Perjantai 24.5.2019

Kovaa ryöpytystä autoilijoille vaadituista muutoksista: ”Järki käteen - Emme me pahuuttamme autolla liiku”

Luotu: 
15.12.2018 12:09
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän mukaan tavoitteena on noin 670 000 sähköautoa ja noin 130 000 kaasuautoa vuonna 2030 ja noin 2 miljoonaa sähköautoa ja noin 250 000 kaasuautoa vuonna 2045.
|

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen pitää osaa tällä viikolla julkaistuista liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän ehdotuksista kohtuuttomina.

”Ilmastonmuutoksen hillitseminen on lähivuosien tärkeimpiä tehtäviä myös täällä Suomessa. Suomen on tehtävä oma osansa, ei vähempää. Samalla on kuitenkin ennen muuta poliittisten päättäjien vastuulla pitää visusti huolta siitä, että ihmisten arjen ja koko maan elämisen edellytysten kannalta ei mennä kohtuuttomuuksiin. Äskettäin julkaistuilla liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän ehdotuksilla on oikea tavoite. Valitettavasti osa ehdotuksista kuitenkin kohtuuttomasti hankaloittaisi ihmisten arkea ja lisäisi kustannuksia”, hän kirjoittaa IL-blogissaan.

Myös perussuomalaisten puoluehallitus tyrmäsi työryhmän ehdotukset lauantaina.

”Raja sille, kuinka paljon autoilijoita voidaan kurittaa, on ylitetty.  Kuljetusala työllistää runsaat satatuhatta suomalaista ja sen liikevaihto on lähes kuusi miljardia. Nämä työpaikat ja yritykset on säilytettävä Suomessa. Samalla on varmistettava, että kauppamme ja teollisuutemme kilpailukykyä ei horjuteta kuljetuskustannusten rajuilla korotuksilla”, se toteaa tiedotteessaan.

Sekä perussuomalaisten puoluehallitus että Antti Kaikkonen korostavat, että Suomi on maantieteellisesti suuri maa ja harvaan asuttu.

”Autoja tarvitaan liikkumiseen, maaseudun lisäksi myös useimmilla kaupunkialueilla. Siksi työryhmän ehdotukset esimerkiksi tuntuvista polttoaineverojen korotuksista ja uusista tiemaksuista ovat kaukana ihmisten arjesta ja todellisuudesta. Ei kaikilla ole niihin varaa”, Kaikkonen toteaa.

”Realismia ei myöskään ole, että ihmisillä olisi yhtäkkiä mahdollisuus mittavasti ostaa uusia autoja, etenkään työryhmän väläyttämiä sähköautoja. Ne ovat ainakin toistaiseksi useimmille suomalaisille yksinkertaisesti liian kalliita”, hän jatkaa.

Myös perussuomalaisten puoluehallitus puuttuu tavoitteeseen uusien bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen myynnin lopettamisesta Suomessa. 

”Tämä autokieltolaki on tarkoitus säätää maassa, jonka teillä liikkuu 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joista ainoastaan noin 13 000 on täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä. Autoilijoiden niskat yritetään nyt taittaa. Tätä ei voida hyväksyä. ”

Antti Kaikkonen myöntää, että autoilusta on tulevaisuutta silmällä pitäen tehtävä ympäristöystävällisempää. Uudistukset on hänen mukaansa kuitenkin toteuttava asteittain ja myös pieni- ja keskituloisten kannalta reilulla ja oikeudenmukaisella tavalla. 

”Järki siis käteen. Auto omistetaan yleensä ottaen ihan tarpeesta, liikkumaan pitää päästä. Yleensä siinä on kyse työstä tai palveluista. Osa pääsee bussilla, junalla tai muilla julkisilla, ja se on mainio asia. Kiskoja tarvitaan lisääkin. Mutta antakaa meille autoilijoillekin armoa. Emme me pahuuttamme autolla liiku.”

 Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä julkaisi keskiviikkona liikenne- ja viestintäministeriön tilaaman loppuraporttinsa, jossa esitellään keinoja hiilettömään liikenteeseen. Työryhmän Suomen kaupungeissa olisi otettava pikaisesti käyttöön tiemaksut ja polttoaineveroa tulee nostaa vuosittain vuodesta 2020 lähtien. 

Työryhmän mukaan hiilettömän liikenteen edellytyksenä on se, että kaikista fossiilisista polttoaineista tie-, raide- ja kotimaan vesiliikenteessä on päästävä kokonaan eroon vuoteen 2045 mennessä. Siksi tavoitteena on noin 670 000 sähköautoa ja noin 130 000 kaasuautoa vuonna 2030 ja noin 2 miljoonaa sähköautoa ja noin 250 000 kaasuautoa vuonna 2045.

Keskustan puoluehallitus totesi omassa kannanotossaan keskiviikkona, ettei Suomessa ole tarvetta kieltää dieseliä autojen polttoaineena.

Lue lisää:

Painava lausunto Suomelle: Tiemaksut kaupunkeihin, polttoainevero ylös – raju sähköautolukema

T&T: Sähköauto voi olla iso saastuttaja

Hurja laskelma Suomelle: Jättimullistus alkaa 2025, ja sitten menee koko autokanta uusiksi

”Autoilijat maksavat jo nyt matkansa ja päästönsä” – Autoliitto tyrmää työryhmän ”mahdottomat” vaatimukset

Huomasitko tätä, autoilija: Kaavailussa myös ”könttäpalautuksia” ilmastolaskun kurittamille

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Irina Gagarin

Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä kuulostaa porukalta kuplassa eläviä vihervasureita, jotka kalliolaisessa kahvilassa vihreää teetä lipittäessään ovat miettineet, kuinka saataisiin mahdollisimman suuri kiusa ja vahinko autoilijoille aikaiseksi (eli muille ihmisille).
Tällä hetkellä biodieselillä ja kaasulla kulkevat autot ovat ympäristöystävällisin vaihtoehtoehto, sähköautokiima hämärtää todellisuudentajun. Eivät sähköautot tällä hetkellä ole todellinen vaihtoehto ja on varsin epäselvää ovatko sähköautot ns. lopullinen ratkaisu.

Pasi Anttila

Hmm...hiukan ontuva tuo vihervasemmisto sitä sun tätä. Vaalit tulossa ja he muka tekeisvät kiusaa muille ihmisille, siis potentiaalisille äänestäjille. Jokainenhan tosin asuu omassa kuplassaan ja näkee vain sen mitä haluaa nähdä.

Pentti Westerholm

Nyt vaikuttaa siltä,että työryhmäläiset ajelevat taksilla tai ratikalla valtion piikkiin.Omaa auto ei tarvi ja helpompi punaviini hiprakassa suunnitella loistavia uudistuksia.
Maaseudulta kaupunkiin asioivat ihmiset ovat täysin syrjäytetty.Mihin unohtui myös ne pienituloiset ihmiset kun poskettomia lisärasitteita heille suunnitellaan?

Kari Aaltonen

Suomen ympäristöpolitiikassa mielellään lisätään autoilioiden jo raskasta maksutaakkaa, mutta niinkään pientä ilmastotekoa ei pystytä tekemään, että aurattaisiin tiet puhtaiksi, vaan levitetään suola lumen päälle, jolloin siitä syntyy paksu moska missä autoilijat sudittelevat ja bensaa kuluu 20% enemmän.