Keskiviikko 21.11.2018

”Auto- ja polttoaineveroja pitää säätää rajusti” – Ministeriltä 3 pakollista ilmastotekoa Suomelle

Jaa artikkeli:
Luotu: 
15.10.2018 15:43
  • Kuva: Laura Kotila / Valtioneuvoston kanslia
    Kuva
    ”Ruoan osalta siitä ei pääse mihinkään, että lihan osuutta pitää vähentää”, Kai Mykkänen kirjoittaa pohtien muun muassa hiilijalanjälkeen perustuvaa ruokaveroa.
|

Suomalaisia ilmasto-ongelmia ovat erityisesti lämmitys, autot ja lihansyönti, kirjoittaa sisäministeri Kai Mykkänen (kok) Puheenvuoron blogissaan.

Hänen mukaansa ilmastopaneeli IPCC:n tuoreen raportin hahmottelema ilmaston lämpenemisen aikataulu pakottaa Suomen näillä sektoreilla merkittäviin muutoksiin hyvin nopeasti. Mykkänen huomauttaa, että raportti heittää romukoppaan vanhan käsityksen ilmastotalkoista asiana, jota tehdään lapsenlapsia ajatellen.

”Tutkijaryhmä tulee korkealla luottamustasolla tulokseen, että tärkeänä pidetty 1,5 asteen rajapyykki lämpenemisessä esiteolliseen aikaan verrattuna toteutuu jo vuosiin 2030–2052 mennessä. Kyse ei olekaan lapsenlapsistamme! Esimerkiksi satojen miljoonien ihmisten ilmastopakolaisuus on aivan nurkan takana ja tulee näkymään useimpien meidän omassa elämässä”, hän kirjoittaa.

Globaalisti tarvitaan Mykkäsen tiivistyksen mukaan lisää ydinvoimaa ja keinotekoista hiilen sitomista. Hänen mukaansa pohjoismaiden tilanne eroaa globaaleista vaatimuksista siinä, että ”meillä pohjoismaissa ongelma ei ole sähkö, josta 90 prosenttia syntyy jo hiilidioksidivapaasti”.

”Meillä haaste on lämmitys, liikenne ja syöminen. Vastaavasti meillä talkoita ei ratkaise se, nouseeko Fennovoiman ydinvoimala Hanhikiveen tai kaksin- vai kolminkertaistuuko Suomen tuulivoimakapasiteetti. Suurempi ilmastokysymys meillä on se, pystytäänkö polttamalla tuotetun lämmön osuus puolittamaan Helsingin seudulla tai siirtyvätkö suomalaiset sähköautoihin jo ensi vuosikymmenellä vai vasta 2030-luvulla”, ministeri kirjoittaa.

Mykkäsen suomalaisittain korostamia ilmastotekoja ovat lämmöntuotannon uudistaminen, autoilun sähköistäminen ja lihansyönnin vähentäminen. Polttamalla tuotetun lämmön osuus pitää hänen mukaansa pakottaa alas, ja tähän suuntaan ollaankin menossa kivihiilen kieltävällä lakiesityksellä.

”Tulevina vuosina on tärkeä lopettaa turpeen erivapaudet ja nostaa lämmityspolttoaineiden veron hiilimaksua määrätietoisesti.”

Liikenteessä sähköistyminen on ratkaisu, Mykkänen uskoo. Se tapahtuu verotuksen avulla. Mykkäsen mukaan liikenteen verotuksessa ”pitää yksinkertaisesti asettaa vaatimukseksi, että viimeistään 10 vuoden päästä muun kuin polttomoottoriauton ostaminen on aina kuluttajalle edullisempi vaihtoehto”.

”Auto-, ajoneuvo- ja polttoaineveroja pitää säätää niin rajusti, että tämä toteutuu”, hän linjaa.

Ruoan osalta ”siitä ei pääse mihinkään, että lihan osuutta pitää vähentää”, Mykkänen toteaa. Tämä voi jatkossa johtaa esimerkiksi hiilijalanjälkeen perustuvaan ”ruokaveroon”.

”Missään en mieluummin erehtyisi kuin tässä: ei tule tapahtumaan”

”Pitäisikö valtion tehdä jotain ruokavaliolle? Aihe on aika lailla tabu. Mutta voi toki kysyä, miksi pidämme luonnollisena päästöjen mukaan verottamista liikenteessä, lämmössä ja sähkössä, mutta emme ruoassa? Olisiko arvioituun hiilijalanjälkeen perustuva ruokavero kuolinisku suomalaiselle eläintaloudelle?” Mykkänen pohtii.

”Ei välttämättä. Uskon, että suomalainen liha, maito ja muna pärjäisi kuljetusten ja kasvatustapojen avulla hiililaskennassa varsin hyvin brasilialaiseen verrattuna.”

Mykkänen toteaa itse syövänsä myös lihaa.

”Mutta olen kyllä alkanut suosia kasvisruokia kiihtyvästi ja alkanut tottua siihen. Ilmaston kannalta määrät ratkaisevat.”

LUE MYÖS: Sitra: Työn verotus alas – Suuri verouudistus äkkiä Suomeen

Yksi Suomen iso kysymys on hiilinielut. Kun metsien hakkuita on päätetty kasvattaa, tekee hiilinielujen pienentyminen tyhjäksi muita Suomen päästövähennyksiä.

”Vaikeita kysymyksiä, joihin pitää etsiä vastauksia Suomessa lähikuukausina. Puhtaiden ratkaisuiden ja biotalouden ministeriryhmässä sovimme pari viikkoa selvityksestä, jossa arvioidaan tarpeellisen nielupolitiikan polku siten, että nettopäästömme laskevat 85-90 prosenttia vuoteen 2050 mennessä”, Mykkänen kertoo.

Ministeri suhtautuu kaikkinensa skeptisesti siihen, että ilmaston lämpeneminen saataisiin pysäytettyä IPCC:n tavoittelemaan 1,5 asteeseen.

”1,5 asteessa pysyminen edellyttäisi tutkijoiden arviossa globaalien nettopäästöjen vähentämistä 40-60 prosentilla vuoden 2010 tasosta jo vuoteen 2030 mennessä ja koko maailman painamista nettona hiilineutraaliksi vuoteen 2050 mennessä. Missään en mieluummin erehtyisi kuin tässä: ei tule tapahtumaan”, Mykkänen kirjoittaa.

”2020-luvun aikana miljardit aasialaiset ostavat ensimmäisen autonsa ja painavat ensimmäisen kerran jääkaapin päälle. Tämän vuosisadan päästökehitys ratkaistaan nimenomaan Aasiassa”, hän perustelee näkymää.

Lue lisää:

”Suomen pitää ajaa fossiilisten polttoaineiden käyttö alas alle 20 vuodessa”

”Lähivuosien päätökset ovat ihmiskunnan tärkeimmät” – Suuri ilmastoraportti vaatii ennennäkemätöntä muutosta 12 vuoden aikana

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jukka Mattsson

Kalja, tupakki ja kortongit. Laitetaan ensin nämä kolme lestadiolaisten suviseurojen suosikkituotetta tuplaverolle.

Kyllä kaikki maailman paskapäästöt ovat meidän hallituksemme aiheuttamia, joten lisäksi ministeriautot on ehdottomasti kiellettävä.

Jaakko Karki

Mykkänen toteaa ”siitä ei pääse mihinkään, että lihan osuutta pitää vähentää”. Mykkänen, siitä vaan näytät nyt hyvää esimerkkiä kansalle ja vähennät omaa lihan kulutustasi esimerkiksi 50% ja muuta hiilijalanjälkeä lopettamalla asiattoman ja tarpeettoman "viran puolesta" lentelyn ja ministerilimousinen käyttämisen.

Seppo Kettunen

Olet ehdottoman oikeassa. Lentokoneet saaste verolle jotka käyttää suomen lentokenttiä. Eduskunnan kaikki lentomatkat saaste veron piiriin, ei kansan maksettavaksi on vähentää jatkuvia huvimatkoja, ehdoton oma rahan käyttöön otto ministerit, kansanedustajat myös.

Risto Salonen

Suomalaisten päästöt ovat niin suuria, että olisi helpointa siirtää koko kansa Afrikkaan. Suomen pohjoinen sijaintihan on suurin tekijä meidän päästöihimme. Suomalaiset saisivat sitten tehokkuudellaan myös nostettua paikallisten tehokkuutta ja esim. alentamaan hedelmällisyyttä normaalimmalle tasolle.

Mikko Toivonen

Minä hallituksena tekisin helposti toteutettavia konkreettisia toimia esimerkiksi liikenteen suhteen ja suhmuroisin verotusta niin että jokaiselle realistinen kaasuauto tulisi liikenteeseen sekä raskaassa, että kevyessä maantieliikenteessä. Päästövähennykset olisivat jokaisen muutetun tai uuden ajoneuvon osalta noin 30% verrattuna vastaavaan bensa-tai dieselvetoiseen. Hinta ei olisi paljoakaan suurempi ja kaasuajoneuvoja valmistetaan eri tarpeisiin jo tehdaslinjoilta.

Tietysti hallituksen olisi saatava se valtamerikelpoinen LNG satama ja rakentaa nyt tehottomalle ja ideattomalle Gasumille kilpailua jolla kaasun jakelu saataisiin nopeasti riittävän kattavaksi koko maassa. Hallitus ei ole tehnyt oikeastaan muuta kuin jarruttanut kaasukäytön leviämistä illusorisen metsäpolttoaineen toivossa. On täysin selvää, että metsäpolttoainetta ei voi edes puidemmälle ajatella sen ilmasto ja luontohaittojen välittömyyden ja laajuuden vuoksi.
Sähköauto on samanlainen illuusio. Heti jos niitä vähänkään enemmän alettaisiin tuottaa loppuisivat akkumateriaalit. Samoin latausverkoston luominen kaupunkiasujille on mahdoton tehtävä.

Mitä tulee lihaan niin on tiedossa nautakarjatalouden vaikea saastuttavuus. Olisi siis alettava vaihtamaan maitoa viiniin ja sitkeän lypsylehmän lihaa broileriin, kalaan ja vähemmän saateita jättäviin lihatuotteisiin kuten kanit, nutriat, lampaat, hevoiset.

Ihmettelen hallituksien kykenemättömyyttä edes yrittää aloittaa toimimaan sieltä missä on helppoa kuten kaasuajoneuvot, ja tulos on mittava.

On pakko kysyä itseltään, että kenen etua hallitus ajaa toimimattomuudellaan tai väärällä biopolitiikalla

Kirsi Oksiala-Mäki-Petäjä

Haluammeko me, että lapsen lapsemme muistelevat, että heidän omat ukit ja mummit hakkasivat Suomen metsät, jotta kiinalaisille saatiin pehmeää kakkapaperia?

Uskon, että jälkipolvet eivät kyllä hyvällä meitä muista, kun yrittävät retkeillä, marjastaa ja sienestää kiivaasti kasvavilla puupelloilla...

Antti Harkila

Lukekaapa alkulämmitykseksi maailman johtavien tiedemiesten kirjoittama kirja:

Kasvun rajat (engl. Limits to Growth, 1972) on Rooman Klubin tilaama ja julkaisema raportti, jonka kirjoitti joukko Massachusettsin teknillisen korkeakoulun, MIT:n, professoreja: Donella H. Meadows, Dennis L. Meadows, Jørgen Randers ja William W. Behrens III.

Kirja lienee yksi tunnetuimpia ympäristönsuojeluun liittyviä kirjoja ja 1900-luvun myydyimpiä tietokirjoja. Kirjan päätoteamuksia on, että väestö ja talous eivät kasva samaa vauhtia ja selvitäkseen tulevaisuudessa ihmiskunnan on muutettava kehityksen suuntaa.

Ei mennyt ennusteet ihan kohdalleen!

Sipi Juhala

ei oo näköjää mykkänen lukenu sitä raporttia missä luki näin : 15 suurinta rahtialusta saastuttaa enemmän kuin kaikki maailman autot yhteensä.... kuinkahan paljon kaikki rahtialukset saastuttavat kun laskettaisiin yhteen niiden saasteet ????? lentoliikenne on seuraavaksi suurin saastuttaja... ihan sama vaikka kaikki suomen autot olisivat sähköautoja, suomen saasteet olisivat 0,0001 prosenttia pienemmät kuin nyt, eli ei vaikuta paskaakaan...…. suomen autojen saatuttaminen on yhtä kuin hyttysen paska itämeressä.

Kenneth Ainetdin

Mikä ilon päivä! Muutin ajoissa Espanjaan, pois suomalaisten pölhökustaaministerien vaikutusalueelta. Täällä on polttoaine hiukan edullisempaa ja liha puoli-ilmaista Suomeen verrattuna.

Mykkänen ja kumppanit, kuristakaa suomalainen kansa ja sen ostovoima vaikka kuinka alas, minun talouteen ette pääse enää käsiksi ettekä enää ryövää minua. Veikkaanpa, että moni ottaa Suomesta ennen pitkää Ritolat.

Janne Alanne

Kaikille ilmastouskovaisille tiedoksi, että Hiilidioksidi ei ole saaste vaan kaikelle elämälle tärkeä aine. Ilman sitä kasvit eivät voisi yhteyttää vaan kuolisivat. Kasvihuoneisin pumpataan hilidioksidia, jotta saadaan kasvua.

Kari Aaltonen

Samaan aikaan kun Mykkänen syyllistää autoiliota ja on lyömässä lyötyä hän on hallituksessa missä kannetaan laivayhtiöille miljarditolkulla tukirahaa, jotta voivat pyörittää itämeren kaljarulettia ja maksaa siitä hyvät osingot, auts mitenkäs oli muuten nämä laivojen päästöt. Kyllä autoilija on veronsa maksanut.

Markku Nieminen

Mykkänen; ”Meillä haaste on lämmitys, liikenne ja syöminen. "

Ja tämä hallitus on tehnyt kaikkensa että köyhältä, pienituloiselta ja eläkeläiseltä loppuu nämä kaikki Mykkäsen huolenaiheet!?? Miten voi ihminen olla noin tyhmä? Ja ministeri kaiken lisäksi!

Seppo Makkonen

Kuten Jari tuossa ylempänä totesi, Suomen osuus CO2 päästöistä on 0.14 %. Sulkekaamme koko sellu / paperi- ja teräs teollisuus, lisäksi kaikki hiili ja turvevoimalat. Sitten voivat ministerimme ylpeänä kertoa Brysselissä että "Suomen osuus CO2 päästöistä on 0.09 %" Mahtavaa, me ollaan parhaita ja hyviä ihmisiä. Mykkäselle muistutus; mitä lukikaan Käsikirja Linnunradan Liftareille etusivulla? DONT PANIC. Ilmaston muutosta on ihan turha murehtia, se menee niin kuin menee. Eiköhän vaan koiteta sopeutua. Ei kannata olla pessimisti, ei se kuitenkaan mitään auta:)

Viljo Asikainen

Jokseenkin kaikki tässäkin mainituiksi tulleet ilmastokatastrofin hillintä - ja torjuntakeinot ovat sellaisia jotka ovat vastoin Keskustapuolueen intressejä. Eli siis Keskustapuolueen intressit ovat vastoin ilmastokatastrofin hillintä- ja torjuntakeinoja. Hyvä syy pitää Keskustapuolue oppositiossa huomisesta alkaen hamaan tulevaisuuteen paremman tulevaisuuden takia..

Pasi Käyhkö

Katsoin viime viikolla ohjelmaa Saksan kivihiilituotannosta. Maa tulee lisäämään kivihiilen polttamista ainakin vuoteen 2050 asti. Nyt yhden kaivoksien tieltä puretaan ainakin yksi asutettu kyläkin, jotta hiiltä saataisiin riittävä määrä.

Kari Aaltonen

Mykkänen on holissaan siitä että Suomalaiset autoilijat saastuttavat tämän maapallon ja on valmis verottamaan lisää jo mailman verotetuinta autoilijaa ja samaan aikaan hän tukee huviristeilyjä mielettömillä summilla .(Laivaliikenne vasta saastuttaa.)aika kaksinaamaista touhua. Tässä Lainattua Uuden- Suomen aijemmasta numerosta 7.3. 2017 . Matkailu- ja ravintola-alan etujärjestö MaRa on selvityttänyt matkustajamerenkulkuun eli ”viihderisteilijöille” kohdistuvien valtiontukien määrää. Summa on huima: Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun selvityksen mukaan Suomen valtio tukee matkustajamerenkulkua vuosittain noin 241–255 miljoonalla eurolla.
Keskeisin matkustajamerenkulun epäsuora tukimuoto on myynnin ja palvelujen arvonlisä- ja valmisteverottomuus. Sen määrä on 184 miljoonaa euroa vuodessa. Suorista tuista merkittävin on miehistökustannustuki, 38,7 miljoonaa euroa vuodessa

Risto Ikonen

Yksinkertaisempi ratkaisu on Fixit ja rajat kiinni. Joku on laskenut että Fixit maksaisi n. 10mjr euroa. No sehän menee joka vuosi Eu,lle joka tapauksessa. Ja joka vuosi ollaan nettomaksajia. Siihen päälle pakolaiset , Kreikan, Italian ja muiden eu-maiden tukipaketit, jotka itseasiassa tukee vain Saksan isoja liikepankkeja, jotka on eu-säänöksiä rikkoen ylilainoittaneet näitä maita.

Ilkka Paananen

Ääh...lisää raippaa vaan suomalaisille...mennään hevoskyydillä..eiku sehän paskoo ja pilaa ilmasto.
Suojellaan metsät...eiku risukot...lisää vihreää energiaa...ei tuule ei paista...ydinenergiaa...auttaka joku...ei jaksa...

Kaija Sihvola

Suomalaisia kurjistetaan aina vain lisää.Heikommissa asemissa olevat ovat maksumiehiä. Pienet tulot, pieneläkeläiset, työttömät, pkyritykset,sairaat jne..Suomessa olosuhteet ovat hankalat ,kun pitää lämmittää asunnot ja kulkea autolla pitkiäkin matkoja..kaikki vaan on kallistunut kohtuuttomasti ettei rahat riitä tavallisella tallaajalla..auta armias kun sairastut niin peräseinä on edessä Eiköhän tuo kansan kurjistaminen saisi loppua .Mykkänen ja muut tyypit voisivat kääntää ajatusmallin kansan hyvinvoinnin parantamiseksi

Seppo Kettunen

Mykkänen ei selvästi ymmärrä asiaa miten vähävaraiset alle 1000€ kk tuloilla ostaa kalliit uudet Autot? Totuus on ei mitenkään. Liikunta rajoitteiset ja sairaat tarvitsevat autoa liikkumiseen, tai heistä tulee koti vankeja vapaassa Suomessa ihan puhtaan rahastuksen uhriksi joutumisen takia, ottaako Mykkänen vastuun ongelmista on kysymys? Väitän ettei ota. Laita ensin raskas liikenne ulkomailta Suomeen saapuville saaste verolle, rahtilaivat, ja lentokoneet heti. Ilmaston saaste ongelmat ei parane jos ei lähdetä ensin suurin saastuttajista liikkeelle. Köyhät kyykkyyn ohjelma kokoommus ja keskusta on totta.

Veikko Hintsanen

Tämä veroshow jatkuu näköjään. laitan tähän tiedoksenne ylelle laittamani vastauksen heidän Orpo, Berner ja Haavisto artikkeliinsa. Samalla linkit ja vastaukset useaan kohtaan missä viitataan laivojen päästöihin …

Viite: https://yle.fi/uutiset/3-10506686

Hieno artikkeli.

johon ,

Arvoisat toimittajat

cc Ohjelmapalaute Yle
cc Valtiovarainministeri Orpo, Liikenneministeri Berner ja vihreiden pj Haavisto
cc Valtiovarainvaliokunnan liikennejaoksen jäsenet.

Pyydän saada esittää seuraavia lisä faktoja, analyyseja , laskentaa ja ehdotuksia verotuksen ja liikennepolitiikkamme puutteellisuuksin poistamiseksi ja eri liikennevälineille myönnettyjen vero etujen uudelleen arviointinne perustaksi.

+++

Viime päivinä on esiin tullut todella mielenkiintoisia otsikoita ja asioita verotuksen ja liikenteen piiristä.

Petteri Orpo / Verotuki : 700 miljoonaa dieselin verotukea ,suuri osa raskaan henkilö ja tavara liikenteen turvaamiseksi : ” – Kytkisin tämän autoilun laajempaan verouudistukseen.” https://yle.fi/uutiset/3-10506686

LVM / Liikenteen ulkoiset kustannukset : Valtion kustannuksista noin 700 miljoona voitaisiin pienentää mikäli raskasta maantieliikennettä siirrettäisiin vesiliikenteeseen.
https://media.wix.com/ugd/9247af_26a27634363442938576a2d540c33251.pdf Lappeenrannan yliopisto ja siitä tehdyt laskelmat : http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.2-Kotka-logistics-2...

Suomen varustamot: energian säästöt ja päästöjen pudottaminen 1/10 osaan kun siirretään maantieliikennettä vesille: Jokainen siirretty tonnikm pudottaa liikenteeseen kulutetun energian kulutuksen mikä näkyy päästöissä pelkästään liikenneosuudella yhteen kymmenes osaan. laivojen päästöt 7,9 g/tonnikm kun rekkojen päästöarvot ovat 80 g / tonnikm. https://shipowners.fi/merenkulkua-sitoo-globaalit-paastorajoitukset/

IEO/ International Energy Organisation Suomen raportti lokakuu 2018 Suomen ” Liikennepolitiikkaa tulisi arvion mukaan katsoa selkeämmin kokonaisuutena, jossa huomioidaan esimerkiksi kuljetusten energiatehokkuus, joka on yksinkertaisimpia ja edullisimpia keinoja päästöjen vähentämiseen.”
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4129761/IEA+suomii+turpeen+kayttoa++su...

IEO raportti tarkoittaa suomeksi , käytännössä myös sitä, että valitaan kullekin maantieteelliselle alueelle paras, taloudellisin ja kestävän kehityksen mukainen tavaran kuljetustapa.

Meillä voidaan valtakunta jakaa maantieteellis- kuljetus logistisesti kolmeen osaan
1) valtakunnan rannikkoalue josta noin 100km taloudellinen etäisyys rekka liikenne alueeksi
2) Järvi Suomi, jonne kannattaa järjestää maksimaalinen viennin ja tuonnin vesiliikenne verkko suoraviennen ja tuonnin järjestämiseksi.
3) Näiden kahden ulkopuolelle jäävät alueet jonne raide ja kuorma auto liikenteet rannikolta ja järvi suomen sisävesialueilta rakennetaan ja järjestetään kunkin alueen parhaiten soveltuvien taloudellisuus laskelmien perustella.
++++

Olen samaa mieltä ministeri Orpon kanssa siitä, että liikenteen verotusta tulee katsoa kokonaisuutena, ja että se on todella suuri pala purtavaksi.

Kuten yllä havaitaan asia ei kosketa ainoastaan vero etuja vaan koko maahamme poliittisesti rakennettua ja järjestettyä liikenneverkkoa, sen ylläpitämistä ja vuosittaista budjetti rahoitusta.

Ainoastaan noin 3% budjetti rahoista käytetään tällä hetkellä vesiliikenteen väylästöön. Kuitenkin vesiliikenneväylästö on noin 90% vastuussa vientimme ja tuontimme onnistumisista. Ja olemme sopineet EU:ssa jo vuonna 2011 maantieliikenteen siirroista vesiliikenteeseen ,ongelma on että Suomessa sopimuksen mukainen ensimmäinen tutkimus aloitettiin vasta 1.11.2018 ja ainoastaan vain rajoitetulle vesialueelle, ei koko Järvi Suomen vesialue mahdollisuudelle. http://www.merikotka.fi/projects/infuture-future-potential-of-inland-wat...

Vesiliikenneväylien jatkaminen sisävesiliikenteen yli 9000 km osuuteen on todella suuri muutos ja tuo panostukset takaisin selkeästi jo alle 10 vuoden. viite:mm. vesitieyhdistyksen viimeinen paperilehti vuodelta 2010./laskelmat

Yhdyn näillä lisäviitteillä Orpon tavoitteeseen laajentaa, tätä poliittista keskustelua siten, että eri liikennemuotojen ja liikennevälineiden verotus etujen lisäksi keskusteluun laskentaan ja vertailuihin otetaan kaikki liikennemuodot ja niillä tehtävät toimenpiteet jotta maamme dieselin käyttö voidaan optimoida/minimoida energiakäyttö IEA raportin ja EU liikennestrategian antimin ja sovituin suuntaviivoin.

Perustiedot kyseisiin maantieliikenne volyymien siirtoihin on jo kerättynä
https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lts_2017-55_suomen_satamien_we...

tarvitaan ainoastaan laskenta : laskentamallit tehty esim Saimaan alueen nykymallin ja suoraliikenteen Eurooppaan välille https://docs.wixstatic.com/ugd/9247af_c4962cb477794e49a46d3b44e9149482.pdf ja

toinen valmis laskentavaihtoehto tapa Järvi suomen satamista Eurooppaan
https://www.ecotransit.org/calculation.en.html
jota olen käyttänyt viitteessä
http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.2-Kotka-logistics-2...

Kyseiset laskennat tulee suorittaa virtuaalisessa väylästössä jossa kolme suurinta vesistöämme on yhdistetty (Vuoksen,Kymijoen ja Kokemäenjoen) yhdeksi vesiliikenneverkoksi jossa mahtuu noin 4000 - 4500 dwtonnin alukset kulkemaan itämerelle sekä Porin että Kotkan kautta. Selkeimmän kuvan tästä verkosta saa sivustolta http://kanaler.arnholm.nu/suomi/suomi.html

Yhteistyöterveisin
Veikko Hintsanen
Merikapteeni,EMLog
www.sisävesi.fi