Tiistai 13.11.2018

F-35-hävittäjää mainostetaan nyt suoraan suomalaisille: ”Edullisempi kuin koskaan”

Jaa artikkeli:
  • Kuva: All Over Press / EPA
    Kuva
|

Lockheed Martin kohdistaa markkinointiaan suoraan suomalaisille kuluttajille. Alkuviikosta Twitterissä alkoi kiertää Lockheed Martinin F-35 -hävittäjän tililtä lähetetty suomenkielinen viesti.

"Testattu, toimivaksi todistettu ja nyt edullisempi kuin koskaan. Olemme solmineet Yhdysvaltain puolustusministeriön kanssa sopimuksen 141:stä F-35-hävittäjästä kaikkien aikojen alhaisimpaan yksikköhintaan", normaalisti englanniksi viestittävä "F-35 Lighting 2" viestitti yli 65 000 seuraajalleen.

Suomi on korvaamassa uusilla monitoimihävittäjillä vuosina 1995–2000 käyttöön otetut Hornetit, joiden 30 vuoden elinkaari on täyttymässä vuoteen 2030 mennessä. Hankinnan kustannusarvio on 7–10 miljardia euroa, ja kilpailussa on mukana vielä eri hävittäjiä, joista F-35 -hävittäjät ovat yksi vaihtoehto. Päätös hankinnasta tehdään 2020-luvun alussa.

Lockheed Martinin F-35 -hävittäjien viestintäpäällikkö Carolyn Nelson kommentoi Talouselämälle, että yritys pyrkii käännöstviiteillä viestimään niihin maihin, jotka pohtivat uusien hävittäjien hankkimista.

"Hävittäjähankintaa seurataan Suomessa ja F-35:n hinta on keskustelunaihe maassa. Tästä syystä halusimme viestiä uusimman tuotantohinnan 141 uudesta hävittäjästä suurelle yleisölle Suomessa", Nelson kommentoi.

Yhdysvaltain puolustusministeriö ja Lockheed Martin tekivät syyskuussa sopimuksen, jonka mukaan F-35 maksoi 89,2 miljoonaa dollaria kappaleelta. Edellisessä sopimuksessa hävittäjän yksikköhinta oli 94,3 miljoonaa dollaria.

"F-35-ohjelma etenee aikataulun mukaisesti kohti 80 miljoonan Yhdysvaltain dollarin yksikköhintaa vuonna 2020, jolloin F-35 tarjoaa seuraavan sukupolven suorituskykyä minkä tahansa nykysukupolven hävittäjän hinnalla", ohjelman johtaja Greg Ulmer kommentoi syyskuussa.

Lue lisää: Suomen hävittäjäehdokas teki sopimuksen Pentagonin kanssa: ”Historian alhaisin yksikköhinta”

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Ilkka Pönkänen

Olen ymmärtänyt, että F-35:n lentotunnin hinta on todella kallis verrattuna kilpailijoihinsa. Onko Suomen ilmavoimilla varaa lentää sillä jos se valitaan? Ilmavoimien toiminta ei saa imaista liikaa rahaa meri- ja maavoimilta vaan puolustusbudjettien toteuman täytyy pysyä tasapainossa.

Onko lukijoissa asiantuntijaa, joka voisi valaista meille kaikille mitä eri hävittäjävaihtoehtojen käyttökustannukset tarkoittavat investointikokonaisuudessa? Pelkkä koneiden hankintahinta lienee vain pieni osa kokonaisuutta?

Esa Ojanlatva

Aloittivat aggressiivisen markkinoinnin kuten tyyliin kuuluu. Suomi on täysin jenkkien käskyjen alla, että joutuvat valitsemaan koneen joka on mitä ilmeisimmin ylivoimaisesti kallein ja keskeneräisin. Mm. Vielä viime vuonna joka neljäs heittoistuin laukaisu olisi tappanut lentäjän.

Esa Lyttinen

F-35 nyt taitaa olla niitä koneita kuten Jas joka on aikataulusta myöhässä jo melko reippaasti. lentotaistelu käytössä ovat lunastaneet maineen lentävänä kalkkunana jota nimekkäimmät hävittäjä suunnitelijat ovat koneesta käyttäneet

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II

alennus myynnille voi olla myös aihetta koska kone ei meinaa kelvata enään edes USAn sotilaskäyttöön ja tilauksia on vähentämään perumaan jatkuvien aikataulu venymien vuoksi koneen piti tulla taistelu käyttöön jo 2010
samoin koneen aseistus on vielä täysin testi asteella

Hannu Mononen

Lockheed Martinin mainosrahat ovat varmasti tervetullut piristysruiske suomalaiselle mainostilaa myyvälle medialle, mutta yhdentekevä Hornetin seuraajan valinnan kannalta.

Valintakriteerit ovat aivan toiset kuin markkinamiesten taidonnäytteet:
https://ilmavoimat.fi/artikkeli/-/asset_publisher/suorituskykyarviointi-...

Mutta kaikin mokomin: pankaapa Lockheed Martin, Saab, Dassault, Douglas, Airbus Group, BAE Systems ja kaikki alihankkijat mainosrahanne tulemaan aivan nuukailematta! Suomalaiset tiedotusvälineet myyvät teille nyt ilmaa historian edullisimmalla hinnalla.

Jaakko Kiviniemi

Millähän varmistetaan se, ettei näissä uusissa "tietokone"-hävittäjissä ole systeemiin rakennettuja takaportteja. Yhdellä napin painalluksella Pentagonissa, kaikki koneet todennäköisesti pysyvät maassa. Sama tietysti muiden maiden tuotteilla. Taitaisi olla varmempaa korjata vanhaa rautaa.

Hannu Mononen

Venäjän trollien parkuminen täällä hädissään on aivan ymmärrettävää, koska viidennen sukupolven monitoimihävittäjien tekninen etumatka saattaa muuttaa olennaisesti ilmasodan luonnetta, eikä Venäjä panostuksistaan huolimatta ole pystynyt viemään omaa takkuilevaa PAK FA / Suhoi-57 -hankettaan prototyyppiastetta pitemmälle. Intia jo kyllästyi siihen ja vetäytyi yhteistyöhankkeesta. Mikään ei sen sijaan viittaa siihen, että F-35:stä ei olisi tulossa 2020-luvulla läntisten ilmavoimien pääkalustoa.

Jos tutkien lukittuminen häivekoneeseen vaikeutuu olennaisesti, sitä on vaikea paikantaa Venäjän paljon rummutettujen uusien it-ohjusjärjestelmien valvonta- ja maalinosoitustutkilla, ja pitkän kantomatkan ilmataisteluohjusten on vaikea lukittua siihen omalla tutkallaan. Sensorifuusion ja tietovuon kautta päivitetty ja jaettu ilmatilannekuva antaa ohjaajille etulyöntiaseman ilmataisteluissa.

F-35B:n rynnäkköominaisuuksia on kokeiltu Afganistanissa Talibaneja vastaan ja Israel ilmoittaa käyttäneensä Lähi-Idässä omaa F-35I -versiotaan (F-35A:n muunnos) taistelussa.

Olipa valinta 5 ehdokkaasta mikä tahansa, suomalaiset veronmaksajat voivat luottaa saavansa HX-hankkeessa kustannustehokkaasti rahoilleen parhaan vastineen sotilaallliselta kannalta, elleivät sitten asiantuntemattomat poliitikot mene sössimään asiaa Eskon puumerkillään maamme parhaiden asiantuntijoiden toteuttaman kilpailutuksen objektiivisen voittajan selviämisen jälkeen. Julkisuudessa ennenaikaisesti asiasta ääntelevät poliitikot on syytä varustaa myrkyn merkillä.