Maanantai 10.12.2018

Dieselveron poistamiselle hurja kannatus – Kansalaisaloitteen tekijä pöllämystyi täysin

Jaa artikkeli:
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva
|

Haapaveteläinen Tuulikki Paavola on pöllämystynyt. Hänen tekemänsä kansalaisaloite dieselverosta luopumiseksi sai yli 50 000 allekirjoitusta yhdessä päivässä.

Tarvitaan juuri 50 000 allekirjoittajaa, että aloite menee eduskunnan käsittelyyn. Allekirjoitusten keräämiseen olisi aikaa puoli vuotta.

Kansalaisaloite avattiin maanantaiaamuna Kansalaisaloite.fi-sivustolla. Raja meni rikki noin kello 20.23.

– Aivan mykkänä seurasin itsekin, Paavola sanoo.

Paavola kertoi aiemmin ajatelleensa vielä aamupäivällä, että 3 000–5 000 allekirjoitusta päivässä olisi hyvä saavutus.

– Tämä on aivan uskomatonta.

”Verolle ei enää perusteita”

Paavola itse ajaa autoa joka päivä, sekä työssä että vapaa-ajalla. Hänen omassa taloudessaan on kaksi diesel-autoa, joista toisesta hän maksaa käyttöveroa vuodessa noin 800 euroa.

Hän alkoi suunnitella kansalaisaloitetta torstai-iltana huomattuaan, että dieselin hinta oli noussut jo korkeammaksi kuin bensiinin. Hinnannousun vuoksi Paavolan mielestä olisi reilua, jos vero poistettaisiin.

– Verollehan ei nyt ole enää perusteita. Peruste on ollut valtion saamien tulojen lisäksi se, että sillä tasataan diesel- ja bensiinikäyttöisten autojen käyttökustannuksia, Paavola sanoi IS:lle aiemmin.

Paavolan mukaan on myös ilmiselvää, että dieselin hinnannousu johtaa muutoin diesel-autojen arvon alenemiseen.

– Jännityksellä odotan, mikä puolue tästä nostaa vaaliteeman.

LUE MYÖS:

Kansalaisaloitteita menossa roskakoriin – Kansanedustaja vaatii välitöntä lakimuutosta

140 000 allekirjoittajan aktiivimalliälähdys tuuliajolla – 4 kansalaisaloitetta jumissa sote-valiokunnassa

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Tapio Lehtimäki

Linkkisi lopussa olevan bensa- ja diesel-vokkarin vertailussa kumpikin malli näyttäisi saastuttavan jetsulleen yhtä paljon.

Muistaakseni diesel-ajoneuvojen tarvetta on puolusteltu sillä, että öljynjalostusprosessissa syntyy mm. sekä bensaa että polttoöljyä. Tästä jälkimmäisestä tisleestä on peräisin diesel-koneiden polttoneste. Ja jokuhan sen polttoöljynkin joka tapauksessa hyödyntää.

Niin ikään diesel-moottorin vääntö on ylivertainen bensakoneeseen nähden. Lisäksi dieseliä palaa litramääräisesti vähemmän kuin bensaa saman työn suorittamiseen. Diesel-koneissa on siis ainakin ennen vanhaan ollut bensamasiinoita parempi hyötysuhde - ja on kai edelleen.

Harri Kovala

Ilman bio-komponenttia diesel saastuttaa siis vähemmän, joten bio-vaatimukset lisäävät saastuttamista. Mutta tässä oli vain CO2-osuus, modernin bensiinimoottorin hiukkaspäästöt ovat moninkertaiset dieseliin verrattuna, eikä NOx päästöt SCR:n jälkeen ole dieselissä bensiinimoottoria suuremmat.

Ilkka Paananen

Arvaus. Laitetaan bensalle 'solidaarisuusvero', jolla hintaero saadaan takaisin. Se on satavarma, että mikään autoiluun liittyvä vero ei tässä maassa tule laskemaan. Varokaa vaan sähköautoilijat teillekin lankeaa maksuosuus kunhan riittävän suuri osuus kansalaisista saadaan harhautettua aatoksen taakse.