Tiistai 20.11.2018

”Markkinahäirikkö Onnibus ostettiin hiljaiseksi” – KL: Korkea virkamies varoittaa hintojen noususta ja avautuu Suomen kartellilaista

Jaa artikkeli:
Luotu: 
22.10.2018 12:21
  • Kuva: Krista Kierikka / Alma Talent arkisto
    Kuva
    Lähtevätkö bussiliikenteen hinnat taas nousuun, kun markkinahäiriköksi kutsuttu Onnibus on "ostettu hiljaiseksi", kysyy työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö.

”Mikä on se taloudellisen petoksen muoto, josta tekijä ei Suomessa joudu oikeuteen? Kartelli.”

Näin kysyy ja vastaa työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Jari Gustafsson Kauppalehden kolumnissaan. Hän ihmettelee, miten kevyillä sakoilla Suomessa selviää kartellituomiosta.

Kartelleihin puuttuminen ei Gustafssonin mukaan ole Suomessa ihan yksinkertaista. Esimerkkinä Gustafsson käyttää bussiliikennettä. Markkinaoikeus vahvisti Kilpailu- ja kuluttavirasto KKV:n selvitysten perusteella bussiliikennekartellin olemassaolon viime joulukuussa.

”KKV:n ehdotusta kartelliosapuolten yhteenlasketusta 38 miljoonan euron seuraamusmaksusta oikeus ei kuitenkaan hyväksynyt. Se pudotti maksun 1,1 miljoonaan euroon, eli langetti kaikille kartellissa olleille 11 yhtiölle liikevaihdosta riippumattoman tasasuuruisen 100 000 euron korvauksen”, Gustafsson kirjoittaa.

Yhtiöt ja KKV ovat molemmat valittaneet päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

”Varmaa kuitenkin on, että lainsäädäntö, joka johtaa liian alhaisiin seuraamusmaksuihin, ei toimi riittävänä pelotteena kartelleissa. Sakon pitäisi olla niin iso, että se tekee tyhjäksi kartellista saadun edun”, Gustafsson toteaa.

Bussiliikenteen hintojen laskusta on pitkälti kiittäminen Onnibusia, joka päätyi hiljattain markkinajohtaja Koiviston Auton haltuun.

”Kun markkinahäirikkö on nyt ostettu hiljaiseksi, pelkona on, että bussi- ja junaliikenteen hinnat alkavat taas nousta”, Gustafsson kirjoittaa.

Kauppalehden uutisen mukaan KKV ei saa tutkia kyseistä kauppaa, koska lain mukaan yrityskaupan osapuolten yhteisen liikevaihdon täytyy ylittää 350 miljoonaa euroa, ennen kuin viranomainen voi ottaa kaupan tutkittavakseen. Koiviston Auton ja Onnibusin yhteinen liikevaihto jää tuon rajan alle.

"Viranomaisella pitäisi olla oikeus vapaammin päättää, mitä kauppoja se ottaa tutkittavakseen. Onnibus-kauppa ei suinkaan ole ainoa lajissaan", kansliapäällikkö kirjoittaa.

Henkilöt: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jukka Mattsson

Helppohan noita "köyhiä" on kyykyttää kun on millä mällätä.
Koiviston Auto -yhtymään kuuluvat seuraavat yritykset:

Helsingin Bussiliikenne, Helsinki
Jyväskylän Liikenne, Jyväskylä
Koiviston Auto / Lahden Liikenne, Lahti
Koskilinjat aputoiminimenä Gold Line, Oulu ja Rovaniemi
Kuopion Liikenne, Kuopio ja Varkaus
Porvoon Liikenne, Porvoo
Satakunnan Liikenne, Rauma ja Pori
OnniBus.com Oy
Kabus, kunnossapitopalvelut
Metsäpietilä, konsernin talous- ja hallintopalvelut.

Entiset tytäryhtiöt:
Lauttakylän Auto, Huittinen
Oy Liikenne Ab, Helsinki ja Vantaa
Lähilinjat, Kerava
Turun linja-auto, Turku

Koiviston Auto -yhtymään yrityskaupoilla sulautettuja yrityksiä:
Viljasen Liikenne Oy, Lahti
Lahden Liikenne Oy, Lahti
V. Peltonen Oy, Lahti
Tuovisen Liikenne Oy, Lahti
Toivo Putula / Pulkkilanharjun Liikenne Oy, Asikkala
Sukulan Linja Oy, Mäntsälä
T.Makkonen Oy, Iisalmi
Tourusen Linjat Oy, Äänekoski
Keski-Suomen Liikenne Oy, Äänekoski
Helsingin Bussiliikenne, Helsinki
Pulkkisen Liikenne, Orimattila
Linjaliike Rajala Oy, Mäntsälä
Lähilinjat Oy, Kerava
Oy Liikenne Ab, Vantaa
Vesman Liikenne, Turku
Sipoon Linja Oy, Sipoo
Lauttakylän Auto Oy, Huittinen
Turun Linja-Auto, Turku
A.Mörö Oy, Oulu
Artturi Anttila Oy, Kankaanpää
Linjaliike P.Koivisto Oy, Nuutajärvi
Pauli Ketonen Ky, Nakkila
Y.Förbom Oy, Turku, vain liiketoiminta ja linja-autokalusto

Ilkka Paananen

Mihin tällä pyrit? Kyllähän on päivänselvää, että Onnibussin ei ollut tarkoituskaan tehdä tulosta. Epäterveellä hinnoittelulla ajettiin kilpailijat pois reiteiltä ja odotettiin ostotarjousta. Kyllä Onnibussin edullisimmista tarjouksista on varaakin nostaa taksoja ylöspäin ja vielä on halpaa.