Perjantai 14.12.2018

13.11.2018 08:27
Päivitetty:
13.11.2018 08:32
    ”Ei tässä ihan pienestä asiasta ole kysymys, koska siviililentoturvallisuutta on vaarannettu”, Sipilä sanoi.

Pääministeri Juha Sipilän (kesk) kommentit GPS-häirinnästä ovat levinneet kansainväliseen lehdistöön.

Muun muassa Britannian yleisradioyhtiö BBC kertoo Sipilän sanoneen, että häirinnän takana on mahdollisesti Venäjä. BBC otsikoi, että ”Venäjää epäillään” GPS-häirinnästä Suomessa.

”Ei tässä ihan pienestä asiasta ole kysymys, koska siviililentoturvallisuutta on vaarannettu”, Sipilä sanoi pääministerin haastattelutunnilla Radio Suomessa sunnuntaina. LUE LISÄÄ: ”Sellaista kyvykkyyttä tiedetään Venäjällä olevan” – Juha Sipilä otti haastattelutunnilla kantaa Suomessa annettuun harvinaiseen varoitukseen

Kreml on kiistänyt Venäjän olevan tapauksen takana.

Yle kertoi perjantaina, että lennonvarmistuksesta vastaava valtionyhtiö ANS Finland antoi tällä viikolla ensimmäistä kertaa ilmaliikenteelle varoituksen GPS-suunnistuksen laajasta häiriöstä Lapissa. Häiriön uskotaan liittyvän Pohjois-Norjassa pidettyyn Naton suursotaharjoitukseen, ja ainakin Norjassa häirinnästä syytetään Venäjää. Maiden välille on syntynyt jännitettä Trident Juncture -harjoituksen vuoksi.

Eduskunnan ulkoasianvaliokunnan puheenjohtaja Matti Vanhanen (kesk) vaati Suomen Lappiin annetun ilmaliikenteen GPS-varoituksen taustojen selvittämistä viime viikolla.

”Tämänkin ongelman tausta on selvitettävä ja reagoitava siten, että ongelma ei jatku tai toistu. Kyse on vähintään samasta kuin ilmatilaloukkauksissa, nämäkin ongelmat on heti julkistettava”, Vanhanen totesi.

LUE MYÖS:

Jukka Tarkka Suomessa annetusta harvinaisesta varoituksesta: ”Todellisen aseellisen kriisin päällä ollessa niin tapahtuu vuorenvarmasti”

Venäjä ilmoitti ohjusammunnoista Norjanmerellä – alueella käynnissä Naton sotaharjoitus

Carl Bildt Naton suurharjoituksesta: ”Suomi ja Ruotsi rikkovat viimein kylmän sodan aikaisen doktriinin”

Henkilöt:

Markku Lehto

Näistä signaalien havainnointiin liittyvissä asioissa ei kannata kovin yksityiskohtaisesti julkisuuteen kailottaa. Sehän olisi juuri sitä, mitä häirintäsignaalien lähettäjä pyrkii aikaan saamaan. Eli että kerrottaisiin mitä on havaittu, missä on havaittu, kuka on havainnut ja millä havainnot on tehty. Ei kai kukaan ole niin tyhmä, että paljastaisi tällaisia tietoja.

Mutta niin kuin pääministeri totesi, hänellä on jotakin muutakin tietoa, kuin mistä hän julkisesti puhuu. Ei Suomen pääministeri todellakaan lähde ihan huhupuheiden perusteella leimaamaan Venäjää härinnän lähteeksi. Eli viesti venäläisille on: " Hei me tiedämme , mutta emme kerro mistä tiedämme." Tietenkin Lavrov vastaa tähän perinteisesti: "Teillä ei ole esittää todisteita." Muodollisesti Venäjä voi pestä kasvonsa tällä, mutta ei käytännössä. Eikä moinen toiminta ainakaan lisää luottamusta Venäjän nykyhallinnon tavoitteisiin.

Miksiköhän siihen Hesarin Puolustusvoimien Viestikoekeskusta koskevaan juttuun suhtauduttiin valtion hallinnossa niin vakavasti ?

Janne Pohjala

Tämä ei ole levinnyt vaan se on levitetty, koska tämä on Suoman infosotaa ja sille halutaan huomiota.

Kun kerran BBC mainittu niin luetaan sitä:

Tämän BBC:n uutisen mukaan vuonna 2015 Joint Warriorissa osana harjoitusta NATO itse käytti GPS -häirintälähettimiä.

Harjoituksen yksi osa on harjoitella toimintaa sodan aikana jolloin GPS ei välttämättä toimi.

BBC:n uutisessa Brittien viestintävirasto Ofcom tiedottaa että NATOn:n harjoituksen vuoksi GPS ei toimi ja kertoo mihin paikkoihin härintälähettimet asennetaan. Uutinen kertoo että tehtiin myös NATOn vuoden 2011 harjoituksessa:

"GPS to be jammed in Scotland during Nato war games

The Mountaineering Council of Scotland has flagged up information from communications watchdog Ofcom about the denial of GPS during Joint Warrior.

Jammers will be in place at Faraid Head at Durness and Loch Ewe.

Jamming during Joint Warrior in October 2011 was suspended after complaints from Western Isles fishermen."

Kuka uskoo ettei samaa olisi harjoiteltu 2018 Trindent Juncturessa. ETENKIN kun Norja jo viime kuun lopulla tiedotti, ennen harjoituksen alkua, että harjoituksen aikana tulee olemaan GPS -häriöitä.

Ja nyt sitte Sipilä ja ei minkään asian asiantuntija Aaltola eivät keksi muuta syytä kuin että "Venäjä se varmaan oli" "Shoigun kosto". Vaikka kaikilla aiemmilla kerroilla se on ollut Nato ITSE.

Tämä on tökeröä infosotaa Suomelta, jolta voi vetää housut nilkkoihin BBC:n uutisella.

Arvo Tammela

Immonen, ilmeisesti olit Juha Sipilän kanssa ostamassa siviililentokonetta, kun noinkin tarkasti pystyt kertomaan julkisuuteen maksutavan. Jos olisit olisit kertonut myöskin ostopäivän ja koneen myyjän, niin tietosi olisi todellista faktaa eikä mututietoa.

Jukka Varonen

Tai aikoinaan ensimmäisen Persianlahden sodan aikana parani. Tässä keskustelussa unohdetaan, että sotilaiden päävälinen on GPS:n salattu paikannuskoodi. Sen häirinnästä me emme tiedä yhtään mitään, paitsi sen, että se on huomattavan vaikeaa. Mutta nykyään kaikilla armeijoilla on käytössään valtava määrä siviiilikäyttöön tarkoitettuja laitteita, myös USA:lla itsellään. Joten näiden mykistäminen kriisitilanteessa on kaksiteräinen miekka. Toimintataktiikkaa sietää miettiä ja vaikka vähän harjoitellakin.

Jouni Borgman

Tarkennetaan sen verran, että eikös kyse ole Euroopan omasta Galileo-satelliittipaikannusjärjestelmästä, joka nyt jököttää taivaalla melko jonninjoutavana ja sille halutaan joku sovellus, jolla ohjelman kustannuksia voidaan saada takaisin.

Lentoliikenteellä on varajärjestelmiä kuten radiomajakat. Mittarilentoonkin voitaneen turvautua, jos kaikki järjestelmät pettävät. Sen jälkeen voidaan lukea 'Isä meidän'- rukous.

Matti Karvonen

"Tiedetään olevan tekniikkaa"... GPS on äärimmäisen helppo sotkea. Laittaa vaan gps majakan huutelemaan ylisuurella teholla jonnekin lähistölle, jolloin algoritmi laskee paikan "päin eduskuntaa". Jos on oma satelliitti tätä varten, niin aina parepi, mutta onnistuu maa/meri/ilma-asemasta/aluksesta myös.

Markku Lehto

Se häirintälähetin täytyisi saadaa vähän korkeammalle ja tehojakin pitäisi olla reippaasti jotta häirintäsignaali pääsisi vähän kauemmaksi perille. Ihan kotikonstein ei puolta Lappia ja Pohjois-Norjan alueella lentäviä lentokoneita voida maanpinnalta häiritä.

Jukka Varonen

Herra Vanhanen tämän asian ensimmäisenä mokasi, kun meni vertaamaan radiohäirintää ilmatilan loukkauksiin. Ei Vanhanen lainkaan ajatellut, että jos tämä katsotaan ilmatilan loukkaukseksi niin kuka on itsestään selvä syylliseksi epäilty. Ei Vanhanen ottanut huomioon, että tämä saattaisi olla sotaharjoituksen toteutukseen liittyvä järjestely. Kyllä nyt meni kaksi keskustan puheenjohtajaa, entinen ja nykyinen, syyhyttä saunaan, mutta nahka saattaa olla aika kipeä, kunhan ulos selviävät.

Markku Lehto

"Ei Vanhanen ottanut huomioon, että tämä saattaisi olla sotaharjoituksen toteutukseen liittyvä järjestely."

Suomalaiset olivat mukana siinä harjoituksessa. Että suomalaiset ja Suomen pääministeri eivät olisi saaneet siitä tietoa, että sotaharjoituksessa käytetään Lappiin ulottumaa GPS-häirintää ? Ei tunnu oikein vedenpitävältä selitykseltä.

Kyllä tässä maassa Suomen ylin johto on pidetty myös sotilaallisista asioista melko hyvin ajan tasalla. Niistä vaan ei ole tapana kaikilta osin tietoa julkisuuteen jakaa.

Mutta niin näyttää olevan tässäkin tapauksessa, että annetaan ymmärtää joidenkin taholta ( keiden viime kädessä ? )se, että meidän maassa monet uskovat enemmän esimerkiksi Venäjän hallituksen tiedottajaa, kuin Suomen pääministeriä. Kysehän näissä asioissa on enemmän tai vähemmän uskottavuudesta. Ketä kukin uskoo ?

Janne Pohjala

BBC 2015: "GPS to be jammed in Scotland during Nato war games"

2015 ja 2011 NATO käytti GPS -häirintää osana NATO:n Joint Warrior sotaharjoituksissa. Tässä BBC:n uutisessa brittien viesttintävirasto Ofcom varoittaa ettei GPS toimi harjoituksen aikana ja kertoo myäs paikat joishin NATO sijoitaa häirintälähettimet.

Norja varoitti jo viime kuussa ennen Trident Juncturen alkua että GPS:ssä tulee olemaan häriöitä.

Mikä on todennäköisyys että kun edellisissä NATO:n harjoituksissa on harjoiteltu sitä ettei GPS toimi ja Norja ilmoitti samaan tapaan kuin Britit 2015 ja 2011 että ei toimi ja sitten kun se ei toimi, niin tällä kertaa syy siihen on..... Venäjä..

Merja Fager

Tämän hallituksen aikana on entisestään lisääntynyt idän ja lännen vastakkain asettelu. NATO on hivuttautunut maamme rajojen sisään kuin varkain. Pysyisivät poissa ja antaisivat suomalaisten elää rauhassa naapuriensa kanssa. Tuntuu että,
sota taitaa sopia hyvin Sipilän hallitukselle, Miksi?

Markku Lehto

Joo, kyllähän se Naton rooli, tarve ja merkitys Jeltsinin aikana 90 -luvulla tahtoi hämärtyä. Mutta Putinin hallinnon, aikana Naton rooli, tarve ja merktitys on EU:ssa ja länsimaissa taas kerran kirkastunut. Sitä on edesauttanut Putinin puheet ja konkreettiset sotilasoperaatiot viimeisen kymmenen vuoden aikana. Ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustajaeukko, ymmärtääkseen mitkä ovat Putinin tavoitteet.

Markku Lehto

Joo, minäkin muistan kuinka varusmiesaikana sotaharjoituksessa ( jalkaväeässä olin silloin ) kävimme elektronista sodankäyntiä keltaisia vastaan laittamalla nuppineulan pätkän parikaapeliin oikosuljemaan johtimet. Siinä sai keltaisten vikapartio olla tarkkana mistä vika löytyi.