Sunnuntai 21.10.2018

Eduskunnassa iso mölinä Sanni Grahn-Laasoselle: ”Ala ottaa vastuuta itse omasta tekemisestä”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
11.10.2018 16:52
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen suututti etenkin sdp:n viittaamalla menneisiin tänään eduskunnassa. Arkistokuva.
|

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen (kok) sanat tänään eduskunnassa aiheuttivat niin kovan välihuutojen mölinän, että eduskunnan puhemies joutui tiukkaan sävyyn ojentamaan salia.

Grahn-Laasonen antoi vastauksensa entiselle opetusministerille Jukka Gustafssonille (sd), joka kritisoi ammatillisen koulutuksen reformia valuvioista. Gustafsson on kritisoinut asiaa ennenkin.

Grahn-Laasonen vastasi, että on parempi tehdä jokin reformi kuin ei reformia lainkaan ja viittasi edellisten hallitusten tekemättömyyteen. Tämä aiheutti salissa niin suuren mölinän, että puhemies Paula Risikko paukutti nuijaansa ja käski salia hiljenemään. Risikko myös kehotti useaan otteeseen Grahn-Laasosta jatkamaan, vaikka salista edelleen kuului välihuutelua.

”Paljon välihuutoja, yritän siitä huolimatta jatkaa ja todeta sen, että edellisellä hallituskaudella jäi reformi tekemättä, samoin kuin viime hallituskaudelta perinnöksi ne leikkaukset, jotka edustaja [Antti] Rinne [sd], puheenjohtaja, vielä tällä kaudella totesitte, että olisitte tehneet suurempina.”

Sdp:n Eero Heinäluoma vastasi opetusministerille:

”Kun hallituksella on nyt elinpäiviä enää jäljellä puoli vuotta, niin olettaisin, että hallituksen ministerit alkaisivat ottaa vastuuta itse omasta tekemisestään, eikä enää käymään tätä keskustelua siitä, mitä kuusi vuotta tai viisi vuotta sitten eduskunnan pöytäkirjoissa lukee. Koska teillä on nyt ollut kolme ja puoli vuotta kaikki valta Suomessa järjestää myös ammatillista koulutusta. Ja tosiasia on, joka järkyttää nuoria ja nuorten vanhempia, että erittäin paljon tulee tilanteita vastaan, joissa nuorille ei ole mitään opetusta. Heille sanotaan, että menkää kotiin ja tehkää nettiopiskelua. Tämä ei voi olla oikein. Kysynkin uudelleen, kun ette ole vielä vastannut: oletteko valmiit kutsumaan sellaisen kokouksen koolle, jossa katsottaisiin, mitä muutoksia ja resursseja tarvittaisiin, että tämä asia olisi kunnossa?”

Grahn-Laasonen vastasi, että tällä hallituskaudella on tehty asioita. Ministerin mukaan hallitus on varannut tarvittavat resurssit.

Myös vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson grillasi Grahn-Laasosta siitä, että opetuksen järjestäminen varmasti on vaikeaa, kun opetuksen järjestäjiltä on juuri leikattu rahoitusta.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne vaati useaan otteeseen kriisikokousta ja sanoi, että hallitus on vähentänyt yli kaksi miljoonaa tuntia opetuksesta.

”Te olette ikään kuin menneisyyden vanki tässä”, Rinne sanoi viitaten siihen, että Grahn-Laasonen palasi useaan otteeseen menneisiin päätöksiin.

Grahn-Laasosen mukaan takana on vasta muutama kuukausi takana uutta aikaa. Hallitus ei hyväksy sitä, että nuoret jäävät ilman opetusta ja aikoo korjata asiat, ministeri sanoi.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Jaakko Aalto

"Grahn-Laasonen vastasi, että on parempi tehdä jokin reformi kuin ei reformia lainkaan"
Tuo kuuluu sarjaamme kaikkien aikojen pöljimmät perustelut. Sehän tarkoittaa, että kun ei keksitä järkevää tekemistä, tehdään edes tyhmyyksiä.

Taskinen Mika

Onhan tuo koulutus niin pöhöttynyttä ja jäänyt viime vuosituhannelle massiivisine opetuskokonaisuuksineen. Koulutuksista ei jää käteen, muistot. Opetusta pitää nopeuttaa ja terävöittää lyhyillä täsmä jaksoilla. Opetuksessa olisi syytä vihdoinkin nousta poteroista ja ruveta ihan oikeasti tekemään jotain järkevää.

Heikki Paananen

Demarit taitaa olla tässä asiassa oikeassa.
No, kun pääsevät puolen vuoden päästä pääministeripuolueeksi, siinä on paikka ottaa opetusministerin salkku ja korjata asiat.

Koska salista kuului vain mölinää, eikä ollenkaan rääkymistä, vihreät eivät lie halunneet ottaa välihuutelukantaa, tai olivat kouluvierailuilla.

Jari Kilpinen

Ammattiopintojen kasvattaminen 4 vuoteen ei ollut järkevä temppu.
Nyt sitten karsittu opetustunneista joten oppilaat tekevät paljon harjoittelua ja osa vielä ilman palkkaa yrityksissä. Nuoria roikutetaan koulussa missä ei ole opetusta, nuorien pitää päästä töihin. Tyhjäkäynti ei innosta nuoria.
Koulutukseen pitää satsata. Tämä hallitus vähentänyt koulutuksesta päin vastakkaisista lupauksista huolimatta.

Timo Suova

Olisiko tässä myös työnantajilla peiliinkatsomisen paikka..osan voitoista voisi sijoittaa nuoren kouluttamiseen ja työhön perhdyttämiseen, kädestä pitäen.
Kaikilla työnantajilla ei tietenkään mahdollista, hyvä kun selviävät nykyisistäkin vaikeuksista kuivin jaloin.
Käsitykseni mukaan tällaista toimintaa ei oikeasti enää harjoiteta....vaikea yhtälö löytää innokas nuori oikeaan paikkaan...uskon kuitenkin siihen, että kun nuorille antaa mahdollisuuden niin siitä hyötyvät kaikki...nuori itse, yrittäjä ja yhteiskunta...
Nykytilanteeseen ei löydy yhtä syyllistä...työtön nuori, yrittäjä tai yhteiskunta...nuorten eteen on mielestäni kuitenkin ohjattava kaikki resurssit...ei liene vaikea ymmärtää, että sieltä löytyy kuitenkin meidän varttuneempien eläkkeen maksajat.

Mika Mustonen

Ainahan valitus käy, kun jostain yritetään säästää. Olisiko pitänyt säästää vanhustenhuollosta vai mistä - valtio velkaantuu edelleen.
Toivotan Sannille jaksamista, kun on joutunut melkein koko hallituskauden selittelemään hallituksen koulutusleikkauksia. Ei hän voi sitä rahaa tyhjästä taikoa.

Tuomo Niemelä

No ei, mutta kun yrittää puolustaa politiikkaansa, niin olisi pitänyt keksiä jotain muuta kuin möläyttää "ihan sama mitä muutetaan, kunhan muutetaan". Jaakko Aalto pointtasi tämän täysin oikein. Toki jokainen ministeri haluaa historian lehdille jonkin suuuuren parannuksen tekijänä, ei sillä. Tässä Berner on kuitenkin pahin - jollei Sipilä itse.

Harvoin Sannigran puhuu itsensä solmuun näin, mutta kerrankos sitä.

Juhani Vinberg

pitäisikö demarien mielestä pujkata tikullasilmään sitä joka vanhoja muistelee, perinnöksi jätettyjä sasioita ei oikein ehdi edes mnréljässä vuodessa hoitamaan, kn niin suuria korjauksia on tarvittu, ensibn rinne leikkaa rahat, sitten opetus sopeutuu siij´hen ja taas huudetaan