Maanantai 20.5.2019

”Merkittävä askel” – Vesterbackan ajama Tallinna-tunneli sai 100 milj.€

Luotu: 
3.12.2018 11:09
  • Kuva: Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Peter Vesterbacka
|

Liikemies Peter Vesterbackan vetämä Helsinki-Tallinna-tunnelihanke on saanut dubailaiselta yhtiöltä 100 miljoonan euron rahoituksen. Dubailainen ARJ Holding LCC on erityisesti lämmitys-, vesi- ja jätevesiteknologiaan ja infrastruktuurin keskittynyt rahoitusyhtiö.

Rahoitus on osoitettu Vesterbackan ja Kustaa Valtosen FinEst Bay Area Development Oy -yhtiölle ja se on korvamerkitty projektin suunnitteluun ja luvitusvaiheeseen.

”Ensimmäisen ulkopuolisen rahoittajan mukaantulo on merkittävä askel koko hankkeelle”, sanoo Vesterbacka.

Toistaiseksi FinEst Bay Area Developmentin hanke on edennyt omaa latuaan ja Suomen ja Viron virallisten tahojen edustama FinEst Link -selvityshanke omaansa. Perjantaina liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) ja Vesterbacka korostivat kumpikin, että voi olla vain yksi tunnelihanke.

Tänään maanantaina liikemiesten FinEst Bay Area Development -hanke kertoo, että tunnelihanke on edennyt nyt luparintamalla. Tallinna-tunneli on kirjattu Uudenmaan maakuntakaavaehdotukseen ja FinEst Bay Area Development on jättänyt vesirakennuslupahakemuksen Virossa. Suomessa yritys on jättämässä ympäristövaikutusten arvionnin ensi vuoden alussa.

Vesterbacka ja Valtonen uskovat tunnelihankkeella on merkittävän vaikutus Suomen talouteen ja voi ennusteiden mukaan parhaimmillaan jopa kaksinkertaistaa talouskasvun.

LUE MYÖS:

Massiivinen Helsinki-Tallinna-tunnelihanke etenee – pian paljastetaan rahoitusta: ”Minä ja Peter olemme rahoittaneet tähän asti”

Erikoinen käänne Tallinna-tunnelissa – Berner ja Vesterbacka kuin yhdestä suusta: ”Vain yksi hanke, teemme yhteistyötä”

Henkilöt: 
Paikat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Toivonen

Näitä suuria kansainvälisiä rahoittajia juurikin energia alalla kuten voimalaitokset ja suolanpoistolaitokset ja muut vesi infrat on maailmalla useita ja moni niistä juurikin Persianlahden alueella paljon toimivina, mutta myös Japanissa jne suurissa teollisuusmaissa. Niiden tiedetään rahoittaneen voima ja vesituotantoa nimenomaan kaikissa Arabian nieminaan maissa.
Siitä huolimatta olen todella hämmästynyt jos heiltä on 100 miuljoonaa irronnut täysin epävarmaan hankkeeseen, minkä oma talous on kyseenalainen silloinkin kun sen välttämätön edellytysinfra eli eurooppalaisen leveyden rautatiet on saatu sekä osalta Suomea, että koko Baltian läpi Puolaan Warsovan radalle asti nopeana kaksoisraiteena.

Ainakin minä olisin odotellut varmuutta kiskojen valmistumisesta ja riittävästä eurooppalaisen kiskon määrästä myös Suomen puolella enne tunnelin rakentamisen eteenpäin vientiä.

Olisin mieluummin ehdottamassa paljon nopeammin, helpommin ja taloudellisesti takuuvarmasti toimivan nopean junalauttajärjestelmän pystyttämistä, kuin aina taloudellisesti maksimiriskin tunnelin. Tunnelin mikä kuljettaisi vain junia, mutta ei autoja eikä automatkustajia

Veikko Hintsanen

yle viite viime talvelta :
”Tunnelin ei katsota olevan rahallisesti kannattava, mutta sen vaikutusten uskottaisiin tuovan suurempaa hyötyä Helsingin ja Tallinnan
alueelle.

https://yle.fi/uutiset/3-10062616

Eli mielestäni, kun Vesterbacka saa rahoituksen järjestettyä , rakentaminen alkakoon, se on tosi hyvä asia matkailulle ja Helsingin Tallinan yhteiselle kehittämiselle.

Muutoin maamme liikenneyhteyksin ja liikenneverkkomme kehittämisten kohdalta voidaan todeta, että ei varmasti ole järkevää valtion antaa tai tukea vahvasti 16 miljardin panostusta Suomen sisäisten alueitten eri arvoistavaan liikennepoliittiseen kehittämiseen ja sen edistämiseen.

https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lts_2017-55_suomen_satamien_we...

Erityisesti siksi kun on täysin selvää ollut jo ennen Vuosaaren rakentamista että Helsingin kautta kulkevat lastit eivät edusta taloudellisinta liikennemuotoa

http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.1-Kotkan-satama-ja.pdf

On myös selvää että maantieliikenne volyymit Helsingin kautta järjestettävässä liikenteessä , oli se sitten Tunneli ja/Vuosaari ovat myös päästöiltään sitä, mitä EU liikennestrategiassa pyritään välttämään: Maanteitten raskaan liikenteen kasvattamista.

https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en

Valtion taholta tulee panostaa siihen oikeaan tapaan kehittää maamme liikenneverkkoa , kuten Kotkassa on aloitettu

http://www.merikotka.fi/projects/infuture-future-potential-of-inland-wat...