Tiistai 25.6.2019

Kansanedustaja myöntää: Uusi autovero on ”järjetön Suomelle” – poistaisi sen kokonaan

Luotu: 
6.11.2018 15:44
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen.
|

Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen vaatii autoveron kuoppaamista suomalaisen autokannan uudistamiseksi. Heinonen huomauttaa Puheenvuoron blogissaan, että liikenne tuottaa ”noin viidenneksen maamme kasvihuonekaasupäästöistä”. Syksyn verouudistus uhkaa autokannan uudistamista.

Heinosen mukaan Suomessa autokannan keski-ikä on lähes 12 vuotta, kun Ruotsissa keski-ikä on noin 10 vuotta ja Tanskassa alle 9 vuotta. Hallituspuolueen kansanedustaja harmittelee erityisesti, kuinka syksyllä vaihtuneet autoverotaulukot kannustavat suomalaisia tuomaan maahan vanhoja dieselautoja. Autovero perustuu mitattuihin päästöihin ja NEDC-päästömittauksesta siirryttiin totuudenmukaisempaan WLTP-mittaukseen, joka tuottaa vanhaa tapaa suuremmat päästöarvot.

”Vaikka kuluvalla hallituskaudella olemmekin alentaneet autoveroa, niin tästä vuodesta on tulossa lopulta kuitenkin kaikkien aikojen tuontivuosi. Veroteknisten muutosten myötä Saksasta ja erityisesti Ruotsista haetaan nyt isokokoisia, kuluttavampia ja enemmän päästäviä pääasiassa dieselkäyttöisiä autoja. Autonostajan kannalta järkevää, maamme kannalta järjetöntä”, Heinonen kirjoittaa blogissaan.

LUE MYÖS:

Suomesta tuli vanhojen ruotsalaisdieselien hautausmaa? – Autontuojat Ylellä: Pieleen menee

Autokannan nuorentamiseksi Heinonen poistaisi ”60-vuotisjuhliaankin viettäneen väliaikaisen autoveron”. Hän arvioi, että uuden auton hinta laskisi veron poistuessa 7 500 euroa.

Autoverolla kuitenkin kerätään merkittävä potti euroja valtion kirstuun. Hallituksen talousarvioesityksen mukaan autoveron tuotoksi arvioidaan ensi vuonna 959 miljoonaa euroa. Kooltaan autoveron tuotto asettuu varainsiirtoveron (840 milj.€) ja tupakkaveron (1 126 milj.€) välimaastoon. Progressiivista palkkaveroa suomalaiset maksavat valtiolle noin kuusi kertaa autoveroa enemmän, 5 856 miljoonaa euro.

Heinonen uskoo, ettei veron poistamisen kompensoimiseksi kuitenkaan tarvittaisi suuria korotuksia muihin veroihin. Sen sijaan se vähentäisi tieliikenteen päästöjä.

”Kovinkaan suurta korotusta ei muihin veroihin tarvittaisi, kun osa siirtyisi auton käyttämiseen ja uusien autojen hinnanlasku tarkoittaisi myös lisääntyvää autokauppaa ja sitä kautta myös lisääntyviä verotuottoja. Tieliikenteen Tietokeskus TT on laskenut, että autoveron poisto laskisi liikenteen CO2-päästöjä vuoteen 2030 mennessä noin 700 000 tonnia”, Heinonen kirjoittaa.

”Autoveron jättämä aukko olisi täytetty ja liikenteen verotuotto olisi vakaampi riippumatta siitä, kuinka monta autoa minäkin vuonna myydään. Meidän autoilijan kustannuksia tämä lisäisi kolmisen kymppiä kuussa eli olisi paljon muita keskusteluissa olleita malleja edullisempi ja oikeudenmukaisempi. Ja tämän myötä myös meidän ajoneuvovero edustaisi EU:n keskitasoa”, kansanedustaja toteaa.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Taisto Pihlajamaa

Mutku verojahan tarvitaan. Pitää saada valtionvelan hoitokulut maksettua!

Ei kai nykyveroja kannata poistaa. Lisää tarvitsee keksiä. Yksi esimerkki historiasta voisi olla vaikka ikkunavero. Lasi on lämpöeristeenä huonoimmasta päästä. Ikkunoiden kautta haihtuu kallista lämpöä harakoille, ja vielä lisäksi auringon paisteessa jopa jäähdytystarvetta! Toivottavasti seuraava veroministeri on De Gröna puolueesta.

Mauri Mattsson

Säännöllisesti huollettu vm. 2005 autoni toimii veilä loistavasti, tarjoten kaikkia autolta vaadittavat ominaisuudet, paitsi naapurikateuden lisäämisen.
Kulutus on 2l/100 km suurempi kuin vastaavalla uudella eli 20 000 km:n ajolla vuodessa noin 400 l enemmän kuin uuden vastaavan tavalisen auton todellinen kulutus! Vuositasolla lisäkustannus on 600-700 €/a.
Uusiminen saman laatuluokan autoon vaatii 35-40.00 € investointia! Ei vaikuta järkevältä ja olisi harvalle mahdollistakaan.

Ilmastonmuutoksen CO2-uskovaisille sanoisin, että uuden tavallisen auton rakentamisen CO2- jalanjälki on huomattavasti suurempi kuin vanhan autoni "lisäkulutuksen" aiheuttama seuraavan 15 vuoden aikana.

Puhumatatkaan hybridi-tai täyssähköautojen rakentamisesta aiheutuvista CO2- jalanjäljistä, jotka akkuteollisuuden päästöineen ovat huomattavasti suuremmat.

Tutkimusten mukaan uuden tavallisen auton ja hybridi- sekä täyssähköauton elinkaaren CO2-jalanjälki on tavallisen auton eduksi.

CO2 ei ele myrkyllinen kaasu, vaan maapallolla kasvikuntaa tukeva ja niille välttämätön aine. Maapallolla on ennen teollsita aikaa ollut ilmastossa korkeita CO2-pitoisuuksia, eikä maailma ole siihen tuhoutunut.

Mikko Toivonen

Polttoainevero on siinä mielessä erittäin hyvä, että se verottaa juuri ajosuoritteen mukaan ja siten myös tavallaan päästöjen mukaan.
Päästöt pitäisi sen lisäksi ottaa hallintaan tekemällä riittävä porkkana raskaan-ja henkilöliikenteen muuttamiseksi pääosin maakasukäyttöiseksi.
Silloin päästöt putoaisivat heti reippaat 30% mikä on todella radikaali vähennys eikä tarvitsisi elää sähköautoilluusiossa ja mahdottomuudessa saada akkuja ja latausinfraa taajamiin joissa pääosa autoista on.
Voitaisiin esimerkiksi poistaa maakaasukäyttöisiltä (dual fuel) autoilta se pirun keksimä autovero ja nostaa vastaavasti muille ajoneuvoille.
Mutta lopulta valtion verotulothan ratkaisevat myös ilmastokehityksen.

Juha-pekka Naukkarinen

Autovero pois ja polttoaineverot reilusti ylös,erittäin yksikertainen ja halpa toteuttaa,kun järjestelmä on jo valmiina,liikennettä reilusti vähemmäksi,ihmiset ostaa autot ja bensat velkarahoilla ja tupruttavat ne savuna taivaalle,ulkomailta ostetut tuotteet,kansantaloudellisesti erittäin tappiollista,liikenteen vähettyä teidenkunnossapito,onnettomuudet ja niistä aiheutuneet kulut vähenevät,ilmansaasteet,rattiraivot,melu ym. vähenevät,ne jotka ajavat kalliilla polttoaineilla maksaisivat vapaaehtoisesti siitä korkeita veroja,eikö tätä juuri vihervasemmisto halua,veroja niille joilla on maksukykyä?

Ilkka Paananen

Kaikki autoiluun liittyvät verot niin tappiin kuin vain pystyy: autoveroa korotettava reilusti kun se näköjään jäi voimaan ikuisiksi ajoiksi, polttoaineiden verotus kiristettävä äärimmilleen. Varauduttava myös kaasun sähkön, pilkkeiden verotuksen kiristämiseen sikäli kun niitä käytetään autoiliun. Kyllä autoa käyttävillä on varaa vielä huomattavasti yltyviin tukitoimiin Oy Suomi Ab:n ja varsinkin koko maapallon pelastamiseksi.

Seppo Kettunen

Autoista on helppo verottaa usealla tavalla, tunnettu valtion pohjaton kassa ei täyty koskaan. Kysymys herää paljonko maahanmuuttajiin menee autoveroista tai ministereiden ja kansanedustajien ulkomaanmatkoihin. Pienituloisilta ja duunareita kynitään yhä enemmän. Monet rikkaat ja hyvä tuloiset kiertää veroja vuosittain.

Aki Terentjeff

Autovero on ehkä yksi eniten maamme taloutta vahingoittava vero. Autovero nostaa vakuutusten hintoja ja on erittäin iso este mm. nuorien autohankintaan. Autovero tappaa teillämme, autovero estää tehokkaasti autokann uudistumista missä turvavarusteet rantautuu Suomeen aina loppumetreillä ja jo vanhentuneina. Autovero poistaa ostovoimaa yhtenä merkittävänä tekijänä jokaiselta autoilevalta ihmiseltä. Autovero on erittäin epäreilu auton tujaa kohtaan. Autovero on sekava ja yllätyksellinen ja perustuu spekulatiivisiin autokauppojen utopistisiin pyyntihintoihin kuten Autoliike Sipilä. Auton hinnassa on nii paljon ilmaa veron takia että se johtaa uskomattomiin arvon alennuksiin verrattuna muuhun eurooppaan. Autovero estää autoalaa kehittymästä, se maksaa menetettyinä tuloveroina paljon. Autovero on negatiivinen ja maksaa ja haittaa esimerkiksi moottoripyörien uusiutumista ja on erittäin epäreilu maksu kesän ajeluista moottoripyörällä. Autoveron kanssa spekulointi häiritsee autoalan taloutta vuodesta toiseen, maassa ei pian liiku mikään, ei edes raha.