Torstai 15.11.2018

Sdp:n Ville Skinnarin vanha lausunto irtisanomisista leviää – ”Valheellista ja väärää tietoa”

17.10.2018 14:04
    ”Puhuin yksinyrittäjistä ja 1–4 hengen yrityksistä ja lisäksi laajemmin siitä tasapainosta, eli ehdotin tiukennuksia suurten yritysten irtisanomiskynnykseen”, Skinnari sanoo vanhasta kannanotostaan.

Suurimman oppositiopuolueen sdp:n 3. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari pahoittelee Uuden Suomen haastattelussa tilannetta, jossa hänen vanhaa kannanottoaan irtisanomisten lainsäädäntöön on ryhdytty levittämään erityisesti Twitterissä.

Skinnarin lausunto nousi esiin myös eilen eduskunnan keskustellessa hallituksen työllisyyspolitiikkaan ja niin sanottuun irtisanomislakiin liittyvästä tiedonannosta.

Kyse on Skinnarin kesällä 2017 pitämästä puheesta, josta sdp julkaisi tiedotteen. Siinä Skinnari puhuu ”pienistä mikroyrityksistä” irtisanomisten helpottamisen osalta ja samalla esittää tiukennuksia suurten yritysten irtisanomisiin.

”Puhuin yksinyrittäjistä ja 1–4 hengen yrityksistä ja lisäksi laajemmin siitä tasapainosta, eli ehdotin tiukennuksia suurten yritysten irtisanomiskynnykseen”, Skinnari sanoo nyt.

Sdp:n kansanedustaja Eero Heinäluoma totesi eduskuntakeskustelussa eilen näin:

”Arvoisa puhemies! Edustaja Skinnarihan oli vuosi sitten tämän puheenvuoron käyttäessään sitä mieltä, että kannattaisi tämmöinenkin vaihtoehto selvittää, ja nyt se on selvitetty. Hallitus on tehnyt oikein kaksi tutkimusta asiasta. Molemmat päätyvät samaan havaintoon, että tällä ei ole työllisyysvaikutusta. Edustaja Skinnari on riittävän viisas, että hän ymmärtää tehdä johtopäätöksiä, kun saa vastauksia niihin kysymyksiin, joita on esittänyt, toisin kuin hallitus, joka vie tätä omista poliittisista syistään johtuen eteenpäin väen väkisin senkin jälkeen, kun on todettu näissä tutkimuksissa, että työllisyysvaikutuksia ei ole.”

Sosiaalisessa mediassa on jaettu kuvakaappauksia ja todettu, että Skinnarikin kannatti irtisanomisten helpottamista pienissä yrityksissä vielä vuosi sitten. Tätä viestiä ovat jakaneet Twitterissä muun muassa pääministeri Juha Sipilän (kesk) avustajat ja useampi hallituspuolueiden kansanedustaja. Lisäksi Skinnari kertoo pettyneensä siihen, että Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen on myös esittänyt Skinnarin mukaan harhaanjohtavia tulkintoja. Pentikäinen on Skinnarin mukaan jopa heittänyt, että Skinnarin lausunnot olisivat toimineet pohjana koko irtisanomislaille.

”Kai Suomeenkin on tullut tällainen fake news -politiikka, jossa levitetään valheellista ja väärää tietoa”, Skinnari sanoo.

Hallituksen hankkeella helpottaa irtisanomisia alle 10 hengen yrityksissä ei Skinnarin mielestä ”ole mitään tekemistä” hänen oman avauksensa kanssa. Skinnari aikoo painaa punaista nappia, kun eduskunta tänään äänestää hallituksen työllisyyspolitiikkaa koskevasta tiedonannosta ja samalla hallituksen luottamuksesta.

Skinnari sanoo olevansa edelleen sitä mieltä, että yhden hengen yritysten tilannetta olisi pyrittävä helpottamaan katsomalla asiaa kaikilta kanteilta. Hän mainitsee, että arvonlisäverorajan korottaminen ja verohelpotus ensimmäisen työntekijän palkkaamista varten olisivat varteenotettavia vaihtoehtoja.

Keskustelua aiheesta Twitterissä:

Henkilöt:

Kasperi Von Schrowe

Millä perustein Skinnari tekee tästä vuoden ikäisestä lausunnostaan nyt Fake Newsiä? Hän on aukottomasti ja todistettavasti lausunut ne sanat mitä Twitterissä nyt levitetään. Ainoa ero hallituksen esitykseen on että Skinnari on puhunut 1-4 henkilön yrityksistä ja hallitus uusimmassa esityksessään 10 henkilön yrityksestä, mutta kummallakin oli sama motiivi työllistämisvaikutuksista. Ainiin, se todiste: https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/226874-kansanedustaja-muuttaisi-pienyri...

Eero Suutari

No mutta hei...
Tietenkin yritetään nyt selitellä. Ei mitenkään uskottavalla tavalla. Huom! mikroyrityksen määritelmä on 1-10 henklöä. Skinnari on asiantuntija ja kyllä tietää määritelmän. Eli juuri se mistä HE:ssä puhutaan...
Euroopan Unionin komission mukaan PK-yrityksiin kuuluvat pienet, keskisuuret ja mikroyritykset alla olevien kriteereiden mukaisesti. Tilastokeskus käyttää samaa määritelmää.[3][4][5]

Yrityksen koko Henkilöstö Vuosiliikevaihto Taseen loppusumma
PK-yritys < 250 ja joko ≤ 50 M€ tai ≤ 43 M€
Pieni yritys < 50 ja joko ≤ 10 M€ tai ≤ 10 M€
Mikroyritys < 10 ja joko ≤ 2 M€ tai ≤ 2 M€
PK-yrityksen palveluksessa on vähemmän kuin 250 henkeä. Lisäksi joko sen vuosiliikevaihto on enintään 50 tai taseen loppusumma enintään 43 miljoonaa euroa.
Keskisuuri yritys on sellainen PK-yritys, joka ei täytä pienen yrityksen kriteerejä. Keskisuuren yrityksen palveluksessa on 50–249 henkeä. Alle 50 hengen yrityskin luetaan keskisuureksi, jos sekä sen vuosiliikevaihto että taseen loppusumma ylittävät 10 miljoonaa euroa. Näiden lisäksi vaaditaan, että joko vuosiliikevaihto on enintään 50 tai taseen loppusumma enintään 43 miljoonaa euroa.
Pienen yrityksen palveluksessa on vähemmän kuin 50 henkeä. Lisäksi joko sen vuosiliikevaihto tai taseen loppusumma on enintään 10 miljoonaa euroa.
Mikroyrityksen palveluksessa on vähemmän kuin 10 henkeä. Lisäksi joko sen vuosiliikevaihto tai taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa. Mikroyritykset kuuluvat myös pieniin yrityksiin.

Skinnari sanoi tasrkasti näin, eli juuri mitä HE tulee esittämään:
- Nykyisin työsopimuslaissa edellytetään yhdenkin hengen yrityksen työntekijän irtisanomiselle asiallisia ja painavia perusteita. Tämä vaikuttaa suoraan yksinyrittäjän halukkuuteen ja uskallukseen palkata uutta työvoimaa. Lakia voisi muuttaa siten, että sopimuksen päättämiseen riittäisi asiallinen syy. Näin se on monessa muussakin EU-maassa, Skinnari toteaa.
Hän sanoo, että talouden kasvusta huolimatta erityisesti pieniin mikroyrityksiin syntyy Suomessa muihin maihin verrattuna liian vähän työpaikkoja. Usein syynä on se, että yksinyrittäjä ei uskalla ottaa riskiä työntekijän palkkaamiseksi, vaikka tarvetta olisi. Työllisyyttä lisäisi merkittävästi mikroyritysten henkilöperusteisen irtisanomisen helpottaminen.
Suurissa yrityksissä Suomessa puolestaan on Skinnarin mukaan helppoa ja halpaa päästä työntekijöistä eroon.
- Yritykset käyttävät tuotannollisia ja taloudellisia syitä liian usein keppihevosena tarpeettomillekin irtisanomisille, koska irtisanominen on moneen muuhun EU-maahan verrattuna helpompaa. Palkansaajien asemaa tulisi tässä yhteydessä parantaa. Pelisääntöjen uudistamisen yhteydessä tulisi suuremmissa yrityksissä tiukentaa tuotannollisten ja taloudellisten syiden perusteita irtisanomisiin.