Maanantai 20.5.2019

Hurja laskelma Suomelle: Jättimullistus alkaa 2025, ja sitten menee koko autokanta uusiksi

Luotu: 
12.12.2018 13:11
Päivitetty: 
12.12.2018 15:22
|

Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä asettaa Suomelle kovan sähköautotavoitteen.

Tavoitteena on noin 670 000 sähköautoa ja noin 130 000 kaasuautoa vuonna 2030 ja noin 2 miljoonaa sähköautoa ja noin 250 000 kaasuautoa vuonna 2045.

Luvut ovat hurjia, sillä Juha Sipilän (kesk) hallitus on aiemmin ilmoittanut tavoitteekseen ainakin 250 000 täyssähköautoa sekä 50 000 kaasukäyttöistä autoa vuoteen 2030 mennessä. Hallituksenkin tavoitetta on luonnehdittu kunnianhimoiseksi.

Työryhmän tänään julkaistusta loppuraportista ilmenee, että sähköautotavoitteen taustalla on laskelma, jonka mukaan sähköauton hinta tulisi polttomoottoriauton hinnan tasolle vuoden 2025 tienoilla, minkä jälkeen sähköautot yleistyisivät rytinällä. Laskelma on loppuraportin liiteenä. Laskelmaa esitteli tänään raportin julkistustilaisuudessa myös liikenneneuvos Saara Jääskeläinen.

Laskelmassa sähköautojen osuus olisi vuonna 2025 noin 20 prosenttia. Vuonna 2028 eli kolmen vuoden kuluttua osuus olisi jo yli 40 prosenttia ja vuonna 2030 yli puolet. Vuonna 2040 laskelmassa sähköautoja olisi 90 prosenttia Suomen autokannasta ja loput 10 prosenttia olisivat kaasuautoja.

Laskelma perustuu VTT:n Juhani Laurikon näkemykseen. Dieselautojen myynti nollaantuisi laskelman mukaan vuonna 2030. Silti silloinkin noin 2,7 miljoonasta autosta edelleen lähes kaksi miljoonaa autoa olisi bensiini- tai dieselautoja. Vuonna 2035 täyssähköautojen kanta ohittaisi miljoonan auton.

Työryhmän mukaan ”liikenteen verotuksen tulisi johdonmukaisesti ja selkeästi ohjata nolla- ja vähäpäästöisten liikennevälineiden hankintaan ja käyttöön”.

”Koska valtaosa ajoneuvon elinkaaren aikaisista päästöistä syntyy ajoneuvon käytöstä, tulisi siirtyä nykyistä vahvemmin hankinnan verottamisesta käytön verottamiseen”, raportissa todetaan.

LUE MYÖS: Painava lausunto Suomelle: Tiemaksut kaupunkeihin, polttoainevero ylös – raju sähköautolukema

Työryhmän raportissa muistutetaan, että kansainvälisesti liikenteen sähköistyminen etenee vauhdilla.

”Monet valtiot ja kaupungit ovat asettaneet kunnianhimoisia sähköautotavoitteita seuraavalle vuosikymmenelle. Jotkut maat, kuten Norja, Irlanti, Alankomaat, Slovenia ja Tanska, ovat ilmoittaneet kieltävänsä polttomoottoriautojen (etupäässä bensiini- ja diesel-henkilöautot) myynnin tai tavoittelevansa sen loppumista vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi lukuisat tahot, kuten Kiina, Intia ja EU, tavoittelevat sähköautoille vähintään 30 % osuutta myydyistä autoista 2030 mennessä. Kiina velvoittaa alueensa autoteollisuutta sähköautojen tuotantoon jo nyt, ja EU:llakin on tähän tehokkaat kannustimet.”

LUE MYÖS:

Sdp heittäisi hallituksen autoveroalen roskiin – Suomi pikavauhtia sähköautojen aikaan

Näinkö saadaan Suomen automarkkinoille iso määrä käytettyjä sähköautoja? – Rkp ehdottaa hankintatukea

St1:n Mika Anttonen: ”Oli vaikeaa huomata, että biopolttoaineet eivät ole ratkaisu”

 

Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Toivonen

Tuo jättimullistus on kaikilta osiltaan täydellistä utopiaa ja kaikki raajat tukevasti todellisuuden ulkopuolella leijuen.
Voisi edes ennustuksissa yrittää näytellä että olisi jotain järkevää tietoa tai ymmärrystä pelkkien haahuiluiden sijasta.
Ainoastaan kaasu-dual fuel ajoneuvojen osuus on realistisella pohjalla ja pitäisi olla vielä tuotakin suurempi.
Nekään siis eivät tule pelkällä kaasulla toimimaan vaan vaihtoehtoisesti kaasulla, dieselillä tai bensalla ja kehityksen, realistisen kehityksen kehittyessä täyssynteettisillä hiilidioksidista tms johdetulla nestepolttoaineella, jota sittenm myös ilmailu voi käyttää.

Sähköautojen määrä on aivan totaalista illuusiota, samoin biopolttoaineet jotka kokonaishaitat laskettuna ovat jopa kivihiiltä pahempia

Mikko Toivonen

Siinäpä se ongelma onkin että sellaista akkuteknologiaa ei ole näköpiirissä millä kuviteltua automäärää voitaisiin pyörittää. Samoin sen tarvitsema latausinfraa on totaalista utopiaa ja sopii vain maalla tai suurissa omissa "palatseissa" asuville.
Valtaosalle taajamien kivitaloasujista ei minkäänlaista latausverkostoa saada luotua

Jaakko Aalto

Vastaus: Follow the money eli kysy mitä tähän liittyviä bisneksiä on vireillä ja mitkä ovat tuon paperin laatijoiden kytkennät niihin. Vastauksen löytäminen kyllä saattaa olla vaikeaa.

Päästöjan vähentämisen kanssa tuolla ehdotuksella ei kyllä ole mitään tekemistä. Sähköauton valmistamisessa syntyvät hiilidioksidipäästöt ovat niin paljon bensakäyttöistä autoa korkeammat, että se bensa-auton osataja saa huristella autollaan toistyakymmentä vuotta ennen kuin se eo saadaan kurottua umpeen. Ja silloinkin täytyy olettaa, että sähköauton käyttämä energia tuotetaan täysin päästöttömästi.

Samy Arling

Sähköauto oli jo 188 vuotta sitten, edelleenkään ei perusongelmia ole pystytty ratkomaan ! Eiköhän samaan hengenvetoon tehdä Merkelit Suomessakin ja siirrytä kokonaan kivihiileen, pääasia että sähköautobusiness saadaan pystyyn.

Jussi Linjama

"liikenteen verotuksen tulisi johdonmukaisesti ja selkeästi ohjata nolla- ja vähäpäästöisten liikennevälineiden hankintaan ja käyttöön”

- Nolla- ja vähäpäästöisten autojen autovero on jo huomattavasti muita pienempi.
- Nolla- ja vähäpäästöisten käyttömaksu on jo huomattavasti muita pienempi (pl käyttövoimaveron osuus jos sitä vertaa bensiiniautohin).
- Nolla- ja vähäpäästöisten autojen polttoaine on jo ainakin sähkön osalta selvästi kevyemmin verotettua ja vuodessa ostettu energiamääräkin on pienempi kuin muilla laitteilla.

Koska nuo keinot siis jo ovat käytössä, eivätkä ne tunnu vaikuttavan, kuulostaa aika turhalta suunnitelmalta. Muutenkin on selvää, ettei mitään laajamittaisempia veroalennuksia tulla pidemmän päälle myöntämään, koska silloin autoilijoilta kerättävä vuosittainen potti pienenisi. Vaikka siis "saastuttavat" autoilijat saataisiinkin pois tien päältä, niin silloin 8 miljardia kerätään niiltä puhtailta autoilijoilta.

Kari Aaltonen

Omistan auton jolla ajan kymppitonnin vuodessa ja prätkän jolla ajan noin kuutisentonnia vuodessa, olisi kiva nähdä se kaveri joka väittää vakavalla naamalla, että kun laitan nämä paaliin ja hankin sähköä tilalle, niin hiilijalanjälki lyhenee.
Autossa usein 1-3 kyydissä.

Erkki Malinen

Kyllä tämä ilmasto hörhöily on mennyt täysin överiks, nää hörhöt elää sellaisessa kuplassa missä ei realiteetit merkitse mitään. Miten joku pienipalkkainen, joka tarvii välttämättä auton, yks kaks voi vanhan Ladan vaihtaa uuteen sähköautoon.

Seppo Lehto

Ehkä suurempi ongelma on se mistä voit ostaa fossiilisella polttoaineella kulkevan ajoneuvon ja ovatko ne muutaman vuoden päästä enää kuin rikkaiden leikkikaluja.

GM ja Ford ovat jo sanoneet sulkevansa tehtaita ja lopettavansa (kansan) henkilöautojen tuotannon. Samoin VW tulee karsimaan kovalla kädellä automallejaan, vain voittoa tuottavat mallit jäävät tuotantoon. Jotkut automerkit ovat ajatelleet hyötyvänsä tuosta, mutta ongelma on se, että automyyjien mukaan jokainen myyty sähköauto poistaa neljän uuden polttis auton tarpeen, joten autokauppojakaan ei enää löydy joka kaupungista.

Harri Ikonen

Miks vetää tuosta herne nenään? Minulla on ollut jo kauan nollapäästöinen auto vuoden 2000 Sitikka, tuossa pihalla seisoo, eikä päätele minkään sortin oksideja.
No sen verran että käyn katsastamassa joka vuosi.