutta tämän hallituksen aikana on sentään saatu työllisyys nousuun, vienti nousuun ja velkaantuminen hidastumaan. Siis täysin päinvastoin kuin tapahtui sen edellisen hallituksen aikana, jossa nykyinen oppositio oli enemmistönä. Mutta kun tuollainen hurmos on päällä, niin silmät suljetaan ja suu avataan.

Lauri Kiiski

Tarvittavat uudistukset antavat vielä odottaa. Uudistusten aika tulee viimeistään sitten, kun talous on peruuttamattomasti viimeisellä tärviöllä.

Eikä siihen tarvita enää kun toinen finanssikriisin tapainen Suomesta riippumaton tapahtumasarja.

Jukka Mikkola

Asioita on turha vääntää ”Gordionin solmuun,” jonka Aleksanteri Suuri halkaisi aikanaan miekallaan. Mikäli tässä asiassa syntyisi ”Gordionin solmu”, jota ei pystytä avaamaan omin voimin, niin troikka (EU, EKP, IMF) saattaisi toimia silloin viime kädessä solmun avaajana. Troikan tulo maahan tietäisi sitä, että Suomi-neito tultaisiin todennäköisesti ”harjaamaan juuriharjalla” Kreikan malliin.

Monella ovat näköjään velat muuttuneet saataviksi.

Faktaa Valtiokonttorista:

http://www.valtiokonttori.fi/fi-FI/Valtionvelka_ja_talous/Valtionvelka

Matti Kuosmanen

Juhana puhuu asiaa. SAK väittää, että hallitus on koko aikanaan vain huonontanut työläisten tilannetta. Jos katsoo kapeasti, se on totta. Tulee kuitenkin katsoa, mitä on tapahtunut työttömille, sehän ei koskaan ole kiinnostanut SAK:ta. Pitää katsoa koko kuvaa: työpaikan omaavat ovat menettäneet hieman etujaan ja tukeneet samalla niitä, joilla työpaikkaa ei ole ollut ja auttaneet noin 150000 ihmistä saamaan työpaikan. Miksi SAK ei ota huomioon tätä?

Erkki Martikainen

Ay liike ei ole koskaan ollut ajamassa työttömän etua jo senkin takia ettei työtön maksa liiton kassaan mitään. Vain maksavien jäsenten ääni kuuluu, tosin tässä nykyisessä kärhämässä ei kuulu muitten kuin suurten pomojen ääni, jäseniltä ei ole kysytty halutaanko lakkoilla nyt.
Työttömien etuja ajavat ne ketkä huolehtivat että töitä riittää kaikille ja samalla siinä vahvistuu koko valtakunnan talous.

Tarja Laakso
Vastaus kommenttiin #21

Niin, tilannehan ei muutu sosiaaliturvan maksamisessa, jos joka tapauksessa niille työntekijöille joudutaan maksamaan sosiaaliturvaa, kun he eivät elä heille maksetulla palkalla. Ja Kiinasta varmaan ostetaan joka tapauksessa tavaraa, kun suomalaiset yritykset eivät enää tänä päivänä tee kiinalaisia tuotteita parempia tuotteita. Ennen vanhaan suomalaisia tuotteita ostettiin laadun takia, vaikka ne kalliimpia olivatkin. Tänä päivänä suomalaiset tuotteet tehdään joka tapauksessa jossain Kiinassa ja ainoa ero on, että ne ovat silti paljon kalliimpia.

juha-pekka naukkarinen

Tästä kirjoitin joku päivä sitten,että meillä on vaaleilla valittu eduskunta ja hallitus,joten hallitus hallitsee ja säätää lait eduskunnan kanssa,mitä asia kuuluu ay pampuille,pelkäävätkö he todella asemiensa puolesta niin paljon,tältä osin olisi lainsäädäntöä korjattava pikaisesti ja tarvittaessa hätätilalait käyttöön!

Arto Lähteelä

Suomi menestyy ainoastaan sopimalla asioista. Menestyksen tuonut konsnsus unohtuu nopeasti.
Tämä seikkailu myös voi johtaa aika rumaan jälkeen jatkuessaan.
Historiamme pimeät ajat ovat olleet kovin ristiriitojen täyttämiä.
Suomella näyttää olevan edessään hyvinvointivaltion unholaan saattaminen.

Kimmo Huoso

Osoittaa hienosti miksi puoluepoliittinen henkilövaalijärjestelmä nykyisellään on viallinen. Kyseisille edustajille ei todennäköisesti löytyisi nykytilanteessa äänestäjiltä mandaattia edes eduskunnan paskahuusien siivoamiseen.

Anssi Pajala

Auktoriteettien kyseenalaistaminen on aina tervettä, ja sitä terveempää mitä korkeampaan asemaan nostetusta auktoriteetista on kyse.

Ideaaliolosuhteissa auktoriteettitaho joutuu jokaisessa yksittäisessä tilanteessa joko perustelemaan vallankäyttönsä vakuuttavin argumentein tai vetäytymään päätöksestään.

Arvo Ruotsalainen

Onko eduskuntavaalit henkilö vai puoluevaalit, valinta tapahtuu tietääkseni henkilön vaalipuheiden ja kannatuksen mukaisesti, ainakin äänimäärät luetellaan vaalien jälkeen. Kun eduskunnassa äänestetään, ei henkilökohtainen mielipide saa vaikuttaa vaan äänestyskäyttäytyminen määrätään puolueen taholta, demokratiaako.
Luulisin että moni lakialoite saisi toisenlaisen käänteen jos kansan valitsema edustaja saisi edustaa kansaa, kansaa joka on antanut hänelle henkilökohtaisen mandaatin

Ari Ojala

Työmarkkina osapuolethan saivat mahdollisuuden tehdä esitys asiasta, mutta epäonnistuivat siinä.
Sen jälkeen hallituksen tulee edetä asiassa, koska Perustuslaki 18§ velvoittaa siihen "Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön."
Lisäksi perustuslaissa todetaan, että Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Eipä tuossa hallituksella ole vaihtoehtoja.

Tapio Pento

Suomessa on valitettavasti EMBO-eduskunta, jolla SAK ja kumppanit pyyhkivät. Ei ole epäilystä kumpi osapuoli tässäkin sanoo viimeisen sanan. Vartiainen on täysin oikeassa: tällainen ei ole demokratiaa vaan sen irvikuva.

Lauri Kiiski

Suomeen tarvitaan valtavasti lisää yksityisrahoitteisia työpaikkoja ja lisää vientiteollisuutta. Suomen ay-liikkeen takia tämä ei tule onnistumaan ikinä.

Olisi jo aika havahtua siihen, että Suomi on vain yksi ja pieni sellainen globaali toimija ja talous 2000-luvulla rajusti muuttuneissa ja vapautuneissa maailman markkinoissa.

Jukka Mattsson

Ylimielisen hallitusmarionetin ja sen EK isännän näennäisdemokratiasta johtuva seuraus. Näitä tulee ilmeisesti kerran 65 vuodessa?

Tuon Sinisten suorituksen voisi listä Quinness ennätysten kirjaan. 0,7% kannatuksella hallituspuolueeseen ja kuinka monta pääsi ministeriksi?

Siinä on jo afrikan banaanivaltioillekin haastetta!

Timjoh Ken

SAK on saanut vuosikymmeniä sitten asemansa vasemmiston avulla, eikä halua vallastaan luopua vaan inisee. Vartiainen kertoo totuuden. Tuon totuuden ymmärtämisessä auttaa pieni laskutoimitus, vähän viitselijäisyyttä pyydän. Siispä yhteenlaskettu VALTIONVELKA ja KUNTIENVELKA jaetaan VÄKILUVULLA ja saadaan velka asukasta kohti vauvasta vaariin. Tuon henkilölle jyvitetyn velan maksuun eivät useimmat pysty. Siitä taas seuraa, että ay-liike on pantava verolle ja torpattava sen ulkoparlamentaristiset toimet ja maan talouden tuhoaminen. Tuo taas tapahtuu lainsäädännön avulla, jonka eduskuta viimekädessä päättää ei huutoäänestys Senaatintorilla.

Samu Miettinen

Perustuslaista, johon Vartiainenkin vetoaa, löytyy myös pykälä joka yksiselitteisesti kieltää ns."ryhmäkurin" käytön eduskunnan äänestyksissä. Mutta sitähän niin Vartiainen kuin Vanhanenkaan omassa blogissaan ei halua mainita millään muotoa.
Miksi vedota perustuslakiin jos sitä noudattaa siten kuin itselle kulloinkin parhaiten sopii?

Erkki Malinen

Kuinka paljon te palkan alentajat olisitte alentamassa mersuntekijöiden 11,60e tuntipalkasta, ja siitäkö se Suomen nousu alkais? Ei taida monellakaan olla todellisuudesta harmainta aavistusta. Eikä ay liike ole kyseenalaistanut eduskunnan päätäntävaltaa, mutta eikö ole kaikkien etu päätökset on tasapuolisia eikä revi kansaa kahtia.

Arvo Tammela

On ollut varsin mielenkiintoista lukea, kuinka samat kommentoijat jatkavat viikosta toiseen samoja "laulujaan" siitä, miten huonosti maamme asioita hoidetaan. Nyt Vartiaisen todella viisaasta blogikirjoituksesta.
Erkki Malinen kirjoittaa todella viisaastii, "eikö ole kaikkien etu päätökset on tasapuolisia eikä revi kansaa kahtia".
Se on vaan harmillista ettei Malinen ymmärrä sitä, miksi ay-liike toimii juuri tuota viisautta vastaan.
Ay-liike nimenomaan repii kansaa kahtia, ei eduskunta. Ay-pamppujen ja heidän aisankannattajiensa, pääluottamusmiesten, masinoimat poliittiset työtaistelut ovat malliesimerkki siitä.

Pertti Ikonen

@40
"On ollut varsin mielenkiintoista lukea, kuinka samat kommentoijat jatkavat viikosta toiseen samoja "laulujaan" siitä, miten huonosti maamme asioita hoidetaan. Nyt Vartiaisen todella viisaasta blogikirjoituksesta. "

Kannattaa muistaa, että täällä kommentoidaan toimittajan näkemystä kulloisestakin asiasta. Herääkin kysymys, että onko Vartiasella ihan erityinen tehtävä olla herättämässä toimittajien mielenkiintoa kirjoittamaan tietyn tyyppisiä juttuja.

Arvo Tammela

Ikonen, etkö ole aikaisemmin lukenut tämän lehden toimittajien näkemyksistä. Jos olisit lukenut viimeinen kappale kommentistasi olisi jäänyt todennäköisesti kirjoittamatta.
Mikähän tarkoitus toimittajilla oli, kun tänään julkaistiin ay-pampun julistama viimeinen uhkaus hallitukselle.

Taisto Pihlajamaa

Tämän Oikarin lisäksi tässä vitjassa on jokunen muukin kommentti, jotka osoittavat todeksi vanhan väitteen: Asiallisten argumenttien loppuessa epäkypsä kommentoija keskittyy vastapuolen persoonaan oman intelligenssinsä mahdollistamalla tavalla.

Teppo Oikari

Vartiaisen persoonaan kohdistui kehu, ja johtopäätös "vastapuolesta" ei mennyt nyt oikeaan. Jos Pihlajamaakin opettelisi lukemaan, niin koko Vartiaisshow olnallekirjoittaneen mielestä täysin turhaa. Vapaassa markkinataloudessa sekä työmarkkinoilla on tasan kaksi osapuolta, työnantajat sekä työntekijät, jotka keskenään ratkaisevat markkinoiden toimivuuden ILMAN valtion tai kolmannen osapuolen interventiota.

Mikäli tällainen interventio operoidaan, voidaan samalla kuopata höpinät vapaudesta, niin ihmisten kuin markkinoidenkin. Tämä on tietysti kultaisella oksalla istuville täysin vierasta, kun kaikki on hopealautasella nenän alle kannettu.

Kaarle Akkanen

Ns. kolmikanta ei kuulu nykyaikaan. Se on jäänne jostain historian pimeästä ajasta. AY-väki voi lobata niinkuin muutkin etujärjestöt ja hallitus sitten tekee päätöksensä. Aito, oikea demokratia ei tunne mitään "kolmikantaa"!

Juha Lapveteläinen

1. Kokoomuksen edustaja Juhana Vartiainen pohtii, saako enemmistöhallitus Suomessa viedä eteenpäin työmarkkinauudistuksia?

2. Lisäksi hänen mielestään on ällistyttävää suorastaan mieletöntä, miten laajasti Suomessa kyseenalaistetaan hallituksen ja valtiovallan oikeus toimia työmarkkinoiden lainsäätäjinä?

3. Lainsäätövalta on ilmaistu suoraan perustuslaissa, jonka toisen pykälän 1.virke kuuluu: "Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta".

4. Suomalaisilla tuntuu myös olevan yleinen käsitys, että valtiosääntö ei koske työmarkkinoita.

Tässä eräitä kommentteja kauan Ruotsissa asuneen virkamiehen lausunnoista.
Lähdetäänkö liikkeelle ensimmäisestä väittämästä..

1. Ei saa. Työntekijät kuuluvat perustuslaissa suojattuun yhdistystoimintaan ammattiliiton kautta pykälän 10 § mukaisesti, kuten myös Elinkeinoelämän Keskusliitto. Haluaako edustaja Juhana Vartiainen heikentää perustuslailla suojattua yhdistys- ja järjestötoimintaa, ja luoda erillisen lakiuudistuksen jälkimmäiselle yhdistykselle?

2. Hallituksella ei ole oikeutta säädellä työmarkkinoita yksipuolisesti Suomen Perustuslain mukaisesti, työmarkkinajärjestöjen sekä heidän edustajien tulee neuvotella keskenään yritykseen- että työntekijöihin liittyvistä asioista.

3. Ei pidä paikkaansa. Eduskunta voi hyväksyä perustuslaillisen lakimuutoksen vasta uusien vaalien jälkeen. Laki on, olkoonpa vahvistettu tai tulkoon voimaan ilman vahvistusta, Presidentin allekirjoitettava ja asianomaisen ministerin ensin varmennettava allekirjoituksella, sillä Suomen Tasavallassa ei ole Perustuslakituomioistuinta. Perustuslaillisen lakimuutoksen katsotaan eduskunnassa rauenneeksi, jos Suomen Tasavallan Presidentti ei ole allekirjoittanut lakimuutosta kolmen (3) kuukauden kuluessa sen esittämisestä.

4. Valtiosääntö koskee valtionasioita. Kunnallinen itsemääräämisoikeus antaa perustuslaillisen oikeuden toimia itsenäisesti myös paikallistasolla, jota johtaa kunnanvaltuusto.

Asianomaiselle henkilölle on ollut veret seisauttavaa havaita, että todella monet suomalaiset ajattelevat vastoin perustuslakiin kirjattuja oikeuksia.

Tarja Laakso

Erinomainen kirjoitus Juha Lapveteläiseltä. Asiallisia perusteluja - perustustuslaki tuntuu olevan todellakin unohtunut nykyhallitukselta erityisesti, mutta myös kansanedustajilta, puhumattakaan Suomen kansalaisista. Nykypäivänä lakeja luetaan vain omaksi eduksi - kaikki lait kuitenkin pitävät sisällään myös velvoitteita (ne eivät ole vain muita varten).

Juhani Vinberg

perustuslain mjukaan eduskunta säätää lait hallituksennesityksestä. ay-liike ei ole lainsäätäjä, vaikka demareiden käytöksestä sellaisen vaikutelman saisi. hallitus voisi aivan hyvin antaa eduskunnalle lakiesityksen jossa poliittiset lakot tuomitaan lainvastaisiksi ja rangaistaviksi, eikä sillointarvita edes perustuslain mukaista säätämisjärjestystä, demareiden ja vl:n kannalta tuo hankala laki voi jopa mennä eduskunnassa läpi, senverran hermostusta tuo poliiittinen lakkoilu on aik´heuttanyt niin kansan kuin a+éduskunnankin keskuudessa