Maanantai 10.12.2018

Sdp heittäisi hallituksen autoveroalen roskiin – Kaikki työsuhdeautot sähköautoiksi pikavauhtia?

Jaa artikkeli:
Luotu: 
15.11.2018 18:31
Päivitetty: 
15.11.2018 18:27
  • Kuva: All Over Press / EPA
    Kuva
    Sdp:n tavoite on, että vuonna 2025 kaikki työsuhdeautot ovat joko täyssähköautoja tai lataushybridejä, "tarvittaessa lainsäädännöllä".
|

Oppositiopuolue sdp vauhdittaisi Suomen siirtymää pienipäästöisten autojen ja sähköautojen aikaan. Puolueen ajoneuvolinjaus käy ilmi sen vaihtoehtobudjetista, joita käsiteltiin eduskunnassa keskiviikkona.

Sdp esittää varjobudjetissaan sähköautoilun voimakasta edistämistä. Uudistuksen kärki olisi työsuhdeautot.

”Työsuhdeautot ovat keskeisessä asemassa autojen ensirekisteröinneissä, sillä ne ovat tyypillisesti uusia autoja. SDP:n tavoite on, että vuonna 2025 kaikki työsuhdeautot ovat vuonna 2025 joko täyssähköautoja (EV) tai lataushybridejä (PHEV), tarvittaessa lainsäädännöllä”, varjobudjetissa todetaan.

Siirtymää sähköautoiluun tulee puolueen mukaan tukea monipuolisella keinovalikoimalla.

”Verotuksen on ohjattava nykyistä vahvemmin vähäpäästöisiin autoihin. Julkisen vallan on myös varmistettava riittävät investoinnit sähköautojen kattavaan latausverkostoon.”

SDP varaa vuoden 2019 vaihtoehtobudjetissaan yhteensä 10 miljoonaa euroa henkilöautoilun ja erityisesti työsuhdeautoilun sähköistämiseen, jotta vuoden 2025 tavoitteeseen voitaisiin päästä. Summa käytettäisiin kolmeen seikkaan:

– EV- ja PHEV -työsuhdeautojen verohyötyä parannettaisiin: Käyttäjä saisi vapaan autoedun samoilla ehdoilla kuin nyt pelkän käyttöedun (jossa polttoaine maksetaan itse)

– Sähköautojen ja lataushybridien hankinnasta maksettavaa autoveroa alennettaisiin. Tällä täydennettäisiin sähköautojen hankintaan suunnattua hankintatukea, joka on voimassa vuoteen 2021 asti. SDP käynnistäisi pysyvämmän hankintatuen valmistelun, joka kattaisi myös lataushybridit.

– Kolmanneksi lisättäisiin työ- ja elinkeinoministeriön rahoitusta sähköautojen julkisten latauspisteiden rakentamiseen.

Lisäksi vaihtoehtobudjetista ilmenee, että sdp peruisi autoveron kevennyksen, josta hallitus on jälleen ensi vuodelle päättänyt. Sdp ei keventäisi autoverotusta, mistä tulisi valtiolle ensi vuonna lisätuloa 65 miljoonaa euroa eli hallituksen ilmoittaman kevennyksen verran.

Kevennyksen sijaan puolue uudistaisi autoverotusta niin, että keski- ja suuripäästöisten autojen verotus kasvaisi ja vero ohjaisi pienipäästöisen auton hankintaan. Sähköautojen verotus voitaisiin samalla laskea lähelle nollaa, sdp linjaa.

Sdp:n mielestä hallituksen tuoreet päätökset ajoneuvoveron laskusta ovat ristiriitaisia aiempiin linjauksiin nähden. Hallituksen aikaisemman autoveropäätöksen mukaisesti progressiivinen autovero laskee vähäpäästöisempien autojen osalta portaittain alimmalle tasolleen.

”Hallitus on täysin tämän tavoitteen vastaisesti päättänyt myös laskea ajoneuvoveroa vuodesta 2020 lähtien 50 miljoonalla eurolla. Pienipäästöisiä autoja ei suosita tarpeeksi, kun keskipäästöisenkin ajoneuvon omistaja saa alennuksen”, sdp kritisoi.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Jarkko Mynttinen

MIten tämä vastaus liittyy tähän juttuun, oletko ihan varmasti lukenut ja ymmärtänyt jutun sisällön? Ei kai kukaan nyt kuvittele, että sähköautoilu voisi lisääntyä ilman uusien latauspisteiden rakentamista, eikä tässä jutussakaan sellaista väitetä, vaan juuri päinvastoin. Itsestäänselvä tosiasia on, että latauspisteitä ei ole "jokakolkassa", eikä tässä jutussa sitäkään kiistetä. Jutussahan nimenomaan ehdotetaan toimenpiteitä sähköautoilun lisäämiseksi, ja yhtenä toimenpiteenä on nimenomaan mainittu julkisen rahoituksen lisäämien mm. latauspisteiden rakentamiseen. Tämä oli kommentti ihan vain luetun ymmärtämisen ja perustellun kommentoimisen/vastaamisen näkökulmasta ja puolesta, ei kannanotto sähköautoilun puolesta tai vastaan.

Hannu Rautomäki

Koko maan kattavaa pikalatausasemien verkostoa ei rakenneta pikavauhtia.
Entä missä ovat sellaiset täyssähköautot, joiden ajomatka on riittävä kertalatauksella Suomen talviolosuhteissa?
Sellaisia ei ole olemassakaan. Vielä.
Norjassa on jo paljon sähköautoja, mutta siellä valtio vahvasti subventoi.

Jarkko Mynttinen
Vastaus kommenttiin #5

No ei varmaankaan rakenneta pikavauhtia, en tiedä onko tarvettakaan rakentaa, mutta eihän se ole silti peruste olla tavoitelematta sähköautojen määrän lisäämistä. Ja pikavauhtikin on suhteellinen käsite, voitanee rakentaa nopeastikin jos sellaiselle löytyy perusteet. Ei ole ajomatkatkaan varmaan riittäviä yhdellä latauksella, ei kesällä eikä varsinkaan talvella, kuka tietää varmaksi onko ja milloin?
Vähän huono ja absurdi peruste olla tavoittelematta sellaista mitä ei vielä ole. Presidentti Kennedy julisti matkan kuuhun kansalliseksi tavoitteeksi 1962, mikä oli suurimmaksi osaksi tuolloin vielä täyttä utopiaa. Ei mennyt kuin seitsemän vuotta ja kuulento oli kuitenkin totta. Samalla logiikalla kuulennon ei olisi varmaan pitänyt olla totta koskaan? Ensimmäisestä kuulennosta on kulunut kuitenkin jo lähes 50 vuotta, mutta se on kuitenkin utopiaa tällä hetkellä, ei tekniikan vaan ilmeisesti sen kalleuden vuoksi?
Jos Norjassa on kerran paljon sähköautoja, eikös se silloin juuri todista, että sähköautojen määrän lisääminen on kuitenkin mahdollista, olipa syy mikä oli? Helpompi on varmasti aina keksiä syitä, miksi jokin ei ole mahdollista kuin päinvastoin?

Oskari Pettersson

Oli tuossa jutussa pari muutakin asiaa jätetty huomioimatta. Jos vaikka niitä latauspaikkoja olisi joka kolkassa ja riittävästi, niin entä se latausaika. Työsuhdeautoa käytetään työajoihin, niin mitenkäs se auton latausaika? Onko se työaikaa josta kärsii se työnantaja vai palkaton vapaa-aika tienpäällä, joka harmittaa sitä duunaria joka käyttää sitä työsuhdeautoa työtehtävissä. Toinen asia mihin ei oteta kantaa on sähköautojen riittävyys. Niitä tehdään tällä hetkellä reilu miljoona vuodessa ja Kiinan markkinoille menee yli 600 000. Niin millä mielikuvituksella nämä päättäjät kuvittelevat että Suomen markkinoille tulisi riittävästi näitä sähkö ja hybridiautoja? Kun ne muutkin maat tahtovat lisätä kyseisten autojen käyttöä. Toki täällä voi kirjoittaa että autotehtaat lisäävät tuotantoa. Mutta pitäs saada lisää akkutehtaita, kun nykyisten kapasiteetti riittää nykyiselle tuotannolle. Lisäksi pitäisi niitä akkumineraalien tuotantoakin lisätä eli kaivoksia lisää. Eli nämä demarien vaalilupaukset ovat aivan tyhjiä ja yhtä vahingollisia kuin Bernerin puheet Suomen autokaupalle.

Jarkko Mynttinen
Vastaus kommenttiin #8

No tätähän juuri yrin edellä kertoa, että huono ja absurdi peruste olla tavoittelematta sellaista mitä ei vielä ole. Jos ei ole latauspisteitä niin ei kehitellä akkuja, eikä autojakaan, niinkö? Näillä perusteilla ei millään asialla olisi kehittymisen edellytyksiä, aina löytyy jokin este/syy olla tekemättä jotakin. Luettelet ongelmia, jotka estävät sähköauoton käytön määrän lisäämistä. Sen sijaan pitäisi asettaa tavoite, että kehitetään sellainen sähköauto jonka akun voi ladata esimerkiksi 2 minuutissa ja täydellä latauksella voi ajaa esimerkiksi 1000 km keskinopoedella 100 km/h, niin ei tarvitse miettiä ollenkaan noita "kuka kärsii asioita ja Kiinan markkinoita". Jos kehittämiselle on olemassa jokin varma tai hyvin todennäköinen este, niin tietenkään sellaista tavoitetta ei sitten kannata asettaa päämääräksikään. Noiden mainitsemiesi parin muun asian lisäksi löytyy varmaan muutama muukin, jolla voisi samalla tavalla ja samassa tarkoituksessa perustella asiaa. Ensin tarvitaan kuitenkin idea, jonka jälkeen tehdään alustavat arviot tuotekehityshankkeen käynnistämiseksi (kannattaa/ei kannata) jonka jälkeen asetetaan tavoitteet, ja vasta sitten aletaan ratkaisemaan varsinaisia eteen tulevia ongelmia, kuten latausajat, toimintasäde yhdellä latauksella, ja tiedonlisääntyessä tulee aina eteen uusia ongelmia ja niiden ratkaisuvaihtoehtoja.

Mikko Toivonen

Niin, ei näytä yksikään henkilä SDP'ssä perehtyneen energian ja liikenteen realismiin, kuten siihen että jos sähköautoja henkilöliikenteenkään osalta edes näkyvään osuuteen, vaikka 2% maailman ajoneuvoista rakennettaisiin, niin kaikki akkumateriaalit olisi käytetty.
Ei liioin ole mielessä? käynyt että suurten kaupunkien alueelle, missä valtaosa autoistakin pyörii, ei ole mitään mahdollisuutta rakentaa toimivaa latausinfraa muille kuin hyvin harvoille autoille.
Tämä SDP ajatus mon jopa enemmän ulapalla kuin Vihreiden vastaavat älynväläykset

Jarkko Mynttinen

MIten tämä vastaus liittyy tähän juttuun, oletko ihan varmasti lukenut ja ymmärtänyt jutun sisällön? Ei kai kukaan nyt kuvittele, että sähköautoilu voisi lisääntyä ilman uusien latauspisteiden rakentamista, eikä tässä jutussakaan sellaista väitetä, vaan juuri päinvastoin. Itsestäänselvä tosiasia on, että latauspisteitä ei ole "jokakolkassa", eikä tässä jutussa sitäkään kiistetä. Jutussahan nimenomaan ehdotetaan toimenpiteitä sähköautoilun lisäämiseksi, ja yhtenä toimenpiteenä on nimenomaan mainittu julkisen rahoituksen lisäämien mm. latauspisteiden rakentamiseen. Tämä oli kommentti ihan vain luetun ymmärtämisen ja perustellun kommentoimisen/vastaamisen näkökulmasta ja puolesta, ei kannanotto sähköautoilun puolesta tai vastaan.

Topi Rantakivi

Energiaratkaisuja puuttuu edelleen. Sähköautoissa on edelleen ongelmia, jotka pitäisi saada standardimallilla ja koolla. Edelleen siellä akkujen louhintamateriaaleissa on saasteita ja ne pitää ratkaista.

Vauhdikkaasti ei kyllä saada sähköistettyä, kun jo vanhat sähkörungot pitää uudistaa ja niitä on hirvittävät määrät. Lisäksi pitäisi trendin mukaisesti teetättää älykkäitä sähköjärjestelmiä, mikä lisää sen, että osaajia pitäisi olla ja vanhojen sähkärityyppien mentävä oppimaan uutta asiaa ja siihen taas lisää lupakortteja.

Ei se minua haittaa, pääasia, että palkkaa tulee ja työllisyys sillä alalla on hyvä. Haittaa on vain kansalaisilla, joiden lasku vain nousee isommin.

Jari Niemelä

Itse uutiseen ei ole kommentoitavaa, mutta huomasin että tämä uutinen oli luotu 18.31 ja päivitetty 18.27. Aika erikoinen juttu. Kuka lienee tämä profeetallinen toimittaja, joka on päivittänyt juttunsa jo ennen sen julkaisemista?