Keskiviikko 21.11.2018

Opposition hämmästys: Koko ydin lähti sotesta – ”Hallitus ratkaisi epäselvän asian poistamalla sen kokonaan”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
7.11.2018 18:16
  • Kuva: Kimmo Haapala / Alma Talent
    Kuva
    Sote-valiokunta koolla tänään. Sote-mallista putosi pois keino, jolla hallitus olisi tuonut yhteyteen eli integroinut sosiaali- ja terveyspalvelut, minkä vuoksi sote-uudistuksesta lähti koko ydin, oppositioedustajat arvioivat.
|

Koko sote-uudistuksen ydin on nyt poistumassa uudistuksesta, arvioivat eduskunnan oppositiopuolueet tänään valmistunutta mietintöluonnosta. Syynä on se, että sote-mallista putosi pois keino, jolla hallitus olisi tuonut yhteyteen eli integroinut sosiaali- ja terveyspalvelut.

”Alun perin ajateltiin, että kun saamme paremman integraation perus- ja erikoistason sairaanhoidon välille ja toisaalta myös sosiaalipalvelujen välille, niin tämä integraatio parantaa palveluiden laatua ja sitten säästetään kustannuksissa”, sanoo vihreiden kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto.

Hallituksen esittelemä keino integraation toteuttamiseen oli asiakassuunnitelma. Se on eräänlainen yhteenveto suomalaisen sote-asiakkaan tarvitsemista perusterveyden, erikoissairaanhoidon ja sosiaalihuollon palveluista.

”Tähän asti asiakkaalle on laadittu useita erillisiä palvelu-, hoito-, kuntoutus- ja muita vastaavia suunnitelmia asiakkaan tarvitsemista palveluista riippuen. Nyt ehdotetun yhteisen asiakassuunnitelman tavoitteena on, että asiakas saa monipuolisen, itselleen parhaiten sopivan palvelukokonaisuuden useiden rinnakkaisten ja erillisten palvelujen sijaan”, selvitti sosiaali- ja terveysministeriön neuvotteleva virkamies Satu Karppanen heinäkuisessa kirjoituksessaan.

Oppositiopuolueet arvioivat, että asiakassuunnitelma jätettiin nyt pois ikään kuin varmuuden vuoksi. Taustalla on perustuslakivaliokunnan kesäkuussa antama kritiikki. Itse asiakassuunnitelmaa perustuslakivaliokunta ei kritisoinut, vaan sitä, että lakiesitys ei ollut kyllin selkeä siinä, ”miltä osin suunnitelma on palveluntuottajia sitova ja asiakkaalle tai potilaalle oikeuksia luova”.

Käytännössä se tarkoittaa, ettei potilas voi olla täysin varma, saako hän hänelle asiakassuunnitelmassa ehdotettuja palveluita.

”Kun perustuslakivaliokunta edellytti, että asiakassuunnitelmaa pitää täsmentää, niin nyt hallitus ratkaisi tämän epäselvän asian poistamalla sen kokonaan”, Alanko-Kahiluoto hämmästelee.

”Ilmeisesti aikapulasta johtuen katsottiin, että turvallisempaa on – jotta tämä menee perustuslakivaliokunnassa läpi tämän asiakassuunnitelman osalta – että poistetaan kaikki nämä kohdat”, pohtii sdp:n kansanedustaja Kristiina Salonen.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen integrointi on osoittautunut hallitukselle hankalaksi. Alun perin oli tarkoitus tehdä ”rakenteellinen integraatio”, eli palvelut tuotaisiin saman katon alle, niin että sote-keskuksissa olisi tarjottu säekä terveys- että sosiaalipalveluita. Lopulta sosiaalipalvelut kutistettiin neuvonnaksi, eli asiakkaita ohjataan muualle sosiaalipalveluiden äärelle.

”Huomattiin, että valinnanvapauden myötä itse asiassa palvelut tulevat pirstoutumaan, eikä niitä pystytä kokoamaan yhteen. Kun tiedettiin, että rakenteissa on tällainen ongelma, hallitus itsekin katsoi, että pitää tehdä jotakin, jolla rakenteissa oleva ongelma korjattaisiin”, tulkitsee Salonen.

Alettiin puhua ”tiedollisesta integraatiosta”, eli että jossakin pitää olla kootusti tieto asiakkaan yhtäältä tarvitsemista ja toisaalta käyttämistä palveluista.

Uuden Suomen tietojen mukaan sosiaali- ja terveysministeriössä oli aiemmin suhtauduttu nihkeästi tiedolliseen integraatioon ja suosittu rakenteellista integraatiota. Rakenteellisen integraation puutteen kerrotaan olleen yksi syy, miksi valinnanvapausmallin vaihtoehtona esillä ollut eräänlainen laajennettu omalääkärimalli, omatiimimalli, hylättiin.

”Asiakassuunnitelma tässä lakiesityksessä oli yhteenveto monesta eri nykyisestä asiakassuunnitelmasta. Ja näitä ’yhteenvetoasiakassuunnitelmia’ ei tehdä kuin silloin kun henkilö tarvitsee useampaa kuin yhtä palvelukokonaisuutta. Tässä katsottiin, että tämä yhteenvetokaan ei voi olla kaikkien näkyvissä johtuen myös henkilötietojen suojasta”, arvioi rkp:n kansanedustaja Veronica Rehn-Kivi.

”Jos asiakassuunnitelma nyt poistetaan, niin eikö se silloin tarkoita, että ei sille integraatiolle löydy enää tästä asiakassuunnitelmasta pohjaa. Jos asiakassuunnitelmassa ei ole integraation pohjaa, eikä sitä ole rakenteissa, niin missä sitä on? Ei missään”, sanoo Salonen.

Sdp:n kansanedustaja Anneli Kiljunen katsoo, että nyt kaavailtu sote-uudistus myös tekisi mahdottomaksi nykyiset Eksoten ja Siun soten kaltaiset yhteistyömallit, joissa palveluita on integroitu.

”Nyt tulevaisuudessa nämä palvelut joudutaan pilkkomaan pienempiin osiin valinnanvapauden ja palveluntuottajalainsäädännön seurauksena. Se estää ainoan luontevan integraation sosiaali- ja terveyspalvelujen välillä. Sitä pystytään jatkossa toteuttamaan parhaiten liikelaitoksissa, jolloin se tarkoittaa, että integroituja palveluja voidaan saada vain siellä. Mutta heti kun mennään liikelaitoksen rajojen ulkopuolelle, palvelut pilkkoutuvat eri yhtiöihin ja sitä kautta sinne tulee aina raja-aita integraation välille”, Kiljunen sanoo.

LUE MYÖS:

Ihmetys SAK:ssa: Poliitikoiden mielestä Suomen suurin ongelma, todellisuudessa maailman paras terveydenhuoltojärjestelmä – ”Vastuutonta puhetta”

HUSin ylilääkäri arvostelee Juha Sipilän hallituksen suunnitelmaa: ”Olen kovasti hämmästellyt valtiovarainministeriön oletuksia”

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Hannu Saarenmaa

En ole koskaan ymmärtänyt miksi SO ja TE on koplattu.

On selvää, että TE on joskus vaikeaa ja erikoissairaanhoito ja joskus myös perus- vaatii isompia rahkeita, joihin 5 tai 12 aluetta tarjoaisi varmaan sopivat puitteet.

Mutta vaatiiko se SO-puoli niin suuria puitteita? Eikö paikallistasolla ymmärretä niitä sosiaalisia ongelmia parhaiten? Niiden ratkaisu ei vaadi osaamisen ja rahoituksen keskittämistä vaan paikallista asioiden, ihmisten ja olosuhteiden tuntemusta.

Käsitän kyllä kepun tarpeen saada maakuntansa ja kokkareiden tarpeen rahalla saada vaihtoehtoista terveydenhuoltoa, mutta miten SO-TE koplaus tähän istuu?

Antti Kostet

Lääkäreiden, hoitajien ja hoitopaikkojen määrä ei lisäänny, joiten hoitokaan ei parane.
Terveydenhuollon it-järjestelmät ovat sekavassa tilanteessa ja ne eivät keskustele keskenään ainakaan seuraavaan 10-vuoteen. Toimivan järjestelmän aikaansaanti maksaa luultavasti ainakin noin milajardi euroa.
Lopputuloksena tulee olemaan pannukakku runsain kustannuksin ilman mitään parannusta nyktilaan.

Pasi Käyhkö

Olen päättänyt ensi kevään vaalien äänestämisestäni sen verran, että ääneni saa se puolue ja ehdokas, joka selkeästi tyrmää nyt suunnitellun sote-/maakuntamallin. Lisäksi hän jos kertoo tilalle järkevämmän tavan. Niitähän ovat esittäneet esim. alan asiantuntijat kuten lääkäri- ja sairaanhoitaja- kunta.
Nythän hallitus on romuttamassa täysin yhtä maailman parasta järjestelmää.

Pirjo Hokkanen

Eräs ystäväni kertoi että eräässä keskussairaalassa on vielä töissä sanelujen puhtaaksikirjoittajia....ei voi olla todellista, ovatko lääkärit siellä kirjoitustaidottomia? Eräs tuttu lääkäri oli ollut töissä tosi monessa sairaalassa ja terveyskeskuksessa. Hän sanoi että jokaisessa oli erilaiset atk-systeemit. Aikaa meni turhaan opettelemiseen. Sen vuoksi nämä eivät kai kommunikoi keskenään. Jos nämä asiat saataisiin kuntoon johan se säästäisi pitkässä juoksussa kustannuksia....