Lauantai 15.12.2018

Tällainen on Anne Bernerin ja Suomen autoalan sopimus – nuorennusleikkaus Suomen autokantaan

Jaa artikkeli:
Luotu: 
22.11.2018 10:36
Päivitetty: 
22.11.2018 10:58
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Autoala pyrkii lisäämään kuluttajien kiinnostusta vaihtoehtoisiin, vähäpäästöisiin automalleihin. Tänään solmitun sopimuksen tavoitteena on mm. vähentää ensirekisteröityjen henkilö- ja pakettiautojen keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä vähintään neljä prosenttia vuodessa.
|

Faktakulma

Autoalan ja valtion välisen Green Deal -ilmastosopimuksen osapuolet ovat valtion puolesta liikenne- ja viestintäministeriö sekä ympäristöministeriö ja elinkeinoelämän puolesta Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry.

Autoala ja Suomen valtio ovat torstaina solmineet vapaaehtoisen ilmastosopimuksen liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Tavoitteeksi otetaan muun muassa autokannan keski-iän alentaminen 1,5 prosenttia vuodessa. Sopimukseen kirjatut konkreettiset toimenpiteet rajoittuvat lähinnä valtion verotuksellisiin kannusteisiin ja informaation jakamiseen kuluttajille.

Valtion puolesta sopimusta olivat solmimassa liikenneministeri Anne Berner (kesk) ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk). Viidennes kasvihuonekaasupäästöistä tulee liikenteestä, ministeri Berner sanoo.

”Siksi autoala ja valtio tarvitsevat yhteisiä konkreettisia ilmastotavoitteita, joiden avulla vähennämme autoilun ja raskaan liikenteen päästöjä. Nyt yhteinen tehtävämme on muuttaa autokantaa nolla- ja vähäpäästöiseksi.”

Tavoitteita on neljä

Vanhojen autojen päästöt ovat keskimäärin uusia autoja korkeammat, joten autokantaa pyritään uudistamaan. Yhtenä sopimuksen neljästä tavoitteesta on ”alentaa autokannan keski-ikää ja henkilöautojen keskimääräistä romutusikää 1,5 prosenttia vuodessa”. Muut tavoitteet ovat:

”Vähentää ensirekisteröityjen henkilö- ja pakettiautojen keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä vähintään neljä prosenttia vuodessa.”

”Lisätä korkeille biopolttoaineosuuksille soveltuvien autojen osuutta erityisesti raskaassa kalustossa.”

”Edistää muiden vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien autojen yleistymistä siten, että niiden osuus ensirekisteröinneistä kasvaa yhteensä vähintään 25 prosenttiin vuoden 2025 loppuun mennessä.”

Toimenpiteet?

Se, kuinka näihin tavoitteisiin päästään, ei välittömästi selviä sopimuksesta. Autoalan toimenpiteistä kerrotaan lähinnä, että autoalan järjestöt ”tekevät kuluttaja- ja yritysviestintää vähäpäästöisistä autovalinnoista ja vaihtoehtoisista käyttövoimista”.

”Lisäksi yritykset muun muassa pitävät vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntäviä ajoneuvoja esittelyautoina ja huollon sijaisautoina ja rakentavat sähköautojen latauspaikkoja toimitiloihinsa”, tiedotteessa kerrotaan.

Esimerkiksi sopimukseen sitoutuvalta autokaupalta edellytetään auton hiilidioksiditasetta koskevan laskelman sisällyttäminen osaksi autosta tehtävää tarjousta ja yritysasiakkaille tehtävää autoetulaskelmaa.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n mukaan nyt solmittava Green deal -sopimus ”tukee autoalan omaa autokannan uudistamiseen tähtäävää ilmastostrategiaa”. Sen kärkitoimia ovat autoilun verorakenteen uudistaminen sekä sähkö- ja kaasuautojen hankintakannusteiden edistäminen. Nämä toimet ovat valtion käsissä.

”Sopimus sisältää monia toimenpiteitä, joilla autoliikkeet voivat lisätä kuluttajien ja yritysten kiinnostusta muun muassa vaihtoehtoisiin käyttövoimiin”, arvioi hallituksen puheenjohtaja Heikki Häggkvist Autoalan Keskusliitosta tiedotteessa.

Autoalan ilmastosopimus perustuu keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelmaan, jonka mukaan liikenteen päästöjä tulisi vähentää puoleen vuoteen 2030 mennessä. Yksittäiset autoliikkeet ja leasingyhtiöt voivat liittyä sopimukseen tekemällä sitoumuksen sitoumus2050.fi-sivustolle. Autoalan Keskusliitto ja Autotuojat ja -teollisuus ry kannustavat jäsenyrityksiään liittymään sopimukseen.

Sopimus on voimassa vuoden 2025 loppuun saakka.

Valtio edistää vähäpäästöisten autojen yleistymistä muun muassa taloudellisilla ohjauskeinoilla, kuten täyssähköautojen hankintatuella ja julkisilla hankinnoilla. Toisaalta hallituksen tuoreita linjauksia autoilun verotuksessa on haukuttu ristiriitaisiksi ilmastotavoitteisiin nähden.

Lue lisää: Eduskunta hyväksyi 19 euron säästön autoilijalle: Kokoomuslainen yllätti keskustelussa – ”Tämä on kyllä tosi erikoinen esitys”

LUE MYÖS:

Sdp heittäisi hallituksen autoveroalen roskiin – Suomi pikavauhtia sähköautojen aikaan

Kansanedustaja myöntää: Uusi autovero on ”järjetön Suomelle” – poistaisi sen kokonaan

Suomesta tuli vanhojen ruotsalaisdieselien hautausmaa? – Autontuojat Ylellä: Pieleen menee

Faktakulma

Autoalan ja valtion välisen Green Deal -ilmastosopimuksen osapuolet ovat valtion puolesta liikenne- ja viestintäministeriö sekä ympäristöministeriö ja elinkeinoelämän puolesta Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Kalevi Salonen

On aivan järkyttävää luettavaa, että autokannan nuorentamisesta tehdään itsetarkoitus, joka tukee lähinnä vain liike-elämän vilkastuttamista ympäristön verukkeella. Bernerin tulisi esittää laskelmat, jotka osoittavat, että autokannan nuorentamisella saavutetaan pienempi ympäristörasitus kuin mitä aiheutuu auton valmistuksesta. En pidä mahdollisena, että olisi järkevää käyttää auton teknisestä käyttöiästä vain esimerkiksi puolet.

Toinen juttu on halpojen varsin uusien autojen tuonti Suomeen. Myöskään globaalisti ei ole edullista tuhota käyttökelpoisia ja suhteellisen vähäpäästöisiä autoja. Siksi sellaisten tuonti olisi Suomen kansantalouden kannalta edullista.

Veikko Hintsanen

erityisesti raskaan kaluston (40% -päästöistä) vaiihtoehto on : IEA:n tavoittelemat eri liikennemuotojen tehokkuus vertailut reitti ja väline muutoksineen .
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4129761/IEA+suomii+turpeen+kayttoa++su...

jossa todetaan mm seuraavaa: Suomen ” Liikennepolitiikkaa tulisi arvion mukaan katsoa selkeämmin kokonaisuutena, jossa huomioidaan esimerkiksi kuljetusten energiatehokkuus, joka on yksinkertaisimpia ja edullisimpia keinoja päästöjen vähentämiseen.”
katso myös kommenttini Vapaavuoren kaupunki plogiin

http://janvapaavuori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/264488-maailman-murros-haa...

Reino Mäkinen

Kuitenkin 25 % Suomessa ensirekisteröitävistä autoista tuodaan ulkomailta. Toisaalta vähän ajaville ja niille, jotka eivät voi maksaa autosta esim. yli 5'000 euroa pitäisi jättää käyttökelpoisia vanhoja autoja.

Eli mitähän taas sovittiin?

Raimo Hakala

Kaikkein paras vaihtoehto on vaihtaa nämä elämää ymmärtämättömät tunarit henkilöihin joilla vielä on ymmärrys tallella. Eduskunnassa ei ole yhtään henkilöä jolla ymmärrystä olisi, kun katsotaan päätösten seurauksia. Kun Suomi (Berner+Sipilä) sekä 200 kansanedustajaa ottavat muutaman miljoonan (suomen) autokannan uusimisella vastuuta miljardien autojen päästöjen puhdistumisesta on selvää ettei matematiikkaa ymmärrä yksikään. Eikä luottamushenkilöillä ole tietoa kumpi on suurempi koko miljoona vai miljardi? Molemmat kun alkavat M kirjaimella. No sori siitä riittää kyllä hyvin anteeksi pyynnöksi, kun kansa ihmettelee onko kyseessä ymmärtämättömyys vaiko petos? Ollaan vain onnellisia. Onhan meillä sosiaaliturva niin kauan kuin on vielä jotain myytävää. Sen jälkeen on kyllä huonoa, kun yksityiselle maalle ei saa mennä ilman omistajan lupaa.

Jarkko Mynttinen

"Eikä luottamushenkilöillä ole tietoa kumpi on suurempi koko miljoona vai miljardi? Molemmat kun alkavat M kirjaimella."
Ehkä he jopa tietävät kumpi on suurempi, vaikka eroa ei ole "kuin" kolme nollaa. Kolmen nollan eron välisen suuruuden suhteen merkitystä he eivät kuitenkaan todennäköisesti ymmärrä, jota voisi havainnollistaa vaikka seuraavasti:
Miljoona sekuntia = 12 päivää, miljardi sekuntia = 32 vuotta.

Mikko Toivonen

Tämän sopimuksen mainitsematon mutta päätarkoitus on lisätä autokauppaa ja siitä tilonsa saavien massia.
Jos automäärällä haluttaisiin ilmastoon vaikuttaa niin se olisi kahdenlainen:

Automäärän vähentäminen eli vähemmän autoja myyntiin

Ja autojen muuttamimnen nopeassa tahdissa reaalisesti toteutettavaan metaanilla operointiin, millä kokonaispäästöt per auto välittömästi ja takuuvarmasti putoaisivat sen 30%.

Raskas liikenne eli bussit ja rekat pitääkin muuttaa metaanitoimisiksi ja rekkaliikennettä vähentäöä siirtämällä bulkkikuljetuksia aliksille joita varten sisävesi ja meriyhteysväylästö pitäisi kehittää

Hallitus ei edelleenkään kajoa kokonaisetuun vaan toimii edunsaajaryhmien etujen voimin.

Mikko Toivonen

Pohdiskelinkin tuon myyntimäärän vaikutusta ilmastoon "akateemisesti"
Mitään tarvettahan myynnin vähentämiseen ei ole jos uudet autot saadaan muiden maiden hinnoilla myyntiin ja mieluiten juurikin metaani kaasuvaihtoehdolla eli dual fuel koneella.
Se nestemäinen eli toinen puoli siitä dualista pitäisi suiunnata fossiilisista ja ns. biotuotteista hiilidioksidista johdettuihin synteettisiin nestemäisiin polttoaineisiin.

Niiden pilottivaihetta siis pitäisi auttaa nopeammin kehittymään teollisen mittakaavan tuotannoksi

Kaikista tärkeintä on kuitenkin ettei metsiämme aleta käyttämään nestemäisten polttoaineiden eikä juuri muuhunkaan polttamiseen vaan jopa selluakin korkeampaa jalostusasteeseen.

Risto Nikander

Niilo Mäkelä kertoo erään tärkeän asian. Romutetaan hyviä autoja, joilla on ajettu vähän ja ovat hyväkuntoisia. Oma Kianto on 8 vuotta 60000 km.
Sitä ei kerrottu eikä kerrota mikä on Berner'in bonus. Se akka ei tee mitään ilmaiseksi. Ihan kuin matut, ministerin palkka/sotu tulot. Bonukset molemmat hankkii verovaroista omilla tavoillaan tai väärin kaytoksia.ja rikoksina
Berner'in näyttö isossa asiassa on lastensairaalan tukeminen hyvantekijana. Senkin tarkoitus oli miljoonatulojen hankkiminen itselleen..

Kari Aaltonen

Nyt kaikki bensiini tai diisel auton omistajat , kaikki kiireenvilkkaan viemään auto paaliin ja tilaalle sähköauto, niin koko mailma pelastuu ja loppuu tämä helleaalto, että saadaan lumi maahan, jotta joulupukki pääsee reellä matkaan.