Torstai 13.12.2018

Kuitti eduskunnassa: ”Mitä nyt tapahtuu? Orpon ja Sipilän ilmastotietoisuus kesti tasan yhden päivän”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
9.10.2018 16:12
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Alma Talent
    Kuva
    Timo Harakka kuittaili hallitukselle siitä, että ilmastoraportista seuraavana päivänä hallitus esittää ajoneuvoveron keventämistä.
|

Suurimman oppositiopuolueen sdp:n kansanedustaja Timo Harakka ryöpytti hallitusta, kun eduskunnassa käsiteltiin tänään hallituksen esitystä ajoneuvoverosta.

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoverolakia siten, että henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöihin perustuvan ajoneuvoveron perusveron tasoa kevennettäisiin yhteensä 50 miljoonalla eurolla.

”Veronkevennys merkitsisi keskimäärin noin 20 euron kevennystä vuosittaiseen ajoneuvoverorasitukseen niillä ajoneuvoilla, joiden vero määräytyy hiilidioksidipäästöjen perusteella. Suurin veronkevennys kohdistuisi nollapäästöisille täyssähköautoille ja alennus pienenisi asteittain”, hallituksen esityksessä todetaan.

Harakka huomautti, että vasta eilen julkistettiin ilmastopaneeli IPCC:n raportti, joka edellytti välittömiä toimia päättäjiltä.

”Mitä nyt tapahtuu? Seuraavana päivänä on esillä ajoneuvoveron alennus. Tasan yhden päivän kesti Orpon ja Sipilän ilmastotietoisuus”, Harakka sanoi.

Myös vihreiden Ozan Yanar otti saman asian esiin.

Kokoomuksen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Petteri Orpo linjasi eilen Ylen A-studiossa, että nollapäästöisten ajoneuvojen autoverosta voisi luopua. Orpo linjasi asiasta myös Yle Uutisissa hiljattain.

Hallituspuolueista huomautettiin, että esityksessä suurin veronkevennys kohdistuu vähäpäästöisille autoille.

”En minä sitä salaile, että siniset on yksityisautoilun puolella”, sanoi sinisen tulevaisuuden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Simon Elo.

”Esitetyssä muodossa tuki ulottuu aivan liian suuripäästöisiin autoihin asti. Keskimääräinen suomalainen auto, 10–15 vuotta vanha, ei ekoauto, hyötyisi 19 euroa tästä alennuksesta”, Timo Harakka sanoi.

Keskustan Hannu Hoskonen huomautti, että hallitus on valmistellut esitystä jo pitkään, ja ajankohta IPCC:n raportin kanssa oli sattumaa.

”Jonain päivänä joudumme menemään eurooppalaiseen malliin, jossa autoverosta luovutaan. Muuten meistä tulee moottorien hautausmaa”, Hoskonen sanoi.

Lue myös: 

Luonnonsuojeluliitto: ”Kylmä suihku Suomen metsäpolitiikalle”

”Suomen pitää ajaa fossiilisten käyttö alas alle 20 vuodessa”

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Janne Pirinen

Kaikkihan tietävät että jos halutaan verottaa fossiilisista polttoaineista aiheutuvia päästöjä, verotetaan fossiilisia polttoaineita. Sen sijaan jos halutaan verottaa auton omistamista, verotetaan auton omistamista - tätä on ajoneuvovero.

Markku Nieminen
Vastaus kommenttiin #9

Kuulostaa oikein järkevältä.

Mutta, tämähän se onkin hallituksen suurin pelko; "”Jonain päivänä joudumme menemään eurooppalaiseen malliin, jossa autoverosta luovutaan. Muuten meistä tulee moottorien hautausmaa”, Hoskonen sanoi."

Mikko Toivonen

Minä edelleenkin toisin kaikkien mieleen sen tosiasian, että maailmalla, Saksassakin on jo vuosikaudet valmistettu tehdaslinjoilta maakaasua käyttäviä autoja.

Tosiasia on että maakaasun käyttö pudottaa kokonaispäästöjä ja vielä haitallisemmasta päästä noin 30%

Tosiasia on että hallitus ei ole tehnyt elettäkään innostaakseen näitä melko saastettomien autojen hankkimista ja myymistä suomessa vaan on meuhannut sähköautoilluusiossa kuten virheät, de glöna!

Tosiasia on että hallitus ei ole edes kyennyt saamaan aikaan valtamerialusten LNF satamaa, eikä sen omistama melko kelvoton Gasum yhtiö mitään jotta maakaasu ja biokaasuasemat yleistyisivät Suomessa¨

Tosiasia on että maakaasukäyttöiset (dual fuel) autot maksavat uutena hiukan enemmän kuin fossiilikäyttöiset. Samoin raskaan liikenteen dieselit vähän enemmän metaanitoimisina. Hallitus ei ole tehnyt elettäkään edistääkseen näitä valmiita ja saasteita humattavasti vähentäviä vaihtoehtoja.

Tosiasia on, että hallitus on pakottanut elintarvikkeista pahalla hiilijalanjäljellä tuotetun etanolin vaihtoehdoitta pakkolisättäväksi bensaan vastoin useimpia EU maitakin.

Tosiasia siis valitettavasti on, että hallitus ei edes halua tehdä toimivia ja oikeita ratkaisuja vaan tähtää polttoaineissakin kuolemaan tuomittuihin puusta polttoaineeksi illuusioihin vaikka kaikki minimaalisestikin asiaan perehtyneet kuten vaikkapa prof. Ollikainen tietävät sen massiivisen kokonaishaitan mikä ns. biopolttoaineista tulee. Mutta se raha mitä niistä tulee otaksutaan satavan Kepuhallinnon ja sen kannattajien masseihin.

Kaikki pelkkiä tosiasioita mukaanlukien se että turve ja puunpoltto kaupallisissa lämpö-ja muissa voimaloissa pitäisi hetimiten ajaa alas ja korvata lähinnä modernilla ja myös täysin kaupunkikelpoisella ydinvoimalla. Lisäksi kriisitilanteiden varalta pitäisi olla muutama suuri voimalayksikkö mikä varastoi helposti ja halvalla hiiltä kriisitilanteen varalle ja kykenee sellaisessa polttamaan sitten myös haketettua tai pelletöityä risua.
Kun on riittävästi operoinnissa olevaa ydinvoimaa niin ne hiilikattilat voivat todella olla varavoimaloina . Ydinvoimasta toki pitäisi olla selkeä ylijäämä, jota sitten viedään maasta.

Teija Klankki

Mikä ihmeen hinku suomella.on ain ekaks olla pelastamassa maapalloa? Kannattaisko katsoo ensin miten muut maat elää ja on. Et täs asias koko hallitus vetää vaan suuret palkat taskuun ja saadaan taas kuulla hetken perästä.miyen nämäkin "pelastukset" maksetaan tavisten palkoista.

veli leppäjuuri

Tälläkään autoverolla ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin kerätä mahdollisimman paljon veroja kansalaisilta. Kun yli 90 prosenttia autoilijoista joutuu pakon sanelemana ajelemaan vanhoilla saastuttavilla autoilla. Heillä ei yksinkertaisesti ole varaa hankkia pieni päästöisiä uusia autoja, täällä jo muutenkin yliverotetussa Suomen maassa. Verohelpotukset on kohdistettu suurimmilleen erittäin kalliisiin merkkeihin ja malleihin, joihinka ei edes keskituloisella ole mahdollisuuksia.

Heikki Paananen

"ilmastotietoisuus" tässä yhteydessä siis tarkoittaa IPCC:n raporttiin uskomista?
Hallituksella uskominen siis kesti yhden vuorokauden. Tämä on hyvä. Yleensä kannattaakin "nukkua yön yli". Tämäkin todistaa tuon vanhan viisauden todeksi.

Kari Kettunen

Orvot Bernerit ja Sipilät parantavat maailman ilmason. Jee.. Kyllä ollaan niin fariseusta niin fariseusta että oksettaa..Thruppi irtisanotui ilmasosopimuksesta. Ei väliä, Sipilän hallitus pistää ilmaston kuntoon Bernerin johdolla.
Koyhät maalaiset ajelkoot "potkureilla" ettei maailma paskaantuisi. Vaalit lähellä..

Timo Harakka

Lakiesitys (HE 170/2018 vp): "Keskimääräistä suurempi kevennys ulottuisi päästötasolle 155 g/km, joka on varsin korkea verrattuna uusien autojen keskipäästöön vuonna 2020, jolloin ajoneuvon keskipäästön voidaan arvioida olevan noin 110 grammaa kilometriltä."
""Ohjausvaikutuksen lievää lisäystä merkittävämpi tekijä lienee se, että veromuutos pienentäisi yksityisautoilusta syntyviä kustannuksia, millä on päästöjä lisäävä vaikutus."

Erkki Malinen

Tämä on näpertelyä mitä meillä tehdään kokonaisuuden kannalta. Saksassa ajetaan kahtasataa isoilla messuilla ja bemareilla, poltetaan palavaakiveä. Vaikka meillä verotettas auton omistaja rahattomaks ei se ilmastoa muuksi muuta. Toki kaikkensa pitää tehdä, mutta siinä mitassa mikä on järkevää.

Tapio Mäkeläinen

Eikö niiden isojen vero just noussut? Tässä hommassa ei ole pikavoittoja. Turha kerätä irtopisteitä Harakankaan.
Polttoaine on jo niin kallista ettei kukaan järkevä huvikseen ajele.
Jos nyt voitaisiin edetä positiivinen asenne ja tavat edellä eikä kiellot ja rankaisut niin jotain positiivista voi tapahtua.
Suomi lisäksi on maa joka on päästöjään laskenut.