Perjantai 14.12.2018

Turkulaisvaikuttaja: Alueella 54% koko Suomen työpaikoista – Tunnin juna ”yksi fiksuimmista” ilmastoteoista

Jaa artikkeli:
Luotu: 
17.11.2018 12:50
  • Kuva: Timo Pylvänäinen / Alma Talent
    Kuva
    Tunnin junalla tarkoitetaan lyhytrataista ja nopeaa junayhteyttä Turun ja Helsingin välillä. Myös Tampereelle suunnitellaan yhteyttä, joka veisi alle tunnin. Arkistokuva Helsingin rautatieasemalta.
|

Turun vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja, eduskuntavaaliehdokas Niina Ratilainen vaatii tulevilta hallituksilta mittavia panostuksia raideliikenteeseen.

Ratilainen viittaa ilmastopaneeli IPCC:n tuoreeseen raporttiin, jonka mukaan 1,5 asteen lämpenemisen rajan ylittäminen aiheuttaisi merkittäviä riskejä sekä ihmisille että luonnolle.

”IPCC:n keskeinen viesti on: ei ole aikaa vatuloida. Siksi raideliikenteen investointeja on vauhditettava olennaisesti ja pian. Kun on kiire ja työtä on paljon, kannattaa yleensä aloittaa sieltä, missä on saavutettavissa suurin hyöty. Tunnin juna Turun ja Helsingin välille on yksi fiksuimmista asioista, mitä tästä näkökulmasta voi tehdä”, Ratilainen kirjoittaa.

LUE PUHEENVUOROSSA: Tulevien hallitusten on satsattava kunnolla raideliikenteeseen

Tunnin junalla tarkoitetaan lyhytrataista ja nopeaa junayhteyttä Turun ja Helsingin välillä. Myös Tampereelle suunnitellaan yhteyttä, joka veisi alle tunnin.

Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä mainittiin molemmat tunnin junat, mikä ilahdutti sekä Turussa että Tampereella. LUE LISÄÄ: Riemu repesi: Nyt tuli ”henkinen lupaus” tunnin junista Turkuun ja Tampereelle – ministeriö syynää jo hintalappua

”Turun seudulta, Salosta, Lohjalta ja Raaseporista pendelöi pääkaupunkiseudulle päivittäin töihin tuhansia työllistä. Myös Helsingistä rantarataa pitkin ja tunnin junan vaikutusalueelle suuntautuu paljon työmatkaliikennettä”, Ratilainen kirjoittaa.

”Turun, Helsingin ja Tampereen kasvukolmion vaikutusalueella sijaitsee yli 54 prosenttia koko Suomen työpaikoista ja väestöstä. Investoinnit nopeisiin raideyhteyksiin tällä alueella siirtävät merkittävän määrän ihmisiä yksityisautoista juniin”, Ratilainen jatkaa.

Ratilaisen mukaan Helsingin ja Turun välillä on viime vuosina ottanut liikenteen ilmastopäästöjen näkökulmasta takapakkia, sillä rautatieliikenteen matkustajamäärät ovat vähentyneet moottoritieyhteyksien parannuttua.

Ratilainen toteaa rahoituspuolesta, että valtion investointivarauksista tietty osa käytetään joka tapauksessa liikenneinfraan. Ratilaisen mukaan kohdennuksilla päätetään, tuetaanko liikenteen päästöjen lisäämistä vai päästövähennystavoitteita.

LUE MYÖS: Anne Berner Turun tunnin junasta: ”2031”

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Toivonen

Kyllä Helsinki-Turku-Tampere kolmion jokaisella sivulla tulisi olla enintäin tunnin raideyhteys. Samoin pitäisi olla enintäin 3 tunnin yhteys Ouluun.
Mutta niin pitäisi olla myös Itä rantarata suoraan Porvoo-Loviisa-Kotka-Hamina raiteena.

Kun meillä on myös vesiliikenneinfra sisävesillä vain Saimaan kanavan kautta rakennettu niin käytössä on vain noin 30% sisävesien liikennepotentiaalista, ja sekin osa heikosti. Tarvittaisiin suurten järvialueiden yhdistäminen ja vähintäin yksi merelletulo lisää.
ja liikenteen siirtämistä rekoilta merkittävästi ilmasto ja talousystävällisempään laivakuljetukseenn kuten tehdään kaikkialla muualla maailmassa, missä vastaavia vesistöjä on tarjolla.

Mikko Kangasoja

Siitä vain matkustamaan Turusta junalla Helsinkiin päivittäin töihin tunnissa ja vartissa. Siihen päälle matkat asemalle ja asemalta. Autolla pääsee Turun Kupittaalta Espoon Leppävaaraan vain varttia hitaammin. Hidas "tunnin" juna sopii niille, jotka voivat tehdä töitä siellä mutta niinhän sitä voi nytkin. Tavoitteen junamatka-ajaksi tulisi olla 30-45 minuuttia.

Jari-Matti Mäkelä

On tunnin juna melkoinen parannus nykyiseen. Viimeksi kun kävin Pasilassa Kupittaalta, ohjeellinen matka-aika oli 1h52min yhteen suuntaan ja 2h6min toiseen. Valitettavasti vastaantulevaa junaa piti toisella kertaa odottaa 20 min. Ekalla kerralla oltiin myöhässä vain noin 10 min, vaikka keli ihan ok. Kokonaisuudessaan matkaan meni varmaan viiden tunnin luokkaa. Kyllä tämä on ihan kohtuuttoman pitkä aika bisnesmatkoille. Matka asemalle ja takaisin ei välttämättä mene täysin hukkaan - tarvitsee ihminen liikuntaakin.

Matti Loikkanen

Kannatan lämpimästi tunnin junaa Turkuun, Tamperelle, Lahteen ja Kouvolaan, mutta eri syystä kuin tämän blokin kirjoittaja.

Kannatan myös nopeaa oikorataa Lahdesta Jyväskylään ja Rovaniemeltä Jäämeren rannalle. Helsingistä Pietariin pitäisi myös päästä alle kolmessa tunnissa.

Samy Arling

Turkuun tehtiin jo ökytie joka johtaa mereen ja ohitustiekin on välttynyt kamerarahastus-tolpilta, koska siellä se suuri järjestäytynyt rikollisuus asuu joka suomea johtaa.Olisi oikeudenmukaista verovarojen käyttöä, käyttää varat Kehä 1 kameratolppien poistamiseen ja Kehä 1 ennallistamiseen liikenne kuntoon.Olisi hyödyllistä että pääsis Helsingin ohi alle 2 tunnissa!