Maanantai 10.12.2018

Kansanedustaja: 120 km/h-linjaus tuli jo moottoriteille – Lopetetaan talvinopeusrajoitukset Etelä-Suomessa

Jaa artikkeli:
Luotu: 
25.11.2018 12:16
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Timo Heinosen mukaan ei enää ole perusteita kalenteriin perustuviin talvinopeusrajoituksiin, vaan nopeusrajoitukset tulee sitoa ajokeliin.
|

Faktakulma

Uudet pääväylät:

Uudessa asetuksessa maanteiden pääväyliksi listattiin valtatiet 1-9, 12, 15, 18, 19, 21, 25, 29 sekä kantatiet 40 ja 50 sekä seututiet 103 ja 355 ja yhdystie 1851.

Rautateiden pääväyliksi listattiin 32 rataosuutta.

Koko listauksen löydät täältä (pdf).

 

Kokoomuslainen kansanedustaja Timo Heinonen haluaisi luopua nopeassa tahdissa talvinopeusrajoituksista Etelä-Suomen pääteillä.

Uusi tieliikennelaki astuu voimaan vuonna 2020, ja silloin muun muassa talvirenkainen käyttöpakko muuttuu sääperusteiseksi, Heinosen tiedotteessa todetaan. Heinonen ottaisi saman käytännön käyttöön myös talvinopeuksissa.

”Nyt päätettiin myös tiestömme runkoverkosta. Tavoite on, että pääväylät ovat nopeimpia reittejä ja ne pidetään hyvässä kunnossa säällä kuin säällä. Tämän myötä linjattiin myös, että moottoriteillä nopeusrajoitus on pääosin 120 km/h”, sanoo Heinonen.

Heinosen mukaan linjauksen jälkeen ei enää ole perusteita kalenteriin perustuviin talvinopeusrajoituksiin, vaan nopeusrajoitukset tulee sitoa ajokeliin.

”Toivon, että jo nyt saamme aikaan vähintään kokeiluja niin talvinopeuksista luopumiseksi ainakin Etelä-Suomessa kuin myös kokeilun Helsinki-Tampere Vt3:n 130km/h –nopeusrajoituksesta”, Heinonen sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti runkoverkkopäätöksestä aiemmin tällä viikolla. Uudessa asetuksessa listataan Suomen maanteiden ja rautateiden pääväylät, jotka halutaan pitää priimakunnossa läpi vuoden.

Uudet pääväylät luokitellaan kahteen ”palvelutasoon”. Tason I pääväylillä on oltava turvallisia ohitusmahdollisuuksia säännöllisin välein turvattava hyvä ja niillä on turvattava hyvä ja tasainen matkanopeus, joka on maanteillä 80 km/h ja moottoriteillä 120 km/h. Tason II pääväylillä voidaan käyttää ”alueellista harkintaa” niin ohitusmahdollisuuksien kuin nopeuksienkin turvaamisessa. LUE LISÄÄ: Suomi sai nyt liikenteen ”runkoverkon” – ”Tällaista ei ole ennen nähty”

Faktakulma

Uudet pääväylät:

Uudessa asetuksessa maanteiden pääväyliksi listattiin valtatiet 1-9, 12, 15, 18, 19, 21, 25, 29 sekä kantatiet 40 ja 50 sekä seututiet 103 ja 355 ja yhdystie 1851.

Rautateiden pääväyliksi listattiin 32 rataosuutta.

Koko listauksen löydät täältä (pdf).

 

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Toivonen

Muutenkin olisi tarpeellista siirtyä liikenteessä rahastusvalvonnasta tilannenopeusvalvonnan suuntaan. Siihen valitettavasti ei peltipoliisi kykene mutta on kuitenkin ohjelmoitavissa jarkeasti niin että mittailee määrättyä nopeutta tiukemmin ruuhkatunteina ja merkittävästi löysemmin yöaikaan tai jokin muu ohjelmoitavissa oleva tilanteen huomioonotto.
Muuten kyllä 120 kmh klatytonopeus on aikuiselle ihmiselle suurinpiirtein riittävä.
Missään tapauksessa ei kuitenkaan moottoriteillä pitäisi alkaa sakottelemaan alle 130 nopeuksista päiväaikaan ja 150 yöaikaan jos jollakin niin kiire on- Minulla ei 120 nopeampaa kiirettä koskaan ole.

Mikko Toivonen

Talvi on minunkin ajatusmaailmassani tilanne, missä pitää noudattaa tilannenopeuksia.
Se mitä kirjoitin yllä, koski kesäajan normaalitilannetta ja olemassaolevaa pääteiden hyvää kuntoa.
Vauhdin pitää osata ilman määräyksiäkään tippua liukkaalla tai liirtoriskikelillä samoin kuin muissakin tilanteissa missä on viisaampaa ajaa varovaisemmin.