Sunnuntai 16.12.2018

Keskustalaiset ministerit ja koko Suomen autoala ovat solmineet diilin – koko maan autokantaa ollaan nopeasti uudistamassa

Jaa artikkeli:
Luotu: 
16.11.2018 10:05
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Alma Talent
    Kuva
    Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk).
|

Suomen autoala on sopinut vastuuministereiden kanssa sopimuksen ilmastoteoista, ilmenee Anne Bernerin (kesk) johtaman liikenne- ja viestintäministeriön sekä Kimmo Tiilikaisen (kesk) johtaman ympäristöministeriön medialle toimittamasta kutsusta.

Kyse on uudenlaisesta vapaaehtoisesta ilmastosopimuksesta, niin sanotusta green dealista. Osapuolet ovat sitoutuneet tiettyihin toimiin, ”jotta autokantaa saataisiin nopeasti uudistettua vähäpäästöisemmäksi”, ministeriöt kertovat.

Näistä toimista kerrotaan tarkemmin ensi viikon torstaina järjestettävässä tiedotustilaisuudessa. Ministereiden ohella mukana ovat Autotuojat ja -teollisuus ry sekä Autoalan keskusliitto.

”Autoalan ilmastosopimus perustuu keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelmaan, jonka mukaan liikenteen päästöjä tulisi vähentää puoleen vuoteen 2030 mennessä. Suomessa neuvotellaan parhaillaan monelle eri alalle kestävää kehitystä ja ympäristötavoitteita edistävää green deal -sopimusta. Ensimmäisenä solmittu muovikassisopimus (2016) on jo nyt vähentänyt merkittävästi muovikassien käyttöä”, ministeriöt toteavat.

LUE MYÖS:

Suomeen tulee muovikassisopimus, joka korvaa uuden lain

Sdp heittäisi hallituksen autoveroalen roskiin – Suomi pikavauhtia sähköautojen aikaan

Kansanedustaja myöntää: Uusi autovero on ”järjetön Suomelle” – poistaisi sen kokonaan

Suomesta tuli vanhojen ruotsalaisdieselien hautausmaa? – Autontuojat Ylellä: Pieleen menee

Jaa artikkeli:

Kommentit

Veikko Hintsanen

Kiitettäviä toimia. Odotan mielenkiinnolla milloin aloitetaan tavaraliikenteen osalta liikenneinfran rakennemuutokset, joilla vähennetään suuri osa maamme rekkaliikenteen tarvetta niin vienti tuonti kuin kotimaan ,erityisesti metsä raaka aine kuljetuksissa . Tästä sovittiin jo vuonna 2011 EU liikennestrategiassa. Nyt vasta 1.11.2018 aloitettiin ensimmäinen tutkimus aiheesta. http://www.merikotka.fi/projects/infuture-future-potential-of-inland-wat...

Hannu Peltola

sorry vaan vaikka olet ministeri, kaikenlainen hinnankorotus ja autoilijoiden ruoskiminen vasin vanhentaa autokantaa, kulutusvata vähenee ja on ostettva yhä halvempia autoja (pääsääntöisesti ellei ole hopealusikka suussas) puhun nyt suurista massoista jotka koittaa elää työnteolla, jo rahoitusliikkeet ja pankitkin pitävät siitä huolen jos mittarissa ei näy tarpeeksi kulutusvaraa, ei tule rahoitusta autoon vaikka siinä olisi kuinka 0 päästöt, tää lon realismia, autokantamme vanhenee yhä nopeammin

Mikko Toivonen

Vanhasta tiedosta voi päätellä, että jos kepu on tehnyt diilin kenen tahansa kansdsa niin silloin on menty pahasti veronmaksajan kukkarolle ja diili sisältää lähinnä vain kepu etuja. Subjektiivisiä etuja.
Koko hallitus voisi tehdä järkevän diilin ja liikennepolitiikan halutessaan. Vaan ei ole näköpiirissämitään sellaista mille voisi löytää rationaalin, kohtuullisen ja kokonaisuutta hyödyttävän toiminnan.

Meillähän se olisi kaiken maa ja vesiliikenteen nopea muuntaminen metaaneille ja koko liikenneinfran muuttamista niin että sisävedet kunnolla väylistetään ja uudet meriyhteydet avataan ja rekkaliikenteen suuri osa siirretään mittavasti tehokkaampaan ja vähäpäästöisempään laivaliikenteeseen.

Reijo Vuoriheimo

Olen varma, ettei Suomen autoala ole keskustalaisilla henkilöillä miehitetty. Eikä siksi myöskään ole ajamassa kepulaisten etuja. Päästöjen vähentämiseen tähtäävä toiminta sopii paremmin vihervassarien agendalle, tämä unohtui. Heillä eivät näissä asioissa kukkaronnyörit pahemmin kiristy.

Jopa on päästöjen vähentämiseen tähtäävä toiminta kaukaa haettu, kun sisävesien väyliä pitäisi ruveta avaamaan. Toisaalta, jos yrittäjien saama 9 miljardin euron tukiaiset käytetään kokonaan vesiväylien rakentamiseen, jotain jälkeä saataisiin. Se ei veisi vielä yhtään tukea kepulaisten saamista rahoista.

Veikko Hintsanen

Ei niinkään kaukaa, mutta sillä tavalla etäällä että liikenneministeriö on onnistunut oman puutteellisen liikennetutkimuksensa ja viestintä mahdollisuuksiensa avulla ja kyennyt pitämään kansalaisten ja kansanedustajien normaalin tietomäärän ulkopuolella niin EU :ssa sovitut liikennepoliittiset faktat kuin valtion liikenteen ulkopuolisten kulujen vertailun kaikessa liikenne infra laskennassa määriteltäessä liikenteen määriä ja mahdollisuuksia päästöjen pienentämisiin.

Mediasta tulee kyllä yksittäisiä aiheita silloin tällöin läpi mutta niitä ei kommentoida vaan ne mediassa hiljaisesti yritetään unohtaa. Mutta netti aikana jäljet jäävät ja niitä voi yhdistellä kaikki kellä tietokoneet on.

Tässä sinulle viikonlopun paketti sisävesiliikenteen toimista ja niiden vaikutuksista ,sekä mitä missäkin on sovittu -ihan virallisestikin...

+++
Lähdetään liikkeelle liikenteen rakennemuutoksesta jota on pidetty LVM:n toimesta mediassa pääaiheena yli 10 vuotta.

Rakennemuutosta liikenteen tutkimukseen ja rakentamiseen ajaa mm myös Kansainvälinen Energiajärjestö (IEA) toteamalla Turun Sanomien https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4129761/IEA+suomii+turpeen+kayttoa++su... Suomen liikennepolitiikasta mm seuraavaa:

” Liikennepolitiikkaa tulisi arvion mukaan katsoa selkeämmin kokonaisuutena, jossa huomioidaan esimerkiksi kuljetusten energiatehokkuus, joka on yksinkertaisimpia ja edullisimpia keinoja päästöjen vähentämiseen.”

Mikäli edellä mainittu huomioitaisiin Suomalaisessa liikennepolitiikassa niin se johtaisi selkeästi siihen, että sisävesiliikenne tulee huomioon suomalaisessa pitkän ja keskipitkän liikennesuunnittelussa .

Tutkimukset tulisi lähteä siitä faktasta että , että maahan voidaan rakentaa EU tuella sisävesiliikenne verkko jossa yhteydet niin Porista kuin Kotkasta itämerelle. Reitit mallireiteiksi ja tulevan infran peruslaskelmiksi löytyvät mm kartastosta

http://kanaler.arnholm.nu/suomi/suomi.html

Linkit
Sisävesiliikenteen perustietopankki
www.sisävesi.fi

EU liikennestrategia vuodelta 2011
https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en?fbc...

EU:ssa liikennehallinnosta sovitut liikennemuodot
https://ec.europa.eu/transport/modes_en (sisältää vastoin Suomen Liikennejärjestelmän hallintoa myös erillisen /oman Sisävesi liikenne moodinsa )

EU:n 38 sisävesille hyväksyttyä liikennejärjestelmä kehittämisiin tarkoitettua tukimenettelyä
https://eibip.eu/funding/?timeframe=active&category=144&fbclid=IwAR3syQl...

Euroopan tilintarkastustuomioistuimen raportti sisävesiliikennekehittämisen laiminlyönneistä vuodelta 2015
https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR15_01/SR15_01_FI.pdf?fbcl...

Yhteenveto Suomen hallinnon laiminlyönneistä EU liikennestrategian toteuttamiseksi vesiliikenteen osalta vv 2006-20116
http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/2.8-Suomen-Sisävesiliikenne-poliitisia-päätöksiä-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf?fbclid=IwAR3BHzoLxhpFA_8eLJ42pCKb6oZ8fFT0GHT1Vi_-EH-gBxOm1tPTz2JYr4Q

Laivaliikenteen taloudellisuus, päästöt ja polttoaine kulutus tonnikm kohden versus kuorma autot
1) http://www.inlandnavigation.eu/what-we-do/facts-figures/?fbclid=IwAR3haD...
2) https://shipowners.fi/merenkulkua-sitoo-globaalit-paastorajoitukset/?fbc...

Esimerkki valtion tukemista liikennehankkeista EU tukimenettelyissä vuodelle 2018 . Ei yhtään sisävesihanketta
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fvaltioneuvosto.fi%2Fdelegat...

Maan ensimmäinen maantieliikenne volyymien siirtomahdollisuustutkimus vesiliikenteeseen Venäjän liikenteessä Saimaan alueelle. Huom 7 vuotta sen jälkeen kun periaatteesta oli sovittu EU:ssa
http://www.merikotka.fi/projects/infuture-future-potential-of-inland-wat...

Maailman suurin yksittäinen kuljetus projekti , sisältää sisävesiosuuden Suomesta -Kazkhstaniin.
1) https://yle.fi/uutiset/3-9180196?fbclid=IwAR2Qvm3WGXtQLN6kvhqNR1ZP80eXCN...
2) http://www.haminakotka.com/fi/sataman-uutiset/haminakotka-sataman-kazaks...

Reijo Vuoriheimo
Vastaus kommenttiin #27

Täytyy tunnustaa, etten lukenut kirjoitustasi kuin pienen pätkän. Todennäköisesti siinä puolustellaan vesiväyliä. Voipi olla, että niissä on järkeäkin mukana, toisin kuin "etusivun" kommenteissa, jotka ovat Eduskunnan ei, ei-puolueiden kannattien tekstejä. Niissä sadoissa kommenteissa vastustetaan aina kaikkia uudistuksia. Kun tämä porukka saattaa olla määräilemässä seuraavassa hallituksessa, mitään järjellistä uudistusta ei saada lävitse, jos sama tyyli ja vastustus jatkuvat. Vesiväylät saadaan unohtaa. Pelätään jonkun porukan saavan etua ja varallisuutta.

Pentti O Pitkänen

Omaishoitajana ja Itä-Lapissa asuvana, paikkakunnalla jolla yksityisauton pitäminen on lähes välttämätöntä hoidettavani kannalta, odotan mielenkiinnolla kuinka autokannan uusimisessa otetaan huomion pienillä eläkkeillä olevat, esimerkiksi omaishoitajat, jotka tarvitsevat autoa. Olisin tämän meidän peltikoppimme uusinut jo monta kertaa vähäpäästöisemmäksi, mutta jostakin syystä aina karkaa käsistä. Kun sen auton tarvii olla vain teknisesti kunnossa, eikä jätä tielle ja kulkee pisteestä a pisteeseen b ja vielä takaisinkin ei meillä kovin suuria hienouksia tarvita. Ilmastomuutosten torjunta on tietysti vakava asia.

Risto Nikander

Aivan. "Hyväntekijä" Berner toimi lastensairaala asiassakin juuri näin. Ei haittaa, vaikka pienituloiset eläkeläisetkin tukevat lastensairaalaa, kunhan bermerille tipahtaa kymmenykset. Pienempikin riittää, kun vain miljoonia on tarpeeksi.

Janne Pirinen

P Orpo on viimeisimmissä lausunnoissaan ollut auton omistamiseen kohdistuvan verotuksen puolella. Sen sijaan että verotettaisiin enemmän polttoaineen kulutusta, verotetaan enemmän mahdollista polttoaineen kulutusta. Mielenkiintoista on nähdä mikä on Bernerin ja autokauppiaiden kuvio.

Matti Lehtinen

Totaalista idiotismia. 20v vanha 5litraa satkulla kuluttava auto pitäisi romuttaa ja ostaa tilalle 4litraa kuluttava. Sen 1 litran takia siis tehdään kokonaan uusi auto mutta sen tekeminen ja tänne kuskaaminen ei aiheuta yhtään mitään päästöjä.

Juha Seppänen

Siinä taas hyväveli-ryhmä leikkii hiekkalaatikolla. Oikeasti alkaa miettii, että milloin nää alkaa jakaa köyhille syanidi- kapseleita.. varmaan sitten, kun huomaavat, ettei tämä suku ole tuottavut tarpeeksi rahaa heille, eikä voida kupata mitään. Kukaan ei ole laskenut, kuinka paljon vuodessa risteily ja rahtilaivat syytävät suomen alueella päästöjä, kun 15 valtameren rahtilaivaa pukkaa paskaa ilmaan yhtä paljon, kuin koko maailman autokanta. Ai niin, eihän niitä voi voi sakottaa, koska ovat yrityksiä, ja saavat vielä valtion tukeakin toimintaansa, vaikka ovatkin ahvenanmaalle rekisteröityjä (risteilylaivat).
Paskalaki ja autoverot, eläkeläiset, työttömien älyttömät aktiivimallit, ilmaiset työt 7e päivä, suojatyöpaikat kurssikeskuksille työttömistä, te-toimistojen huuhaa toiminta ja nykyään työntekijöiden syylistäminen valtion ahdinkoon, siinä se itkuvirsi, mitä ek ja kymenlaakson ex-ministeri johtajana veistelee.
Samaan aikaa valtion omat yritykset eivät maksa omia verojaan, eivät ohjaa yhtiöidensä toimintaa ja työntävät rahaa vuosia tappiollisena toimineeseen kaivosyhtiöön, koska, heh, jotkut ovat ostaneet sieltä osakkeita..
Joku sanoi, että Saksa on paska maa..
Suomi se on perseestä ja syvältä, ja uskokaa, emme edes tiedä puoliakaan, mitä siellä puuhataan.

Ilkka Paananen

Nyt on kuppi täynnä ja vakka kansiaan myöten. Menen ihan kiusalla ensi tilassa tuunaamaan dieselistä nokiloukun pois ja ohjelmalla järjestämään päästöt kohdilleen. Yksintein lähtee tarjouspyyntö viimeisistäkin tukkipuista, jotka oli tarkoitus säästää pahan päivän varalle...no itse asiassa se paha päivä näytti nyt koettavan. Kyllä saavat toiset huolehtia hiilinieluistaan ja hiukkaapäästöistään. Nyt lähden sytyttämään leivinuunin - altapäin.

Raimo Suoknuuti

Ootan niin mielenkiinnolla vaaleja ja yhden hallituspuolueen romahtamista, Näinhän gallupeissa ennustetaan. Onneks ei oo jäsenkirjaa enää mihinkään klaaniin. Tässä on seurannut mediassa päähallituspuolueen toimintaa, Ihme ja kumma kokoomusta vähemmin ollaan mollattu. Mutta pääministeripuolue saanut raippaa olan takaa. Entäs kun Rinne ja SDP porskuttaa pääministeripuolueeksi, entäs sitten, Ketäs työ haukutte. Jos viitsii vähän seurata historiaa muutamavuoskymmen taaksepäin, sama trendi jatkuu. Opposition on helppo sanoo, mitäs mie sanoin ja tehdä omia varjobudjetteja. Entäs kun pitäis lupaukset lunastaa. No helppoahan se on, Otetaan lisää velkaa ja sahataan omaa oksaa pitkässä juoksussa. Raha on aina menny rahan luo, myös työväen puolueissa kautta historian

Marko Kukkonen

Muutama kuukausi vaaleihin. Nyt siis revitään porstuasta kaikki kiiltävä irti, mikä vain lähtee ja ajetaan hulluimmatkin ryöstöverot läpi, koska on varmaa etteivät tule istumaan seuraavassa hallituksessa.
Hulluja on ne, jotka näitä vielä äänestävät.

Marko Kukkonen

Niin rasistiselta viharikokselta kuin se kuulostaisikin, kannattaisi mielestäni silti äänestää henkilöä sellaisen puolueen listoilta, joka on sitoutunut ajamaan Suomen ja suomalaisten etua. Näitä löytyy tällä hetkellä vain yksi. Toki vaalien lähestyessä myös tämä maallemme tuhoisa globalistieliitti alkaa korostamaan omaa isänmaallisuuttaan ja suomalaiskeskeisyyttään, mutta se on valheellista. Haluavat vain vallan käsiinsä, tuhotakseen maamme itsenäisyyden rippeet ja ostaakseen sillä itselleen palkkioviran eurostoliiton ytimestä.

Pekka Porkka

Miten kauan suomalaisilla menee tajuta, ettei Suomen ryöstöä pysäytä mikään muu kuin eduskunnan kaikkien nykyisten puolueiden ja kansanedustajien poispotkiminen. Tällä menolla Suomi ryöstetään täysin ja jätetään hirvittävään velkaorjuuteen. Onko suomalaisten mielestä tolkuton turpaanottaminen olevinaan jotenkin hyvän ihmisen merkki. Teette maastamme jälkipolville helvetin. Yrittäisitte edes laittaa nuo roistot liemeen.

Seppo Haavisto

Muistakaa, että koko ilmastohuijaus on mainosmies medianomi Al Goren keksintöä, jolla ei ole minkäänlaista tieteellistä pohjaa. En ole nähnyt yhtäkään kunnollista laskelmaa näiltä ilmastohysteerian nostattajilta. Varmaankin sen takia, että sellainen hysterialaskelma olisi hyvin helppo osoittaa täysin vääräksi. Al Goren väite 97 % tiedemieskannattajista on hänen oma keksintönsä, jonka hän teki heti tämän suuren huijauksen alkusekunneilla, ja yhä se vaan elää, vaikka on ilman pohjaa. Suurilla G. Sorosin, joka on Al Goren yhtiökummpani, rahoittamilla lahjuksilla on saatu moraalittomampi ilmastoväki mukaan tähän Saatanan projektiin. Nyt ei enää Georgen rahoja tarvita, kun lahjusväki on vallannut alan johtopaikat, ja valtion virat aukeavat vain "oikeaoppisille " ! Jos haluatte oikeaa tietoa tämän oikeasti lähes tehottoman kasvihuonekaasun olemattomasta vaikutuksesta etsikää netistä tai muualtakin suomalaistiedemiesten Kari K. Arvolan ja Antero Ollilan artikkelita. Niissä tämä typerä huuhaa saa ansaitsemansa kohtelun. Nämä suuret, usein vedotut järjestöt ovat kerta toisensa jälkeen jääneet kiinni törkeistä petoksista : vanhoja datoja on peukaloitu oikein reippaasti ja lämpömittareita on siirrelty metsistä afalttikentille jne. !!!