Lauantai 15.12.2018

Autoja Suomeen tuova yritys: ”Tällaista räjähdysmäistä kasvua ei ole nähty koskaan aiemmin”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
17.11.2018 09:26
Päivitetty: 
17.11.2018 15:41
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Arkistokuva. ST Tuontipalvelun mukaan Tällaista räjähdysmäistä tuonnin kasvua ei ole nähty koskaan aiemmin autojen tuonnissa.
|

Henkilöautoja tilauksesta Suomeen tuova ST Tuontipalvelu kertoo käytettyjen autojen tuonnin kovasta kasvusta Suomessa.

”Menossa on nyt jo neljäs perättäin kasvun vuosi käytettyjen autojen maahantuonnissa. Verottajan julkisten autoveropäätöksien luettelojen perusteella tämän vuoden tammi - lokakuun aikana on tehty verotuspäätöksiä 31214 maahantuodusta henkilöautosta. Tämä tarkoittaa historiallisen suurta 34 prosentin kasvua viime vuoteen verrattuna”, ST Tuontipalvelu tiedottaa.

”Jos vertaillaan kolmea viime kuukautta elokuusta lokakuuhun, oli kasvu jo 53 prosenttia verrattuna viime vuoteen. Tällaista räjähdysmäistä tuonnin kasvua ei ole nähty koskaan aiemmin. Minkäänlaisia hidastumisen merkkejä ei ole ilmassa”, yritys jatkaa.

Yhtiön mukaan suuren kasvun ensisijainen syy on ”ennätyksellisen halpa Ruotsin kruunu ja suuret vaihtoautovarastot Ruotsissa”.

”Oikeastaan koko viimeaikainen tuonnin kasvu on tullut Ruotsista tuoduista autoista”, yhtiö arvioi.

ST Tuontipalvelu kertoo myös, että valtaosa käytettyjen autojen maahantuonnista on autokauppiaiden tuontia. Yritys mainitsee myös saksalaisten ja muidenkin eurooppalaisten lisääntyneen pelon dieselautojen omistamiseen.

”Saksassa dieselautoilla ei enää saa ajaa suurempien kaupunkien keskustaan. Pelkona kuluttajilla euroopassa on, että kieltoalueet lisääntyvät ja vuotuiset dieselautojen veromaksut nousevat. Keskimäärin Suomeen tuotujen autojen ikä on noin 6 vuotta ja edelleen valtaosa on dieseleitä”, yhtiö kertoo.

Käytettyjen autojen tuonti-ilmiötä selitti myös Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä aiemmin tässä kuussa. Kallio kritisoi, että kehitys on vääränsuuntainen suhteessa päästöjen vähentämisen tavoitteisiin. LUE TARKEMMIN: Suomesta tuli vanhojen ruotsalaisdieselien hautausmaa? – Autontuojat Ylellä: Pieleen menee

Uuteen päästömittaustapaan sopeutetun autoverouudistuksen piti olla veroneutraali, mutta osa autoista on kallistunut reippaasti. Autoverouudistus tuli voimaan syyskuun alussa.

Kehityskulkua on harmitellut esimerkiksi kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen, joka olisi valmis pidemmällä tähtäimellä kuoppaamaan koko uudistuksen. Autoveron WLTP-menetelmällä sovellettuja taulukoita pitäisi Heinosen mukaan oikasta vielä tämän vuoden puolella. LUE LISÄÄ: Kansanedustaja myöntää: Uusi autovero on ”järjetön Suomelle” – poistaisi sen kokonaan

LUE MYÖS:

Sdp heittäisi hallituksen autoveroalen roskiin – Suomi pikavauhtia sähköautojen aikaan

Näinkö saadaan Suomen automarkkinoille iso määrä käytettyjä sähköautoja? – Rkp ehdottaa hankintatukea

Keskustalaiset ministerit ja koko Suomen autoala ovat solmineet diilin – koko maan autokantaa ollaan nopeasti uudistamassa

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Raimo Laine

Suomesta on tulossa Euroopan saastekeskittymä, kun muut maat myyvät kaikki saastuttavat Diesel-autonsa tänne ja täällä vaan pyritään niiden veroja ja muitakin kustannuksia vähentämään.
Useiissa kaupugeissa on jo nyt Diesel-autot kielletty - Helsinki halloo !!!

Ilkka Paananen

'Suomesta Euroopan saastekeskittymä'. Minä tilasin eilen ihan piruuttani ajan dieselin nokiloukun poistoon ja ajotietokoneen lastutukseen, että näyttäisi olevan kunnossa. Samoin tarjouspyyntö loppujenkin omistuksessani olevien tukkipuiden kaatamisesta lähdössä liikkeelle. Äsken sytytin leivinuunin - altapäin. Hyvi osuit oikeaan.

Pertti Ikonen

Minulla on muistikuva siitä, että Kööpenhaminan julkisesta liikenteestä romubussit vietiin ennen Afrikkaan mutta kun Suomessa ryhdyttiin kilpailuttamaan julkista liikennettä, Kööpenhaminan romubussit tuotiinkin tänne Etelä-Suomeen. Huhu myös kertoo, että noita busseja hiukan korjaamalla on niille saatu uuden bussin status.

Antti Rokka

Miten on niin vaikea ymmärtää että esim. Saksan dieselkiellot koskevat vanhoja esim. Euro 4 standardin dieselautoja, jotka useimmiten yli 5 vuotta vanhoja. Nykyaikaisella Euro 6 dieselillä ei ole minkäänlaisia kieltoja ei Saksassa eikä muuallakaan Euroopassa. Uusi diesel on edelleen järkevin vaihtoehto paljon ajavalle ja varsinkin jos ajo on pääasiassa moottoritietä.

Antti Rokka

Miten on niin vaikea ymmärtää että esim. Saksan dieselkiellot koskevat vanhoja esim. Euro 4 standardin dieselautoja, jotka useimmiten yli 5 vuotta vanhoja. Nykyaikaisella Euro 6 dieselillä ei ole minkäänlaisia kieltoja ei Saksassa eikä muuallakaan Euroopassa. Uusi diesel on edelleen järkevin vaihtoehto paljon ajavalle ja varsinkin jos ajo on pääasiassa moottoritietä.

Antti Rokka

Miten on niin vaikea ymmärtää että esim. Saksan dieselkiellot koskevat vanhoja esim. Euro 4 standardin dieselautoja, jotka useimmiten yli 5 vuotta vanhoja. Nykyaikaisella Euro 6 dieselillä ei ole minkäänlaisia kieltoja ei Saksassa eikä muuallakaan Euroopassa. Uusi diesel on edelleen järkevin vaihtoehto paljon ajavalle ja varsinkin jos ajo on pääasiassa moottoritietä.

Antti Rokka

Miten on niin vaikea ymmärtää että esim. Saksan dieselkiellot koskevat vanhoja esim. Euro 4 standardin dieselautoja, jotka useimmiten yli 5 vuotta vanhoja. Nykyaikaisella Euro 6 dieselillä ei ole minkäänlaisia kieltoja ei Saksassa eikä muuallakaan Euroopassa. Uusi diesel on edelleen järkevin vaihtoehto paljon ajavalle ja varsinkin jos ajo on pääasiassa moottoritietä.

Antti Rokka

Miten on niin vaikea ymmärtää että esim. Saksan dieselkiellot koskevat vanhoja esim. Euro 4 standardin dieselautoja, jotka useimmiten yli 5 vuotta vanhoja. Nykyaikaisella Euro 6 dieselillä ei ole minkäänlaisia kieltoja ei Saksassa eikä muuallakaan Euroopassa. Uusi diesel on edelleen järkevin vaihtoehto paljon ajavalle ja varsinkin jos ajo on pääasiassa moottoritietä.

Antti Rokka

Miten on niin vaikea ymmärtää että esim. Saksan dieselkiellot koskevat vanhoja esim. Euro 4 standardin dieselautoja, jotka useimmiten yli 5 vuotta vanhoja. Nykyaikaisella Euro 6 dieselillä ei ole minkäänlaisia kieltoja ei Saksassa eikä muuallakaan Euroopassa. Uusi diesel on edelleen järkevin vaihtoehto paljon ajavalle ja varsinkin jos ajo on pääasiassa moottoritietä.

Juha-pekka Naukkarinen

Veroja riittävän paljon palttoaineille esim. 0,50€/L aluksi,kyllä liikenne ja autonostot vähenevät,henkilöauto liikenne on yli 90% turhaa ajoa,jonka jokainen voi todeta tienpäällä,kun vastaantulevissa autoissa on yleensä vain 1-2 henkilöä,velkarahalla ostetaan autot ja bensat,sitten tuprutetaan ne savuna taivaalle,ulkomailta ostetut tuotteet,valtava kansantaloudellinen tappio,antakaa rikkaiden maksaa ne verot vapaaehtoisesti,sitähän vihervasemisto on aina halunut ja köyhemmät kimppakyyteihin,sekä julkisiin kulkuneuvoihin,sekin puoli paranee,kun matkustajat lisääntyvät,ne toimivat hyvin 1960-luvulla,miksei nykyään!