Lauantai 19.1.2019

Huomasitko tätä, autoilija: Kaavailussa myös ”könttäpalautuksia” ilmastolaskun kurittamille

Jaa artikkeli:
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Autoilijoille ikävien ilmastopoliittisten päätösten vastapainoksi kaavaillaan myös erilaisia helpotuksia, jotka tasapainottavat kansalaisten ilmastolaskua.
|

Ranskassa mellakoineita keltaliivejä on jo ehditty pitää ensimmäisenä oireena tulevasta, kun ilmastotalkoiden kustannuksia kasaantuu autoilijoiden harteille. Autoilijoille ikävien päätösten vastapainoksi kaavaillaan kuitenkin myös erilaisia verohelpotuksia ja könttäkorvauksia, Tekniikka&Talous kertoo.

”Ilmastotoimien eriarvoistumisvaikutuksista voi tulla koko ilmastotaistelun pullonkaula, jos epäonnistutaan”, myöntää johtaja Mari Pantsar Sitrasta.

Hänestä on tullut ilmastonmuutoskeskustelun yksi johtohahmo Suomessa. Sitra on eduskunnan alainen ajatushautomo.

Eriarvoistumisen ongelma vilahti myös keskiviikkona liikenneministeriön liikenteen ilmastoraportissa. Sen mukaan liikenteen puhdistaminen ilmastovaikutuksista voi tuoda uusia kustannuksia kotitalouksille ja yrityksille.

Näin käy, kun liikenteen päästöjä vähennetään nostamalla liikenteen verotusta ja maksuja, ja päästöttömyyttä tuettaan. Jos ilmastonmuutosta aiotaan jarruttaa, luvassa on kuitenkin myös ikäviä päätöksiä.

”Poliitikkojen tehtävä on ratkaista, miten toiset ihmisryhmät eivät kärsi tai maksa enemmän kuin toiset”, Pantsar sanoo.

Myös Sitran Mari Pantsar vakuuttaa, että yksittäisten dieselverojen tapaisille pisteveroille on parempia vaihtoehtoja. Se tarkoittaa kuitenkin isompaa verotuksen muutosta, myös Suomessa.

”Verotusta on muutettava kokonaisuutena, ei yksittäisillä pisteveroilla kuten polttoaineveroilla. Esimerkiksi päästöverojen, kuten liikenteen polttoaineverojen, nostamisen vaikutusta eri tuloluokille tulee kompensoida veronalennuksilla toisaalla. Se tarkoittaa tuloverojen alentamista tai könttäsummapalautuksia pienituloisille”, hän sanoo.

”Jos edistämme sähköautoja, pitää katsoa miten sähkö tuotetaan ja se tuotetaan todennäköisesti tuulivoimalla. Jotta sitä riittää, pitää katsoa rakennusten energiatehokkuutta. Tämä on kokonaisvaltainen yhteiskunnan siirtymä.”

Lue laajempi juttu Tekniikka&Taloudesta.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit