Maanantai 20.5.2019

Trafista eronneella johtajalla virka takataskussa – veti pois uuden johtajahakemuksensa

  • Kuva: Outi Järvinen / Alma Talent arkisto
    Kuva
    Jättäessään määräaikaisen virkansa Trafin pääjohtajana Mia Nykopp veti pois myös hakemuksensa uuden Viestintä- ja liikenneviraston ­johtajaksi.
|

Trafin eli liikenteen turvallisuusviraston pääjohtaja Mia Nykopp ilmoitti eroavansa tehtävästään torstaina. Syynä eroon oli se, että Trafi pani kaikkien ajokorttien tiedot vapaasti haettavaksi nettiin. Tämän on katsottu loukkaavan ihmisten tietoturvaa.

Kohusta uutisoi ensimmäisenä Tekniikka&Talous-lehti.

Erosta huolimatta Nykopp jää kuitenkin, ainakin joulukuun ajaksi, viraston palvelukseen. Hänen eroilmoituksensa koskee pääjohtajan määräaikaista tehtävää, ei hänen aiempaa virkaansa, josta hän on saanut virkavapauden.

Virkavapaus olisi loppunut joka tapauksessa tammikuun alussa.

Nykopilla on siis edelleen Trafin liikennejärjestelmien ja kehittämisen toimialan johtajan virka.

Viestintävirasto ja Trafi yhdistyvät Liikenne- ja viestintävirastoksi eli Traficomiksi tammikuun alussa. Ne kuuluvat liikenne- ja viestintäministeriön alaisuuteen.

Kaikki Viestintäviraston ja Trafin virat siirtyvät uuteen virastoon. Se, miten tehtävät uudessa Traficomissa täytetään, on vielä auki. Näin ollen myös Nykopp siirtynee uuteen virastoon. Mitään ilmoitusta virastojen yhdistymistä seuraavista yt-neuvotteluista tai henkilöstön vähennyksistä ei ole tullut.

Aiemmin liikenne- ja viestintäministeriö kertoi, että uuden viraston johtaja valitaan marraskuussa, mutta valintaa ei tehty. Johtaja kuitenkin valitaan vielä joulukuun aikana, sanoo kansliapäällikkö Harri Pursiainen.

”Erilaiset selvitykset ovat vieneet odotettua kauemmin. Prosessi on hyvässä vauhdissa”, Pursiainen sanoo.

Mia Nykopp oli yksi viran hakijoista. Samalla kun Nykopp jätti pääjohtajan tehtävän, hän myös peruutti hakemuksensa Traficomin johtoon.

Muut hakijat ovat Viestintäviraston johtaja Jarno Ilme, Viestintä-viraston pääjohtaja Kirsi Karlamaa, Viestintäviraston johtaja Jarkko Saarimäki sekä Eviran johtaja Erik Semenius.

”Ei tämä muuta mitenkään hakuprosessia. Nykopp ei vain enää ole hakijoiden joukossa”, Pursiainen sanoo.

Lue myös: Ajokorttikohu: Trafin pääjohtaja eroaa

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jukka Mattsson

"Mia Nykopp oli yksi viran hakijoista. Samalla kun Nykopp jätti pääjohtajan tehtävän, hän myös peruutti hakemuksensa Traficomin johtoon"

Minäkin arvostan rouvan suoraselkäisyyttä. Bernerin toiminta näyttää juuri sellaiselta kun se on tähänkin asti näyttäytynyt, mutta jostain kumman syystä näille hyväveli eliitille löytyy aina hillotolppa missä lorvia.

En itse kehtaisi enää näyttää naamaani julkisesti moisen munauksen jälkeen mutta kuten Soini on todennut: kyllä ne kehtaavat ja kehtaa! Tämä poliittinen sikailu pitäisi lopettaa lailla.

Janne Pohjala

Minä en. Mediatemppu. Perusteet

1) Irtisanoutuu kun 12kk pestistä on jäljellä kuukausi, eli tekee kuukauden työtä irtisanomisaikana ja saa palkkaa. Mikään ei muuttunut.

2) Uusi johtaja piti ilmoittaa jo viime kuussa. Heitän arvauksen etttä valinta on jo todellisuudessa tehty, mutta ei kohditunut Nykoppiin, jolloin oli aivan sama vetää yhjäksi jäänyt arpa pois. Mikään ei muuttunut? Ilmoitusta lykättiin tätä varten?

Olen myös sitä mieltä että Nykopp teki tällä nollauhrautumisharhautuksella, sen että ministeri pääsisi livahtamaan savun ja peilien keskeltä takaovesta ulos, eikä hänen eroaan vaadittaisi.

Kari Aaltonen

Aikalalla kuvaa Keskustalaista politiikkaa tämä tapaus, suureen ääneet tiedoitusvälineissä kerrotaan erosta, kun tiedetää että virka päättyy parinpäivän päästä ja vuoden alussa alkaa uusi, minne varmasti on avoin haku, mutta henkilöt jo valittu, ai tiesikö Berner,aika ihme jos ei.

Tuomo Niemelä

Eli puhdasta silmänlumetta. Tarinaa jalon suomalaisen viranhaltijan vastuunkannosta, josta maksetut toimittajat kilvan kehittelevät sankaritarinoita. Kaikunaan samalla lailla maksetut some-kommentoijat. Vastuu? My ass.

Miten pitkä muuten Nykoppin karenssi on? Syy ei kuitenkaan ole työvoimapoliittisesti hyväksyttävä.

Veikko Hintsanen

Onko kukaan laskenut kuinka monta organisaatio uudistusta on LVM alaisissa virastoissa ja laitoksissa tehty sitten vuoden 2009 jolloin aloitettiin Rautatie ja Merenkulkuhallitusten yhdistämisillä ja nyt ensi vuoden alussa aloitettavaan uuteen liikennevirastoon ,mukaanluettuina ELYt sun muut...